۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۴۲۵۴۳
رسا گزارش می دهد؛

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم
همزمان با افزایش شیوع کروناویروس در ایران نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه و علمای بلاد نیز بر لزوم رعایت بهداشت و همکاری حداکثری با وزارت بهداشت تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با افزایش شیوع کروناویروس در ایران و جهان، تاکیدها و توصیه‌های پزشکی پررنگ‌تر از پیش به عموم مردم داده می‎شود تا با رعایت بهداشت فردی و عمومی نقش به سزایی را در کنترل این بیماری ایفا کنند. در این مسیر نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه و علمای بلاد  نیز بر لزوم رعایت بهداشت و همکاری حداکثری با وزارت بهداشت تاکید کردند. در ادامه این گزارش را با هم می خوانیم.

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

آیت الله مظاهری:

توصیه های بهداشتی و پزشکی به طور جدی مورد توجه و عمل واقع شود

آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان و از مراجع معظم تقلید، در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع بیماری کرونا در جامعه اسلامی و ترس اقشار مردم از این بیماری که علاوه بر ترس، موجب تعطیل شدن مراکز علمی و آموزشی شده است و اضطراب جدّی، فضای جامعه را پر نموده است؛ چه توصیه‌ای برای کاهش اضطراب در جامعه و همچنین دفع این بلا دارید، توصیه هایی را مطرح کردند.

بسمه تعالی

1- همگان باید به توصیه‌های بهداشتی و دستورات پزشکی، به طور جدّی «توجه و عمل» کنند.

2- مسئولان مربوطه باید به طور همه‌ جانبه دربارۀ این مشکل، «برنامه‌ریزی و اقدام عاجل و مستمّر» داشته باشند، چنانکه تاکنون نیز تلاش‌های فراوانی را به انجام رسانیده‌اند.

3- همگان به خداوند متعال «توکّل» کنند و با اعتماد به الطاف خداوند رحمان و رحیم، سعی نمایند که تمرکز فکری بر روی این مشکل و اضطراب در این باره را کاهش دهند.

4- «توسّل» به قرآن کریم و اهل‌بیت علیهم‌السلام خصوصاً زیارت عاشورا و زیارت جامعۀ کبیره را فراموش ننمایند.

5- از «قرائت قرآن» به خصوص سورۀ مبارکۀ حمد و آیة الکرسی و سورۀ یس و همچنین «دعا» خصوصاً ادعیۀ مأثوره نظیر دعای مشلول، دعای یستشیر و دعای مجیر، که مایۀ آرامش دلها و رفع بلاها و شفای بیماران است غفلت ننمایند.

6- «اجتناب جدّی از گناه» و «توبه» به معنای حقیقی هم، یکی از عوامل دفع بلا و اصلاح امور و حُسن عاقبت است که باید مورد توجه و عمل همگانی باشد.

امیدوارم خداوند با تفضّل خود، همۀ مشکلات و ابتلائات را مرتفع فرماید و امید و شادی و اطمینان را بر بندگان خود خصوصاً مردم با ایمان و ملّت عزیز ایران حکفرما سازد.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

آیت الله علم‌الهدی:

فضاهای عمومی برای مردم باید پاک و ضدعفونی شود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی می گوید تمام سعی و تلاش باید این باشد که فضاهای عمومی برای مردم پاک و ضدعفونی شود.

آیت الله احمد علم الهدی در جلسه ستاد مبارزه با کرونا اظهار داشت: تمام سعی و تلاش باید این باشد که فضاهای عمومی برای مردم پاک و ضدعفونی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه مهمترین اولویت کنترل ترس در دل مردم است، گفت: انجام منظم توصیه‌های بهداشتی برای بهبود شرایط، بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: با عمل به دستورات بهداشتی و توکل به خدا، ان شاءالله به زودی شر این ویروس از سر مردم کم می‌شود.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم:

اسیر شایعات نشوید| کرونا را شکست می‌دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن خدا قوت به پزشکان و پرستاران، گفت: ویروس کرونا را شکست خواهیم داد اسیر شایعات و عملیات روانی امپراتوری رسانه ای استکبار نشوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم ضمن خدا قوت به تمام جهادگران خط مقدم عرصه بهداشت و درمان و تشکر از زحمات و ایثار این عزیزان، اظهار داشت: ما با اعتماد بر کارآمدی اطبا بروز و با دانش و تکیه بر علم پزشکان، تلاش پرستاران فداکار کشورمان و اعتقاد و توکل به رحمت الهی در این ماه خدا و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت از این چالش هم با سربلندی عبور خواهیم کرد و ویروس کرونا را شکست خواهیم داد اسیر شایعات و عملیات روانی امپراتوری رسانه ای استکبار نشوید.

 

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

توصیه مسؤولان بهداشتی درزمینه کرونا باید برای همه حجت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد اظهار داشت: یکی از حوادثی که امروز در کشور ما و خیلی از کشورها پدید آمده، یک سختی و بیماری عمومی و ویروس جهانی به نام ویروس کرونا است که خیلی از کشورها را مبتلا کرده و کشور ما را هم کم‌وبیش فرا گرفته است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مقابل این حادثه اولاً باید همه ما اصول بهداشتی که از سوی مسؤولان و متولیان امر تأکید می‌شود را رعایت کنیم، اینجا بحث تخصص‌ها و کارشناسی است؛ وقتی کسی در یک رشته تخصص دارد و به‌عنوان متخصص به ما توصیه می‌کند باید توصیه‌های او را بپذیریم و مانند زمانی که یک مسئله شرعی را از مجتهد می‌شنویم و می‌پذیریم در اینجا هم توصیه و حرف کارشناس را قبول کرده و اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: در این‌گونه موارد باید حرف و سخن کارشناسان فن و کسانی که در بحث بهداشت و درمان تسلط دارند را حجت دانسته و به آن‌ها اعتماد کنیم.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

عیادت نماینده مجلس خبرگان رهبری از بیماران اصفهانی مبتلا به کرونا

آیت الله مهدوی با حضور بر بالین بیماران مبتلا به کرونا از آخرین وضعیت آنان کسب اطلاع و جویای احوال و وضعیت کادر درمانی شد.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ضمن عیادت از بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان خورشید اصفهان از خدمات پزشکان و پرستاران و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تقدیر و تشکر کرد.

آیت الله مهدوی همچنین توصیه هایی معنوی و اخلاقی به بیماران و کادر درمانی داشت و از خداوند طلب شفای عاجل برای بیماران کرد.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

تأکید امام‌جمعه کرج بر هماهنگی همه دستگاه‌های استان برای مقابله با «کرونا»

آیت‌الله حسینی همدانی در تماس‌های تلفنی جداگانه با رییس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و شهردار کرج در جریان آخرین وضعیت استان‌ در مواجهه و مقابله با انتشار ویروس کرونا قرار گرفت.

آیت‌الله حسینی همدانی پس از دریافت گزارش اقدامات انجام‌شده در استان برای مهار و مقابله با ویروس کرونا،‌ گفت: صمیمانه از پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست‌اندرکاران پزشکی استان در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حجم بالای تردد در استان البرز و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری، بر لزوم رعایت بهداشت فردی تأکید کرد و اظهار داشت: مردم حتی‌المقدور از شرکت در اجتماعات خودداری کنند.

همچنین آیت‌الله حسینی همدانی در پی مقابله با شیوع ویروس کرونا در جامعه و ایجاد نگرانی بین مردم، پیامی خطاب به اهالی ولایتمدار استان البرز صادر کرد.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

آیت الله حیدری:

جوهره فداکاری و جانبازی جامعه پزشکی در مبارزه با کرونا نشان داده شد

آیت الله محسن حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جهان و کشورمان با کروناویروس درگیر است، اظهار داشت: جوهره فداکاری، جانبازی و رشادت نظام سلامت، پزشکان و پرستاران در مقابله با کرونا ویروس به همگان نشان داده شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پزشکان و پرستاران با به خطر انداختن جان شان از مردم و بیماران مراقبت می‌کنند، تصریح کرد: همانطور که دفاع از حرم خیل عظیم بسیجیان و انقلابیون را به جهانیان به ویژه ملت ایران نشان داد، کرونا ویروس نیز جانفشانی پزشکان و پرستاران را به نمایش گذاشت.


نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: محتکران همان تروریست‌های سلامت و جنایتکاران بشریت هستند که جان مردم را به خطر می‌اندازند و از قوه قضائیه و نیرو‌های امنیتی و انتظامی می‌خواهیم با چنین اشخاصی برخورد شدیدی داشته باشند.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

امام جمعه زاهدان:

حفظ سلامت مردم جامعه، واجب از برگزاری نماز جمعه است

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حفظ سلامت مردم جامعه، واجب از برگزاری نماز جمعه است؛ با توجه به شیوع کرونا در سطح جامعه، تجمعات و برنامه های مختلفی به مثل اقامه نماز جمعه لغو شده است، طبعا حفظ سلامت مردم از واجبات مهمی است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال می شود و ما نیز تابع نظر کارشناسی آنها هستیم.

وی ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه و دانشکده‌های علوم پزشکی، پزشکان، پرستاران و تمامی پرسنل و کارمندان این حوزه که در زمینه مقابله و مبارزه با بیماری کرونا تلاش می کنند، تصریح کرد: مردم باید برای حفظ سلامت خود به توصیه های متخصصان و نظرات کارشناسی آنها عمل کنند و رعایت نکات بهداشتی را در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، در اولویت کار خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: قرآن شفای دردهای جسمی و روحی است باید قرائت سوره های قرآن کریم از جمله حمد، فلق، ناس رادر اولویت قرار دهیم، در این زمان نباید از شفیع قرار دادن پیامبر(ص) و اهل البیت(ع) غافل شد، رهایی از مشکلات را ازخدا خواسته و صدقه دادن را نیز فراموش نکنیم. در این ایام نباید از استغفار غافل شد، به این بهانه می توان بیشتر به سمت خداوند سوق پیدا کرده و با او گفت‌وگو کنیم.

 

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی:

مردم توصیه های پزشکی را جدی بگیرند

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به تلاش بی وقفه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور اظهار داشت: همه مردم قدردان تلاش های پزشکان، پرستاران و کادر درمانی مراکز بهداشتی کشور بوده و هستند.

وی افزود: همه مردم می دانند که کادر پزشکی در حال ایثار و از خودگذشتگی هستند و رفتار این بزرگواران قابل تقدیر و مردم دعاگوی سلامتی این عزیزان هستند.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: درباره مساله شیوع ویروس کرونا باید دانست که مردم باید به حرف مسؤولان توجه داشته و به آمار وزیر بهداشت و مسؤولان درمانی اعتماد کنند، دشمن می خواهد این ویروس عامل بیماری را به ویروسی سیاسی تبدیل کند.

وی ادامه داد: دشمن می خواهد با ترویج اضطراب و ترس و وحشت در جامعه، هدف و برنامه های خود را به پیش ببرد.

وی با اشاره به ماه رجب و برکات آن خاطرنشان کرد: خداوند طبیب است و باید این مساله را باور داشت، پیشگیری های اولیه، منافاتی با دعا و تضرع  ندارد، ماه رجب ماه خدای تعالی است و با همت بلند مردم، تلاش کادر درمانی و استعانت از خداوند متعال این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

نماینده ولی‌فقیه در گیلان:

رسانه‌های دشمن در موضوع کرونا با اهداف پلید علیه کشور جوسازی می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین رسول فلاحتی در پیامی تصویری به مردم استان گیلان اظهار داشت: این روزها همه مسئولان استانی در جهت رفع دغدغه و نگرانی‌های مردم جهت شیوع ویروس کرونا تلاش می‌کنند و از همه آنها به‌ویژه کادر بهداشتی و درمانی و پرستاران پرتلاش و زحمت‌کش استان قدردانی می‌کنم.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان استرس ناشی از بیماری کرونا را مخرب‌تر از خود این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: میزان تلفات ناشی از این ویردس در بسیاری از کشورها بیش‌تر از ایران است و حتی سالیانه تعداد افراد بیشتری به‌خاطر آنفلوآنزا از بین می‌روند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه ایجاد رعب و وحشت از کرونا ویروس یکی از حربه‌های دشمن است تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا درگیر این بیماری هستند اما دشمنان تنها روی ایران تمرکز می‌کنند و با ایجاد فضای رعب و استرس آرامش روانی مردم را به هم می‌ریزند.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

نماینده ولی فقیه در مازندران:

تلاش ها و مجاهدت های کادر درمانی کشور با هیچ قلم و زبانی قابل توصیف نیست

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران در نشستی با تقدیر و تشکر از مجاهدت ها و خدمات پرسنل بیمارستان ها و کادر پزشکی مراکز درمانی در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: ملت بزرگ ایران این مجاهدت ها و جانفشانی های کادر درمانی را فراموش نخواهند کرد.

وی با بیان این که این روزها مردم ده ها کشور دنیا از جمله کشورمان درگیر بلایی به نام ویروس کرونا هستند، افزود: از نظر قرآن کریم می توان این را آزمون دانست تا صبر مردم سنجیده شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که در شرایط به وجود آمده تلاش ها و خدمات ارزشمند سه قشر قابل تشکر و تذکر است، گفت: نخست مسؤولان کشور که با همه قدرت در این مسأله به میدان آمدند و با تلاش های شبانه روزی خود پیگیر این مسأله مهم هستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که این مدافعان سلامت کشور علیرغم کمبود کادر و نیروهای لازم شبانه روز کار می کنند و خستگی مضاعفی دارند، ادامه داد: تلاش ها و مجاهدت های این قشر زحمتکش با هیچ قلم و زبانی قابل جبران نیست.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

نماینده ولی فقیه در لرستان:

توزیع عادلانه اقلام بهداشتی نیازمند مدیریت صحیح است

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد رضا شاهرخی،  نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به شیوع بیماری کرونا در سطح استان بیان داشت: با مدیریت و نقش آفرینی مردم این بیماری مهار خواهد شد.

وی رعایت نکات بهداشتی را امری ضروری برای مقابله با ویروس کرونا خواند و افزود: انتظار می رود مردم بیش از اندازه مصرفی که دارند، در خرید مواد و اقلام بهداشتی شتاب نکنند تا جلوی سوء استفاده برخی افراد گران فروش و احتکار این اقلام گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی بیان کرد: امروز کادر پزشکان و پرستاران ما در جبهه جهادی به خوبی نقش آفرینی می کنند و باید قدردان تلاش مجاهدان عرصه سلامت بود.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

نماینده ولی‌فقیه در قزوین از خدمات شبانه‌روزی پزشکان و پرستاران قدردانی کرد

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه درقزوین اظهار داشت: در این شرایط حساس که ویروسی جدید سلامت جامعه را تهدید می کند خداقوت ویژه دارم خدمت رزمندگان خط مقدم این جبهه، پزشکان و پرستاران مدافعان سلامت و تشکر می کنم از شهروندان که با رعایت نکات بهداشتی شرایط را در جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری مهیا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی با بیان اینکه در ماه مبارک رجب قرار داریم افزود: پزشکان و پرستاران و کلیه افرادی که با مشکلات این بیماری دست و پنجه نرم می کنند دعای ماه رجب را مکرر بخوانند، این دعا مانند آبی است که روی هر آتشی ریخته شود و آنرا خاموش می کند.

وی تأکید کرد: مسئولین امر و کادر درمان که درگیر کار بسیار، شیفت های پیاپی، دوری از خانواده و... هستند این مسائل را همچون آزمایش الهی بدانند زیرا از این ابتلاها اجری کثیر نصیبشان خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: انشالله خداوندی که همواره با بندگانش رئوف و مهربان است در برابر شرایطی که بر کشور عزیزمان حاکم شده دری خواهد گشود که هرگز در وهم و خیال ما نگنجد.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

تقدیر امام جمعه کرمان از سربازان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا؛

از این بیماری با سرافرازی عبور می‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی‌سلیمانی امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه ویروس کرونا برخی از هموطنان عزیزمان را گرفتار کرده و تعدادی نیز جان خود را از دست داده‌اند اظهار داشت: باید به‌صورت جدی تاکید کنیم که توصیه‌های بهداشتی به‌طور کامل توسط افراد و مجموعه‌ها رعایت شود.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی و محیطی از اولویت‌های اصلی این روزها است گفت: تا جای ممکن باید از تجمع‌ها دوری جست و در شرایط خاص هم با فاصله مناسب از افراد و بدون دست دادن و روبوسی و غیره باید به ابراز لطف و محبت نسبت به همنوعانمان اقدام کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در کرمان ادامه داد: در این زمینه ما باید اخبار و توصیه‌ها را از مراجع رسمی و صدا و سیما پیگیری کنیم و به آمارسازی‌ها و وحشت‌آفرینی‌های این رسانه‌ها توجه نکنیم.

وی با بیان اینکه جا دارد من از این فرصت استفاده کنم و تقدیر و تشکر خودم را از سربازان خط مقدم مبارزه با این بیماری اعم از پزشکان و پرستاران و عوامل پاراکلینیکی و بهیاران و نیروهای خدماتی و همه دست‌اندرکاران نظام سلامت ابراز کنم گفت: همه پرسنل پزشکی و درمانی و دست‌اندرکاران نظام سلامت بدانند که ما از همه این عزیزان سپاسگزاریم.

 

 

توصیه های بهداشتی و معنوی نمایندگان ولی فقیه و علمای بلاد به مردم

آیت‌الله رضازاده:

در شرایط کنونی تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی ضرورت ندارد

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد رئیس سازمان فرهنگی، حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی به همراه جمعی از مدیران آستان قدس رضوی ضمن حضور در بیت آیت‌الله رجبعلی رضازاده، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله رضازاده از علمای برجسته مشهد در این دیدار با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه، تشرف حضوری به حرم مطهر رضوی جهت زیارت مضجع منورحضرت رضا(ع) به هیچ عنوان ضرورتی ندارد، ابراز کرد: زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) با قرائت زیارتنامه حضرت رضا(ع) می‌توانند فیض زیارت حضوری این امام همام(ع) را در درگاه الهی کسب کنند تا ان‌شاءالله با توسل به حضرت رضا(ع) این خطر رفع شود.

وی اضافه کرد: توجه به مسائل بهداشتی و پزشکی باید در اولویت مردم قرار گیرد و در صورت ابتلاء به این بیماری برای درمان و جلوگیری از شیوع آن اقدامات و دستورات متخصصین امر که همان پزشکان باشند لازم است./1325/

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
حال این روزهای امت اسلام در آیینه شعر استاد قزوه:

این روزها حس می‌کنم حالم پریشان است
از صبح تا شب در دلم یکریز باران است

در چشم من ترکیب‌بند محتشم جاری‌ست
سوز دلم مثل دوبیتی‌های عریان است

حالم شبیه حال مجنون در غم لیلاست
داغم مضاعف گشته و دردم دوچندان است

گاهی دلم مثل مصلّی غرق تنهایی است
چشمم قم است و قلب دلتنگم خراسان است

یا حضرت معصومه(س)! قم تنهاست این شب‌ها
شمس‌الشموسِ من ببین! حالم پریشان است

در خانه‌ها و کوچه‌ها دردی‌است پنهانی
هر‌لحظه بهتی تازه در چشم ‌خیابان است

دندان قروچه می‌رود مرگ است این آیا؟
گاهی نفس‌های من و تو زیر دندان است

از کوچه آیینه‌ها آرام‌تر بگذر!
در شهر ما در هر‌قدم آیینه پنهان است

تابوت‌ها و دوش تنهایان! چه می‌بینم؟
آیا خیابان‌ها خیابان‌های تهران است؟

در ما حسینِ تشنه‌ای را سر بریدند آه
حس می‌کنم این روزها شام غریبان است

ما با حسین(ع)‌ایم و علی(ع)، با هادی(ع) و مهدی(عج)
دنیا پر از آل‌زیاد و آل‌مروان است

این روزها مردان مرد از بین ما رفتند
این روزها مردن خدای من! چه آسان است

هر روز می‌میریم و هر شب زنده‌تر هستیم
هر روز ما را می‌کشند و عید قربان است

کاری کنید آه! ای مسلمانان مسلمانان
دنیای ما در دست مشتی نامسلمان است

اخباریان نامسلمان بی‌خبر از عشق
اخبار می‌گوید که دنیا کافرستان است

گندم نمی‌کارد کسی، شبدر نمی‌روید
امروز هر دهقان و دهقان‌زاده‌ای خان است

فردا دوباره موسم کاویدن و شخم است
صد گنج در هر کوه و دشت و درّه پنهان است

شد زندگی ماشینی و ماشین گران‌تر شد
دیدی که تنها قیمتِ جان تو ارزان است

جان را چه آسان دست نفس خیره‌سر دادی
کفران نعمت کرده‌ای، این کار کفران است

هرچند تنها این فتور و سستی از ما نیست
وهنی اگر نازل شده‌است از شهر "ووهان" است

با او مدارا کن، خودش از خانه خواهد رفت
احساس کن درد است و در جان تو مهمان است

شمشیر را بردار و در میدان بگو یاهو
آرام‌تر چرخش بده، این تیغ برّان است

هندوی افراطی به جان مُسلم افتاده‌است
این کید ابلیس است و فکر و مَکرِ شیطان است

حکمت نمی‌داند، به عبرت دل نمی‌بندد
این بچه فیل بی‌خِرَد، گاو دوکوهان است

بازی‌خور شیطان اکبر! وقت جولان نیست
بسیار فتنه پشت این شمشیر پنهان است

تیغ از غلاف فتنه بیرون کرده‌ای، هیهات...
آهسته‌تر! آرام‌تر! این بازیِ جان است

شیطانِ اکبر، سامری گوساله را ماند
نطقی اگر قی می‌کند وسواس شیطان است

دنبال غصب عقل و عشق ماست اسرائیل
حس می‌کند دنیا بلندی‌های جولان است

ما هفت‌خان را در خطر طی کرده‌ایم، امّا
این هشتمین خان است، آری! هشتمین خان است

سهراب من! گردآفرید من! سپر بردار
رستم کجایی؟ هان! تهمتن روز میدان است

وا می‌شود قفل لجوج هرچه دشواری
وقتی کلید کارها دست کریمان است

قاسم نمی‌میرد، سلیمانی نمی‌میرد
در جان ابراهیم آتش‌ها گلستان است

ای اف به آنانی که از عکس تو می‌ترسند
ای اف به دنیایی که از نامت هراسان است

مانند ابراهیم ادهم تشنه خواهم ماند
زمزم نخواهم خورد تا از دلوِ سلطان است

بشکن شب خاموش دل را نازنین! بشکن
دل را چراغان کن، نترس این شب، چراغان است

بیرون بیا از خانه با لبخند و با امید
بی چتر و بارانی بیا در کوچه باران است

سر در گریبانی چرا؟ بشکن زمستان را
لبخندهامان شیشه عمرِ زمستان است

اسپند و کندر دود کن! عودی بسوزان باز
هرچند از داغ عزیزان سینه بریان است

بر دف بکوب و نی بزن! تنبور را بردار
رقصی بکن، ای دل که سرها در گریبان است

باید بچرخی نازنین! با چرخش گردون
تا ماه در چرخ است و تا خورشید گردان است

باید بکوبیم و بسوزیم و بسوزانیم
هرگز نبینم قلعه خورشید ویران است

این خاک خاک حافظ و سعدی و فردوسی‌است
این ملک ملک بی‌زوال، این ملک ایران است

روز پریشانی نماند و شام دلتنگی
شام نکوکاری‌است این یا روز احسان است

در کوچه‌ها آلوچه‌ها گل می‌کنند از نو
در کوچه لبخند و گل و باران فراوان است

شکر خدا سجاده‌های عاشقان پهن است
شکر خدا در سفره‌های عاشقی نان است

طوفان می‌افتد عاقبت آرام خواهد شد
بیدی که گیسویش پریش از دست طوفان است

قصد عبور از نیل و طوفان کن خدا با ماست
این ناخدا نوح است یا موسی‌ابن‌عمران است

با ما خلیل است و مسیح و صالح و یوسف
با ما شعیب و احمد و با ما سلیمان است

آیین ما درد است و ایثار و خردورزی
میراث ما عشق است و ایمان است و قرآن است

مولای من! شعری بخوان، از حافظ و صائب
حرفی بزن! چیزی بگو! جانم به فرمان است

پایان غم‌هامان همین نوروز خواهد بود
آغاز شادی‌های‌مان در بیت پایان است

۱۳اسفندماه۱۳۹۸
#علی_رضا_قزوه
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
رسا با این سبک خبری که پیش گرفته و اخبار رو به صورت بسته خبری ارائه می کند واقعا عالی و قابل تحسین است.
خداقوت...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
خواهشا اخبار حوزوی غرب کشور از جمله کرمانشاه، کردستان و ایلام رو هم پوشش دهید. ممنون
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
اقا جان، بارها بنده زیر اخبار خبرگزاری رسا پیام گذاشتم و عرض کردم که کلمه «علمای بلاد » اشتباه است
بلاد یعنی کشورها
بعد شما می آید این کلمه را برای علمای فقط ایرانی به کار می برید
وقتی این کلمه علمای بلاد می آید که خبر شما از علمای کشورهای مختلف تشکیل شده نه فقط ایرانی باشند
1
0
ناشناس
|
۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
هرگز چنین چیزی درست نیست، بلاد یعنی شهرها که جمع کلمه بلد هست. همچنانکه جامعه مدرسین اجلاسیه علمای بلاد دارد و تمام شرکت کنندگان ایرانی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
خدا قوت.
آقایون درباره عدم دید و بازدید در ایام عید مردم را توجیه نمایند.
احسنت بر شما
0
0