۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۶۴۳۷۳۵
چشمه‌هایی به رنگ رسانه (3)

یک فنجان چای با طعم رمان

یک فنجان چای با طعم رمان
خواندن داستان ذهن را به دنیایی برساخته از اندیشه نویسنده می‌برد و در دنیای خیال قدم به قدم با شخصیت داستان به باغی از کلمات می‌رویم تا چند صباحی به رهایی برسیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، تعطیلات زمان خوبی برای مطالعه کتاب‌هایی است که نخوانده‌ایم، داستان گنجینه‌ای از کلمات است که ناخودآگاه اندیشه را در باغ ذهن به تکاپو وامی‌دارد.

نامیرا

نامیرا نوشته صادق کرمیار، روایتی از پیوستن عبدالله بن عمیر از قبیله بنی کلب به سپاه امام حسین (ع) است که با روایت اوضاع کوفه بعد از مرگ معاویه آغاز می‌شود و در‌ واقعه کربلا خاتمه می‌یابد؛ گفتنی است روایت این اثر سوم شخص است و جایزه ادبی جلال آل احمد،‌ بزرگترین جایزه ادبی را کسب کرد.

 

رمان نامیرا

بینوایان

بینوایان اثر مشهور ویکتور هوگو نویسنده فرانسوی است که این رمان را در تبعید نوشت؛ این رمان دو جلدی پیرامون محکوم سابقه داری به نام ژان والژان است که با نام مستعار مادلین موفق به فرار می‌شود اما همه چیز برای او به خوبی رقم نمی‌خورد و توسط پلیس شناسایی شده و محکومیتش ادامه می‌یابد.

 

رمان بینوایان

 

ریشه‌ها

تاریخ آمریکا پر است از ظلم‌هایی که با سیاست بر مردم روا داشته شد، تاریخی که با جنایت علیه سرخ‌پوستان آغاز می‌شود و با به بردگی کشاندن سیاه‌پوستان ادامه می‌یابد، سرزمینی که تاریخ آن را یهودیان و سرمایه‌داران کشورهای اروپایی رقم زدند

 

رمان ریشه‌ها

 

آلکس هیلی نویسنده‌ آمریکایی، در کتاب ریشه‌ها به زندگی خانواده و نیاکان خودش می‌پردازد و علیه برده‌داری سیاه پوستان در آمریکا اعتراض می‌کند. روایت آلکس هیلی از کونتا کینته قهرمان سیاه پوست داستان و در دهکده‌ای مسلمان در باختر قاره آفریقا آغاز و به زندگی خود نویسنده ختم می‌شود و در میانه کتاب جنگ‌های استقلال، تاسیس ایالات متحده،‌ شورش های بردگان، جنگ داخلی و لغو برده‌داری را نیز روایت می‌کند.

 

جنگ و صلح

 

جنگ و صلح

جنگ و صلح اثری از لئو تولستوی، یکی از بزرگترین آثار ادبیات روسیه و جهان به شمار می‌رود؛ حضور ۵۸۰ شخصیت که با دقت و ظرافت توصیف شده‌اند. این رمان را از معتبرترین منابع تحقیقاتی در زمینه علوم اجتماعی سده نوزدهم امپراتوری روسیه کرده است. این رمان به مقاومت روسیه در برابر حملات ناپلئون بناپارت فرانسوی و سرگذشت پنج خانواده اشرافی روسیه را در آن دوران بازگو می‌کند.

 

رویای نیمه شب

 

رویای نیمه شب

رمان رؤیای نیمه شب اثری از مظفر سالاری است که روایت‌گر دلدادگی جوانی خوش‌اخلاق به نام هاشم و دختری به نام ریحانه است؛ داستان این رمان در شهر حله رقم می‌خورد که حاکم ناصبی‌اش می‌خواهد حکومت خودش را با سرکوب مردم و شیعیان آن‌جا مستحکم کند.

 

کمی دیرتر

 

کمی دیرتر

شعارزدگی یعنی یک گوشه بنشینی و برای انتظار جز فریاد «آقا بیا» کاری نکنی و دست روی دست بگذاری! این بار جوانی بلند شده است و فریاد می‌زند «آقا نیا!»، سید مهدی شجاعی در کمی دیرتر با کنار گذاشتن تعارف ها به بررسی بهانه‌های اقشار مختلف مردم در موضوع ظهور پرداخته است.

ارتداد

ارتداد نیز آخرین اثر وحید یامین پور از چهره‌های سرشناس انقلاب است که به بررسی آرمان‌های انقلاب در ۴۱ سال پیش پرداخته و برخلاف خیلی از رمان‌های ایجابی انقلاب اسلامی، به این سؤال می‌پردازد که اگر انقلاب نبود چه اتفاقی می‌افتاد و ما در کجا بودیم؟ یامین پور سعی کرده است معیارها و خط کشی برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن ارائه کند.

 

ارتداد

 

این رمان یک عاشقانه سیاسی در دوران ناکامی است که مبارزه را از پدر به دخترش منتقل می‌کند، ارتداد از دوران شبهه‌ درباره مبارزه تا بازگشت یک مبارز را به تصویر کشیده است، سیاست در این کتاب معطوف به قدرت با ساختار نیچه یا جان لاک نیست بلکه اشتباه روشنفکران در این است که تفاوت میان اندیشه سیاسی امام خمینی را با اندیشمندان فلسفه غرب نفهمیدند.

 

نخل و نارنج

 

نخل و نارنج

نخل و نارنج اثری دیگر از وحید یامین پور است،‌ یامین پور در این رمان به زندگی و سیر تربیتی شیخ انصاری می‌پردازد، تلاش‌های او باعث شد تا شاگردانش دنیا را تکان بدهند، یکی از آن‌ها میرزای شیرازی بود که مقابل قرارداد استعماری توتون و تنباکو ایستاد و شاگردان دیگر وی نیز یکی از انقلاب‌های مهم در ۱۰۰ سال اخیر را رقم زدند و آن انقلاب اسلامی ایران بود.

 

قیدار

 

قیدار

کتاب قیدار روایتی از یک گاراژدار ماشین‌ سنگین در دهه ۵۰ است که در ۹ فصل به داستان عاشقی او و شهلا می‌پردازد، رضا امیرخانی در این رمان سعی کرده است به اصول جوانمردی و زندگی واقعی یک مؤمن بپردازد. فردی که از شهرت به گندنامی و از گندنامی به گمنامی می‌رسد.

 

نیم دانگ پیونگ یانگ

 

نیم دانگ پیونگ یانگ
رضا امیرخانی در آخرین کتاب خود نیم دانگ پیونگ یانگ اوضاع اجتماعی و زندگی مردم کره شمالی را روایت می‌کند. نیم دانگ پیونگ یانگ سفرنامه اوست که با اعضای حزب موتلفه اسلامی همراه شد و با پیشنهاد فرزندان محمود دعایی، مسئول روزنامه اطلاعات به کره شمالی سفر کرد. روایت او بیشتر سفارشی است و شاید بعد از این رمان مخاطبان زیادی مخاطبان زیادی در انتخاب رضا امیرخانی به عنوان یک رمان نویس مستقل تجدید نظر کنند. /882/ 502/

خبرنگار: محمدحسین کتابی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
عالی
1
0