۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۶۴۰۸۱۲
از سوی خبرگزاری رسا صورت گرفت؛

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام
در سی و یکمین سالگرد انتشار منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)، خبرگزاری رسا در جهت بازخوانی این منشور، اقدام به انتشار فراخوان کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بنیانگذار انقلاب اسلامی روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ به تبیین رسالت های حوزه علمیه پرداخت که این نامه منشور روحانیت نام گرفت.

حضرت امام خمینی(ره) در این نامه تاریخی پس از بیان گوشه ای از فعالیت ها و مجاهدت های علمای راستین، از هم نشینی علما با سرمایه داران انتقاد کرده و می گویند« این ظلم فاحشی است که کسی بگوید دست روحانیت اصیل طرفدار اسلام ناب محمدی با سرمایه داران در یک کاسه است. و خداوند کسانی را که این گونه تبلیغ کرده و یا چنین فکر می ‏کنند، نمی‏ بخشد. روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت».

امام خمینی(ره) همچنین در این نامه خطرات و چالش هایی که در مقابل روحانیت وجود دارد را بیان می کنند که از آن موارد روحانیت مقدس نما و تحجر گرا است، امام خمینی(ره) در مورد این گروه از روحانیت می گویند« روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‏ های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده ‏ای با ژست مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می ‏زنند که گویی وظیفه ‏ای غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‏ های علمیه کم نیست طلاب عزیز لحظه‏ ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی ‏اند و دشمن رسول اللَّه. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟»

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام

بنیانگذار انقلاب اسلامی در ادامه نفوذ را از راهکارهای مورد استفاده دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و روحانیت و مهمترین حرکت آنها را القای شعار جدایی دین از سیاست می دانند و تاکید می کنند« متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ‏ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می ‏آورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته ‏اند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‏ دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هر گز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری تر از اغیار بوده و هست».

حفظ وحدت در میان طلاب همچنین وحدت طلاب با جامعه مدرسین از نکات مطرح شده از سوی امام خمینی در منشور روحانیت است؛ ایشان در این باره می فرمایند« آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‏های علمیه بوده ‏اند- نعوذ باللَّه- به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده ‏اند؟ مگر همان ها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیر قانونی بودن سلطنت دادند؟ مگر همان ها نبودند که وقتی یک روحانی به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفی کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانی ننمودند؟ اگر خدای ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویی جای آنان را خواهد گرفت؟»

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام

توجه به فقه جواهری، توجه به عنصر زمان و مکان، عینیت بخشیدن به مسائل فقهی و مقدس شمردن کارهای قضایی و اجرایی از سوی روحانیت مواردی است که امام خمینی در منشور روحانیت گوشزد کرده اند.

در سی و یکمین سالگرد انتشار منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)، خبرگزاری رسا در جهت بازخوانی منشور روحانیت که بیان کننده رسالت های حوزه علمیه است، اقدام به انتشار فراخوان نظرات درباره منشور روحانیت کرده است.

فراخوان نظرات به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت حضرت امام

اساتید، طلاب، فضلا و روحانیان و نیز دیگر مخاطبان می توانند با ارسال نظرات خود در زمینه تناسب فعالیت های حوزه های علمیه با منشور روحانیت و نیز پاسخگویی به نیازهای جامعه در این فراخوان شرکت کنند.

علاقه مندان می توانند ذیل همین خبر از طریق "ارسال نظر" یا از طریق ایمیل خبرگزاری رسا به آدرس info@rasanews.ir و از طریق شبکه های ایتا و سروش  نظرات خود را ارسال کنند.

گفتنی است برای مطالعه منشور روحانیت می توانید اینجا مراجعه کنید./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
احسان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
به نظر من امام خمینی از تمام روحانیون دفاع نمی‌کند چرا که در این پیام حضرت امام روحانیت را به دو گروه تقسیم میکند. روحانیت اصیل و روحانیت ربانی. امام تمام قد از خدمات روحانیون دفاع می‌کند اما می‌گویند که بنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم.
2
0
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۳
به عقیده من هنوز هم تفکرات تحجرگرایی در حوزه موج می زند، کسانی که به دلیل عدم شناخت درست و عدم بصیرت ،اقدام به سوزاندن کتب علمی می کنند از این دست هستند که باید جلوی آنها گرفته شود.
2
0
داود
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
سؤالی که من از همه عزیزان مدیر و اعضای شورای عالی حوزه های علمیه دارم این است که چرا یک اثر گرانسنگی همچون منشور روحانیت در حوزه مغفول مانده است، حقیقتا جا دارد به جای برخی از دروس جنبی که تنها وقت طلبه را می گیرد، این منشور در حوزه تدریس و به امتحان گذاشته شود.
2
0
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
متاسفانه 27 سال از صدور منشور روحانیت می‌گذره ولی این پیام مهم حضرت امام متاسفانه مورد توجه حوزه علمیه قرار نگرفته یا حوزه‌های علمیه ندیده یا نخواستند آن را ببینند و هیچ کاری در باب منشور روحانیت نشده است. فقط یک سال همایشی توسط موسسه نشر آثار حضرت امام در قم انجام شد و تاثیر و بازخوردی هم نداشت و بعد از آن هم کاری انجام نشده است.
2
0
ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
یکی از دستورات امام خمینی در منشور روحانیت روی آوردن طلاب و فضلای حوزه به امور قضایی و حتی اداری است که متأسفانه برخی اساتید به شدت ، طلاب را نسبت به این امور برحذر می دارند. مگر برخی اساتید از امام خمینی بیشتر می فهمند، چرا طلبه ای که به هر حال فقه را تا حدودی خوانده و با مبانی علمی آن آشنا شده نباید به سمت قضاوت برود و از آن طرف برخی دانشجویان که واقعا صلاحیتی برای این امر خطیر ندارند منصب قضا را متصدی شوند.
ما منکر خدمات برخی دانشجویان نخبه در این عرصه نیستیم ولی به اذعان خود مدیران دستگاه قضایی همواره طلاب وفضلای قاضی از دیگران قوی تر بوده و امکان رسوخ فساد در آنها از دیگران کمتر بوده است.
پس باید اتفاقا طلاب و فضلای حوزه به این امر خطیر تشویق شوند.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
جالبه که تو این پیام امام به شدت سکولارهای حوزه رو مورد حجوم قرار داده ولی هنوز بعضی از بزرگای حوزه زیر بار این مساله نمیخوان برن
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
به نظر من منشور روحانیت امام باید در حوزه‌های علمیه واحد درسی طلاب جوان شود چون واقعا طلاب طلاب جوان در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارن
1
0
جواد محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
یکی از مطالب مطرح شده در منشور روحانیت لزوم ارتباط وثیق بین طلاب و فضلای حوزه و به طور کلی بدنه حوزه با جامعه مدرسین است.
اما چرا درب ورودی این مرکز بزرگ حوزوی به روی طلاب بسته است؟
1
0
جعفر از بسطام
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
نفوذ تحجر و اسلام آمریکایی در درون مکتب شیعه اتفاق بزرگی است امام از سالها پیش این مهم رو پیش بینی کرده بود
1
0
رضا جوان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
به نظر من نفوذ در بیوت برخی از مراجع به دلیل بی‌توجهی به منشور روحانیت است
1
0
طلبه هستم
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
اگر ادبیات مقام معظم رهبری را نگاه کنیم تحریف حضرت امام را ایشان هم مطرح کرده‌اند که نمونه بارز سخنان ایشان در این موضوع منشور روحانیت و مسئله نفوذ است که مثال شاخص ایشان نفوذ در بیت برخی از مراجع بود
1
0
مرگ بر اسلام آمریکایی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
به نظر من باید در موضوع نفوذ باید خیلی کار شود
این یکی از ضرورت‌ها بازخوانی ادبیات امام بخصوص در بحث اسلام آمریکایی است که در جلد 21 نشانه‌های بسیاری از آن به ما می‌دهد.
1
0
منتظر
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
اگر نگران اسلام و مدافع اسلام میخواهیم باشیم باید با مظاهر آن مقابله کنیم. دفاع از اسلام ناب مصادیقی دارد و امام و آقا از آن نام می‌برند و حتی سال بعد فوت امام مقام معظم رهبری عینا همان مطالب را تکرار می‌کنند و دقیقا همان ادبیات را مقام معظم رهبری تکرار می‌کند.
1
0
محب ولایت
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
ما امروز باید به سمت نسل جدید طلبه های تراز انقلاب اسلامی برویم و شاخص زندگی آنها را زندگی امام و مقام معظم رهبری قرار دهیم.متاسفانه مرکز نشر آثار حضرت امام منشور روحانیت را با آدرس غلط پخش می‌کند و این مسئله باید تبیین شود.
1
0
حسین مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
طلبه تراز انقلاب یعنی طلابی با محوریت سبک زندگی و منشور روحانیت امام
1
0
احسان جان
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
همواره وفاق بر «نفی» آسان تر از وفاق بر «ایجاد» است. در مقام نفی انسان ها به راحتی با هم متحد می شوند و وقتی می خواهند چیزی جای آن منفی بنشانند، دچار اخلاف می شوند.

انقلاب اسلامی هم همین طور بود و در مقام نفی حکومت شاهنشاهی خیلی ها با هم بودند ولی وقتی قرار شد همان ها حکومت داری کنند، هر کس به سمتی کشید عنان را و هر چه پیشتر رفت و مسائل بیشتر رخ نمود و هوا و هوس ها فزون تر گردید و موج ها و جوگیری ها و هیجانات خوابید و...، اختلافات و انحرافات سر بر آورد.
امام (ره) این را سالهای آخر عمرش بیشتر لمس نمود و همان سالها برخی یاران دیروزش و آن روزش را می دید که دیگر برای خودشان صاحب نظر شده اند و انقلاب و اسلام را جورهای دیگری تفسیر می کنند، زیبا تر آنکه تفسیر معوج خود به امام و خط امام هم نسبت می دهند، در برابر دیدگان امام!!!

به نظرم پیامهای سال آخر عمر شریف امام روح الله، واکنش هوشمندانه امام به این واقعیت بود. او با علم به اینکه مدعیان او، بعد ها افکار او را منحرف و مصادره خواهند کرد، چند پیام مهم صادر نمود که مو لای درز هیچ کدام نرود و امام غایت حرف خود و اصدل فکری و سیاسی خود را در آنها بیان کرده باشد.
در کنار وصیت نامه، پیام قطع نامه، منشور برادری و چند پیام دیگر، منشور روحانیت قطعا یکی از مهمترین منابع برای شناخت خط امام است
1
0
با ولایت تا شهادت
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
یکی از نکات برجسته در این پیام که نشان از دوراندیشی گوینده آن دارد، پیش بینی ایشان از این مطلب است که در آینده عده ای خواهند آمد که مشکلات کشور را به گردن روحانیت مبارز و انقلابی می اندازند، لذا می فرمایند: «اما مردم شریف ایران توجه داشته باشند که نوعاً تبلیغاتى که علیه روحانیت انجام مى پذیرد به منظور نابودى روحانیت انقلاب است، ایادى شیطان در تنگناها و سختی ها به سراغ مردم مى روند که بگویند روحانیت مسبب مشکلات و نارسایی هاست؛ آن هم کدام روحانى، روحانى بى درد و بى مسئولیت نه، بلکه روحانیتى که در همه حوادث جلوتر از دیگران در معرض خطر بوده است».
1
0
جوادبابانظر
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
سوالی مطرح است که آیا مسؤولان امر و افراد مخاطب پیام، این استراتژی مهم و حیاتی را عملیاتی کرده اند یا برخوردی شعاری برای مناسبت های خاص با آن داشته اند؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
خطاب اصلی این پیام را باید در دو بُعد فردی و مدیریتی ملاحظه کرد؛ چرا که رعایت و دقت نظر در بسیاری از این آسیب ها و دل نگرانی ها را انسان باید با کیاست و دقت نظر خویش، به دست آورد، اما در کنار بُعد فردی و محافظت شخصی بُعد دیگری وجود دارد که باید گروهی به شکل سازمانی و با برنامه ریزی دقیق و مدیریت مدبرانه، مورد دقت نظر قرار گیرد.
1
0
الله اعلم
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
توی این منشور حضرت امام به خوبی حوزه سکولار را معرفی میکنند...حوزه سکولاری که اگر با آن برخورد نشود قطعا حوزه را به دوران مشروطیت برمیگرداند تا آنجا که مرجعی شیخ فضل الل نوری را یک شبه محاکمه و اعدام میکنند ولی صدایی از جایی برنمیخیزد...اگر به داد حوزه نرسیم برخی آقایان به این سمت خواهند رفت
1
0
طلبه انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
حضرت آقا سی سال است، تحول در حوزه را فریاد می زنند. اما این حرف ها بر زمین مانده کجاست تبلیغ بین الملل ما؟ کجاست مدیریت ما بر صدا و سیما؟ ما الان میلیون ها دانش آموز در اختیار داریم. حوزه چه برنامه ای برای ایشان دارد؟ غیر از این است که ما به همان سبک تبلیغ سنتی خودمان در محرم به روستاها و مساجد می رویم. منظورم این نیست که این حرکت ناچیز است، منظورم این است که اکتفا به این، دون شأن ماست. در مقاطعی دولت ها از حوزه مبلغ خواستند برای آموزش و پرورش، اما حوزه اجابت نکرد. اگر منشور روحانیت امام را در حوزه جاری کنیم قطعا از این رکود عبور خواهیم کرد
1
0
من
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
نگاه مصداقی حضرت امام به سختی‌های دوران مبارزه، مجاهدت‌ها و موانع موجود در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در این منشور بسیار جالب و درخور توجه است
1
0
خادم
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
یکی از آفت‌های بزرگی که همواره مبلغان دینی و به صورت خاص راهبران و عالمان اسلامی را تهدید می‌کند، آفت دنیازدگی است، آفتی که امام(ره)به شدت نسبت به آن هشدار می‌دادند و حتی در منش و روش شخصی خودشان آن را به وضوح نشان می‌دادند؛ زمانی که شاگردانشان اندک اقدامی انجام می‌دادند که امکان داشت برداشت شود که آنان تمایلی به سمت دنیا و دنیازدگی پیدا کرده‌اند، امام(ره)در برابر آنان عکس‌العمل نشان می‌دادند و با آنان برخورد می‌کردند. نکته مهمی که در این قضیه وجود داشته و همیشه در کلام اهل بیت(ع) و فرهنگ اسلامی و قرآنی تبلور پیدا کرده این است که عالمان دینی که مسوولیت هدایت امت را برعهده دارند باید در طول تاریخ راه مستقیم را برای مردم ترسیم کنند. شخصیت‌های اقتصادی در بسیاری از موارد به دنبال منافع شخصی خودشان هستند و حاضرند سایر امور را برای منافع شخصی خود فدا کنند.
2
0
مرگ بر حوزه سکولار
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶
نگاه کنید در حوزه کنونی، چه کسانی در حوادثی که در جامعه اتفاق می افتد، حساسیت نشان می دهند و چه کسانی اصلا عین خیالشان نیست. حتی اگر در روز عاشورا به امام حسین(ع) توهین کنند، باز هم هیچ موضع گیری ندارند. در این کشور اصل نظام هم ضربه بخورد، موضع گیری نمی شود. این یعنی حوزه سکولار
2
0
یک طلبه دلسوز انقلاب
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
واقعا حوزه امروزی، حوزۀ خواسته امام نیست واقعا
چقدر در تصمیم گیری های کلان جامعه نقش داریم؟ چقدر در قانون گذاری های کشور اسلامی نقش داریم؟ این بود همان حوزه ای که امام می خواست؟ این نشان می دهد آن جریانی که به تعبیر ایشان “مار خوش خط و خال است”، تاثیر خودش را گذاشته است.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۶
کاری سنجیده ولازم بود
ممنون که اجازه ندادید تحت الشعاع مساله انتخابات قرار گیرد و به فراموشی سپرده شود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
احسنتم،
2
0
سید
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
امام یک حقیقت زنده است؛
باید هرساله این منشور مرور شود و سر مصادیق آن نیز بحث صورت بگیرد.
باید ه طلبه‌ای ملاک های این متن را خارج کرده و بر خودش تطبیق دهد.
با وجود چنین چراغ هدایتی، هیچ طلبه ای نمی‌تواند بگوید "نمی‌دانم وظیفه ام چیست".
1
0
ایرانی
United Arab Emirates
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
حقیقتا منشور روحانیت حضرت امام تمام چشم انداز ما رو نسبت به حوزه تغییر می دهد. در این منشور امام دست روحانی نما هایی رو که با اسم دین و با لباس پیغمبر به خود دین ضربه میزنند رو میکند و جامعه رو نسبت به اون ها بیدار میکنند
0
0
ایرانی
United Arab Emirates
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
حقیقتا منشور روحانیت حضرت امام تمام چشم انداز ما رو نسبت به حوزه تغییر می دهد. در این منشور امام دست روحانی نما هایی رو که با اسم دین و با لباس پیغمبر به خود دین ضربه میزنند رو میکند و جامعه رو نسبت به اون ها بیدار میکنند
0
0
طلبه حوزوی
United Arab Emirates
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
حوزه امروز برای پیشرفت واقعا نیازمند همچین معارفی هست که نمونه آن منشور روحانیت حضرت امام خمینی هست که باید به آن اهتمام بیشتری داده شود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
شعار اسلام در عدالت اجتماعی این است كه: بیایید راهی اتخاذ كنیم تا بتوانیم جلو استثمار را به كلی بگیریم بدون اینكه شخصیت، اراده و آزادی افراد را لگدكوب كرده باشیم؛ كوشش كنیم انسان ها به حكم معنویت و شرافت روحی و درد انسانیت، خود مازاد مخارج خود را به برادران نیازمندشان تقدیم كنند نه اینكه دارایی شان را به زور از آنها بگیریم و به دیگران بدهیم.
0
0
حاج قاسم سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
منشور روحانیت یک شیوه راهبردی و حتی استراتژیک برای اداره حوزه علمیه امروز است
ای کاش مدیران کنونی حوزه برای تدریس آن در حوزه برنامه ریزی کنند
0
0
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸
آسیب زنندگی حوزه سکولار از دشمنان واقعی اسلام و روحانیت بیشتر است.
نفاق در همه جا آسیب دارد و در حوزه بیشتر.
ای کاش حوزه علمیه به دستورات امام اهتمام بیشتر بدهد
0
0
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
تحجر گرایی باید ریشه کن بشه
چرا هنوز برخی از دین مدار های ما هم دچار این آسیب شدند؟؟؟؟؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
منشور روحانیت توسط شورای عالی حوزه به عنوان متن درسی قرار بگیرد.
جامعه مدرسین ارتباط بیشتری با بدنه طلاب داشته باشد
0
0
منشور
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
در حوزه امروزی دیگر نباید جایی برای ورود تفکر آمریکایی باشه هر چند متاسفانه الان آخوند آمریکایی مآب کم نداریم
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
اسلام آمریکایی و تحجرگرایی از سوی برخی طلبه نماها همان دو چیزی بود که کمر امام را شکست یعنی عالمان بی بصیرتی که هرگز نسبت خود را با انقلاب مشخص نکردند.
متاسفانه این نگاه هنوز هم در حوزه وجود دارد.
برخی اساتید حوزه ده هاسال است که این نگاه را دارند و طلبه هایی را هم با این نگاه تربیت می کنند.
آقایان مدیران امروز به فکر باشید که فردا دیر است
0
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
همانطور که جای کتب شهید مطهری در دروس اصلی حوزه خالیه جای منشور روحانیت هم خالیه
همه طلاب باید این حرف های امام رو سرلوحه راه طلبگی خودشون قرار بدن
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
امام خمینی(ره) همچنین به روحانیون تذکر می دهد که درس بحث حوزه برایشان تبدیل به عادت نشود چرا که همه اینها وسیله است و هدف اصلی خداست. همچنین تذکر می دهد که حوزه و روحانیت برایشان تبدیل به بُت نشود تا وسیله ای برای فاصله افتادن میان خود و خدایشان شود. حضرت امام بارها و بارها تذکر داده اند که باید مراقب باشید تفکر جدایی دین از سیاست به طلبه های جوان سرایت نکند.
0
0
البصیره لازم للکل
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
منشور روحانیت آخرین مکتوب مفصل امام راحل قبل از رحلتش بود که در واقع می توان گفت یک جمع بندی در روحانیت و نقاط قوت و ضعف آن بود که به بررسی تهدید ها و فرصت ها نسبت به روحانیت پرداخته است.

چیزی که امام بیشترین توجه را در این منشور دارند آن است که در طول تاریخ این جریان های ضددینی نبودند که مقابل انبیاء می ایستادند، بلکه کسانی بودند که با ادعای مسلمانی شعار مذهبی می دادند و با این عبارت تحریک آمیز پیش می رفتند که انبیاء می خواهند اصول و مقدسات شما را از شما بگیرند امام راحل در این منشور از این عده به عنوان ولایتی های بی دین تعبیر می کند، چرا که این افراد کسانی بودند که در طول تاریخ روحانی در برابر روحانی علم می کردند که بعد از پیامبر نیز این خط ادامه پیدا کرد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
توحید در میان متفکران دینی اسلام به دو وجه تقسیم می شود. وجه اول توحید مربوط به عده ای می شود که معتقدند وقتی در شناسنامه های ما نوشته شده مسلمانیم پس در بهشت و درجات بالای آن خواهیم بود؛ وجه دوم کسانی هستند که معتقدند توحید یعنی پرستش و خداپرستی، حب خدا و پیامبرانش مُهر و برچسبی نیست که به هر کسی بتوان چسباند تا او مسلمان خوانده شود.

امام با اشرافی که بر تقسیم این دو توحید میان مردم داشت میان آن ها مرز می کشد و بین دو نوع روحانیت و تشیع تمیز قائل می شود؛ امام (ره) می گوید «عده ای از روحانیون به اسم توحید و دین و مذهب برای خود دکان باز کرده اند و عده ای دیگر برای سلوک فردی و اجتماعی خود تلاش می کنند». همان طور که امروز خیلی از مردم انواع و اقسام مختلف پرستش ها را دارند یکی ثروت می پرستد، یکی خون و نژاد و تبار و دیگری مدرک که همه این ها از انواع پرستش ها را در پرستش خدا جمع کرده اند.
0
0
آخوند خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
این سخنان امام دقیقا مساوی با اطاعت از ولایت فقیه است
امروزه اگر منویات امام خامنه ای در حوزه اجرا بشه همان حوزه ای بوجود میاد که مد نظر مرحوم امام بود
0
0
سیدابوالقاسم نبوی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مسئله وحدتی که امام راحل بین مدرسین و طلاب بیان نمودند از نکات ظریفی است که گویا آن عزیز سفر کرده امروز را به وضوح می دیدند،
امروزه شورای عالی حوزه در حد حتی یک جلسه پرسش و پاسخ و تریبون آزاد هم پای حرف دل طلاب ننشسته اند
0
0
جمال خسروی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مهم‌ترین بخش‌های منشور روحانیت که در آخرین سال زندگی امام خمینی(ره) نگارش شده است، حاوی نکات پربار و مغزداری برای انقلاب اسلامی است. این منشور خط مشی بعدی نظام جمهوری اسلامی را مشخص کرده است.
0
0
دوستدار اهل بیت
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲
یکی از بخش های مهم این منشور که برای کل جامعه درس باشد که
اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بیت- علیهم‌السلام- به خورد توده‌‏ها داده بودند. صدها سال است که روحانیت اسلام تکیه گاه محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده‏‌اند.
1
0
علی دوست
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
معرفی کتاب
پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی (س) خطاب به روحانیون سراسر کشور ، مراجع بزرگوار اسلام ، مدرسین و طلاب حوزه های علمیه که به حق « منشور روحانیت » نام گرفت ، آمیزه ای است از « درایتها و باورها » و « باید هاو نبایدها » که همچون مشعل فروزان راهنمای فرزندان روحانی امام در حوزه های دینی خواهد بود
1
0
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
طلاب حزب اللهی همیشه از جریانات انحرافی صحبت می کنند اما از خودشان غافل شدند مثل مسائل اخلاقی که همیشه در زمینه اخلاق جامعه صحبت می کنیم اما فراموش کردیم که خودمان چقدر به اخلاق اهمیت می دیم؛ به نظر من باید همان طوری که جریانات انحرافی را مورد بررسی قرار می دیم ازخودمان هم بپرسیم در عمل چقدر در مسیر حضرت امام و رهبری حرکت می کنیم.
1
0
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
«جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابی و زحمت کشیده و کتک‌خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرح‌ها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابی هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند« به نظر من این جمله ای که امروزه هم در میان طلاب و هم جامعه مدرسین خیلی مغفول واقع شده
1
0
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
تا حالا چندین بار منشور روحانیت حضرت امام(ره) را مطالعه کردم و هر بار هم که مطالعه می کنم انگار متن جدیدی را دارم مطالعه می کنم واقعا اگر به این منشور به عنوان یک سند بالادستی عمل بشه تمام مشکلات حوزه علمیه بر طرف خواهد شد.
1
0
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
«حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند.» خارج از عملکرد حوزه علمیه، آیا ماطلبه ها در این مسیر حرکت می کنیم؟
1
0
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
اساتید زیادی دیدم که همیشه طلاب را از پرداختن به منصب قضاوت یا کارهای اجرایی حکومت نهی می کنند در حالی که امام خمینی در منشور روحانیت صراحتا خلاف این مطلب را بیان می کنند.
1
0
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
به نظر من ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه علمیه اینه که در شیوه اجرای مسائل فرهنگی و سیاسی به صورت سلیقه ای عمل میشه در حالی که اگر همه منشور روحانیت را سرلوحه کار خود قرار دهند بسیاری از اختلافات برطرف میشه
0
1
یاعلی
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
در مرحله نخست باید بررسی کرد اساتید حوزه علمیه چند مرتبه این منشور را مطالعه کرده اند بعد سراغ طلاب رفت.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
بسیاری از طلاب امروزه احساس می کنند که برای جامعه سودی ندارند در نتیجه احساس نا امیدی دارند در حالی که اگر منشور روحانیت در میان طلاب مطرح شود خواهند فهمید چه فایده هایی برای جامعه دارند.
1
0
میثم
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
کارتان خیلی عالی بود، حداقل باعث شد یک بار منشور روحانیت را بخوانم، واز خواندن آن لذت بردم و امام خمینی تمام حرف دل من را زد ای کاش که مسولان هم توجه کنند
1
0