۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۳۵۳
گفت وگو با استاد حوزه و دانشگاه؛

رأی و حضور مردم؛ مقبولیت ساز یا مشروعیت بخش

رأی و حضور مردم؛ مقبولیت ساز یا مشروعیت بخش
حجت الاسلام الماسی حضور و رای مردم را پشتوانه اصلی حاکمیت و نظام اسلامی دانست و ابعاد مختلف مقبولیت و مشروعیت بخشی حضور مردم را تبیین کرد.

حجت الاسلام علی الماسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات، اظهار کرد: جایگاه مردم در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) برگرفته از آموزه های دینی است؛ چنانچه امام علی(ع) در ماجرای پذیرش حکومت تصریح می کند اگر مردم درخواست نمی کردند، حکومت را نمی پذیرفت و چنین سخنی نشان دهنده نقشی کلیدی برای مردم است.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) ادامه داد: اگر مردم از امام علی(ع) برای پذیرش حکومت درخواست نمی کردند، وظیفه ای برای ایشان ایجاد نمی شد؛ بینش امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز برگرفته از سیره امام علی(ع) است.

وی برای مردم در منظومه فکری امام و رهبری دو نقش را متصور دانست و گفت: نخستین نقش، فعلیت دادن به حاکمیت دین است؛ به عبارت دیگر حاکمیت، از وظایف نهاد دینی به شمار می رود اما تا زمانی که مردم چنین درخواستی نداشته باشند این وظیفه به فعلیت نمی رسد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: به صورت علمی گفته می شود علت محدثه همان علت مبقیه است، بدین معنی که شروع انقلاب و فعلیت بخشیدن به حاکمیت با مطالبه مردم بوده، ادامه حاکمیت نیز در دست مردم است؛ اگر مردم حضور خود را ادامه دهند حاکمیت در نهاد دین نیز ادامه پیدا خواهد کرد که البته این حضور مقبولیت بخش است نه مشروعیت بخش.

وی افزود: در زمینه مشروعیت یا مقبولیت بخش بودن حضور و رای مردم، اختلافات فراوانی وجود دارد و برخی تلاش می کنند حضور مردم را مشروعیت بخش بدانند؛ در حالی که حاکمیت در دست خداوند است و آن را به صورت طولی به پیامبر، ائمه و پس از آن در زمان غیبت به فقهای دین اعطا می شود اما آنچه که این مسأله را فعلیت می بخشد نقش مردم است.

حجت الاسلام الماسی با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات، تبیین کرد: نهاد دین تشنه حاکمیت نیست بلکه از حیث وظیفه به این مسأله نگاه می کند به گونه ای که اگر وظیفه شد حاکمیت را برعهده می گیرد و تلاش می کند بهترین نوع را نیز اجرا کند و اگر وظیفه نشد به میدان نمی آید اما امروزه که در انقلاب اسلامی فعلیت حاکمیت دین ایجاد شده و بیش از چهار دهه بقای حاکمیت در نهاد دین نیز ادامه داشته است، می طلبد مردمی که دین را دوست دارند و پذیرفته اند که حاکمیت در دست دین باشد باید با مشارکت خود در انتخابات این موضوع را تقویت کنند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) اظهار کرد: امام خمینی(ره) در مصاحبه ای تاریخی در تعریف جمهوری اسلامی بیان می کنند «جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت اسلام با حضور عمومی مردم» و در جای دیگر نیز بیان می کنند«میزان رأی ملت است» که این میزان به معنای مقبولیت بخشی است بنابراین جایگاه مردم در تحقق حاکمیت دینی گرچه مشروعیت بخش نیست اما فعلیت بخش و بقا بخش است و رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) نیز چنین جایگاهی برای مردم قائل بوده و هستند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات