۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۶۴۲۴۷۳
پاسخ به یک شبهه

چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟

چرا قم بر خلاف روایات درگیر کرونا شد؟
شبهه‌ای این روز‌ها مطرح می‌شود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق (ع) بلا از آن دور است، گرفتار بیماری کرونا شد؟ بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی دارالعرفان (وابسته به شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را داد.

به گزارش خبرگزاري رسا، شبهه‌ای این روزها مطرح می‌شود که چرا قم که به استناد روایت منتسب به امام صادق(ع) بلا از آن دور است گرفتار بیماری کرونا شد؟

بخش پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی موسسه فرهنگی دارالعرفان (وابسته به حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان) جواب این شبهه را اینگونه داد:

این روزها که مردم شریف و متدین قم و سایر شهرهای میهن اسلامی ایران با بیماری ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، عده‌ای خواسته یا ناخواسته و گاهی با استناد به احادیث به ایجاد شبهه در اذهان مردم مومن می‌پردازند.

یکی از آن روایات، حدیثی است که ازامام صادق(ع) نقل شده است که فرمودند: «إِذا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَیْهَا وَ نَوَاحِیهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا؛ زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است.»

و یا این روایت که امام صادق(ع) فرمودند: «إذَا أَصَابَتْکُمْ بَلِیَّةٌ وَ عَنَاءٌ فَعَلَیْکُمْ بِقُمَّ فَإِنَّهُ مَأْوَی الْفَاطِمِیِّینَ وَ مُسْتَرَاحُ الْمُؤْمِنِینَ ؛ چون بلا و رنجی به شما رسد، بر شما است که به قم روید که جایگاه بنی‌فاطمه و آسایشگاه مؤمنان است...»

سوال این است که اگر قم به عنوان پناهگاه و محل امن معرفی شده، چگونه اکنون گرفتار بیماری ویروس کرونا گردیده است؟

پاسخ این شبهه را در قالب چند نکته اساسی بیان می‌کنیم، ان شاء الله موجب تنویر افکار عمومی شود.

۱- شبهه‌افکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانسته‌اند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداخته‌اند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شده‌اند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسه‌های خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کرده‌اند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

۲- میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر می‌دهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتند و بدین سبب مورد خشم حاکمان زور و تزویر قرار داشت و بارها مورد هجوم و آسیب قرار گرفت.

۳- جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبت‌ها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختی‌ها، مشکلات و امتحان‌ها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختی‌ها شکوفا می‌شود. مصائب و سختی‌ها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است.

سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسان‌ها پیش می‌آید؛ چنان‌که درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنا نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم(ص) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان(ع) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم(ص) متحمل شد و مصیبت جان‌کاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت و یاران او وارد شد که در بزرگی این مصیبت همین بس که امام مجتبی(ع) فرمودند: «لایوم کیومک یااباعبدالله علیه السلام.»

تاریخ اهل‌بیت(ع) و تاریخ اسلام و تشیع پر از برگ‌هایی است که گویای این ابتلائات گوناگون است. البته از نگاه انسان‌های خردمند و اولیای الهی مصیبت‌ها و سختی‌های اگرچه به ظاهر رنج‌آور و آزاردهنده است، اما پیام‌های سازنده به همراه دارد.

درسایه این مصیبت‌ها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال می‌رسد و انسان را به مقام صابران می‌رساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنان‌که که پروردگار می فرماید:

«إِنَّما یُوَفَّى‏ الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ؛ (زمر،۱۰) فقط صابران، پاداش خویش را کامل و بدون حساب دریافت خواهند کرد.»

بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق(ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماری‌اند، بلکه بر پایه حدیثی از امام کاظم(ع): مومن هر اندازه که ایمانش بیشتر باشد. گرفتاری و ابتلایش بیشتر می‌شود.

۴- آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن. لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین(ع) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنه‌هایی است که به ایمان انسان آسیب می‌زند.

قابل توجه اینکه حتی مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است.

️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهل‌بیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
حال این روزهای امت اسلام در آیینه شعر استاد قزوه:

این روزها حس می‌کنم حالم پریشان است
از صبح تا شب در دلم یکریز باران است

در چشم من ترکیب‌بند محتشم جاری‌ست
سوز دلم مثل دوبیتی‌های عریان است

حالم شبیه حال مجنون در غم لیلاست
داغم مضاعف گشته و دردم دوچندان است

گاهی دلم مثل مصلّی غرق تنهایی است
چشمم قم است و قلب دلتنگم خراسان است

یا حضرت معصومه(س)! قم تنهاست این شب‌ها
شمس‌الشموسِ من ببین! حالم پریشان است

در خانه‌ها و کوچه‌ها دردی‌است پنهانی
هر‌لحظه بهتی تازه در چشم ‌خیابان است

دندان قروچه می‌رود مرگ است این آیا؟
گاهی نفس‌های من و تو زیر دندان است

از کوچه آیینه‌ها آرام‌تر بگذر!
در شهر ما در هر‌قدم آیینه پنهان است

تابوت‌ها و دوش تنهایان! چه می‌بینم؟
آیا خیابان‌ها خیابان‌های تهران است؟

در ما حسینِ تشنه‌ای را سر بریدند آه
حس می‌کنم این روزها شام غریبان است

ما با حسین(ع)‌ایم و علی(ع)، با هادی(ع) و مهدی(عج)
دنیا پر از آل‌زیاد و آل‌مروان است

این روزها مردان مرد از بین ما رفتند
این روزها مردن خدای من! چه آسان است

هر روز می‌میریم و هر شب زنده‌تر هستیم
هر روز ما را می‌کشند و عید قربان است

کاری کنید آه! ای مسلمانان مسلمانان
دنیای ما در دست مشتی نامسلمان است

اخباریان نامسلمان بی‌خبر از عشق
اخبار می‌گوید که دنیا کافرستان است

گندم نمی‌کارد کسی، شبدر نمی‌روید
امروز هر دهقان و دهقان‌زاده‌ای خان است

فردا دوباره موسم کاویدن و شخم است
صد گنج در هر کوه و دشت و درّه پنهان است

شد زندگی ماشینی و ماشین گران‌تر شد
دیدی که تنها قیمتِ جان تو ارزان است

جان را چه آسان دست نفس خیره‌سر دادی
کفران نعمت کرده‌ای، این کار کفران است

هرچند تنها این فتور و سستی از ما نیست
وهنی اگر نازل شده‌است از شهر "ووهان" است

با او مدارا کن، خودش از خانه خواهد رفت
احساس کن درد است و در جان تو مهمان است

شمشیر را بردار و در میدان بگو یاهو
آرام‌تر چرخش بده، این تیغ برّان است

هندوی افراطی به جان مُسلم افتاده‌است
این کید ابلیس است و فکر و مَکرِ شیطان است

حکمت نمی‌داند، به عبرت دل نمی‌بندد
این بچه فیل بی‌خِرَد، گاو دوکوهان است

بازی‌خور شیطان اکبر! وقت جولان نیست
بسیار فتنه پشت این شمشیر پنهان است

تیغ از غلاف فتنه بیرون کرده‌ای، هیهات...
آهسته‌تر! آرام‌تر! این بازیِ جان است

شیطانِ اکبر، سامری گوساله را ماند
نطقی اگر قی می‌کند وسواس شیطان است

دنبال غصب عقل و عشق ماست اسرائیل
حس می‌کند دنیا بلندی‌های جولان است

ما هفت‌خان را در خطر طی کرده‌ایم، امّا
این هشتمین خان است، آری! هشتمین خان است

سهراب من! گردآفرید من! سپر بردار
رستم کجایی؟ هان! تهمتن روز میدان است

وا می‌شود قفل لجوج هرچه دشواری
وقتی کلید کارها دست کریمان است

قاسم نمی‌میرد، سلیمانی نمی‌میرد
در جان ابراهیم آتش‌ها گلستان است

ای اف به آنانی که از عکس تو می‌ترسند
ای اف به دنیایی که از نامت هراسان است

مانند ابراهیم ادهم تشنه خواهم ماند
زمزم نخواهم خورد تا از دلوِ سلطان است

بشکن شب خاموش دل را نازنین! بشکن
دل را چراغان کن، نترس این شب، چراغان است

بیرون بیا از خانه با لبخند و با امید
بی چتر و بارانی بیا در کوچه باران است

سر در گریبانی چرا؟ بشکن زمستان را
لبخندهامان شیشه عمرِ زمستان است

اسپند و کندر دود کن! عودی بسوزان باز
هرچند از داغ عزیزان سینه بریان است

بر دف بکوب و نی بزن! تنبور را بردار
رقصی بکن، ای دل که سرها در گریبان است

باید بچرخی نازنین! با چرخش گردون
تا ماه در چرخ است و تا خورشید گردان است

باید بکوبیم و بسوزیم و بسوزانیم
هرگز نبینم قلعه خورشید ویران است

این خاک خاک حافظ و سعدی و فردوسی‌است
این ملک ملک بی‌زوال، این ملک ایران است

روز پریشانی نماند و شام دلتنگی
شام نکوکاری‌است این یا روز احسان است

در کوچه‌ها آلوچه‌ها گل می‌کنند از نو
در کوچه لبخند و گل و باران فراوان است

شکر خدا سجاده‌های عاشقان پهن است
شکر خدا در سفره‌های عاشقی نان است

طوفان می‌افتد عاقبت آرام خواهد شد
بیدی که گیسویش پریش از دست طوفان است

قصد عبور از نیل و طوفان کن خدا با ماست
این ناخدا نوح است یا موسی‌ابن‌عمران است

با ما خلیل است و مسیح و صالح و یوسف
با ما شعیب و احمد و با ما سلیمان است

آیین ما درد است و ایثار و خردورزی
میراث ما عشق است و ایمان است و قرآن است

مولای من! شعری بخوان، از حافظ و صائب
حرفی بزن! چیزی بگو! جانم به فرمان است

پایان غم‌هامان همین نوروز خواهد بود
آغاز شادی‌های‌مان در بیت پایان است

۱۳اسفندماه۱۳۹۸
#علی_رضا_قزوه
2
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
پاسخی که به شبهه ی مطروحه داده شده است کاملا درست و دلنشین و خرد پسند بوده هر انسان منصف و حقیقتجوئی را قانع میکند . اما تا کنون کسانی که عقلشان قد نمی داد که بفهمند مطلب ناظر به پناه بردن به قم از جهت معنوی بوده است .اکنون اگر این پاسخ متقن ومحکم را بشنوند در صورتی که بفهمند بعید نیست در صدد بر آیند که تلاش های خود را در جهت تخریب فضای معنوی قم بکار گیرند که از برکت وجود علم و علما ء کثر الله تعالی امثالهم از معنویت موج می زند و نگهداران و قلعه بانان علم و معنویت همین طائفه ی شر یفه ی علماء هستند تضعیف کرده و مردم را نسبت به آن بزرگواران و بطور کلی نسبت بشهر مقدس قم و به تعبیر مرحوم حضرت آیةالله العظمی مرعشی نجفی قدس الله تعالی نفسه الزکیة
عش الائمه بد بین کنند . که البته از قبل هم بیکار نبوده اند و تا میتوانسته اند در این جهت کوتاه نیامده اند . لذا مردم عزیز مان لازم است که بیش از پیش هوشیارتر باشند خو شبختانه علما ء عزیزمان با آن که کارهایشان زیاد است تا کنون بنحو احسن هوشیاری کافی اعما ل داشته اند و بیش از پیش به این قسمت هم توجه بیشتری
داشته اند و دارند وگرنه ا که عناصری در قالب دوست خود را جا
می کردند و در لباس دوست و عالم (باصلاح نفوذی و ایادی شیاطین میتوانستند با تحریف معنویات به آن خواسته ی شیاطین جامه ی عمل بپوشانند ) . چون عالم را که از دست مردم در بیاورند (خدای نا خواسته ) دیگر شیطان غمی نخواهد داشت .نگرداند رخش عاقل ز عالم . کسی کو قلب دارد پاک و سالم
1
0
ناشناس
|
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
احسنت
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
به کردار خوب و به گفتار نیک . عمل میکند هر کریمی ولیک . ندارد سعادت بغیراز کریم . شود حافظ جدی از این حریم . کنیم باور این لطف پروردگار . گرفته فرا قلب وی کرده کار .
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
همیشه در طول تاریخ وقتی بلا نازل شده استثنا وجود نداشته و انسانهای صالح مجبور به ترک خانه و دیار بلا زده خود شدند
0
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
متاسفانه عده ای بی شرم و بی حیا این مواقع عقده گشایی می کنند در حالی که این ویروس قبل از اون که قم بیاد در تهران و اصفهان و خیلی جاهای دیگه بوده اما قم رو قربانی کردن و البته ماه پشت ابر نمی مونه و به زودی مردم شریف ایران می فهمند که این ویروس که از چین به ایران اومده قبل از قم خیلی جاهای دیگه تشریف شو داشته. بهتر نیست کمی ایمان بیاوریم و هر چی که دلمون خواست به مردم قم که اکنون خود قربانی این بلای سخت شده اند بار نکنیم و بدانیم که از بخت بد کرونا شتریه که قرار در خونه هر کسی بخوابه!!! یه کم حیا کنیم و از خدای متعال کمک بگیریم
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
از بس گناه زیاد شده دیگه قم هم بلا دار شده فقط من نمیدونم ما کی میخوایم دست از گناه برداریم تا بلاها کمتر بشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کاملا واضح است که روایت منظور فتنه هایی است که به ایمان انسان آسیب می زند
وگرنه که معلومه همه عالم رو خدا با بلا ها امتحان می کنه و یا مقام شون رو بالا میبره یا برای اینه که بیشتر حواس مون رو به درگاه خدا بکنیم
اصلا شبهه نیست این بابا
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
ابتدای روایت صحبت از فتنه ها و آشوبهاست ، و طبعا منظور از «بلاء» که بعد از آن آمده است هم همان آشوب است ، دفع بلا یعنی دفع آشوب ، با توجه به پایگاه علمی و معنوی بودن قم ، منظور از دفع آشوب هم روشن می شود ، چرا که بستر آشوب هواپرستی و بدعتهاست ، با وجود علم و عالمان تیغ بدعتها و هواها کُند ، و هواپرستان و بدعت گذاران رسوا می شود ، و فتنه از تب و تاب می افتد .
1
0
صبا راد
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
به نظر بنده اینکه در روایات هست که در قم بلا نازل نمی شود مربوط به بلاها وفتنه های آخرالزمانی است و در زمان حضور حضرت حجت بن الحسن حضرت مهدی موعود (عج) است نه الان ما که الان در مرحله آخرالزمانی نیستیم .
0
0
کریم صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
هوای خشک و گرم و سوزان + آب شور و .... در حالت عادی هم باعث سختی زندگی در قم بوده و هست و خواهد بود بطوری که امثال این بلایا خیلی هم سخت نیست(کفر نعمت نمیخوام بکنم میخوام حالت عادی زندگی در قم را بیان کنم) پس از اول هم اسایشی در قم وجود نداشته بنابراین از اول منظور مباحث معنوی بوده نه مادی
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
بلا‌همه‌جا‌نازل‌میشه‌این‌ربطی‌‌نداره
0
0
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
باسلام باتوجه به هزینه‌های گزاف دشمن درجنگ سخت وتحقیر وشکست تمام توان خودرادرجنگ نرم معطوف داشته لذامراکزحوزوی مسئولیتی مضاعف ،خطیربرابر مقتضیات زمان دارند؟جوان تشنه حقیقت رااولا سیراب وثانیا پاسخی مستدل،موثق،مدقن برای ارائه،تادراین تروریسم رسانه ای،فتح الفتوحی پایدار رارغم زند.
تنهاانتظارمردم ازحوزها وعلما درفضای غبار آلود فتنه رسانه ،جهادتبیینی است.
0
0