۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۶۴۱۳۱۳
آیت الله احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

تفسیر جدید امام باقر از تقیه و لزوم بکار گیری آن در حوزه علمیه

تفسیر جدید امام باقر از تقیه و لزوم بکار گیری آن در حوزه علمیه
استاد درس خارج حوزه با اشاره به تفسیر امام باقر(ع) از تقیه مبنی بر آموزش معارف به اندازه وسع و توان افراد تأکید کرد که این برنامه باید در حوزه علمیه نیز عملیاتی شود.

آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک حلول ماه رجب و مناسبت های این ماه بویژه میلاد با برکت امام محمدباقر(ع) اظهار داشت: در دورانی که بر اهل بیت(ع) گذشته مهمترین شروع برنامه علمی که در بین مردم انتشار یافت از زمان امام باقر(ع) است.

تشریح اوضاع کربلا توسط امام باقر(ع) و توجه مردم به ایشان

وی افزود: ایشان غیر از این که صحنه های کربلا و اوضاع زمان یزید را خوب منعکس کردند و مردم هم به خوبی در جریان قرار گرفتند، زمینه را برای این که مردم به اهل بیت(ع) بیشتر توجه کنند فراهم کردند هرچند شروع این مسأله از زمان امام سجاد(ع) بود.

آیت الله احمدی فقیه یزدی در ادامه خاطرنشان کرد: این کار در زمان امام سجاد(ع) شروع شد و زمان امام محمدباقر(ع) حرمت خاصی پیدا کرد و حضرت شروع به این جریان کردند که در بین مردم مسائل اسلامی و دینی و احکام و تفسیر قرآن را ترویج بدهند تا جایی که برنامه های ایشان مرکزیت پیدا کرد و زمینه طوری مساعد شد که بعدا امام صادق(ع) هم این کار را ادامه دادند.

وی با بیان این که در دوران امام باقر(ع) مسیر بسیاری از افراد گمراه تغییر کرد، گفت: جلسات درس و بحث ایشان به گونه ای رونق گرفت که افراد زیادی خدمت ایشان رسیده و بهره های علمی فراوانی بردند و اوضاع جدیدی برای اهل بیت(ع) ایجاد شد.

معنای جدید تقیه؛ به هرکسی هرچیزی نگوییم

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: ایشان تلاش داشتند که زمینه هایی که بین مردم ایجاد شده بود را تقویت کنند از جمله قضیه مشهوری که به عنوان «تقیه» مطرح است را با جدیت دنبال کردند؛ معنای تقیه پنهان کاری نیست بلکه به این معنا است که هرجا هرکس لیاقت هرچه دارد به او اعطا شود و هرکس توانایی درک مطالب را ندارد به او بی جهت مطلبی را نگویند و او را در معرکه قرار ندهند.

وی اضافه کرد: این مسیر در زمان امام باقر(ع) جدیت پیدا کرد و مردم با درک و هوش فهمیدند که قضیه تقیه به چه معنا است و دریافت مطالب از امام باقر(ع) آنها را به مردم دیگر هم رساندند تا آنها در انجام وظایف دینی خود موفق باشند.

وی با بیان این که بیشترین روایات شیعه از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است، گفت: این مطلب هم به همین دلیل است چون افرادی که اهلیت داشتند، به درستی این روایات را ثبت و ضبط و منتقل کردند و این برنامه یک برنامه وسیعی شد همانطور که در تاریخ و تقریبا در کنایات برخی از روات آمده که یک حالت جهانی پیدا کرد.

رشد فرقه گرایی در زمان امام باقر(ع) و عالمان بی بصیرت

آیت الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به فرقه گرایی در بین شیعه از زمان امام باقر(ع) خاطرنشان کرد: بله در این دوران فرقه های گوناگونی به وجود آمدند که یک دلیل آن همین گسترش معارف اسلامی بود و افرادی که درک درستی از این معارف نداشتند به دنبال ساخت گروه ها و گمراه کردن افراد افتادند.

وی تصریح کرد: البته شما در جریان هستید هرچیزی که یک حقیقتی دارد یک تقلبی و بدلی هم برای آن پیدا می‌ شود، به همین جهت کسانی که از اهل بیت(ع) خوب استفاده کردند افراد حقیقی و درستی بودند و تعدادی هم بدلی هایی بودند که گروه هایی مقابل گروه حق تشکیل دادند و سر و صداهایی داشتند و این یک آسیبی است که همیشه برای اهل حق و حقیقت بوده است.

حوزه از منش امام باقر(ع) درس بگیرد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه های علمیه باید از شیوه و منش و علوم امام باقر(ع) بیشترین بهره را ببرند، گفت: امیدواریم برنامه های امام باقر(ع) آن طوری که لازم است و شایسته است در حوزه های علمیه رواج پیدا کرده و ما نیز با راه هایی که علمای اعلام رفته اند آشنا شویم و از آن استفاده کنیم./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات