۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۴۱۵۷۹
یادداشت؛

گرانی خودرو برای ترس از دست دادن سرمایه است

گرانی خودرو برای ترس از دست دادن سرمایه است
بازار خودرو تا پیش از کاهش ارزش پول‌ملی به شکل کنونی و افزایش نرخ ارز و تنش‌های سیاسی که این روزها شاهد آن هستیم، بازاری مصرفی بود، به این معنا که خرید و فروش‌های ماه‌های پایانی سال‌های قبل مبتنی بر نیاز واقعی بازار و خرید واقعی مردمی بود که برای مسافرت اقدام به خرید خودرو می‌کردند در حالی که آنچه در بازار امروز خودرو رخ می‌دهد و تنش‌های قیمتی از روزهای پس از خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ ارز آغاز شده نشان می‌دهد بازار خودرو شب‌عید بازاری مصرفی نیست.

به گزارش خبرگزاري رسا، بازار خودرو تا پیش از کاهش ارزش پول‌ملی به شکل کنونی و افزایش نرخ ارز و تنش‌های سیاسی که این روزها شاهد آن هستیم، بازاری مصرفی بود، به این معنا که خرید و فروش‌های ماه‌های پایانی سال‌های قبل مبتنی بر نیاز واقعی بازار و خرید واقعی مردمی بود که برای مسافرت اقدام به خرید خودرو می‌کردند در حالی که آنچه در بازار امروز خودرو رخ می‌دهد و تنش‌های قیمتی از روزهای پس از خروج آمریکا از برجام و افزایش نرخ ارز آغاز شده نشان می‌دهد بازار خودرو شب‌عید بازاری مصرفی نیست.

بازارهایی که این روزها مرکز تعاملات‌ اقتصادی است بازارهای سرمایه‌ای است نه بازارهای عرضه و تقاضایی براساس نیاز واقعی جامعه، بنابراین بازارهای سرمایه‌ای ماه‌های اخیر نشأت گرفته از نگرانی مردم از آینده اقتصادی کشور است. بنابراین  مردم به سمت کالاهای سودآوری چون خودرو، طلا، سکه، ارز و مسکن روی آورده‌اند تا علاوه بر سودآوری ارزش پول خود را حفظ  کنند.

هر چند رئیس بانک‌مرکزی بر بی‌تأثیر بودن قرارگرفتن جمهوری‌اسلامی ایران در لیست سیاه تأکید کردند، اما هیجان‌های روانی عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف بازار خودرو را همانند سایر بازارها تحت‌تأثیر قرار داده است، بنابراین عملیاتی کردن قول‌ها و وعده‌های آقای همتی، رئیس بانک مرکزی می‌تواند در کاهش تنش‌های روانی بازارهای مختلف ازجمله بازار خودرو مؤثر باشد. آقای همتی با تأکید بر این نکته که قرار گرفتن در لیست سیاه اف ای‌تی اف تأثیری بر روابط اقتصادی ما ندارد، بر عدم ایجاد تکانه‌های هیجانی بر بازار تأکید داشتند، بنابراین ایجاد آرامش در بازار ارز و نظارت بانک‌مرکزی بر این مسئله تا حدی می‌تواند موجب کاهش تنش‌ها شود.

واقعی شدن قیمت ارز عامل مهمی در کاهش تنش‌های قیمتی بازار است، اگر بازار ارز آرام بگیرد ثبات و آرامش بیشتری پیش و پس از سال جدید در انتظار بازارها خواهد بود در غیر این‌صورت نباید انتظار داشت پس از فروردین ماه سال 99پرایدی که قیمت آن بالای  60میلیون تومان رسیده در حالی که قیمت واقعی آن چنین رقمی نیست با کاهش قیمت روبه‌رو شود. افزایش ارزش پول ملی و اعتماد و امیدواری به اقتصاد کشور عوامل مهمی در ثبات قیمت‌ها و کاهش دلالی در بازار است. مسلماً دستورات دولت و دستوری عمل کردن مسئولان نمی‌تواند آرامش و کاهش قیمت را به بازار خودرو بازگرداند. تغییر سیاست‌ها عامل مهمی در کاهش قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازارها خواهد بود./1360/

ارسال نظرات