۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۶۴۶۹۹۴

سپاه گیلان چگونه در ‌مقابل تهدیدات بیولوژیکی موفق عمل کرد؟

سپاه گیلان چگونه در ‌مقابل تهدیدات بیولوژیکی موفق عمل کرد؟
سردار عبدالله‌پور تجارب سپاه قدس گیلان در مقابل تهدیدات زیست‌محیطی و بیولوژیکی و دلایل آمادگی در مقابل ویروس کرونا را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، سردار محمد عبدالله‌پور با اشاره به نحوه مدیریت کرونا در استان گیلان اظهار داشت: در استان گیلان نشان دادیم که با همدلی، همفکری، بهره‌گیری از خرد جمعی و کار خالصانه می‌توان از موانع مختلف همچون ویروس کرونا یا موانع بزرگتر از آن نیز عبور کرد.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به سابقه مقابله با آفات و عبور از مشکلات در سال‌های گذشته گفت: در چند سال اخیر، تجربه‌هایی مانند مبارزه بیولوژیک با مگس زیتون در رودبار یا معضل سنبل آبی باعث شد تا بهتر بتوانیم برای مبارزه با کرونا یا ویروس‌هایی که به زندگی مردم آسیب می‌‌زند گام برداریم.

سردار عبدالله‌پور افزود: آفت مگس زیتون در رودبار باعث بروز مشکلات متعددی برای مردم و باغداران رودبار شده بود از طرفی بیش از 80 درصد درآمد مردم رودبار از طریق این محصول به‌دست می‌آید و ما در مقابله با این آفت متوجه شدیم که یک ویروس یا بلای این چنینی تا چه حد می‌تواند به زندگی مردم آسیب جدی وارد کند تا جایی‌که عمق فاجعه قابل درک نیست.

وی با بیان اینکه در آن زمان تعدادی از بسیجیان برای مقابله با آفت مگس زیتون وارد عرصه شدند که البته در این مسیر با موانع مختلفی نیز روبه‌رو شدند گفت: نیروهای بسیجی همانطور که امروز در عرصه نبرد با کرونا حضور دارند در آن زمان با تلاش و ورود خود به عرصه این مساله را که مشکلات زیادی برای مردم به بار آورده بود به‌صورت ضربتی رفع کردند.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به دیگر حوادثی که چند سال اخیر در استان رخ داده است گفت: مهمان ناخوانده «سنبل آبی» یکی دیگر از معضلاتی بوده که با آن روبه‌رو بودیم؛ این گیاه مهاجم سطح یکی از بزرگترین رودخانه‌های شهرستان لنگرود را کاملاً پوشانده بود طوری‌که حتی با قایق نمی‌توانستیم از رودخانه عبور کنیم و باعث از بین رفتن آبزیان و بیکار شدن کشاورزان و صیادان منطقه شده بود.

سردار عبدالله‌پور با بیان اینکه مقابله با مشکلات مذکور موجب کسب تجربه برای مقابله با مشکلات بعدی همچون ویروس کرونا شد افزود: وقتی از نزدیک شاهد این حوادث و مشکلات بودیم تازه به عمق فاجعه پی بردیم و به این نتیجه رسیدیم که برطرف کردن مشکلات این چنینی نیازمند طراحی عملیات‌های مهندسی است و پس از آن با همکاری محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی برای برطرف کردن مشکل پیشگام شدیم.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان با اشاره به فعال شدن همزمان 8 کارگروه قرارگاه زیست محیطی سپاه گیلان جهت مقابله با کرونا و مسدود کردن راه‌های نفوذ آلودگی گفت: البته اخیراً معضل جدیدی با عنوان «کاهوی آبی» به جمع دیگر گونه‌های مهاجم در گیلان افزوده شده است که به‌علت مقابله با کرونا هنوز فرصت پرداختن به آن را پیدا نکردیم.

سردار عبدالله‌پور برگزاری رزمایش‌های مختلف توسط سپاه گیلان که بخشی مربوط به دفاع در برابر حملات بیوتروریسم و عوامل زیست محیطی بوده را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سپاه گیلان همانند دوران دفاع مقدس که در برابر دشمن خارجی ایستادگی می‌کرد در این ایام نیز در جبهه مبارزه با کرونا حضور دارد.

وی خاطرنشان کرد: سپاه قدس استان گیلان امروز با همدلی، وحدت، اخلاص و با بهره‌گیری از اخلاص بسیجیان و پاسداران و همچنین هم‌افزایی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی همچنان در عرصه جنگ با کرونا حضور دارد و همواره سعی کردیم که نقش محوری در این مسیر ایفا کنیم./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات