۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۴۰۲۳۷
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی:

حوزه های علمیه در شناخت ادیان و مذاهب تلاش کنند

حوزه های علمیه در شناخت ادیان و مذاهب تلاش کنند
صالحی به اهمیت شناخت ادیان در رفع سوء تفاهم‌ها و نزدیک شدن ملت به یکدیگر اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه در شناخت ادیان و مذاهب تلاش کننند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صالحی استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، امروز در مدرسه علمیه خواهران حضرت ثامن الائمه(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: دانش باید با جامعه ارتباط برقرار کند.

وی افزود: دانشی که نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کند و یا اینکه نتواند با جامعه ارتباط برقرار کند این دانش، دانش نیست.

صالحی ادامه داد: برای مثال افزایش آمار طلاق از مشکلات مهم جامعه کنونی محسوب می شود که بیشترین آسیب های آن بر دوش زنان است حوزه های علمیه خواهران به عنوان مراکز علمی باید به این فکر باشند که چگونه می توانند در رفع این مشکل اقدام کنند.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی درباره اهمیت مطالعات ادیان در حوزه های علمیه، ابراز کرد: مساله ادیان موضوع بسیار حساسی است و از سال 67 بود که مطالعات ادیان در دانشگاه ها کلید خورد و در حوزه های علمیه علی‌رغم مخالفت های بسیار از سال 84 به شکل دانشگاه در قم آغاز شد

وی علل بسیاری از اختلافات بین ادیان و مذاهب مختلف را ناشی از عدم شناخت یکدیگر و وجود سوء تفاهم‌ها دانست و بیان داشت: زمانی که به تاریخ ادیان می نگریم چیزی جز جنگ و کشتار نمی بینیم. این جنگ‌ها و نزاع‌های تاریخی بین ادیانی بیشتر بر سر اعتقادات و اختلافات دینی و ناشی از عدم شناخت نسبت به یکدیگر بوده است.

صالحی ادامه داد: در قرن 17 یک سوم مردم اروپا به خاطر جنگ های فرقه ای و صلیبی کشته می شوند، به ندرت صلح و هم زیستی ادیان را می توان در تاریخ مشاهده کرد و امروز ظاهرا این اختلافات کاهش یافته و دیگر شاهد جنگ های بین ادیانی نیستیم.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی با استناد به آیات الهی، ابراز کرد: خداوند متعال مسلمانان را به رعایت اصل ادب توصیه می کند و می فرماید به بتان آنان توهین نکنید تا آنان به خدای شما توهین نکنند؛ همچنین در سیره اخلاقی اولیای الهی احترام به مریدان دیگر ادیان مشاهده می شود.

وی ادامه داد: رفع اختلاف بین ادیان از شاخصه های سیره اخلاقی مرحوم آیت الله بروجردی بود همچنین یکی از آرزوهای مرحوم شیخ عبدالکریم حائری این بود که در حوزه علمیه فضای مطالعات ادیان ایجاد شود و تاکید داشتند که باید ادیان مورد مطالعه قرار گیرد تا با شناخت کامل بتوانیم با مریدان دیگر ادیان ارتباط برقرار کنیم و سوء تفاهم ها رفع شود.

صالحی در پایان به اهمیت گفتگوهای دینی در عرصه های مختلف سیاسی و جهانی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: انسان تا دین و مردمی که از آن دین تبعیت می کنند را نشناسد نمی تواند گفتگوی دینی با سایرین داشته باشد./813/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات