۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۶۴۶۷۹۰

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره پایان قرنطینه ها؛ عجله نکنید

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره پایان قرنطینه ها؛ عجله نکنید
مقام‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که کرونا حتی مبارزه با سایر بیماری‌های عفونی همچون فلج اطفال را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، «تدروس ادهانوم» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کشورها برای برداشتن قرنطینه عجله نکنند؛ زیرا تعجیل در لغو این تدابیر موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود.

رویترز در این باره گزارش داد که، ادهانوم در کنفرانسی خبری در ژنو سوئیس اظهار کرد: همه ما از تبعات عمیق اجتماعی و اقتصادی این ویروس مطلعیم. اما بهترین راه برای پایان دادن به محدودیت‌ها و کاهش تأثیرات اقتصادی آن، شکست دادن این ویروس است.

ادهانوم همچنین از کشورها خواست تا برنامه‌های بیمه‌ای و بهداشتی را برای شهروندان خود گسترش داده و موانع مالی پیش روی مسائل بهداشتی را بردارند.

او گفت: اگر مردم به دلیل ناتوانی مالی از خدمات درمانی دور شوند، نه تنها به خودشان لطمه می‌زنند بلکه کنترل کرونا دشوارتر شده و جامعه در معرض خطر قرار می‌گیرد.

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که کرونا حتی مبارزه با سایر بیماری‌های عفونی همچون فلج اطفال را تحت تأثیر قرار داده است.

در همین حال، ادهانوم و «کریستالینا جورجیوا» مدیر صندوق بین المللی پول اولویت دادن کشورها به مبارزه با کرونا را خواستار شده و تأکید کردند که مهار این ویروس و نجات جان انسان‌ها «شرط لازم» برای حفظ مشاغل و اقتصاد است.

ادهانوم و جورجیوا در مقاله‌ای که روز جمعه در روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف منتشر شد، تأکید کردند که برای احیای فعالیت‌های اقتصادی لازم است که ابتدا شیوع کرونا تحت کنترل قرار بگیرد.

شیوع کرونا بیش از یک میلیون نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده و جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفته است. دولت‌ها برای مقابله با این ویروس برنامه‌های قرنطینه را به اجرا گذاشته‌اند که باعث متوقف شدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شده است.

تدروس و جورجیوا در مقاله مشترک خود نوشتند: در حالی دنیا به کرونا پاسخ می‌دهد که کشورها یکی پس از دیگری مجبور شده‌اند که برای مهار آن وارد عمل شوند. این رویکرد باعث شده است که فعالیت جامعه و اقتصاد آنها متوقف شود.

در ادامه این مقاله آمده است: در ظاهر یک انتخاب وجود دارد، یا جان انسان‌ها را نجات دهید یا معیشت آنها را. اما این یک معمای اشتباه است. مهار کرونا شرط لازم برای نجات مشاغل است.

تدروس و جورجیوا تأکید کردند که نظام بهداشتی بسیاری از کشورها برای «قتل عام» کرونا آماده نیست. آنها از کشورها خواستند که بودجه خدمات بهداشتی را در اولویت قرار دهند.

آنها در مقاله مشترک خود تصریح ساختند: بحران در بهداشت جهانی و سرنوشت اقتصاد جهانی به طرز جدایی‌ناپذیری در هم تنیده شده است. مبارزه با این ویروس لازمه احیای اقتصادی است.

در این مقاله آمده است که ۸۵ کشور به دنبال دریافت کمک مالی اضطراری از صندوق بین المللی پول هستند و این نهاد قصد دارد ظرفیت فعلی کمک‌های اضطراری خود برای پاسخ به کرونا را از ۵۰ میلیارد دلار به یکصد میلیارد دلار افزایش دهد. ظرفیت کامل این نهاد مستقر در واشنگتن برای وام‌دهی یک تریلیون دلار است.

سازمان بهداشت جهانی که در ژنو سوئیس مستقر است، اعلام کرده که در همکاری با صندوق بین المللی پول توافقنامه‌های خرید تجهیزات حیاتی پزشکی برای کشورها را تسهیل می‌کند./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات