۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۴۴۵۰۱

میلیون‌ها آمریکایی ظرف دو هفته آینده محتاج نان شب خواهند شد

میلیون‌ها آمریکایی ظرف دو هفته آینده محتاج نان شب خواهند شد
ترجمه ساده شرایط در «عصر کرونا» این است که کفگیر چندین میلیون آمریکایی تا دو هفته دیگر به ته دیگ خواهد خورد و اجاره خانه، قسط وام بانکی و حتی خرید آذوقه و مایحتاج روزانه برای آنها غیرممکن خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، مجله اقتصادی فوربس سال گذشته از نتایج یک بررسی خبر داد که نشان می داد ۷۸ درصد کارگران و کارمندان امریکایی برای گذران زندگی به دستمزد بعدی خود محتاجند و پس اندازی ندارند که اگر امروز اخراج شدند تا ماه دیگر همه مخارج عادی را از محل آن تامین کنند.

همزمان قوانین کار در آمریکا که بر مبنای نظام سرمایه داری شکل گرفته، روابط کارفرما و کارگر را به نحوی تغییر داده که شرکت ها نیازی به گنجاندن تعداد مشخصی روزهای مرخصی استحقاقی، استعلاجی و یا تعطیلات سالانه در قراردادهای کاری ندارند و در اغلب موارد می توانند ظرف دو هفته، بدون نیاز به توضیح کارگران و کارمندان را اخراج کنند.

ترجمه ساده این شرایط در «عصر کرونا» این است که کفگیر چندین میلیون آمریکایی تا دو هفته دیگر به ته دیگ خواهد خورد و اجاره خانه، قسط وام بانکی و حتی خرید آذوقه و مایحتاج روزانه برای آنها غیرممکن خواهد شد.

بر همین اساس در یک هفته گذشته طرحی که اندرو ینگ، نامزد کنار کشیده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها آن را بارها در مناظره های تلویزیونی تبلیغ کرده بود، حالا طرفداران فراوان پیدا کرده و چند سناتور و چهره برجسته سیاسی و مدیریتی از آن حمایت کرده اند. بر اساس این طرح باید برای هر آمریکایی یک چک هزار دلاری به طور ماهانه و بدون قید و شرط ارسال شود.

الگویی از طرح های مشابهی که در چند کشور اسکاندیناوی طی یک دهه گذشته به اجرا گذشته شده و از ان به عنوان درآمد پایه همگانی یاد می شود.

میت رامنی، سناتور جمهوری خواه و نامزد قبلی این حزب در سال ۲۰۱۲ که انتخابات را به باراک اوباما باخت آخرین چهره سیاسی معروف است که دوشنبه به جمع حامیان طرح اندرو ینگ پیوست. طرحی که به نظر می رسد اکنون مورد توجه دونالد ترامپ هم قرار گرفته است.

طرحی بلندپروازانه که در گام اول حدود ۸۵۰ میلیارد دلار خرج روی دست کاخ سفید خواهد گذاشت. اما هم می تواند از نگرانی میلیون ها امریکایی بکاهد و هم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است میلیون ها نفر را راضی و حامی دولت ترامپ نگه دارد./1360/

ارسال نظرات