۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۶۴۲۴۷۸

دنیای غرب در هراس از بیماری کرونا

دنیای غرب در هراس از بیماری کرونا
در شرایطی که بیماری کرونا تقریبا در بیشتر نقاط دنیا زنگ خطر را به صدا درآورده؛ اطلاعات موجود درباره آمادگی و نحوه مقابله احتمالی با همه‌گیری بیماری کرونا نشان می‌دهد که در این زمینه حتی در کشور‌های پیشرفته نیز ناآمادگی‌ها و کمبود‌های آشکاری وجود دارد و آنان نیز در صورت هجمه این ویروس قادر به دفاع از مردمانشان نخواهند بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، شفقنا از روزنامه ایندیپندنت انگلیس نوشت: بر اساس اطلاعاتی که از یک سند محرمانه دولتی افشا شده است، کرونا اگر به بریتانیا برسد می‌تواند ۸۰ درصد بریتانیایی‌ها را آلوده کند و باعث مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور شود.

روزنامه ایندیپندنت در خبر- گزارشی به قلم شون لینترن نوشته که به ادعای وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا در یک سند محرمانه دولتی که اطلاعاتش به رسانه‌ها نشت کرده است، تبعات احتمالی ویروس کرونا حداقل برای مردم انگلستان می‌تواند بسیار وخیم باشد. در این گزارش به احتمال بسیار بالای همه‌گیری کرونا در انگلستان اشاره شده و در ادامه آمده که این ویروس در این کشور می‌تواند حتی تا  ۸۰ درصد مردم را نیز آلوده کند، که در این صورت می‌تواند باعث مرگ بیش از هزهران نفر باشد- که به طور مشخص در این بین به احتمال مرگ بیش از نیم میلیون نفر اشاره شده است. 

هرچند این نهاد می گوید انتظار چنین پدیده ای را ندارد، اما در سندی که در اختیار وزرای کابینه گذاشته شده و متن آن به نشریه «سان» رسیده، گفته شده که در «بدترین شرایط ممکن» چهار پنجم جمعیت بریتانیا از عوارض این بیماری درخواهند گذشت.

البته روزنامه ایندیپندنت تنها رسانه بریتانیایی نیست که به نشر این سند دولتی افشا شده دست زده است. هم‌زمان نشریه عامه‌پسند و پرتیراژ سان نیز سند محرمانه گروه ارتباطات امنیتی ملی بریتانیا را منتشر کرده است که در آن با توجه به نرخ ثابت شده تلفات ۲ تا ۳ درصدی موارد ابتلا به بیماری کرونا بتخمین زده شده که با توجه به جمعیت بریتانیا شیوع این بیماری به معنای بیش از ۵۰۰ هزار مرگ در این کشور خواهد بود. 

این هشدارها و انتشار اطلاعات از آن‌جا آغاز شد که یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی عنوان داشت که به جز چین، در دیگر کشورهای جهان از جمله کشورهای پیشرفته غربی آمادگی مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد. دکتر بروس اِیلوارد، نماینده سازمان بهداشت جهانی در چین، در این هشدار گفته بود که در مبارزه با این بیماری آن‌چه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، زمان است، که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست در مقابله با این بیماری باشد. او افزوده بود که «جهان برای رویارویی و مقابله با کرونا آماده نیست. البته این آمادگی خیلی زود می‌تواند به دست آید، اما این امر در صورتی ممکن است که افکار جهان روی این حرکت بزرگ متمرکز شود».

آن‌چه این هشدارها را برای انگلیسی‌ها هولناک‌تر و خطرناک‌تر جلوه می‌دهد، سخنان یکی از سخنگویان سازمان بهداشت و خدمات اجتماعی این کشور است که می‌گوید «این سازمان از ابتدا به وضوح خاطرنشان کرده که انتظار می‌رود پیامدهای ناشی از ویروس کرونا در بریتانیا بسیار گسترده باشد». این سازمان البته برای راحتی خیال مردم و پرهیز از تشویش اذهان عمومی اظهار داشته که «انتشار این پیش‌بینی‌ها به معنای وقوع قطعی آن‌ها نیست» و در ادامه هم خاطرنشان کرده که «برای هر شرایطی از جمله بدترین سناریوی ممکن» برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارد.

سخنگوی سازمان بهداشت و خدمات اجتماعی انگلستان در ادامه افزوده است که «ایمنی عمومی نخستین اولویت ماست و با وجود آن که در حال حاضر تنها موارد معدودی از ابتلا به بیماری در انگلستان  تایید شده است، اما گروه کارشناسان بهداشتی و دانشمندان این سازمان بیست و جهارساعته در تلاش هستند تا با ایجاد آمادگی در نهادهای بهداشت عمومی کشور را در مبارزه و مقابله با ویروس کرونا یاری رسانند». 

با این حال این روزها دنیای غرب به‌خصوص اروپا به شدت نگران کروناست. و در شرایطی که تعداد مبتلایان به کرونا در ایتالیا به ارقام هشداردهنده‌ای رسیده است، این نگرانی وجود دارد که کرونا به دیگر کشورها نیز سرایت کرده و در اروپا تبدیل به یک اپیدمی شود.

برای مقابله با این احتمال سازمان‌های دولتی اروپا تمهیداتی اندیشیده‌اند. مثلا ایندیپندنت گزارش می‌دهد که در بریتانیا مدارس تعطیل شده و به دانش آموزان و در کل به تمام مردم این کشور  گفته شده که در صورت بازگشت از سفر خارج، خود را در قرنطینه قرار دهند. رئیس پزشکان بریتانیا هم‌چنین گزینه قرنطینه کردن خانواده‌ها و ممنوعیت تردد وسائل ایاب و ذهاب عمومی را نیز در صورت بروز یک اپیدمی جهانیاز نظر دور نداشته است.

در حالی که تاکنون گفته می‌شده که سرایت کرونا تننها در صورت برخورد مستقیم و رخ به رخ با بیماران و ترشحات بر جای مانده آنان امکان‌پذیر است، اما انتشار اخباری مبنی بر ابتلای یکی از ساکنان کالیفرنیا به کرونا بی‌انکه هیچ تماس مستقیمی با چین یا بیماران کرونایی داشته باشد، نگرانی از شیوع گسترده کرونا را در آمریکا و اروپا تشدید کرده است. آن‌چه این هراس را بیشتر می‌کند، سرعت ابتلای بیماران است که می‌تواند با سرعت تصاعدی خود در چند روز یک بحران جهانی ایجاد کند. 

این اخبار بد در حالی در رسانه‌های غربی منتشر شده که دونالد ترامپ به گفته کارشناسان بهداشتی این بیماری را کم‌اهمیت جلوه داده است و این نگرانی‌ها را بیشتر و بیشتر می‌کند. او که  در سخنان خود احتمال همه‌گیر شدن این بیماری را در ایالات متحده رد کرده بود، با تاکید و صراحت گفت که «این بیماری پایان می‌یابد. دارد پایان می‌یابد. من امیدورم و دیر یا زود پایان می‌یابد». ترامپ قاطعانه ادعای مقامات بهداشتی ایالات متحده را در مورد این‌که «بیماری بالاخره به ایالات متحده هم خواهد رسید و بحث تنها بر سر زمان آن است» زیر سوال برد و آن را آشکارا رد کرد. اعلام مورد جدید ابتلای یک آمریکایی از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اما این موضوع را نشان داد که کرونا در انتخاب قربانیانش چندان انتخاب‌گر نیست و هر کسی را در هر کشوری می‌تواند درگیر کند، و این خطرناک‌ترین جنبه آن است. حتی اگر ترامپ گفته باشد که دولت وی برای رویارویی با این ویروس «بسیار، بسیار آماده» است!

/1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات