۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۴۳۷۶۰

عمل قرارگاهی برای مبارزه با کرونا

عمل قرارگاهی برای مبارزه با کرونا
فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در زمینه تشکیل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی با هدف ادامه و گسترش خدمات نیرو‌های مسلح برای درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا روند مبارزه کشور با این بیماری را وارد مرحله جدیدی کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، عباس حاجی نچاری طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت : فرمان فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در زمینه تشکیل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی با هدف ادامه و گسترش خدمات نیرو‌های مسلح برای درمان و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا روند مبارزه کشور با این بیماری را با توجه به وجود قرائنی در مورد احتمال حمله بیولوژیکی بودن آن، وارد مرحله جدیدی کرد.

طی روز‌های اخیر اگرچه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در پی دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای را برای کمک به دولت در مبارزه با این بیماری آغاز کرده بودند، اما فرمان اخیر این مبارزه را جدی‌تر کرد.

تجربه نیرو‌های مسلح در تشکیل قرارگاه برای تجمیع ظرفیت‌های موجود برای مقابله با تهدیدات به سال‌های آغازین دفاع مقدس بازمی‌گردد. در عمل قرارگاهی فرماندهی میدان این امکان را می‌یابد که تمام ظرفیت‌های موجود در حوزه عمل را به کار گرفته و با شناسایی، سازماندهی و برنامه مشخص، آنان را برای مقابله با تهدید موردنظر به کار گیرد. تجربه تشکیل قرارگاه مرکزی خاتم برای هدایت و فرماندهی جنگ در اوج دفاع مقدس و قرار‌گاه‌های منطقه‌ای کربلا، نوح، نجف و حمزه نمونه‌هایی موفق در سازماندهی و به کارگیری ظرفیت‌های سازمانی و مردمی در عملیات‌های نظامی هستند.

پس از پایان دفاع مقدس نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این تجربه را در عرصه سازندگی به کار گرفت و با تجمیع ظرفیت‌های این نهاد مقدس در امر سازندگی کشور توانست حماسه‌های کم‌نظیری را نیز در این عرصه هم برای سازندگی کشور و هم برای شکست تحریم اقتصادی علیه مردم ایران خلق کند که فعالیت‌های درخشان این قرارگاه در پروژه‌های پارس جنوبی، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و همزمان پروژه‌های عمرانی دیگر مصداقی از آن است و این در حالی است که به‌رغم فضاسازی‌ها در مورد انگیزه اقتصادی سپاه در اجرای این پروژه طلب ده‌ها هزار میلیاردی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه از دولت جمهوری اسلامی نمایانگر کذب این ادعا است و این در حالی است که این قرارگاه آمادگی خود را برای اجرای هر پروژه‌ای که دولت لازم بداند اعلام کرده است. تجربه موفق دیگر عمل قرارگاهی در مقابله با زلزله و سیل‌های اخیر در کشور است.

پس از ورود گسترش ویروس کرونا نیز به‌رغم تلاش‌های مراکز بهداشتی و درمانی کشور و تلاش قابل تقدیر کادر درمانی بیمارستان‌ها، نیرو‌های مسلح نیز حسب تدبیر فرماندهی معظم کل قوا از همان آغاز ظرفیت‌های خود را در کمک دولت به کار گرفتند. اما چند ویژگی مهم ضرورت بهره‌گیری بهتر از ظرفیت‌های موجود کشور را برای مقابله با این ویروس بیشتر می‌کند. اول، روند گسترش این ویروس و پیامد‌های مختلف انسانی و اقتصادی و اجتماعی آن، دوم ظرفیت‌های محدود بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دولتی، سوم:ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور درمقابله با این ویروس منحوس، چهارم: نیاز به میدان یافتن مدیران جهادی و کارآمد در این عرصه به‌رغم تلاش‌های قابل تقدیر مدیران وزارت بهداشت و پنجم احتمال «حمله بیولوژیکی» بودن این بیماری به دلیل گزاره‌هایی که روز به روز تقویت شده و ضرورت مقابله هدفمندتری را ایجاب می‌کند.

در این زمینه به دو نکته اساسی باید اشاره کرد:

1- مزایای عملکرد قرارگاهی
الف: امکان بهره‌گیری از تمام ظرفیت سازمان‌های دولتی و نهاد‌های انقلابی و نیرو‌های مسلح اعم از زیرساخت ها، نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات
ب: بهره‌گیری و سازماندهی کمک‌های مردمی به ویژه نیرو‌های جوان و انقلابی
ج: ایجاد هماهنگی میان بخش‌های مختلف و جلوگیری از موازی‌کاری
د: توزیع مناسب امکانات و ظرفیت‌ها متناسب با سطح و گستره تهدید
ه: ایجاد احساس اطمینان در مردم نسبت به تلاش تمام مجموعه‌های کشور و تقویت روحیه ملی
و: تبدیل موضوع به مسئله اصلی کشور و جلوگیری از روند‌های تخریبی و به ویژه عملیات روانی دشمن
ز: امکان عمل فراگیر و جبهه‌ای، در عمل جبهه‌ای ابتدا صحنه به‌درستی شناسایی و بعد متناسب با تهدید، امکانات و ظرفیت‌ها بسیج شده و امکان مقابله همزمان پیشگیری و درمان فراهم می‌شود.

2- ضرورت تمرکز بر احتمال «حمله بیولوژیکی»
با توجه به نوع و نحوه گسترش این ویروس و بحران انسانی و اجتماعی که برای چین، ایران و برخی دیگر از کشور‌ها ایجاد کرده، گمانه‌هایی در مورد احتمال حمله بیولوژیکی بودن این عارضه روز به روز تقویت می‌شود. اگرچه بازخوانی نکات کارشناسی که در این مورد مطرح شده است، فراتر از ظرفیت این مقاله است، اما نوع عمل صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها در این عرصه این گمانه را روز به روز جدی‌تر می‌کند. روز پنج شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، ارتش امریکا را به انتقال اپیدمی کرونا به شهر ووهان چین در جریان مسابقات ارتش‌های جهان متهم کرده و مستندات آن را نیز نوع خبررسانی امریکایی‌ها نسبت به این پدیده در کشورشان می‌دانند.

گزاره دیگری که این گمانه را تقویت می‌کند نوع عمل صهیونیست‌هاست که مدعی کشف واکسن این بیماری شده‌اند، بدون اینکه تاکنون خود با آن درگیر شده باشند. هفته گذشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی، احتمال تولید این ویروس در آزمایشگاه‌های وابسته به ارتش و سازمان اطلاعات امریکا را بسیار زیاد دانسته و بر این نکته تأکید دارد که امریکایی‌ها سال‌هاست که نه فقط روی تولید میکروب‌ها، ویروس‌ها و سلاح‌های بیولوژیک سرمایه‌گذاری می‌کنند، بلکه حاضر نشده‌اند که هیچ معاهده بین‌المللی که این تسلیحات را منع می‌کند، امضا کنند. آن‌ها سال‌هاست که در حال تولید تسلیحات بیولوژیک مختلف در کشور‌های شرق آسیا هستند و سال‌هاست که به دنبال سلاح‌های هوشمند بیولوژیک هستند، سلاح‌هایی که می‌تواند براساس ساختار‌های ژنتیکی برخی انسان‌ها را هدف قرار داده و به برخی انسان‌های دیگر کار نداشته باشد.

در هر صورت فارغ از نشانه‌های جدی در این زمینه، از آنجا که تهدیدات بیولوژیک در گذشته نیز مصادیق بسیاری داشته و به عنوان یک گزینه جدی در تهدیدات پیش‌روی نظام اسلامی مطرح است، تجربه دفاع جبهه‌ای ما با تشکیل قرارگاه می‌تواند به عنوان الگویی برای رزمایش‌های دفاع بیولوژیک باشد که به طور طبیعی اقتدار و توان دفاع ملی ما را نیز در این عرصه به اثبات می‌رساند./1360/

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات