۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۴۵۰۷۶
طلای نایاب این روزها در قرنطینه خانگی؛

بازی‌های نوستالژیک در نوروز امسال رونق گرفتند

بازی‌های نوستالژیک در نوروز امسال رونق گرفتند
جامعه‌شناسان با اشاره به اینکه هر چند شیوع ویروس کرونا یک بلا و نقمت است، معتقد هستند که با توفیق فراغت اجباری قرنطینه خانگی در ایام عید نوروز می‌توان فراغت‌های سنتی را احیا کرد و با رجوع به طلای نایاب این روز‌ها یعنی «مطالعه» این ایام را سپری کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، این روزها همه ما به نوعی تلاش می‌کنیم در قرنطینه خانگی به سر ببریم تا دایره گسترش ویروس کرونا قطع شود و در زنجیره انتقال آن نقشی نداشته باشیم. توفیق اجباری در خانه بودن در کنار همسر و فرزندان هر چند نعمت بزرگی محسوب می‌شود، اما عید نوروز امسال را متفاوت‌تر از اعیاد سال‌های گذشته رقم زده است. دیگر از دید و بازدید‌های عیدانه خبری نیست و دیگر مانند قبل نمی‌توان به دامن طبیعت پناه برد. البته وجود فضاهای مجازی در این شرایط سبب شده تا راهی دیگر را انتخاب کنیم و آن هم گپ و گفت‌های شبانه از طریق پیام‌رسان‌های تصویری با اعضای فامیل و خویشاوندان است.

این مباحث عاملی شد تا با ۲ تن از جامعه‌شناسان درباره چگونه سپری کردن استثنایی‌ عید در قرنطینه خانگی بپرسیم تا شاید راهکارهای آنان فضای تازه‌ای را پیش‌ روی ما قرار دهد.

البته پیش از این بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه بیان داشت: توجه به روابط خانوادگی با حضور بیش‌تر در خانه، همراه با توجه بیش‌تر به همسر و فرزندان، رد و بدل شدن دیالوگ و گفت‌وگو میان افراد خانواده، می‌تواند لحظات مثبت و خوبی را در عیدی که به خاطر کرونا در خانه‌ایم، ایجاد کند.

همچنین سیدجواد میری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به قرنطینه خانگی در تعطیلات نوروز با توجه به شیوع کرونا ابراز داشت: خواندن رمان‌های کلاسیک و داستانی به انواع مختلف می‌تواند انسان را از این وضعیتی که در آن قرار گرفته تا حدودی دور کند و یک حالت مقاوم‌سازی به روح و روان انسان بدهد.

در ادامه نظرات محمدسعید ذکائی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و سیدمهدی ناظمی عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را درباره چگونه سپری کردن استثنایی‌ترین نوروز را بخوانید:

ذکائی: فراغت‌های سنتی احیا شود/ قرنطینه خانگی و سرمایه فرهنگی‌ که قابل انتقال است

محمدسعید ذکائی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه پناه بردن به شبکه‌ها و فضای مجازی البته مشکلات خاص خود را دارد، اما در ایام قرنطینه خانگی امتیازاتی هم دارد، اظهار داشت: در این شرایط می‌شود فراغت‌های سنتی احیا شود؛ مانند مطالعه،‌ بازی‌های سالم غیردیجیتالی و نوستالژیک (اسم و فامیل، نقطه‌بازی، گل یا پوچ و ...)، کارهای مهارتی و بازی‌های دو نفره گزینه خوبی برای سپری کردن این ایام است.

وی با بیان اینکه هم اینک با چالشی نظیر تقویت مهارت‌های چندگانه روبرو هستیم، افزود: ارتباط با اعضای خانواده هم دیگر گزینه پیش‌ روی است. البته برخی ارزش‌ها مانند تمرکز به کتاب‌های علمی و مطالعه که به عنوان طلای نایاب و کمیاب این روزهای ماست، با تمرکز و آرامشی که در قرنطینه خانگی وجود دارد، به عنوان یک سرمایه فرهنگی می‌تواند انتقال پیدا کند.

ذکائی با اشاره به اینکه کشش به سمت فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا اجتناب‌ناپذیر است، بیان داشت: خوب است فضای مجازی را به سمت و سویی هدایت کرد که در مهارت‌های فکری، علمی، هنری و مهارتی انعکاس یابد. همچنین بهره‌گیری از کتاب‌های صوتی گویا که دارای ادبیات فاخر هستند یا موسیقی با محتوای خوب، قابل استفاده در این شرایط است.

وی ادامه داد: امیدوارم این اوضاع و احوال به گونه‌ای رقم بخورد که استرس و اضطراب از مردم دور شود و پناه بردن به شیوه‌های دیگر برای مردم رنج‌آور نباشد. هر چند فراغت‌های سنتی می‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز ما باشد، فراغت‌هایی که نیاز به فکر کردن داشت و لذت‌بخش بود.

ناظمی: یک فرصت‌ بی‌نظیر برای ارتباط بیش‌تر میان اعضای خانواده/ ادبیات را مهمان قرنطینه خانگی کنید

در ادامه سیدمهدی ناظمی معتقد است: کار حسنه‌ای که در این اوقات فراغت اجباری می‌توان انجام داد، برقراری گفت‌وگوهای بیش‌تر میان اعضای خانواده است؛ به گونه‌ای که والدین پای سخن فرزندانش بنشینند و همسران هم وقت بیش‌تری را برای گفت‌وگو لحاظ کنند. این کار یعنی یک فرصت‌ بی‌نظیر برای انتقال فرهنگ ایرانی ـ اسلامی.

وی افزود:‌ خواندن فال حافظ، ادبیات، بیان ضرب‌المثل‌ها و روایت‌های قدیمی در کنار بازی‌های خانگی می‌تواند یک اتفاق مثبت باشد. همچنین انجام بسیاری از کارهای عقب افتاده را هم می‌توان در این نوروز همراه با قرنطینه خانگی پیگیری کرد. 

ناظمی ابراز داشت: روی آوردن به کار‌های هنری که برای انسان از نظر فرهنگی، روحی و جسمی نشاط‌آور است، از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان در منزل انجام داد. پس هر چند کرونا یک بلا و نقمت است، اما از این جهت یک نعمت است که بپذیریم اوقات فراغت را مرحله‌ای برای جدا شدن از رسانه‌ قرار بدهیم./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱
بله درسته ما هم در خانه خیلی ازاین بازها ی قدیمی را انجام می دهیم
0
0