۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۴۳۹۵۱

۵ دلیل خستگی و پف چشم‌ها پس از بیدار شدن از یک خواب خوب شبانه

۵ دلیل خستگی و پف چشم‌ها پس از بیدار شدن از یک خواب خوب شبانه
در این مطلب به دلایل خستگی و پف چشم‌ها اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وقتی صبح از خواب بیدار شدید؛ چشم‌های شما پف کرده، خسته و غیرعادی هستند. حلقه‌های تاریک و سیاهی دور چشم‌های شما است و پلک‌ها افتاده هستند؛ انگار هیچ جان و رمقی ندارند.

شما خواب خوبی داشتید. هم به اندازه کافی خواب بودید (۸ الی ۹ ساعت) و هم خواب عمیقی را تجربه کردید. به طور طبیعی باید چشم‌های شما بسیار شاداب و پر نشاط باشند، ولی این‌طور نیست و انگار دیشب فقط یکی دو ساعت خواب بودید.

حتی دیگران هم متوجه این موضوع می‌شوند و به آن اشاره می‌کنند. از شما می‌پرسند چرا دیشب خوب نخوابیدید یا اینکه چرا استرس دارید و افسرده به نظر می‌رسید. بدترین وضعیت این است که این حالت چشم‌ها تصادفی بروز کند. یک روز خوب باشید و روز دیگر خسته به نظر برسند.

دلایل زیادی می‌تواند عامل و منشا بروز خستگی چشم‌ها باشد. در زیر ما به ۵ دلیل عمده آن اشاره می‌کنیم:

۱- آلرژی

اولیه دلیل خستگی و پف کردگی چشم می‌تواند آلرژی و حساسیت‌ها باشد. حساسیت‌های فصلی یا حساسیت به ذرات گرد و غبار، مو‌های گربه هنگامی که با چشم شما تماس دارد.

بدن ما ماده شیمیایی به نام «هیستامین» تولید می‌کند که رگ‌های خونی زیر چشم را گشاد می‌کند. جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث التهاب می‌شود. هر عاملی که باعث تولید بیش از حد «هیستامین» شود؛ می‌تواند چشم‌ها را از حالت عادی خارج کند.

۲- کم آبی

کمبود آب در بدن می‌تواند باعث خستگی و سیاهی چشم‌ها شود یا شاهد پف کردگی آن‌ها باشیم. پوست اطراف چشم‌های ما بسیار حساس است و با کمی کمبود آب بدن سریعا واکنش نشان می‌دهد. بهتر است همیشه پس از ۷ الی ۸ ساعت خواب، مایعات و آب زیادی بنوشید تا سریعا خستگی چشم‌ها رفع شود.

۳- مصرف غذا‌های شور

دلیل دیگر، مصرف بیش از اندازه نمک است که منجر به باقی ماندن آب در بدن و به‌ویژه اطراف چشم‌ها می‌شود. احتباس آب در زیر پوست اطراف چشم می‌تواند باعث پف کردگی و ورم آن‌ها شود. مصرف نمک را کاهش دهید و آب بیشتری بنوشید تا التهاب‌های دور چشم کاهش پیدا کنند.

۴- مصرف بیش از حد کافئین

خوردن یک فنجان قهوه در صبح بسیار ضروری است، ولی اگر عادت دارید در طول روز بیش از ۴ الی ۵ فنجان قهوه می‌نوشید؛ شاید چشم‌های شما پس از خواب متورم و خسته به نظر برسند. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شما شود.

همان‌طور که گفتیم؛ کمبود آب در بدن یکی از دلایل اصلی خستگی، سیاهی و ملتهب بودن چشم‌ها در ابتدای روز است. بهتر است خوردن کافئین و قهوه خود را کاهش داده و به جای آن چای سبز بنوسید که مملو از آنتی‌اکسیدان بوده و به سلامت بدن و پوست شما کمک بیشتری می‌کند.

۵- خستگی چشم

چمپاته زدن، خیره شدن به دوردست برای طولانی مدت، کار زیاد با صفحه‌نمایش‌ها، تلاش زیاد برای خواندن کتاب در حالتی که به چشم‌ها فشار می‌آید؛ باعث خستگی بیش از حد چشم‌ها می‌شوند. این رفتار‌ها و عادت‌ها باعث گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف چشم شده، در نتیجه شما چشمانی پف کرده یا سیاه دارید.

باید پس از ۲۰ دقیقه خیره شدن به تلویزیون یا صفحه‌نمایش‌های گوشی و تبلت، به چشمان خود استراحت بدهید. اگر هنگام مطالعه به چشم شما فشار زیادی وارد می‌شود؛ حتما باید به پزشک مراجعه کرده و درخواست عینک کنید./1360/

ارسال نظرات