۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۴۱۵۰۷

طلبه‌های قم، پرستار بیماران مبتلا به «کرونا» می‌شوند

طلبه‌های قم، پرستار بیماران مبتلا به «کرونا» می‌شوند
انتشار نامه خانه طلّاب جوان قم و اعلام آمادگی آن‌ها برای یاری‌رسانی به مبتلایان کروناویروس، دیشب در فضای مجازی سروصدا به‌پا کرد و امروز، جلسه هم‌اندیشی نمایندگان این تشکل و نماینده وزارت بهداشت در استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک نفر باید پیدا می‌شد که با گذر از منطقه مین‌گذاری‌شده، به نیروهای خط مقدم دست بدهد و محاصره را بشکند. یک نفر باید از پای گوشی تلفن همراه بلند می‌شد و به‌جای همراه شدن با موج خبرهای ناامیدکننده، آستین‌ها را بالا می‌زد و بی‌ترس از خیس شدن، به دل دریا می‌زد. و این خط شکنی به نام جوانان باصفای قمی ثبت شد؛ همان داوطلبان جوانی که با اعلام آمادگی‌شان برای پیوستن به صف پزشکان و پرستاران فداکاری که در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، موفق شدند محاصره ذهنی ایجادشده در اطراف این مهمان ناخوانده را تا حدی بشکنند.

در آخرین ساعات روز دوشنبه، نامه‌ای از جانب «خانه طلّاب جوان قم» خطاب به رییس بیمارستان علوم پزشکی قم منتشر شد که از آمادگی اهالی این خانه برای پرستاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا و مشارکت در هر فعالیتی برای مقابله با این ویروس دردسرساز حکایت می‌کرد. و همین حرکت به ظاهر ساده کافی بود تا موجی از حمایت هموطنان داوطلب و دغدغه‌مند از سراسر کشور برای همراهی با این حرکت ارزشمند شکل بگیرد. گفت‌وگوی ما با دو نفر از اعضای خانه طلّاب جوان قم، جزییات بیشتری از این اقدام ابتکاری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

حجت الاسلام عباسی، مدیر خانه طلّاب جوان قم

در زندگی طلبگی، آقا الگوی ماست

از انگیزه نگارش نامه به رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و داوطلب شدن برای پرستاری از بیماران قرنطینه‌شده که می‌پرسم، مدیر خانه طلّاب جوان قم از یک اساسنامه و سبک زندگی می‌گوید که از همین ابتدا تکلیف ما را با اهالی این خانه روشن می‌کند: «این درسی است که از حضرت آقا گرفته‌ایم. ایشان از قبل از پیروزی انقلاب، همیشه در شرایط بحرانی مثل سیل ایرانشهر و زلزله گناباد، وسط میدان بوده و در کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده، پیشقدم بوده‌اند. ما هم سعی کرده‌ایم با چنین تفکر و نگاهی، وظایف طلبگی‌مان را انجام دهیم و همیشه در کنار مردم باشیم.»

حالا با این دیدگاه، بدیهی است حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدمهدی عباسی» و همراهانش در خانه طلّاب جوان در قبال ماجرای ویروس کرونا در قم بی‌تفاوت نمی‌نشینند: «در فضایی که بعد از شیوع کروناویروس در شهر قم ایجاد شد هم احساس وظیفه کردیم وارد عمل شویم. این اتفاق اما یک تفاوت مهم با حوادثی مانند سیل و زلزله داشت. جو روانی که حول موضوع ویروس کرونا در روزهای گذشته شکل گرفته، باعث ایجاد فضای ترس و اضطراب در میان مردم شده. از آنجا که تشدید چنین فضایی حتی از خود بیماری هم می‌تواند آسیب بیشتری به دنبال داشته‌باشد، فکر کردیم باید آمادگی‌مان برای ورود به جریان کمک‌رسانی به مبتلایان کروناویروس را به‌طور رسمی اعلام کنیم تا این فضای ترس و ناامیدی شکسته شود. نه اینکه دنبال تظاهر باشیم، بلکه می‌خواستیم با این حرکت، پیامی برای مردم ارسال کنیم که به کاهش اضطراب آن‌ها کمک کند. به همین دلیل، نامه ارسالی برای رییس دانشگاه علوم پزشکی قم را در فضای مجازی منتشر کردیم.

خوب است بدانید در فاصله کمتر از 10 ساعت از انتشار این نامه، آنقدر پیام‌های محبت‌آمیز و دلگرم‌کننده از سراسر کشور از طرف طلبه و غیرطلبه و از اقشار مختلف مردم دریافت کردیم که برای خودمان هم غیرمنتظره بود. پیام‌هایی که حرف مشترکشان این بود؛ "اگر لازم باشد، ما هم هستیم". بنابراین تا همین جا، ما به بخشی از هدف خود رسیده‌ایم.»

 

زندگی در قم جریان دارد

صحبت‌های نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و بیان آمار عجیب از فوتی‌های ناشی از ابتلا به کروناویروس در این شهر، تصویر ترسناک و ناامیدکننده‌ای از قم در ذهن هموطنان و حتی مردم کل دنیا ترسیم کرده است. اینطور است که قبل از ورود به جزییات طرح داوطلبانه خانه طلاب جوان، از حاج آقا عباسی می‌خواهم از آنچه این روزها در قم می‌گذرد، برایمان بگوید و یک تصویر واقعی از این شهر پیش چشممان بگذارد. او هم که انگار انتظار چنین سئوالی را داشته، مکثی می‌کند و لبخند بر لب می‌گوید: «چنین ذهنیتی بعد از آن صحبت‌ها، طبیعی است. به همین دلیل، از همه و به‌ویژه افراد دارای مسئولیت انتظار می‌رود در اظهارنظرهایشان دقت بیشتری به خرج دهند و از هر حرفی که باعث تشدید فضای ترس و دلهره می‌شود، پرهیز کنند. اما در پاسخ به سئوال شما باید بگویم اینطور که به نظر می‌رسد، افرادی که خارج از شهر قم هستند، بیشتر نگران و مضطرب هستند تا اهالی این شهر. اگر همین حالا به قم بیایید، می‌بینید زندگی در جریان است. درست است که تردد در شهر کم شده و مردم جز در موارد ضروری از خانه بیرون نمی‌آیند که البته کار بسیار درستی است اما فروشگاه‌ها برای تأمین نیازهای مردم باز است، کسبه به کار و کسب مشغول‌اند و اصناف هم فعال‌اند. به‌طور کلی مردم قم، احتیاط‌های لازم را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری انجام می‌دهند اما کار و زندگی‌شان را رها نکرده‌اند.»

حجت الاسلام کاظم زاده، مسئول گروه جهادی محبین الائمه(ع)

می‌خواهیم «همدلی» را جایگزین «ترس» کنیم

در جست‌وجوهای اینترنتی، در معرفی خانه طلّاب جوان، یک نام آشنا جلب‌توجه می‌کند؛ گروه جهادی «محبین الأئمه (ع)». حالا کم‌کم تصویر واضح‌تری از این جمع خوش‌فکر و فعال شکل می‌گیرد. حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین کاظم‌زاده»، عضو شورای مرکزی خانه طلّاب جوان هم که به جمع ما ملحق شده، در بیان دغدغه‌های طلّاب نسبت به هموطنان می‌گوید: «ما طلبه‌ها، همه مردم ایران را اعضای خانواده خودمان می‌دانیم. در هر گوشه از ایران، اگر خاری به پای یک نفر برود، ما احساس می‌کنیم یک عضو از خانواده خودمان دچار رنج و درد شده. به همین دلیل است که در هر حادثه‌ای مانند سیل و زلزله، تلاش می‌کنیم پای کار باشیم. بنابراین در درجه اول، احساس وظیفه باعث شد در بحث کرونا وارد عمل شویم.»

کاظم‌زاده که مسئولیت گروه جهادی محبین الأئمه (ع) را هم بر عهده دارد، با اشاره به لزوم وجود نیروهای داوطلب و خط شکن در شرایط بحرانی، ادامه می‌دهد: «دومین عاملی که ما را ترغیب کرد برای کمک‌رسانی در ماجرای شیوع کروناویروس اقدام کنیم، این است که به هر حال در چنین شرایطی که یک حادثه همراه با جو روانی سنگین جامعه و مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، باید یک عده برای تلطیف فضا و کاهش نگرانی و اضطراب مردم پیشقدم شوند.

در مورد ویروس کرونا، جوی که ایجاد شده، تا یک جایی طبیعی است. به هر حال، بحث سلامت و حفظ جان مردم مطرح است و باید با دقت به مراقبت از سلامت مردم پرداخت. اما واقعاً بخش زیادی از آنچه حول ماجرای این ویروس در جامعه‌مان می‌بینیم، کاذب است و به ایجاد ترس غیرواقعی در میان مردم دامن می‌زند. بنابراین برای مدیریت صحیح این پدیده در کشور، لازم است این فضای اضطراب و ناامیدی را کنترل کنیم. حرکت‌هایی مانند آنچه ما در خانه طلّاب جوان قم از دیشب شروع کردیم، همین هدف را دنبال می‌کند. یعنی طلبه‌های جهادی با حضور داوطلبانه‌شان در کنار بیماران مبتلا به کروناویروس، اول جو ترس را از بین می‌برند و بعد، جو همدلی را جایگزین آن می‌کنند.»

توزیع اسباب بازی در میان کودکان بشاگرد توسط گروه جهادی محبین الائمه(ع)

از پرستاری از بیماران تا ضدعفونی کردن اماکن؛ برای هر کاری آماده‌ایم

«گروه جهادی محبین الأئمه (ع) از حدود 13 سال قبل با مشارکت طلبه‌های خانه طلّاب جوان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم از قم، شیراز، تهران، اصفهان، تبریز و... شکل گرفت و در تمام این سال‌ها با برگزاری اردوهای جهادی و ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و درمانی، در کنار مردم مناطق محروم ازجمله "بشاگرد" بوده است. تهیه 150 جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و برگزاری جشن ازدواج برای این زوج‌های کم‌بضاعت در بشاگرد، نمونه‌ای از این فعالیت‌هاست. اما زلزله کرمانشاه و سیل لرستان، دو تجربه متفاوت را در کارنامه جهادگران محبین الأئمه (ع) ثبت کرد. در زلزله کرمانشاه علاوه‌بر ارسال 5، 6 محموله از کمک‌های غیرنقدی، این جهادگران موفق شدند در یک اردوی چند روزه، حدود 50 کانکس برای اسکان زلزله‌زدگان برپا کنند.»

کاظم‌زاده، ماحصل 13 سال فعالیت جهادی دوستانش را مختصر و مفید بیان می‌کند تا قوت قلب بدهد به آن‌هایی که آن طرف ماجرای کرونا، چشم‌انتظار کمک و همدلی‌اند. به گفته او حالا اعضای خانه طلّاب جوان قم و جهادگران محبین الأئمه (ع) با کوله‌باری از تجربیات میدانی، حاضر به یراق در میدان حاضر شده‌اند: «از دوشنبه‌شب با ارسال 2 نامه از طرف خانه طلّاب جوان و گروه جهادی محبین الأئمه (ع) به رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، اعلام کردیم در هر سطحی و به هر شکلی که این دوستان صلاح بدانند و اعلام نیاز کنند، آماده خدمت هستیم؛ از پرستاری از بیماران قرنطینه‌شده گرفته تا توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کردن اماکن مختلف. حتی اعلام کردیم اگر در این زمینه لازم ببینند ما در یک دوره فشرده آموزشی شرکت کنیم، حتماً این کار را انجام می‌دهیم. این یک تعارف و شعار نیست. ما واقعاً در مقابل همشهریان و هموطنان خود احساس وظیفه می‌کنیم و حتی از خدمت به بیماران مبتلا به کرونا که در قرنطینه نگهداری می‌شوند هم – با علم به خطرات احتمالی آن - ابایی نداریم و این کار را وظیفه خودمان می‌دانیم.»

 

این دومینوی دوست‌داشتنی...

«مردم ما فطرتاً ایثارگر هستند و همدیگر را دوست دارند. کافی است در شرایط سخت و حساس، یک عده پیشقدم خدمت‌رسانی و تزریق روحیه امید شوند، بقیه مردم هم به‌سرعت با آن‌ها همراه می‌شوند. این اتفاق در کمتر از یک نیم‌روز برای ما و این حرکت داوطلبانه‌مان هم افتاد. از سراسر کشور، تعداد زیادی از هموطنان از اقشار مختلف از طرح ما استقبال کرده و برای همراهی با آن اعلام آمادگی کرده‌اند. بعضی‌هایشان بعد از تماس با مراکز مختلف و جست‌وجو در اینترنت، با هر زحمتی بود، ما را پیدا کرده و پیام محبت و همدلی‌شان را به ما رسانده‌اند. تا این لحظه، 20 گروه از طلبه‌ها و حدود 150 نفر از هموطنان غیر طلبه برای همراهی با این حرکت اعلام آمادگی کرده‌اند. پیام‌هایی که از مردم دریافت کرده‌ایم، واقعاً به خود ما دلگرمی داده. یک گروه گفته‌اند: "اگر لازم باشد، می‌توانیم اقلام ضدعفونی‌کننده و... را تهیه کنیم"، یک نفر گفته: "من می‌توانم در دوختن ماسک‌های بهداشتی کمک کنم"، خانم‌های طلبه و غیرطلبه هم وارد عمل شده و اعلام آمادگی کرده‌اند. همه این ابراز محبت‌ها یک پیام واضح دارد؛ اینکه ما یک خانواده‌ایم و حالا که تعدادی از اعضای این خانواده گرفتار رنج بیماری شده‌اند، باقی اعضا از انجام هیچ کمکی به آن‌ها دریغ نمی‌کنند.»

اشتیاق و همدلی مردم، طلبه‌های خوش‌فکر را حسابی سر ذوق آورده و تصمیم به گسترش ابعاد این حرکت گرفته‌اند. حجت‌الاسلام کاظم‌زاده نفسی تازه می‌کند و در پایان می‌گوید: «بعد از استقبال خوبی که مردم در ساعات اولیه انتشار نامه ما از این طرح داشتند، تصمیم گرفتیم ترتیبی اتخاذ کنیم که این پیشنهاد تبدیل به یک پویش شود. با معرفی این پویش، ضمن اینکه هموطنان از سراسر کشور و از اقشار مختلف در صورت تمایل می‌توانند با این حرکت همراه شوند، این اتفاق هم بهتر دیده خواهد شد. خوشحالیم که حالا برخلاف چند روز گذشته، جو همدلی و نترسیدن از کروناویروس دارد فراگیر می‌شود. ان‌شاءالله به یاری خدا و عنایت اهل بیت (ع)، در کنار هم این امتحان الهی را هم به سلامت پشت سر خواهیم گذاشت.»

جلسه اعضای خانه طلّاب جوان با نماینده وزارت بهداشت در استان قم

...و حالا طلبه‌ها در کنار قهرمانان سلامت

دقایقی قبل از انتشار این گزارش، باخبر شدیم پیگیری‌های اهالی خانه طلّاب جوان، نتیجه‌بخش بوده و در پاسخ به نامه شب گذشته این تشکل، عصر امروز، سه‌شنبه، جلسه‌ای میان نمایندگان خانه طلّاب جوان و نماینده وزارت بهداشت در استان قم برگزار شده است. حجت‌الاسلام کاظم‌زاده در این باره می‌گوید: «پیرو نامه‌ای که دیشب برای رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ارسال کرده و در آن برای یاری‌رسانی به بیماران و مبتلایان کروناویروس و آنفلوآنزا اعلام آمادگی کرده‌بودیم، امروز برای عملیاتی‌شدن عرصه‌های فعالیت در این زمینه، با دکتر "توکلی"، نماینده وزارت بهداشت در استان قم، دیدار و گفت‌وگو کردیم. بعد از بررسی و تبادل نظر درخصوص زمینه‌های مختلف همکاری، مهم‌ترین عرصه‌ای که مقرر شد به‌زودی طلّاب جهادی در آن ساماندهی شوند، "پرستاری عمومی" از مبتلایان کروناویروس در مراکز درمانی استان بود. اما فعالیت‌های ما به این عرصه محدود نمی‌شود و فعالیت‌های تبلیغی و تبیینی و نیز بسته‌بندی، جابه‌جایی و توزیع بسته‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت به قم ارسال شده، از دیگر زمینه‌های فعالیت طلّاب خواهد بود.»

به گفته مسئولان خانه طلّاب جوان قم، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال خانه طلّاب جوان در پیام‌رسان‌های «ایتا» و «بله»، برای مشارکت در این حرکت اعلام آمادگی کنند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
سلام باید احسن گفت واقعادلسوز به شما میگن کاش کسانی که اسم خود را مسول گذاشتند کمی ازشما یاد میگرفتند؟ ماهم هستیم
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
در این برهه واقعا به کار جهادی نیاز داریم
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
باید آموزش کامل ببیند و با احتیاط کار کنند تا برای خودشان مشکلی پیش نیاید تا بتواند به کار جههادی برسند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
یاری به مردم از اولین آموزه های دینی است احسنت بر این جوانان شیردل
0
0
حسین کاظمی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
یکی از موانع سقوط انسان که از نظر قرآن کریم در ردیف نماز است، خدمت به خلق خداست. اساساً آیات نورانی قرآن بر انفاق و نماز توأمان تأکید می ورزد، به گونه ای که در آیات متعدّدی، در کنار تأکید بر اقامۀ نماز، بر رسیدگی به مخلوقات و دستگیری از بندگان خدای تعالی پافشاری کرده است. خداوند متعال در آیات ابتدایی سورۀ بقره، پیش از هرچیز، قرآن کریم را هدایتگر متّقین برمی شمرد و سپس با تعریف متّقین، به نماز و انفاق به عنوان دو مانع مهمّ سقوط انسان اشاره می فرماید
0
0
قیاسعلی شیری
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
ابان بن تغلب می گوید: از امام صادق«سلام الله علیه» شنیدم که فرمودند: هرکس خانۀ خدا را طواف کند، خداوند عزّوجلّ شش هزار حسنه برای او می نویسد و شش هزار گناه از او می آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می سازد. سپس فرمودند: «گره گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف فضیلت دارد»!(قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّی عَدَّ عَشْراً).[2] نظیر این روایت، در کتب روایی فراوان یافت می شود و حاکی از جایگاه ویژه و بی نظیر خدمت به خلق خدا، در تعالیم دینی است
0
0
محسن شفیق
Iran, Islamic Republic of
۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
خداوند در آیه 2 سوره مائده می‌فرماید: و تعاونوا علی البر و التقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان؛ و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و در گناه و تعدی، دستیار هم نشوید
0
0