۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۶۴۴۸۴۷
تفکر انتقادی راهکار مبارزه با اخبار جعلی؛

چگونه شایعات کرونایی را مدیریت کنیم؟

چگونه شایعات کرونایی را مدیریت کنیم؟
مقابله با شایعات و جلوگیری از تاثیرگذاری آن بر جامعه موضوعی است که باید به‌صورت ویژه مورد توجه باشد و تفکر انتقادی راهکاری بسیار خوب برای مبارزه با این پدیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزهایی که نوروز مردم یزد با ویروس کرونا عجین شده و اکثریت مردم برای ریشه‌کن کردن و شکست دادن این بیماری در خانه‌های خود مانده‌اند و دید و بازدیدهای نوروز را به تماس‌های تلفنی و تصویری خلاصه کرده‌اند، بازار شایعات هم داغ شده و هر روز شایعات جدید و گسترده دیگری دست به دست مردم می‌چرخد.

شایعاتی که برخی از آنها تنها ترس در دل مردم می‌اندازد و برخی دیگر همچون شایعه تاثیر مصرف الکل بر درمان ویروس کرونا، جان بیش از 100 نفر را می‌گیرد.

با این وجود جنس تمام این شایعات یکی است و آن سودجویی عده‌ای است که به هر ترتیب سعی در بهره‌برداری از شرایط فعلی جامعه و مشکلات و سختی‌های مردم برای منافع شخصی دارند.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن توجه شود این است که در هر صورت با توجه به همه‌گیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی، جلوگیری از تولید و انتشار شایعات تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد و نمی‌توان انتظار داشت که هیچ شایعه‌ای تولید و منتشر نشود ولی می‌توان آن را مدیریت کرد.

شاه کلید مدیریت بسیاری از شایعات تنها کمی تفکر و تعقل است، بسیاری از شایعاتی که این روزها در جامعه منتشر می‌شود مطالبی است که با کمی فکر کردن در آن می‌توان به باطل بودن آن پی برد ولی متاسفانه برخی مردم بدون اینکه حتی مطلبی را بخوانند ابتدا آن را در گروه‌ها و کانال‌های متعدد خود بازارسال کرده و سپس اقدام به خواندن آن می‌کنند و در این صورت هم باز به محتوای آن فکر نمی‌کنند.

به‌عنوان مثال در ارتباط با شایعه تاثیر مصرف الکل بر درمان ویروس کرونا که به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد، متاسفانه اگر افرادی که جان خود را به این طریق از دست دادند کمی فکر می‌کردند که اگر واقعا مصرف الکل راهکار درمان ویروس کرونا بود، در اروپا و آمریکا که هر روز الکل مصرف می‌شود نباید این بیماری هیچ راهی پیدا نمی‌کرد اما امروز اروپا کانون شیوع کرونا در جهان معرفی می‌شود.

داود پاک طینت از کارشناسان و اساتید ارتباطات و سواد رسانه‌ای استان یزد در ارتباط با راهکارهای مصونیت از اخبار نادرست اظهار داشت: در مواجهه با اخبار چه در تلویزیون، رادیو، فضای مجازی و سایت ها بحثی به نام تفکر انتقادی بسیار تاثیر گذار است چرا که مخاطب با داشتن تفکر انتقادی نسبت به مطالب منتشر شده می‌تواند پایش داشته باشد و هر مطلبی را باور نمی‌کند.

وی گفت: باید برای ورود اطلاعات به ذهن نگهبان داشته باشیم و ما از کلمه "چرا" به عنوان این نگهبان یاد می‌کنیم و هر فرد می‌تواند در مقابل هر مطلبی که از هر رسانه‌ای شنید واژه چرا را قرار دهد و به این ترتیب از ورود افسارگسیخته اطلاعات به ذهن خود جلوگیری کرده و مطالب توسط ذهن سنجیده و پایش می‌شود.

کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه آسیب‌پذیری ما از اخبار نادرست باید به حداقل برسد، عنوان کرد: هر گونه اخبار به شکل‌های مختلف مانند متن، موشن گرافی، تصویر یا یا دیگر ابزارها و عرصه‌ها باید ابتدا مورد سنجش و پایش ذهن قرار بگیرد.

پاک طینت با توجه به وجود اخبار نادرست در مورد بیماری کرونا و راه‌های مصونیت از اشتباه، افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که کاربران فضای مجازی دقت داشته باشند تا بدون تفکر دست به انتشار هر خبری نزنند چرا که خبر نادرست و منفی مانند سمی است که به ذهن دیگران تزریق می‌شود.

مدرس ارتباطات در دانشگاه در ادامه به مردم پیشنهاد کرد: مردم اخبار مرتبط با کرونا را بیش از حد دنبال نکنند و در حد دانستن و آموختن موضوعات بهداشتی و پیشگیرانه کافی است و سعی کنند در این موقعیت پیش آمده به علت کرونا و لزوم ماندن در خانه، کتاب را محور فعالیت‌ها قرار دهند و بیشتر به مطالعه بپردازند.

تفکر و تعقل دو موضوعی است که واقعا در این حوزه به صورت ویژه مورد نیاز جامعه است و شاید اگر در این عرصه کمی به تاکیدات مکرر آیت‌الله ناصری یزدی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد نسبت به این حوزه توجه کنیم، به راحتی می‌توان نقصی که سبب انتشار گسترده شایعات می‌شود را متوجه شویم.

وی در جلسات و نشست‌های مختلفی با اشاره به اینکه سیستم آموزشی در ایران نیازمند یک تحول عظیم است و سیستم فعلی بر پایه بخوان، حفظ کن و نمره بگیر پایه ریزی شده تاکید کرده که در سیستم آموزشی امروز ما تفکر، تعقل و تدین جایی ندارد و نبود این سه اصل بسیار مهم سبب می‌شود که مردم هر موضوعی را بدون تحقیق قبول کنند.

نکاتی که آیت‌الله ناصری یزدی در این رابطه بیان کرده را می‌توان در قالب یک پژوهش اجتماعی مورد توجه قرار داد و قطعا برای اینکه بتوانیم از تاثیر شایعات در جامعه بکاهیم، باید این سه اصل مهم را به درستی در سیستم آموزشی کشور پیاده کنیم.

اگر بخواهیم نگاه کلی به علل تاثیر شایعات در جامعه ایران داشته باشیم، قطعا به نبود همان دو اصل اساسی تفکر، تعقل می‌رسیم، چرا که اگر فرد تفکر در امور نداشته باشد هر چیزی را بدون تحقیق قبول می‌کند و بدون تعقل هم نمی‌تواند راه درست را انتخاب کند.

هر یک از ما باید بدانیم که اگر شایعه‌ای را منتشر کردیم و عواقب آن سبب وارد آمدن خسارت به جامعه شد، قطعا در قبال آن خسارت مسئولیت داریم و باید نسبت به آن پاسخگو باشیم؛ اگر هر فرد به همین موضوع توجه داشته باشد، قطعا پیش از انتشار مطالب نسبت به صحت و سقم آن اطلاعات کافی را به دست می‌آورد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
وضعیت کرونا در ترکیه نیز برایم مبهم است. تا دیروز تصورم این بود که دولت ترکیه،‌ همچون مصر، آمار واقعی بیماران را پنهان می‌کند. در روز شنبه، ۲۱ مارس ۲۰۲۰/ ۲ فروردین آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ترکیه ۹۴۷ نفر و تعداد متوفیات ۲۱ نفر اعلام شد.

دوستی که در ترکیه دوستان و آشنایانی دارد این تصورم را نادرست خواند و گفت اگر چنین بود خبرها از طریق بیمارستان‌ها و متوفیات درز می‌کرد. از دوست دیگری، که هم‌اکنون در ترکیه است، پرس‌وجو کرد. برایم نوشت:

«من از نزدیک می‌بینم.
مردم شنوایی عجیبی به دولت دارند.
در سایه رسانه‌های قوی و معترض و احزاب منتقد جدی دولت، امکان پنهان‌کاری ضعیف است.
تمام کارگران شهرداری استانبول مجهز به لباس مخصوص و دستکش و ماسک هستند.
مواد ضد عفونی‌کننده در همه جاهای عمومی وجود دارد حتی داخل اتوبوس‌ها. در مراکز پرتردد مثل فرودگاه‌ها هم همینطور. تقریباً تمام کافه‌ها و رستوران‌ها یا تعطیل هستند یا فقط سرویس بیرون‌بر می‌دهند. تمامی صندلی‌هایشان را جمع کرده‌اند.»
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
تلقی جدید دولت‌ها را نه بر اساس نوع نظام سیاسی‌شان بلکه بر اساس توانمندی آنان در حفظ جان مردم خود در برابر بیماری کرونا به دو گروه «خوب»‌ و «بد» تقسیم می‌کند.

از این منظر، تاکنون قطعاً چین و کره جنوبی و تایوان، و احتمالاً (اگر گزارش‌های بعدی داده‌های کنونی‌ام را تأئید کند) روسیه و ترکیه و کوبا، در رده «دولت‌های خوب» جای دارند.
قضاوت نهایی درباره کارنامه سایر دولت‌ها هنوز برایم ممکن نیست. ولی روشن است که دولت‌هایی چون مصر که، برای حفظ درآمد ناشی از توریسم، راه پنهان‌کاری در پیش گرفته و مردم خود را قربانی می‌کنند، در انتهای رده «دولت‌های بد» جای می‌گیرند.
نام ایران در رده «دولت‌های خوب» ثبت شده است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
گزارش شنبه،۲ فروردین ۱۳۹۹ سی‌ان‌ان درباره وضع کرونا در روسیه مهم است. در گزارش فوق این پرسش مطرح می‌شود که چرا در کشور ۱۴۶ میلیون نفری روسیه تعداد مبتلایان به کرونا (۳۰۶ بیمار و یک فوت) کمتر از کشوری کوچک چون لوکزامبورگ (۶۷۰ بیمار و ۸ فوت) است؟ مقامات روسیه این امر را به اقدامات سریع خود منتسب می‌کنند. روسیه در ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن مرز ۲۶۰۰ مایلی خود با چین را بست و از همان زمان در مرز چین قرنطینه ایجاد کرد و مسافران از چین و ایران و کره جنوبی را از طریق تست کرونا زیر ذره‌بین برد. ولی روسیه در قبال مسافران اروپای غربی کوتاهی کرد و عمده کیس‌های کرونا از طریق ایتالیا وارد شدند. روسیه تست کرونا را از اوایل فوریه شروع کرد و تاکنون ۱۵۶ هزار تست انجام داده است.

مخالفان دولت روسیه ادعا می‌کنند که روسیه پنهان‌کاری می‌کند و آمار واقعی کرونا در این کشور بیشتر است ولی مقامات سازمان بهداشت جهانی ادعای دولت روسیه را تأئید می‌کنند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
در چند روز اخیر گروه‌ی بی‌اطلاع اقدام به سرزنش مردم در خصوص سفرهای نوروزی نموده‌اند. به عبارت دیگر مسئولیت گسترش و شیوع ویروس کرونا را متوجه مردم دانسته‌اند.
در این چند خط به بررسی صحت این گزاره می‌پردازیم.
‏مطابق گفته بالاترین مقام محلی مشهد تعداد 59 هزار خودرو در روز 29 اسفند وارد مشهد شده‌اند؛ این آمار براساس دوربین‌های ثبت تردد ورودی شهر ثبت شده است. (مخاطب باید میان تردد با سفر تمایز قائل باشد، هر ترددی سفر نیست مانند بازگشت کارگران بومی از محل کار، تردد خودروهای باری مجاز و...)
‏برای مقایسه، باید آمار ورودی خودرو به مشهد در 29 اسفند 97 را مورد بررسی قرار دهیم
از مجموع 22 دوربین در مسیرهای منتهی به مشهد (همراه با حذف آمار لاین‌های خروجی از مشهد و بعضا دارای خطای تکرار) با عدد حیرت انگیز 431293 ورود روبرو می‌شویم.
‏مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد تردد در یک روز به یک هفتم تردد همان روز در سال گذشته کاهش یافته است.
برای محاسبه دقیق‌تر میزان کاهش تردد (یعنی رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم و قرنطینه خودخواسته) باید دانست، استان مورد بررسی (خراسان رضوی، شهر مشهد) مقصد سفرهای زیارتی است که بخشی از 14 درصد مترددین امسال اساسا با «ایشالا طوری نِمِشَه» راهی مشهد شده‌اند
در پایان گمان نمی‌کنم در هیچ کشوری بدون قرنطینه اجباری و اعلام منع آمد و شد و قوه قاهره، 87 درصد کاهش تردد ثبت شده باشد
دوست بی اطلاع من از تحقیر مردم دست بردار
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
عید مبعث مبارک
0
0