۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۴۱۴۶۵

مزایای مجلس جوان

مزایای مجلس جوان
از ۳۰ نفر لیست وحدت تهران، ۱۸ نفر پایین ۵۰ سال سن دارند. همین یک قلم آمار کوچک نشان از کاهش متوسط سنی مجلس یازدهم دارد. این جوان‌شدن البته مختص تهران نبوده و در بقیه شهر‌ها و استان‌ها نیز مردم، به جوانان بیشتر از پیران اقبال نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، از 30 نفر لیست وحدت تهران، 18 نفر پایین 50 سال سن دارند. همین یک قلم آمار کوچک نشان از کاهش متوسط سنی مجلس یازدهم دارد. این جوان‌شدن البته مختص تهران نبوده و در بقیه شهرها و استان‌ها نیز مردم، به جوانان بیشتر از پیران اقبال نشان داده‌اند. این جوان‌گرایی در نوع خود حامل فرصت‌ها یا حتی تهدیدها یا به بیانی دیگر حامل مزایا و معایبی است که بررسی دقیق آنها، می‌تواند هزینه‌های مترتب بر کنشگری و سیاست‌ورزی در پارلمان را تا حد زیادی، کاهش دهد.

برای بررسی این مساله از یک‌سو و نیز اقدامات لازم برای جامه عمل پوشاندن به اولویت‌های مجلس آینده، به سراغ مالک شریعتی، منتخب مردم تهران و معصومه آباد، فعال و کنشگر سیاسی رفتیم. شریعتی با بیشتر دانستن مزیت جوان‌گرایی در مقایسه با معایب گفت: «انگیزه و توان جوانان انقلابی در کنار تجربه بزرگان می‌تواند مکمل یکدیگر برای ایجاد تغییر جدی به نغع مردم باشد.» آباد نیز در این گفت‌وگو، با اشاره به ترکیب جوانان و پیشکسوتان در مجلس آینده، گفت: «عزیزان جوان در مجلس آینده، قوانینی را تصویب خواهند کرد که متناسب با نسل و زمانه خودشان باشد و اینکه یک نسلی برای نسل دیگر قانونی می‌نویسد و پشتوانه اجرایی هم ندارد، دیگر جایگاهی نخواهد داشت.» در ادامه مشروح این دو گفت‌وگو را از نظر خواهید گذراند.

مالک شریعتی: جوان‌گرایی هوای تازه در محیط قانون‌گذاری است
مالک شریعتی با اشاره به جوان‌گرایی حاکم بر لیست وحدت اصول‌گرایان، گفت: درباره جوان‌گرایی باید عرض کنم که این مطالبه‌ای مردمی بود و قالب فهرست تهران مانند تعداد جوانان، از نظرسنجی‌ها به دست آمد. ضمن آنکه سن اعلام‌شده 49 سال به پایین بود و میانگین سنی جوانان فهرست منتخب حدود 40 سال است که هم پختگی و هم نیروی جوانی را در کنار هم دارند. وی با اشاره به تهدید بودن جوان‌گرایی در مجلس آینده تصریح کرد: تهدید اصلی که البته در هر دوره انتخابات مجلس وجود دارد، ناآشنایی منتخبین جدید با فضای کار مجلس و آیین‌نامه داخلی است که خوشبختانه فرصت حدودا سه‌ماهه‌ای که تا شروع کار وجود دارد، می‌تواند این خلأ را پرکند. شریعتی همچنین درباره مزیت این جوان‌گرایی تاکید کرد: مزیت‌های این جوان‌گرایی بسیار بیشتر است. جوانان تحصیلکرده، کارآزموده و عمدتا دارای سابقه فعالیت تشکیلاتی در دانشگاه‌ها، احزاب سیاسی و نهادهای پژوهشی می‌توانند به مثابه هوای تازه در محیط قانون‌گذاری و خون تازه در رگ‌های خانه ملت باشند. وی اضافه کرد: انگیزه و توان جوانان مومن انقلابی در کنار تجربه بزرگان می‌تواند مکمل یکدیگر برای ایجاد تغییر جدی به نغع مردم باشد.

شفافیت حداکثری و حذف زوائد دست و پاگیر
شریعتی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره مهم‌ترین برنامه مجلس یازدهم گفت: مهم‌ترین برنامه، رسیدگی به فوریت‌های زندگی مردم در یک‌سال آخر دولت فعلی نظیر اصلاح قانون بودجه و اصلاح طرح بنزینی و آغاز فرایند ریل‌گذاری برای سه سال بعد از آن است. وی در این‌باره اضافه کرد: بنده قبل از انتخابات، رئوس برنامه‌های حوزه انرژی را منتشر کردم و رئوس برنامه‌ها در حوزه اقتصادی نیز در کنفرانس خبری مشترک تیم اقتصادی ائتلاف تهران بیان شد اما جزئیات برنامه‌ها نیازمند تدقیق بیشتر توسط تیم اقتصادی مجموعه راه‌یافتگان به مجلس است که در فرصت مناسب به استحضار مردم خواهد رسید. منتخب مردم تهران در انتخابات دوم اسفند همچنین درباره ابزارهای به ثمرنشستن ایده‌های نمایندگان مجلس در آینده، گفت: مهم‌ترین ابزار به ثمر نشستن این برنامه‌ها، اولا اهتمام به کار جمعی در مجلس و ثانیا پیگیری برخی اصلاحات در فرایندهای داخلی مجلس نظیر شفافیت حداکثری و حذف زوائد دست و پاگیر برای خدمت بیشتر نماینده‌هاست که به موازات برنامه‌های اقتصادی باید به‌طور جدی دنبال شود.

معصومه آباد: رویکرد عمومی جامعه جوان‌گرایی است

معصومه آباد، فعال و کنشگر سیاسی با اشاره به تغییر ترکیب مجلس یازدهم گفت: ترکیب مجلس یازدهم، تفاوت چشمگیری با مجلس دهم و حتی با مجلس‌های قبلی از نظر حضور جوانان پرشور و انقلابی و متعهد و متخصص دارد. وی افزود: جوان‌گرایی فقط در حوزه تهران اتفاق نیفتاده، یعنی رویکرد عمومی جامعه به سمت جوان‌گرایی و انتخاب نیروهای متخصص جوان بوده است و این نیروهای جوان اگرچه صاحب مدارج علمی و تخصص‌های دانشگاهی هستند اما از نظر پشتوانه اجرایی، فعالیت‌های کمتری دارند اما چون این جوانان در کنار پیشکسوتان قرار گرفته‌اند، قطعا اتفاقات بسیار میمون و مبارکی در آینده خواهد افتاد و شاید تحولات چشمگیری به خصوص در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خواهیم بود. آباد تصریح کرد: این عزیزان جوان در مجلس آینده، قوانینی را تصویب خواهند کرد که متناسب با نسل و زمانه خودشان باشد و اینکه یک نسلی برای نسل دیگر قانونی می‌نویسد و پشتوانه اجرایی هم ندارد، دیگر جایگاهی نخواهد داشت.

قوانین مسکوت‌مانده باید به جریان بیفتند

آباد در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: در شورای ائتلاف نیروهای انقلابی وقتی با همه گروه‌ها از جمله با پیشکسوتان و نیز با جوانان معارفه داشتیم، در دل این معارفه‌ها، ظرفیت‌های بسیار خوبی را احصا می‌کردیم؛ این ظرفیت‌ها به‌خصوص در گروه جوانان بسیار محسوس بود و امیدواریم وقتی این جوانان وارد مجلس می‌شوند، دچار سرخوردگی نشوند و تا پایان، با همین انرژی فضا را حفظ کنند، به خصوص اینکه در شهر تهران، آقای قالیباف به‌عنوان یکی از مدیران کلان، در کنار این جوانان قرار گرفته و امیدواریم همراهی و همدلی خوبی شکل بگیرد و مجلس آینده، مجلسی متفاوت با قبل باشد تا مردم بتوانند آثار این تفاوت را حس کنند.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که مجلس آینده برای به ثمرنشاندن اولویت‌های خود به خصوص در حوزه اقتصادی باید از چه ابزارها و امکان‌هایی به‌طور ویژه بهره بگیرد، گفت: رویکرد اصلی ما در «هیات انتخاب» شورای ائتلاف این بود که افراد حاضر در لیست وحدت اصول‌گرایان به خصوص در مورد جوانان، تخصص‌های اقتصاد خرد و کلان را در کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند، یعنی با یک نگاه عاجل به اقتصاد و معیشت مردم نگاه کنند.

وی با اشاره به ابزارهای مجلس برای جامه عمل پوشاندن به ایده‌های خود تاکید کرد: مجلس دو وظیفه بسیار مهم، یکی قانون‌گذاری و دیگری نظارت دارد. در بخش قانون‌گذاری، ما با برخی قوانینی به خصوص در بخش‌هایی که مبتلابه قشر جوان کشور است از جمله کار و ازدواج، روبه‌رو هستیم که مدت‌هاست مسکوت مانده‌اند و فکر می‌کنم که اقدام اول و عاجلی که این عزیزان باید انجام دهند، به جریان انداختن این قوانین و تشدید نظارت برای حسن اجرای این قوانین است./1360/

منبع : صبح نو

ارسال نظرات