۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۶۴۲۳۳۸
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با رسا:

روزی که حوزه از روحیه انقلابی تهی شود روز شکست و سقوط است

روزی که حوزه از روحیه انقلابی تهی شود روز شکست و سقوط است
حجت الاسلام والمسلمین جزایری با اشاره به سخن رهبر انقلاب مبنی بر لزوم بهره گیری بیشتر حوزه از نخبگان تأکید کرد که این مسأله باید کما و کیفا ارتقا پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به دیدار بهمن ماه اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب و تأکید معظم له بر لزوم توجه حوزه به نخبگان و استعدادهای درخشان به تشریح و تبیین اهمیت این مسأله پرداخت.

وی افزود: طبیعتا در هر نهاد علمی، پژوهشی و تأثیر گذاری عناصری با در جه متفاوت از تأثیر نقش هستند، از جمله نخبگان و خبرگان و افرادی که دارای توانمندی های برجسته تری نسبت به دیگران هستند

حجت الاسلام والمسلمین جزایری اضافه کرد: در طول تاریخ هم این چنین بوده و حوزه های علمیه نیز از آغاز تا الان چهره های نخبه در آن تأثیر گذار جدی بوده اند که مرحوم امام و آیت الله بروجردی و آیت الله محقق و امثال ایشان از جمله آنها هستند.

وی با بیان این که بعد از انقلاب نیز با تأکید امامین انقلاب این مسأله مورد توجه بوده و هست، خاطرنشان کرد: البته تا نقطه آرمانی و ایده آل هنوز فاصله داریم ولی در بسیاری از مجموعه های حوزوی از جمله تدوین متون، تنظیم آیین نامه های علمی، سرفصل های آموزشی و مشاوره های تأثیر گذار الان از طیف قابل توجهی از نخبگان استفاده می‌ شود.

رییس مرکز تدوین متون حوزه های علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: بنابراین مسأله ای که رهبر معظم انقلاب به درستی در این دیدار مبنی بر استفاده از نخبگان تببین فرمودند، باید کما و کیفا ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به مسأله لزوم تقویت شور انقلابی در بدنه حوزه به عنوان محور دیگر مطرح در کلام رهبر معظم انقلاب در دیدار یاد شده خاطرنشان ساخت: یکی از نکات بسیار مهمی که باید هر روز باید مورد توجه باشد توجه به روحیه انقلابی، بسیجی و جهادی به معنای عام است یعنی آن روزی که حوزه از این روحیه تهی شود روز سقوط و به طبع آن سقوط بسیاری از ارزش ها خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ابراز داشت: ما در حوزه در عین حال که به علم و پژوهش و تحقیق نیازمند هستیم ولی علمی برای ما کارآمد هست که با روحیه جهادی به معنای عام، روحیه دغدغه انقلاب و دغدغه نظام و دغدغه آرمان های انقلاب همراه باشد.

وی با بیان این که ضرر و خطر علم بدون بصیرت بیش از جهل است، گفت: در طول تاریخ نیز بسیاری از انقلاباتی که به نتیجه نرسیده یا منحرف شده ریشه اش از عالمانی بوده که دغدغه دین و احیای ارزش ها در آن ها کمرنگ بوده است.

معاون آموزش المصطفی تصریح کرد: هم بدنه جوان حوزه هم اساتید در مقاطع مختلف از آغاز تا سطوح خارج و هم مدیران و مسؤولان باید به این مهم عنایت داشته باشند؛ به عقیده من روحیه های جهادی در طلاب باید یک امتیاز در تدریس و مدیریت و واگذاری مسؤولیت ها به افراد باشد که بحمدالله طیف قابل توجهی از حوزویان کم و بیش این روحیه را دارند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: این نکته بسیاری مهمی است که هیچ گاه نباید توقف داشته باشیم و البته در شرایط و زمان های گوناگون به طور طبیعی نحوه بروز و ظهور این روحیه انقلابی و جهادی ممکن است متفاوت باشد ولی باید به عنوان اصل و شاخص و خط قرمز حاکم بر تمام فعالیت های حوزه از آغاز تا پایان باشد./1330/ج

ارسال نظرات