۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۴۷۳۵۶
آيت الله میرباقری:

ما باید معبری برای عصر ظهور باز کنیم

ما باید معبری برای عصر ظهور باز کنیم
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اندیشمندان غربی معتقد هستند که قدرت جهانی در حال جابه جایی از غرب به شرق است؛ البته این جابه جایی بدون تغییر معادلات حاکم رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری،‌ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، شب گذشته در برنامه عصر به موضوع بحران کرونا در جهان پرداخت و گفت: من برخی از نظریات و دیدگاه‌های اندیشمندان غرب را دیدم. آن‌ها بیشتر در چارچوب فکری و پارادایم اندیشه مدرن خودشان این واقعه را تحلیل کرده‌اند، اندیشمندان غربی در تحلیل‌های خودشان به جنبه الهیاتی این موضوع دقت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: اندیشمندان غربی معتقد هستند که قدرت جهانی در حال جابه جایی از غرب به شرق است؛ البته این جا به جایی بدون تغییر معادلات حاکم رخ می‌دهد. آمریکا و غرب در حال افول است و چین و کشورهای آسیایی به قدرت می‌رسند. البته نظریات دیگری مبنی بر احیای مجدد ملی‌گرایی و توجه به قومیت و ملیت نیز داده شده و تمام این‌ها بیان‌گر اهمیت این موضوع است.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بیشتر کشورها صادرات کالاهای استراتژیک خودشان را متوقف کرده‌اند؛ زیرا آن‌ها نگران وقوع قحطی مصنوعی و کمبود مواد غذایی هستند. شما برخی از این رفتارها را ملاحظه کرده‌اید، غرض من این است که این واقعه جنبه‌های فرارشته‌ای جدی دارد و ما باید به این مسأله بپردازیم و گرنه به دنبال دیگران حرکت خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: بدون تردید ما در فضای رقابت تمدنی قرار داریم. به‌ خصوص تمدن اسلام در مقابل تمدن پایانی غرب که تمدنی لیبرال دموکراسی است. کسانی که نگاه تمدنی دارند، می‌گویند غرب تلاش می‌کند تا برای عبور از بحران‌های کنونی و چالشی که انقلاب اسلامی برای او ایجاد کرده از این پدیده استفاده کند.

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری توضیح داد: غرب تدبیری برای رهایی از جامعه پیر خودش اتخاد کرده؛ جامعه‌ای با میانگین سنی ۴۷ سال در غرب به طور طبیعی مشکل آفرین است. آن‌ها به دنبال ایجاد نظم پیچیده‌تر مادی با رقبای کمتر در حوزه تمدن با رویکرد حکمرانی مجازی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ما رقیب تمدنی غرب هستیم، باید در همین مقیاس نگاه کنیم. ما باید تلاش کنیم معبری را برای جامعه آرمانی خودمان به سمت ظهور باز کنیم. دو تمدن اسلام و غرب، در طول تاریخ نمونه‌ها و نمادهایی داشته‌اند. هر دو برای ارائه یک آینده آرمانی تلاش می‌کنند. غرب آینده آرمانی خودش که کلبه اینترنتی است را معرفی می‌کند و ما نیز باید جامعه جهانی را به سمت عصر ظهور حرکت بدهیم و با ایجاد رزمایشی برخلاف رزمایش غرب که تلاش می‌کند جهان را از دنیای حقیقی به فضای مجازی ببرد، از دنیای کنونی به سمت عصر ظهور با مختصات خودش ببریم. /882/ 202/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
گل می دهد گلدان خالی با نگاهت خورشید عالم می شود چشم سیاهت وقتی که می آیی زمین آباد و سرسبز می گردد از یمن بهاران سپاهت شب می شود مانند روزی آفتابی از روشنای چهره ی مانند ماهت هر چند ما همچون برادرهای یوسف انداختیمت با خطاهامان به چاهت ما را دعا کن ای مسیحای مکرر در نیمه شبها در قنوت و اشک و آهت بیمار و در این سالهای سخت تحریم آقا بگیر ایران ما را در پناهت صوت اناالمهدی بگوشم کاش باشم روزی ببینم کعبه را هم تکیه گاهت اهواز را با مهزیارش می شناسی (اهوازیم )راهم بده در بارگاهت سرباز راهت کن مرا تا اینکه گردم صد پاره چون قاسم سلیمانی به راهت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است.
0
0