۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۴۶۹۲۰
یادداشت؛

کرونا و تشدید بحران جمعیت در ایران

کرونا و تشدید بحران جمعیت در ایران
تصمیم یک زوج بر فرزندآوری، تابعی است که متغیر‌های زیادی بر روی آن تاثیر دارد که سبک زندگی، شرایط روحی و روانی، شرایط اجتماعی و شرایط اقتصادی از مهم‌ترین این متغیر‌ها هستند. پس از بروز و انتشار کروناویروس، سطح امنیت روحی و روانی جامعه بطور محسوسی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، صالح قاسمی در یادداشتی نوشت: کووید-19 را می توان یکی از پرحاشیه ترین ویروس هایی دانست که تمام ابعاد زندگی بشر اعم از اقتصاد، روابط اجتماعی، مناسبات سیاسی و حتی روابط فردی و خانوادگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. از این رو می توان این ویروس را از چند منظر بازبینی کرد که از دیدگاه واکاوی تحولات جمعیت اهم آنها عبارتست از؛

کرونا یک اسلحه بیولوژیک است

ایده بهره گیری از فاکتورهای بیولوژیک برای اغراض سیاسی و اقتصادی قدمت تاریخی دارد، اما آغاز تولید سلاح های بیولوژیک به بیش از یک قرن باز می گردد. یعین همان زمانی که تئودور روزولت رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از دکتر چارلز داونپورت دانشمند برجسته بیولوژیست درخواست می کند که با کمک علوم میکروبیولوژی، انسان های نامطلوب و غیرمفید جهان را از زاد و ولد منع و محروم کند.

چگونه است که یک ویروس چنان هوشمند است که در میان همه طیف های سنی بر روی سالمندان تمرکز کاملی دارد و بیشترین تلفات را از میان سالمندان و یا بیماران می گیرد؟ آیا این گروه ها بخاطر تحمیل هزینه زیاد بر اقتصاد جهانی باید حذف شوند؟

چگونه است که کروناویروس همچون ویروس هم خانواده اش سارس، از چین به عنوان اصلی ترین رقیب و یا بزرگترین دشمن ایالات متحده در جنگ اقتصادی، ظاهر و منتشر می شود؟

چگونه است که امپراطوری رسانه ای ایالات متحده با یک راهبرد دقیق و تمرین شده پروپاگاند رسانه ای، ایران و شهر قم را که از اصلی ترین دشمنان ایدئولوژیک و استراتژیک تمدن خود می انگارد، جزو اولین متهمان انتشار کرونا در منطقه و جهان قلمداد و اعلام می کند؟

چگونه است که بسیاری از کشورهای ضدبشری مدعی اومانیسم همچون ایالات متحده، در اقدامی مشترک، کهنسالان و برخی بیماران بسیار پرهزینه وابسته به نهادهای تامین اجتماعی کشورشان را به بهانه نبود امکانات کافی از اولویت رسیدگی و درمان خارج می کنند؟ آیا ساختار ضدبشری اقتصاد کاپیتالیستی جهان با حذف سالمندان و بیماران در حال کم کردن هزینه های سربار اجتماعی خود است و این یکی از چندین هدف کلان تولیدکنندگان این ویروس منحوس است؟

همچنان که اسناد موجود مثل سند دکترین امنیت ملی ایالات متحده تحت عنوان nssm200 ثابت می کنند، ویروس های ایدز، ابولا، انواع آنفولانزاها و سارس تولید لابراتوار و سلاح بیولوژیک و در خدمت اغراض بیوتروریستی همچون ابرپروژه مهندسی اجتماعی و مدیریت جمعیت جهان بوده اند، پس باید منتظر انتشار قریب الوقوع اسناد کرونا ویروس در ردیف جدیدترین نسل سلاح های بیولوژیک باشیم.

کرونا، عامل تسریع افول شاخص های جمعیت در ایران است

برخلاف یک گزاره طنزگونه که خانه نشینی خانواده ها را زمینه ای برای افزایش زاد و ولد می انگارد، از منظر مطالعات رفتارشناسی فرزندآوری و تاثیر تحولات اجتماعی بر الگوی فرزندآوری خانواده ها باید عرض کنم، کرونا باعث کاهش زاد و ولد، افزایش مرگ و میر و تشدید مهاجرت خواهد گشت و به این ترتیب سرعت روند کنونی افول شاخص های جمعیت شناختی در کشور افزایش خواهد یافت.

تصمیم یک زوج بر فرزندآوری، تابعی است که متغیرهای زیادی بر روی آن تاثیر دارد که سبک زندگی، شرایط روحی و روانی، شرایط اجتماعی و شرایط اقتصادی از مهم ترین این متغیرها هستند. پس از بروز و انتشار کروناویروس، سطح امنیت روحی و روانی جامعه بطور محسوسی کاهش پیدا کرده است و اگر تضعیف قدرت اقتصادی خانوارها و تداوم و گسترش رکود کنونی شاخص های اقتصادی کشور را هم به آن ضمیمه کنیم، مسلم خواهد گشت که روند پنج ساله کاهش موالید در ایران طی سال جاری بیشتر و سریع تر خواهد شد. این یعنی صفر شدن نرخ رشد جمعیت ایران که تا کنون در حوالی سال 1425 پیش بینی می شد، بسیار زودتر متصور و محتمل است. ضمن اینکه به نظر می رسد سال 1399 رکورد جدیدی در روند کاهش تعداد تولدها ثبت خواهد نمود.

افزایش آمار مرگ و میر نیز شاخص دیگری است که متاثر از تلفات مستقیم (سالمندان و بیماران) و غیرمستقیم (مصرف الکل و حملات قلبی) ناشی از کرونا کاملا محسوس و بدیهی است. لذا افزایش آمار مرگ و میر در سال 1399  کاملا متصور خواهد داد.

در کنار کاهش میزان زاد و ولد و همچنین افزایش میزان مرگ و میر، باید نیم نگاهی به شاخص مهاجرت نیز داشت. به نظر می رسد کاهش امنیت روانی و امنیت اجتماعی که با پروپاگاند رسانه ای بدخواهان نظام اسلامی فراتر از واقعیت نمایانده می شود در کنار بحران اقتصادی قابل پیش بینی در دوران پساکرونا، منجر به مهاجرت بخشی از اقشار برخوردار جامعه ایرانی خواهد گشت که این متغیر هم می تواند روند صفر شدن نرخ رشد جمعیت کشور را تسریع نماید.

در پایان به عنوان یک پژوهشگر باید تصریح کنم که آنچه بیش از همه این عوامل، باعث نگرانی است این که، برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، مسئولین کشور ما از رئیس جمهور گرفته تا اعضای کابینه دولت و نمایندگان مجلس و بسیاری از نهادهای دیگر، فهم و درک درستی از اهمیت راهبردی و نگران کننده بودن تحولات جمعیت کشور نداشته و به همین جهت هیچ راهبرد و راهکاری نیز برای مقابله با این چالش فوق استراتژیک نظام اسلامی ندارند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات