۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۶۴۷۰۰۲
رضایی:

شهید سلگی یک مجاهد عارف بود

شهید سلگی یک مجاهد عارف بود
رضایی گفت: آرامگاه شهید سلگی زیارتگاه زائرانی می شود که از اقصی نقاط کشور وبیرون ازمرزها، به نهاوند خواهند آمد تا آن کسی که گفت آب هرگز نمی‌میرد را بشناسند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سرلشگر پاسدار محسن رضایی در ویژه برنامه بزرگداشت سردار شهید میرزا محمد سلگی که به طور زنده در رادیو و تلویزیون مرکز همدان پخش شد، گفت: ارادت خودم را به مردم شهید پرور استان همدان از این راه دور، ابراز می کنم. لازم می دیدم که آنجا باشم و بخشی از دینمان را به این شهید عزیز ادا کنیم. شما می دانید که ما موظف هستیم که برای سلامتی مردم و کاهش فشاری که این روزها روی مدافعین سلامت در بیمارستان ها هست، اقدام کنیم.

شهادت مظلومانه میرزا محمد سلگی، فرمانده غیرتمند و سرافراز گردان 152 تیپ حضرت ابوالفضل(ع) همدان را تبریک و تسلیت عرض می کنم. البته ایشان در اواخر جنگ و بعد از جنگ، به ریاست ستاد لشگر انصار الحسین(ع) هم منصوب شدند. منتها در روزهای نبرد، فرمانده گردان بودند و در زمان هایی هم مسئول محور شدند. محور یعنی یک فرمانده یک یا چند گردان را اداره می کرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: شهید سلگی از ابتدای جنگ تا روزهای پایانی دفاع در میدان بودند. من این شهادت مظلومانه را تبریک و تسلیت می گویم. هر کدام از فرماندهان شهید ما با یک شکلی از یادآوری حماسه حضرت ابوالفضل(ع) از میان ما رفتند. برادر عزیزمان قاسم سلیمانی دستش را تقدیم ملت ایران کرد و آقا میرزا محمد هم مظلومیت در دفن و تشییع جنازه اش یادآور قمر بنی هاشم بود که به تنهایی در کربلا شهید شد و نه تشییع جنازه ای باشکوهی داشت و نه مراسم دفن با حضور همگان. ایشان هم با همه عشق و ارادتش، مانند حضرت ابوالفضل(ع) شهید شد و به ملکوت اعلی پیوست.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: میرزا محمد سلگی از اولین افرادی بود که در جبهه های جنگ حضور پیدا کرد و به دلیل شایستگی ها و شجاعتش از یک رزمنده عادی تبدیل به یک سردار بزرگ شد و در بسیاری از عملیات ها حضور داشتند.

سرلشگر رضایی با اشاره به خاطرات فراوانی که از این شهید خطه نهاوند در ذهن دارند گفت: چند خاطره از ایشان در ذهن من هست، در سالهای آخر جنگ، عدم الفتح ها زیاد شده بود. رمضان، والفجر مقدماتی و عملیات های دیگر به دستاورد لازم نمی رسید و گاهی ده بیست درصد موفقیت بیشتر نداشتیم. آمدیم و یک عملیات خطیر و بزرگ و با ریسکی بالا را با نام والفجر هشت که عملیات در فاو بود را طراحی کردیم. شصت هزار نفر باید از یک رودخانه عظیم می گذشتند و تا دو ماه بعد هم پلی پشت سر آنها نبود. چندین شبانه روز می جنگیدیم. دشمن از برخی مناطق ناامید شده بود و تمام نیروهایش در منتهی الیه خلیج فارس متمرکز کرده بود.

وی با تجلیل از هشت هزار شهید والامقام در استان همدان و با یادآوری مقاومت جانانه رزمندگان در عملیات فاو گفت: در آنجا لشکر 27 حضرت رسول(ص) بود که با تیپ انصار الحسین(ع) تعویض کردیم و گردان 152 حضرت ابوالفضل(ع) جاده ام القصر را سنگر بندی کرد. شانزده روز رژیم بعث عراق از صبح تا شب و از شب تا صبح حمله می کرد و ایشان با تمام قدرت دفاع کرد. پیروزی ما در فاو، نقش بسیار مهمی در پیروزی ایران در کل جنگ تحمیلی ایفا کرد. سلگی در جبهه جنوبی، عملیات چنگوله و مهران حضور فعال داشت.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در عملیات ماهوت که هر دو پاشان را از دست دادند و بعد آمدند با تیپ همدان در چارزبر مستقر شدند. تماس گرفتیم که خودتان را برسانید به خرمشهر چون عراق آمده بود و جاده اهواز خرمشهر را قطع کرده بود و ما نیاز داشتیم نیروهایی را به منطقه اعزام کنیم. اما عراق و منافقین در سر پل ذهاب و اسلام آباد هم دست به عملیات زد و دشمن به سی کیلومتری کرمانشاه رسید. شهید سلگی در تنگه چارزبر با دو گردان در مقابل دشمن مقاومت می کرد تا برادر عزیزمان شهید همدانی

مظاهری و سالکی به ایشان پیوستند و جلوی نفوذ منافقین به کرمانشاه و نقشه خطرناک آنها را گرفتند.
دکتر رضایی با گرامیداشت یاد و خاطر راوی کتاب «آب هرگز نمی میرد» گفت:این کتاب یکی از آینه هایی است که کل جنگ را خود نمایش می دهد. هم از بسیاری از عملیات ها صحبت شده و هم فداکاری ایشان در این کتاب متجلی است. سلگی خیلی مخلص بود. حدود سه هفته پیش با ایشان تلفنی حرف می زدم و سراغ گرفتم که چرا در یک جلسه ای حاضر نبوده.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی های شهید میرزا محمد سلگی گفت: او انسانی مخلص، عارف و مجاهد بود. او مجاهدی عارف بود. بسیار متشرع بود. روحیه روستایی و عشایری داشت. از ابتدا با احکام شرعی آشنا شده بود. من روحیه عشایری او را با همه وجود احساس می کردم که عاشق حضرت ابوالفضل(ع) است.

رضایی با اشاره به برگزار نشدن مراسم وداع باشکوه برای شهید سلگی گفت: در این غربتی که در کشور است، توفیق پیدا نکردیم در مراسم این شهید بزرگوار شرکت کنیم اما به مردم نهاوند قول می دهم که آرامگاه او، زیارتگاه انبوه زائرانی خواهد شد که از اقصی نقاط کشور و بیرون از مرزها، به نهاوند خواهند آمد تا آن کسی که گفت آب هرگز نمی میرد را بشناسند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات