۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۴۰۹۷۶
بلوای سودجویان برای ماسک در شیراز؛

از کرونا غول نسازیم

از کرونا غول نسازیم
انتشار خبر مرگ چند هموطن براثر کرونا، جرقه‌ای بود تا ثروت اندوزان را به فکر وادارد که از این نمد تازه کلاهی برای خود بسازند و جیبشان را به قیمت جان مردم، پر پول کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، علی رغم اینکه در شیراز و استان فارس هنوز حتی یک مورد از فرد مبتلا به کرونا، ثبت و اعلام نشده، اکثر مراکز عرضه دارو و کالای پزشکی، از صبح پنجشنبه اول اسفند، با دستنوشته‌هایی اعلام کردند که ماسک و ژل ضد عفونی کننده و الکل ندارند!!

همراه با این موج کمبود و گرانی، بعضی از گروه‌های واتساپی و شبکه‌های اجتماعی نیز در تلاشند تا بیماری کرونای جدید را یک بیماری بسیار کشنده و خطرناک جلوه دهند، حال آنکه تمام متخصصان و پزشکان اعتقاد دارند که این بیماری علیرغم بالا بودن قدرت بیمار کنندگی، از سطح کشندگی پائینتری نسبت به سایر انواع آنفلوآنزا، برخوردار است.

توصیه پزشکان متخصص و شناخته شده نظیر کامران باقری لنکرانی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و وزیر اسبق بهداشت و درمان و دکتر کدیور، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دیگر اطبا نیز، در خصوص اینکه کرونا، به نظر می‌رسد اثر زیادی بر جامعه نگذاشته و موجب کاهش تقاضای مردم برای خرید کالاهایی که شاید کمترین میزان اثرگذاری را در پیشگیری داشته باشد، ندارد.

پزشکان تاکید دارند که استفاده از ماسک‌های عادی، به هیچ عنوان مانع ابتلا به کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی تنفسی نخواهد شد و استفاده از آن تنها برای کسانی توصیه می‌شود که به آبریزش بینی یا سرفه دچار هستند تا قطرات آب و مخاط هنگام سرفه و عطسه، در محیط پراکنده نشود.

امروز در شیراز قیمت یک عدد ماسک ساده یکبار مصرف که حتی از عبور گرد و غبار هم ممانعت نمی‌کند، چه رسد به آنکه مانع تردد ویروس‌ها شود، به هزار تومان هم رسید، ماسکی که بعضا داروخانه‌ها در کمبود پول خُرد، به مشتریان عرضه می‌کردند.

در کمتر داروخانه‌ای محلول‌های ضد عفونی یافت می‌شود و از آن گذشته، پنبه الکلی ویژه تزریقات هم دیگر در شهر کمیاب شده است.

در کنار این اقلام، انواع داروهای ویتامین و کمک کننده به افزایش سطح مقاومت بدن هم به صف کالاهای کمیاب و نایاب پیوسته و آرام آرام، قرص‌های سرماخوردگی و ... به لیست آنها

صبح شنبه سوم اسفند بعضی از مراکز فروش کالای پزشکی در شیراز، وقتی تمایل مردم برای خرید کالاهای بهداشتی را ارزیابی کردند، با تهیه یک پک حاوی دستکش، ماسک و ماده ضد عفونی کننده را به قیمت بیش از 200 هزار تومان به خریداران ارائه دادند.

بعضی از شهروندان در تماس با ایسنا اعلام کردند که بعضی داروخانه‌ها، ماسک، پد الکلی و اسپری ضدعفونی را جیره بندی کرده و به ازای هر متقاضی، 4 عدد ماسک، 10 عدد پد الکلی و بعضا یک ظرف اسپری ضدعفونی کننده دست را به متقاضیان عرضه می‌کنند.

حاکیست که تا یک ماه قبل، بسته‌های 50 عددی ماسک عادی به قیمت حداکثر 4 هزار تومان در بازار عرضه می شد حال آنکه امروز هر عدد ماسک به قیمت هزار تومان عرضه می شود.

این افزایش قیمت در حالیست که معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز قبلا اعلام کرده بود که در استان فارس یک کارخانه تولید ماسک فعال است و روزانه 100 هزار ماسک تولید می کند.

دکتر خشنودی تاکید کرده بود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مقابل هرگونه سوءاستفاده را خواهد گرفت.

اما شواهد حاکیست که تاکنون هیچگونه واکنشی از سوی دستگاه‌های نظارتی بر عرضه این کالاها در شیراز انجام نشده و مشکل نبود و کمبود کالاهای مورد نیاز مردم همچنان تداوم دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز جمعه تاکید کرده بود که هنوز هیچ مورد مثبتی از ابتلا به کرونا در فارس گزارش و تایید نشده است.

دکتر همتی در گفت و گو با ایسنا در حالی وجود هرگونه بیمار کرونایی را در فارس تکذیب کرد که در شبکه‌های مجازی خبری دال بر فوت یک بیمار 15 ساله در یکی از بیمارستان‌های شیراز بر اثر این بیماری، منتشر شده است.

انتشار این خبر هم هنوز واکنشی رسمی از سوی مراجع دانشگاهی و بهداشتی و درمانی در پی نداشته است.

منبع: ایسنا

ایسنا
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
چطور می نویسید از کرونا غول نسازیم در حالی که صفحه سرویس فرهنگی و اجتماعی را اخبار کرونا در نوردیده است
4
2
درْک
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
به نظرم جهت دهی سرویس به سمتی است که غول نسازد؛
سایت های دیگر فقط توصیه می‌کنند ولی اینجا تحلیل ارائه می‌دهد...
به نظرم این بهتر است.
تشکر
محمد حسن
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
بنظر بنده که از دنبال کنندگان خبرگزاری رسا هستم، این مطالبی که در صفحه فرهنگی اجتماعی هست تحلیل هست و نیاز هم هست. غول ساختن نیست.
ناشناس
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
ظاهرا در خبرگزاری رسا علاوه بر خبرنگار، بسیجی سایبری هم دارید تا علیه سرویس های دیگر عملیات کنند.
تخریب سرویس فرهنگی با این حجم کمی برای ما تعجب برانگیز است چرا که کرونا غول نیست اما رسانه ها دارند غولش میکنند، پس شاید دلیلی باشد بر پرداختن به این موضوع
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
اسلام طرفدار این است كه زندگی ها برادر وار باشند
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
خوب بود. تشکر می‌کنم
1
1