۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۶۴۵۱۵۰
فرمانده سپاه ناحیه اهر:

سپاه به غربالگری مردم اهر تا شناسایی کامل بیماران کرونایی ادامه می‌دهد

سپاه به غربالگری مردم اهر تا شناسایی کامل بیماران کرونایی ادامه می‌دهد
سرهنگ صفی با بیان اینکه بیش از ۱۳۲ هزار نفر از جمعیت را غربالگری کرده‌ایم، گفت: سپاه با قوت به غربالگری مردم شهرستان اهر تا شناسایی کامل بیماران کرونایی ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سرهنگ پاسدار موسی صفی در نخستین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر در سال جدید اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین سپاه و سیستم و بهداشت و درمان وجود دارد، 92 باب از مساجد و اماکن مذهبی شهرستان اهر ضدعفونی و گندزدایی شده است و علاوه بر این‌ها 389 نقطه از پمپ بنزین‌ها، نانوایی‌ها، خودپردازها و اماکن عمومی شهرستان را نیز ضدعفونی کردیم.

وی افزود: 11 هزار و 120 بسته تولید و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در مناطق هدف در شهرستان اهر توزیع کرده‌ایم و 123 گروه جهادی در قالب 539 نفر از بسیجیان را جهت ضدعفونی و ارائه خدمات درمانی به‌کارگیری کردیم.

فرمانده سپاه ناحیه اهر بابیان اینکه همچنین تا به امروز در شهرستان اهر به 18060 خانواده آموزش چهره به چهره نیز در کنار توزیع پک‌های بهداشتی ارائه کرده‌ایم، گفت: بیش از 5000 بروشور آموزش مقابله با ویروس کرونا نیز توزیع کردیم.

صفی از راه‌اندازی 2 واحد تولید ماسک و کارگاه‌های خانگی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 12000 عدد ماسک در واحدها و کارگاه‌های خانگی تولید و در اختیار شبکه بهداشت و درمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به ادامه غربال‌گری و شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا اضافه کرد: از مجموع 154 هزار نفر جمعیت هدف، تا به امروز بیش از 132 هزار نفر از جمعیت را غربال‌گری کرده‌ایم و این غربال‌گری کاملاً فنی و توجیهات کافی بوده است و خدای‌ناکرده سعی نکردیم تا به سوری انجام وظیفه کنیم.

مراکز تجاری و صنوف شهرستان اهر تا 15 فروردین‌ماه تعطیل است

زاهد محمودی فرماندار شهرستان اهر در اولین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر در سال جدید با اشاره به نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان «سال جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: سالیان سال است که موضوع اشتغال، تولید و مسائل اقتصادی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و همین مسائل را نیز دولت در جهت تحقق جزو اولویت‌های خود می‌داند.

وی با قدردانی از کادر درمانی اعم از پزشکان، پرستاران و نیروی خدماتی بیمارستان و مراکز درمانی در جهت مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر افزود: در این روزها کادر درمانی به دور از خانواده و ایام نوروز مشغول به مراقبت از بیماران کرونایی هستند و جهادی عمل می‌کنند.

فرماندار شهرستان اهر ادامه داد: از زمان پیدایش ویروس کرونا، کمیته‌های متعددی در راستای تبعیت از ستاد مقابله با کرونا در استان در شهرستان اهر تشکیل داده‌ایم و بیش از آن‌چه که انتظار می‌رفت برای مقابله با ویروس کرونا در سطح شهرستان اهر تلاش شده است و حتی اخیراً در ستاد استانی از شهرستان اهر به عنوان شهرستان‌های پیش‌رو در غربال‌گری و شناسایی بیماران کرونایی یاد شد.

محمودی از غربال‌گری 86 درصد جمعیت شهرستان اهر در راستای شناسایی بیماران خبر داد و گفت: از حدود یک‌ماه قبل ایستگاه‌های غربال‌گری در محورهای مواصلاتی از جمله اهر-تبریز و اهر-مشگین‌شهر را راه‌اندازی کردیم و جزو اولین شهرستانی هستیم که ستاد مقابله با ویروس کرونا را تشکیل و ضدعفونی و گندزدایی سطح شهر را آغاز کردیم در حالی که هنوز سایر شهرستان‌ها آن موقع اقدامی نداشتند.

وی اضافه کرد: در هفته پایانی اسفندماه مصوب کردیم تا برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، کلیه اماکن و صنوف غیرضروری و بازار تعطیل شود ولی چون ستاد ملی اعلام کرد تصمیمی برای تعطیلی بازار و کسب و کار ندارد ناچاراً مجبور به بازگشایی بازار و صنوف شدیم.

فرماندار شهرستان اهر از آماده‌سازی بیمارستان قدیم، ساختمان قدیم شبکه بهداشت و درمان، خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر و میهمان‌سرای آموزش و پرورش و سالن‌های ورزشی برای ارائه خدمات درمانی در شرایط بحرانی خبر داد و گفت: امیدوارم به شرایطی بحرانی برنخوریم تا مجبور شویم برای درمان بیماران کرونایی از این اماکن استفاده کنیم.

محمودی با تاکید بر این‌که سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در بحث غربال‌گری مردم شهرستان و مسافران ورودی به شهر در جاده‌ها همکاری خوبی دارند، یادآور شد: بر اساس موصبه ستاد استانی و ملی، غربال‌گری و تب‌سنجی در جاده‌ها بر عهده هلال‌احمر بوده و نیروی انتظامی بایستی در این زمینه همکاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: در راستای تامین امنیت روانی جامعه، از طریق کمیته فضای مجازی و کمیته عملیات روانی ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر نسبت به برخورد با فعالیت‌های غیرمجاز رسانه‌ای تشدید می‌شود و تمامی فعالیت‌های رسانه‌ها در مورد ویروس کرونا با هماهنگی کمیته فضای مجازی صورت می‌گیرد.

فرماندار شهرستان اهر با اشاره به تصویب تعطیلی کلیه مراکز تجاری در ستاد استانی ابراز داشت: طبق مصوبه روز گذشته ستاد استانی، کلیه مراکز تجاری، پاساژها، بازار، قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها تا 15 فروردین‌ماه تعطیل و مراکز و فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی، داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها دایر خواهد بود و اداره صمت، اتاق اصناف و پلیس اماکن عمومی در صورت تخطی صنوفی موظف به تعطیلی صنوف هستند.

محمودی از ملزم شدن دو سوم کارکنان ادارات دولتی و بانک‌ها به دورکاری تا 15 فروردین‌ماه در شهرستان اهر خبر داد و گفت: غیر از ادارات خدماتی، مابقی ادارات و بانک‌ها ملزم هستند تا یک سوم کارکنان خود را به محل کار فرابخوانند و دو سوم دیگر کارکنان باید دورکاری کنند.

وی با قدردانی از عملکرد رسانه‌های شهرستان اهر در انعکاس اخبار ستاد مقابله با ویروس کرونا خاطرنشان کرد: متاسفانه یک عده‌ای به نام رسانه‌های اهر پیام‌هایی به رسانه‌های استان می‌نویسند، توصیه می‌کنیم اگر فردی انتقاد دارد می‌تواند رودررو مراجعه کند و ما به انتقادات پاسخ دهیم، متاسفانه یک عده هم چنان شیطنت می‌کنند که انگار ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر تعطیل شده است! این انصاف نیست هرچه در توان داریم برای سلامت شهروندان تلاش کرده و می‌کنیم.

780 بیمار مشکوک به کرونا در غربال‌گری مردم اهر شناسایی کردیم

محمد میرزاپور مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر در اولین جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اهر در سال جدید با اشاره به این‌که همکاری دستگاه‌ها و نهادها با شبکه بهداشت و درمان اهر در راستای غربال‌گری جمعیت شهرستان باعث شده تا سیستم بهداشت و درمان بتواند به امورات درمانی بیشتر بپردازد، اظهار داشت: رسانه‌های شهرستان اهر با وحدت و انسجام و اطلاع‌رسانی آمار و ارقام و ارائه نکات آموزشی در مقابله با ویروس کرونا تاثیرگذار بودند.

وی با قدردانی از خیرین سلامت افزود: خیرین سلامت در روزهایی که سیستم بهداشت و درمان اهر با کمبودهای قابل توجهی در مقابله با ویروس کرونا گریبانگیر بود تنهایمان نگذاشتند و نیازهای درمانی و بهداشتی را به نحوی تامین کردند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر ادامه داد: 10 روزی می‌شود که غربال‌گری را در شهرستان اهر شروع کردیم و خانه به خانه و فرد به فرد از طریق تماس تلفنی و غیرحضوری جهت غربال‌گری مراجعه می‌کنیم و تا این لحظه توانسته‌ایم بیش از 130 هزار نفر از جمعیت شهرستان اهر را غربال‌گری کنیم به طوری که غربال‌گری روستاهای اهر و هوراند با 99 درصد و در شهر بالای 81 درصد را غربال‌گری کرده‌ایم که در مجموع بیش از 86 درصد جمعیت را شامل می‌شود.

میرزاپور تصریح کرد: در جریان غربال‌گری جمعیت شهری و روستایی، توانستیم 780 مورد مشکوک به کرونا را شناسایی کنیم و طبق فراخوانی که داده‌ایم این موارد مشکوک به پزشک مراجعه می‌کنند، سعی می‌کنیم تا پایان وقت امروز شرایط و وضعیت این 780 مورد مشکوک را تعیین و تکلیف کنیم تا بتوانیم در صورت نیاز درمان این بیماران را شروع کنیم.

وی بابیان اینکه از نخستین روز سال جدید اجازه نداده‌ایم تمامی مراکز درمانی اعم از مراکز و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی تعطیل شود، گفت: با آن‌که همه در تعطیلات نوروزی هستند، همکاران ما 24 ساعته مشغول به ارائه خدمت به شهروندان بودند چراکه اکنون در شرایط سختی قرار داریم و لازم است تا اطلاع ثانوی همکاران ما در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر تاکید کرد: در حال حاضر 44 مورد مشکوک و ابتلای قطعی به ویروس کرونا در بخش بیماران کرونایی بیمارستان باقرالعلوم اهر بستری هستند که از این تعداد 17 مثبت قطعی و 27 مشکوک هستند و با احتساب آمار فعلی، مجموع مثبت قطعی در اهر به 32 نفر رسیده است.

میرزاپور با ذکر اینکه تا به امروز 14 نفر از بیماران مبتلای قطعی به کرونا تحت درمان قرار گرفته و با ترخیص از بیماران در قرنطینه خانگی هستند، بیان داشت: متاسفانه تاکنون یک نفر از همشهریان اهری در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است.

وی ابراز داشت: کادر درمانی به بیمارانی که تجویز شده تا قرنطینه خانگی باشند با وسایل حفاظتی به منزل بیماران کرونایی مراجعه کرده و بیمار و خانواده وی را غربال می‌کنند.

محلول‌های ضدعفونی و اقلام بهداشتی در اختیار مردم قرار گیرد

حجت الاسلام جواد حاجی‌زاده در این جلسه با اشاره به این‌که با وحدت و انسجام و همراهی و همکاری مردم و مسئولان می‌توانیم ویروس کرونا را شکست دهیم اظهار داشت: ستاد اقامه نماز در اهر پیرو تبعیت از تصمیم ستاد مقابله با کرونا، لغو برگزاری نماز جماعات در مساجد و نماز جمعه را تا اطلاع ثانوی ابلاغ کرده تا خدای‌ناکرده از ابتلای شهروندان به این ویروس جلوگیری کنیم.

وی افزود: زمانی در مقابله با ویروس منحوس کرونا موفق خواهیم بود که به کار غربال‌گری سرعت بخشیم، خانواده‌ها نهایت همکاری را داشته باشند و در صورت داشتن بیماری آن را کتمان نکنند و آن شلوغی بازار را مثل قبل از عید نوروز نداریم.

امام جمعه اهر با قدردانی از مردم شهرستان اهر در رابطه با عمل به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی ادامه داد: خوشبختانه مردم ما شرایط را به خوبی درک کرده و در خانه‌ها مانده‌اند و این مهم نشان‌گر فهم و شعور شهروندان اهری است.

حجت الاسلام حاجی‌زاده با ذکر این‌که فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف امروز در مقابله با ویروس کرونا نمود بیشتری داشته است، گفت: انتظار می‌رود محلول‌های ضدعفونی و اقلام بهداشتی نسبت به گذشته بیشتر در دسترس مردم قرار گیرد، با آن‌که در برخی مواقع توزیع می‌شود ولی باید طوری برنامه‌ریزی شود تا این مواد بهداشتی را بتوان به آسانی از داروخانه‌ها تهیه کرد.

وی بر لزوم توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی در شهرستان اهر تاکید کرد و یادآور شد: آنهایی که به توصیه‌های بهداشتی گوش نمی‌دهند جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند، امیدواریم این عده اندک شرایط را درک کنند./1350/د102/ب1

ارسال نظرات