۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۴۰۹۹۵

رقص تجاری آمریکا با کرونا

رقص تجاری آمریکا با کرونا
جهان این روزها در حالی با بحرانی به نام کرونا مواجه است که آمریکا به جای همراهی با جهان به دنبال بهره گیری از این شرایط برای بحران سازی اقتصادی علیه چین است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، جهان این روزها در حالی با بحرانی به نام کرونا مواجه است که آمریکا به جای همراهی با جهان به دنبال بهره گیری از این شرایط برای بحران سازی اقتصادی علیه چین است اقدامی که پکن از آن با عنوان جنگ آشکار آمریکا علیه این کشور یاد می کند.

نگاه کاسبکارانه آمریکا به جهان دیگر از عرصه اقتصادی و نظامی نیز عبور کرده و اکنون آنها از بیماری و رنج ملت‌ها نیز برای کسب درآمد و جنگ اقتصادی بهره می گیرند. نمودعینی این امر را در تحرکات آمریکا در قبال ویروس کرونا می توان مشاهده کرد. جایی که جهان به دنبال مقابله با این ویروس جهانی است و آمریکا به جنگ اقتصادی با سایر کشورها از جمله چین در لوای این بحران می‌پردازد. رفتاری که صدای پکن را نیز درآورده است چنانکه وزارت خارجه چین از اظهارات مقامات آمریکایی که شیوع ویروس کرونا و افت اقتصاد چین در این شرایط را باعث رونق اشتغال در ایالات متحده خوانده‌ بودند شدیدا انتقاد و ابراز ناراحتی کرد. دولت چین از اظهارات غیردوستانه آمریکا در بحبوحه مبارزه سخت این کشور در برابر ویروس کرونا شدیدا انتقاد کرد و آن را در این شرایط برخلاف حسن نیت این کشور خواند.

«هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را بعد از سوء استفاده آمریکا از موقعیت چین در شرایط شیوع بیماری مهلک کرونا مطرح و تاکید کرد، در شرایطی که پکن در حال انجام بهترین اقدامات برای جنگ با کرونا است این اظهارات در تضاد با حسن نیت واشنگتن است. وزیر تجارت آمریکا اخیرا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در چین و خوابیدن کسب و کارهای تجاری و اقتصادی در چین گفته بود که این شرایط باعث بازگشت شغل و سرمایه به آمریکا خواهد شد!

علاوه بر آن، وزارت خارجه آمریکا هم با صدور یک بیانیه درباره سفر اتباع این کشور به چین به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داده و از آنهایی که در چین هستند، خواسته این کشور را ترک کنند. این بیانیه پیش از این برای عراق و افغانستان صادر شده بود. این مساله نیز موجب ناراحتی مقامات چینی شده است. چونیانگ گفت: مردم چین به صورت همه جانبه علیه شیوع ویروس کرونا می‌جنگند و در این مسیر ما با شفافیت و بالاترین مسئولیت کار می‌کنیم. پکن همه کشورها از جمله ایالات متحده را کاملا و به موقع از شرایط مطلع کرده و اطلاعات لازم را به صورت به روز با آنها به اشتراک گذاشته است. وی اضافه کرد،« دوست نیازمند دوست است. بسیاری از کشورها پیشنهاد کمک و حمایت از چین را به شکلهای مختلف مطرح کرده‌اند. برعکس اظهارات مقامات آمریکایی که نه مناسب بود و نه واقعی.» سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین گفت: قطعا این اقدام آمریکا را ما براساس حسن نیت تلقی نخواهیم کرد. نکته قابل توجه آنکه در اروپا نیز به نوعی دیگر رویکردی مشابه آمریکا در حال اجراست چنانکه با شناسایی ابتلای شش نفر در فرانسه به ویروس «کرونا» موجی از اقدامات و رفتارهای نژادپرستانه علیه اتباع چینی در این کشور به راه افتاده است.

در این میان اتباع چینی مقیم فرانسه شروع به اعتراض در شبکه‌های اجتماعی کرده و از هشتک JeNeSuisPasUnVirus# (من ویروس نیستم) استفاده می‌کنند تا به تعرضات و رفتارهای نژاد پرستانه‌ای که با آن‌ها در فرانسه می‌شود اعتراض کنند.«روی وانگ» مؤسس انجمن «جوانان چینی در فرانسه» در این باره می‌گوید که تعداد پیام‌های نژادپرستانه‌ای که آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی هدف قرار می‌دهد، بسیار افزایش یافته است. در این میان نخست‌وزیر چین در راستای مقابله با کرونا، خواستار تسریع ارسال کالاهای پزشکی اتحادیه اروپا به این کشور شد. خبر دیگر آنکه خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری چین بابت شیوع ویروس کرونا ابراز تاسف کرده و تسلیت گفت. براساس گزارش خبرگزاری مرکزی کره (کی‌سی‌ان‌ای)، کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی ابراز اطمینان کرد که حزب حاکم، دولت و مردم چین قطعا در کمپین مبارزه با این بیماری تحت رهبری شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین "پیروزمند" خواهند بود. /882/ 101/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
لعنت بر آمریکا آخرش معلوم می شه این یکی دیگر از جنایت های آمریکایی ها بود تولید و نشر ویروس کرونا
2
0