۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۶۴۵۵۱۱
راهکارهای لذت بردن از خانه نشینی در روزهای کرونایی؛

قرنطینه خانگی، فرصتی برای استحکام بنیان خانواده است

قرنطینه خانگی، فرصتی برای استحکام بنیان خانواده است
کرونا زمانی به خود نمایی مشغول شد که فرصت‌ باهم بودن اهل خانه از دست رفته بود حال آنکه قرنطینه، فرصتی برای بازسازی روابط بین همسر و فرزندان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، کرونا علی‌رغم ایجاد مشکلاتی همچون بیماری، قرنطینه، مرگ عزیزان، تعطیلی امر آموزش و کسادی کار برخی از مشاغل، اما بار دیگر «خانواده» را گرد هم آورد و به جایگاه اصلی خود بازگرداند.

در دنیای پر مشغله امروز خانه تنها محلی برای استراحت و اقامت شده، مادر مشغول کارهای منزل یا فعالیت‌های اجتماعی، پدر غرق در اخبار و فضای مجازی یا کارهای عقب افتاده و فرزندان نیز در عالم تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای در محیطی به نام خانه در کنار هم حضور دارند در حالی که زندگی کردن به صورت کامل فراموششان شده است.

شیوع ویروس کرونا شرایطی پیش آورده تا خانواده‌ سالم و سرزنده که درگیر این بیماری نبوده و در قرنطینه‌های بیمارستانی به سر نمی‌برند بار دیگر به یکدیگر نزدیک شده و اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنند.

آموزه‌ها و تربیت دینی در قالب بازی و سرگرمی نهادینه شود

حجت‌الاسلام علیرضا عباسی، مشاور و کارشناس روانشناسی و امور تربیتی اظهار داشت: هنر والدین، تربیت کودکان در خلال بازی و سرگرمی است زیرا کودکان بازی را دوست دارند و در آن زندگی می‌کنند.

وی افزود: هر که شرایط بازی را برای کودکان فراهم کند در نزدشان محبوب می‌شود، این در حالی است که والدین باید در قالب بازی‌ها رفتار دینی را نیز به فرزندان آموزش دهند.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه فرد موفق فرصت‌ها را از دل سختی‌ها و لحظات ناب و طلایی شکار می‌کند، گفت: زندگی همیشه ترکیبی از تهدیدها و فرصت‌ها است و ما نیز باید از شرایط فعلی بهترین استفاده را ببریم.

این روانشناس با تاکید بر اینکه فرصت‌هایی که در دل تهدیدها نهفته است در شرایط عادی وجود ندارد، عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا جامعه را با معضلاتی همچون قرنطینه خانگی، دوری از جمع، مشکلات آموزشی و سختی تأمین برخی از نیازها روبرو کرده اما در کنار آن، همدردی، همدلی، کمک به همنوع و یکپارچگی را نیز در جامعه بالا برده است.

وی تأکید کرد: مشکلات امروز برخی از والدین، فرصت نداشتن برای همسر و همچنین کمبود وقت برای هم‌نشینی، هم‌صحبتی و بازی با فرزندان است، در حالی که بر اساس روایات، نشستن در کنار سفره و بودن با خانواده ثوابی بیش از اعتکاف در خانه خدا دارد.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه مدیریت فرصت‌ها می‌تواند ارتباط خوب و صمیمی را با اهل خانه رقم زده و همچنین از معضلات احتمالی که خانواده را تهدید می‌کند نیز پیشگیری نماید، خاطرنشان کرد: مدیریت این فرصت می‌تواند نوجوانانی که به سبب عدم برقراری ارتباط صحیح با والدین، فضای خانوادگی را کسل کننده و محیط دوستانه را مطلوب می پندارند، دوباره به آغوش خانواده بازگرداند.

این مشاور امور تربیتی با اشاره به اینکه براساس روایات ائمه معصومین(ع)، مردی که مستبد نبوده و خواسته‌ها و تمایلات خود را به فرندان تحمیل نمی‌کند، پاداشی عظیم نزد پروردگار خواهد داشت، افزود: بهتر است خواسته‌های منطقی نوجوانان درک شده و به آنها جامه عمل پوشانده شود.

وی با بیان اینکه خانواده نیز همچون محیط‌های رسمی آموزشی نقشی موثر در تربیت کودکان و نوجوانان دارند تأکید کرد:‌ خلأ‌های تربیتی موجود در خانواده‌ها می‌تواند با برقراری ارتباط عاطفی و ایجاد فضایی صمیمی، گرم، جذاب و سرشار از آرامش در خانه جبران شوند.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه روزگاری هنرمند بودن فرزندان، مایه فخر والدین بود اما امروزه برخی از والدین فرزندان خود را بی‌هنر بارآورده‌اند و هیچ نقشی را در خانواده به آنها محول نمی‌کنند، گفت: نتیجه این نوع تربیت در دادگاه‌های خانواده بروز و ظهور پیدا می‌کند زیرا فرزندان با واقعیت‌ها و مهارت‌های زندگی آشنا نیستند و همه چیز تنها در درس، مدرک و دانشگاه خلاصه شده می‌شود.

وی ادامه داد: فرزندان ما صاحبان مدارک و مدارج عالیه هستند اما ولایت‌پذیری و مهرورزی در خانواده را نیاموخته‌ و از مهارت‌های زندگی چیزی نمی‌دانند، به همین سبب این قرنطینه فرصت مغتنمی است تا نوجوانان با حضور فعال در جمع صمیمی خانواده و مشاهده روابط سالم و پر مهر والدین با یکدیگر، علاوه بر مهارت آموزی، برای زندگی آینده خود نیز الگوبرداری کنند.

پیوستن به کمپین «در خانه می مانیم» آغازی برای مسیر خودسازی است

زهرا معرف مشاط، دبیر امورتربیتی آموزش و پرورش و فعال فرهنگی گفت: می‌توان از فرصت پیش آمده برای تمرین مهارت مهرورزی، افزایش صبر، تحمل، تاب آوری و سایر فضایل اخلاقی استفاده کرد.

وی افزود: همچنین گوش دادن به صوت سخنرانی‌های مذهبی، گذراندن دوره‌های آموزشی مجازی و شرکت در جنبش‌های مردمی مبارزه با کرونا نیز می‌تواند برنامه‌های خوبی برای سپری کردن این خانه نشینی اجباری باشد.

معرف مشاط با بیان اینکه طرح‌های خودسازی فراوانی در دل کمپین‌ «در خانه می‌مانیم » وجود دارد و پیوستن به این جنبش مجازی راهی برای تزکیه نفس به شمار می‌رود، عنوان کرد: امروز فرصت مغتنمی است تا حس انتظار در میان اطرافیان و گروه‌های مجازی برانگیخته شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است در این ایام مرگ را یاد کنیم، آیا اگر امروز آخرین روز زندگی ما باشد آمادگی برای عالم پس از مرگ داریم؟ از این زمان برای دعا، استغفار و توبه از ظلم‌هایی که به مردم، خود و پروردگار روا داشته، استفاده کرده و توسل و خواندن دعاهای منقول از حضرات معصومین(ع) برای پناه بردن به خداوند متعال را فراموش نکنیم.

این مربی امور تربیتی تصریح کرد: بازی‌های حرکتی و فکری همچون یافتن گنج، اسم فامیل، یافتن یک کلمه در متن، معلم‌بازی به ویژه برای کلاس اولی‌ها که به تقویت آموزش و درس فرزندان کمک می‌کند، می‌تواند اوقات خوشی را در کنار اعضای خانواده به وجود آورد.

پیوستن به پویش «هر خانه یک مسجد»، ارکان خانواده را مستحکم می‌کند

زهرا نجاری، فعال فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به تعطیلی نمازهای جمعه و جماعت و هیئت‌های مذهبی به گفت: با پیوستن به پویش هر خانه یک مسجد، فضایی دینی در منزل حاکم شده و این محیط گرم می‌تواند ارکان و نظام خانواده را مستحکم نماید.

این فعال افرهنگی و اجتماعی افزود: بهتر است نمازهای یومیه به صورت جماعت خوانده شده و اعضای خانواده به‌اتفاق یکدیگر حفظ کردن سوره‌های کوچک قرآن را آغاز نمایند.

فرصت‌های کرونایی را مغتنم بدانیم

کرونا، میهمان ناخوانده‌ای است که با همکاری مردم، ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی به زودی از بین خواهد رفت و خاطرات تلخش را نیز با خود خواهد برد، اما باید این فرصت‌های کرونایی را مغتنمی شمرده و زمان بیشتری را برای در کنار خانواده بودن اختصاص دهیم.

شاید کرونا آمد تا نعمت‌هایی را که غرق در آن بوده و یا به آن عادت کرده و بی ارزشش می‌خواندیم و حتی گاهی برای نادیده گرفتن و تغییرش دست به هر کاری می‌زدیم، به رخ ما بکشد.

بیائیم خوشی‌ها را ابتدا در جمع خانواده تقسیم کنیم، حرمت والدین را بیش از پیش نگهداریم، به فرزندان که شیرینی و برکت زندگی‌اند بیشتر بها داده و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم زیرا موفقیت خانواده مایه سرفرازی کشور و تزلزل نظام خانواده، فروپاشی جامعه را در پی‌خواهد داشت./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات