۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
کد خبر: ۶۳۹۸۹۱
در دانشگاه باقرالعلوم مطرح شد؛

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز
سومین نشست هم‌اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی، دیروز در دانشگاه باقرالعلوم با سخنرانی اساتید علوم اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست سوم هم‌اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی، دیروز در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

در ابتدای برنامه، احمد اولیایی دبیر نشست قهرمان بدون مرز گفت: این سومین نشست با موضوع هم‌اندیشی اصحاب علوم اجتماعی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی است؛ دو نشست قبلی با استقبال خوبی رو به رو شد.

وی با بیان اهمیت جایگاه سردار سلیمانی افزود: اهل قلم باید شخصیت بین‌المللی سردار سلیمانی را به همه بشناسانند و در مورد ایشان روشنگری کنند. تفسیر این بدون مرزی که رهبر انقلاب فرمودند، شاید این باشد؛ این جلسه به یادآوری ایام الله می‌پردازد و سعی در زنده کردن آن دارد. کتاب عقب سرخ، مجموعه‌ یادداشت‌های متعددی است که اساتید حوزه علوم اجتماعی و انسانی آن را قلم زده‌اند و در پایان جلسه از این کتاب رونمایی می‌کنیم.

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

خانم پاشاپور، خواهر شهید اصغر پاشاپور در این برنامه حضور یافت و ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا عنوان کرد: مقاومت اسلامی یعنی مقاومت سازمان‌ها، افراد و انسان‌ها برای هدفی پاک که در سطح منطقه تبلور یافته است؛ مقاومتی که اکنون ما دورنمایی از آن را در اختیار داریم و تصویر مشخصی از آن به ما نرسیده است، این را می‌توان به علت کم‌کاری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها دانست.

وی ادامه داد: شاید عرصه خدمت سردار بزرگی چون حاج قاسم را نمی‌توان به درستی شناخت؛ او عرصه خدماتی‌اش محدود به یک جا نبود و مرزهای جغرافیایی، از شهادت دادن به عرصه فعالیت او الکن هستند؛ فتح الفتوح حاج قاسم، محدود به کشورهای منطقه نبود، بلکه پیروزی او فتح قلب‌ها است.

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

سپس حجت الاسلام نامخواه بحث خود را به موضوع انسان انقلابی و حاج قاسم سلیمانی اختصاص داد و اظهار داشت: برای تحلیل یک پدیده، باید ببینیم که چگونه به وجود آمده و چه شرایطی داشته است؛ هنگامی که می‌خواهیم از پدیده حاج قاسم سوال کنیم، باید از شرایط آن بپرسیم؛ باید بپرسیم که وقتی در اسفند 1337 در گهواره‌ای در جنوب کرمان خفته بود، هیچ شخصی چنین آینده‌ای را برای او متصور نبود؛ او حتی در گود زورخانه، چنین آینده‌ای را برای خودش تصور نمی‌کرد، سوال ما این است که چگونه حاج قاسم به عنوان یک پدیده به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم واجد اندیشه‌های عمیقی است که در نوشته‌ها و گفته‌های ایشان مشخص است. سه ویژگی را بنده عرض می‌کنم؛ اولین و مهم‌ترین ویژگی، توجه ویژه ایشان به انسان است؛ او می‌گوید ما برای انسان می‌جنگیم. ویژگی دوم او سفر است، در ادبیات عرفانی سفر هم آفاقی است و هم انفسی، حاج قاسم به عنوان فردی که دائم در سفر بود، از قیدها رها شده و از کثرت به وحدت سیر کرد؛ به همین خاطر از قید جغرافیایی رهایی یافته بود. ویژگی سوم او، مرگ بود؛ او با مرگش قیود هستی را هم کم رنگ کرده است.

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: انسان ذوب در انقلاب، تعبیری است که مقام معظم رهبری برای ایشان به کار بردند، او انسان انقلاب بود.

حجت الاسلام غفاری‌فر، عضو انجمن مطالعات اجتماعی به موضوع شهادت سلیمانی زمینه جهانی شدن انسان انقلابی پرداخت و توضیح داد: من مطلبی که اینجا ارائه می‌دهم، یکی از شاخصه‌های رهبری امامین انقلاب است.

وی ابراز داشت: ما نیازمند دو چیز هستیم؛ ایجاد فرصت و استفاده از آن. هرگاه حادثه‌ای رخ می‌دهد، ما زمین‌گیر می‌شویم ولی رهبران انقلاب به خوبی از این‌ها استفاده کردند؛ هیچ حادثه‌ای سنگین تر از 72 تن نیست که اگر برای هر انقلابی به وجود می‌آمد، با سر سقوط می‌کرد، ولی امام از این فرصت به خوبی استفاده کرد و چهره نفاق را نمایان کرد.

حسین پرکان دکترای مدیریت راهبردی، به خوانش مدیریتی سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: چه عواملی باعث شد که انسان ایرانی بتواند الگوی کاریزماتیکی برای جهانیان باشد و مدیریتش برای همه الگو شود؟

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

وی عنوان کرد: یکی از این سرنخ‌ها، بحث شایسته سالاری از جنس خاصی است که سردار داشتند و وقتی ایشان را به عنوان فرمانده سپاه قدس می‌نگریم، درواقع اعتبار دهنده به سپاه قدس است. برای امیرالمومنین(ع) نیز چنین قضیه‌ای وجود داشت، شعری با این مضمون هست که شخصی به امیرالمومنین گفت، این شما هستید که با پذیرش حکومت، به حکومت اعتبار دادید.

مدیر برنامه، بودجه و ارزیابی دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان ویژگی‌های یک مدیر که می‌تواند اعتبار دهنده به آن جایگاه باشد، اظهار داشت: یکی دیگراز این ویژگی‌ها، سرنخ عاملیت و خادمیت است. یعنی شخص، مسئله و منافع سازمان و حکومت را بر منافع شخصی خود مقدم بدارد، ما در پدیده سردار سلیمانی، این خادمیت را به وضوح می‌توانیم ببینیم. باید از این شخص یک متد و روش استخراج کنیم.

وی با اشاره به ولایت پذیر بودن سردار افزود: این ولایت پذیری سیستمی و شخصی است که به دست ایشان در سپاه قدس نهادینه شد، یکی از علل موفقیت‌های ایشان شاید متمرکز بودنشان است؛ می‌گویند کاری و مردی؛ او 24 ساعت درگیر کارهای نظامی بود و در این کار، خبره شده بود.

وحید سهیلی به واکاوی ایام الله از منظر فلسفه تاریخ پرداخت و توضیح داد: در خطبه نماز جمعه مقام معظم رهبری، چند کلیدواژه مشاهده می‌شود که یکی از آن‌ها مفهوم ایام الله است. تاریخ از منظر عرفان اسلامی، نمودی از حق هست و خداوند تجلی می‌کند که این تجلی، مظاهری دارد و این مظاهر به انسان و کارهای انسانی تبدیل می‌شود.

وی افزود: خداوند به جوامع اختیار داد تا خود را در هر یک از دو جریان که می‌خواهند قرار دهند؛ البته خداوند از جبهه حق دفاع می‌کند؛ زیرا حکم کلی فلسفه تاریخ برای پیاده شدن اسم تام الله است، یعنی دست غیبی در موقِف تاریخی می‌آید و می‌خواهد تاریخ را روی ریل اصلی‌اش قرار دهد؛ این یوم الله است.

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

خانم فریبا علاسوند ارائه دهنده دیگر این نشست بود که به اضلاع دین‌داری انقلابی در پدیده سردار سلیمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: فعالیت انسان‌های بزرگ در عرصه جهاد اصغر ببشتر دیده می‌شود؛ درصورتی که اینها در موضع جهاد اکبر خوب عمل کردند که در آنجا هم موفق شدند.

وی با بیان چهار ضلع مذکور در قرآن که عبارتند از ایمان و سه طرف مخالفش، یعنی شرک، کفر و نفاق تصریح کرد: همیشه بین حق و باطل درگیری وجود دارد و البته این درگیری‌ها از جانب شیطان پیش می‌آید که مانع سلوک حق می‌شود، شهید سلیمانی کسی بود که در راه سلوکش پیش رفت؛ جمع بین دین مناسکی و باطنی بود، او در راه تقربش به خداوند پیش می‌رفت و رمز و راز این سلوک موفق، با این موضوع پیوند می‌خورد که تنها معامله ایشان با خدا بود.

حجت الاسلام محمد رضا ضمیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم شخصیت کاریزمای سردار سلیمانی را مورد تحلیل قرار داد و رهبران جهان را به سه دسته تقسیم بندی کرد: رهبر سنتی، عمدتا اقتدارگرا و تمرکزگرا.

وی گفت: غالبا این مسئله از بالا به پایین است، رهبران قانونی ذیل قانون کار می‌کنند و گیر مسائل بروکراسی می‌شوند. آنها عمدتا در فرایندها گیر می‌کنند و به نتیجه مطلوب هم نمی‌رسند، رهبران دسته سوم، رهبران کاریزما هستند. ایشان یک جاذبه‌های خاصی دارند که افراد مرید او می‌شوند، رابطه زیردستان با آنها یک رابطه دلی است؛ چون و چرا ندارد. این از سر استبداد نیست؛ بلکه به علت دلدادگی است، شهید سلیمانی چنین شخصیتی بود.

 

بررسی ابعاد اجتماعی فرمانده بدون مرز

 

در پایان با حضور رئیس دفتر تبلیغات قم، حجت الاسلام پارسانیا و حجت الاسلام مریجی از کتاب عقل سرخ رونمایی شد. /882/ 502/

خبرنگار: سید محمد متکلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
تقدیر از تنظیم مختصر مفید و دقت در انتشار خبر نشست علمی فوق
7
0
سید محسن
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
احسنت
خسته نباشید.
نشست پرمحتوایی بود.
درود بر خیرنگار که توانست علمی و دقیق مطالب را بیاورد.
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
محتوا خوب بود. ولی به نظرم کامل کامل نبود.
تشکر
7
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۷
احسنت؛ عالی...
خدا خیرتان دهد
4
0
قاصم
Iran, Islamic Republic of
۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
خوب بود.
اجرکم عندالله
4
0