۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۶۴۷۴۲۸
رییس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با رسا:

معرفت به امام زمان با تفکر، مطالعه و ایستادگی بر عقاید حاصل می شود

معرفت به امام زمان با تفکر، مطالعه و ایستادگی بر عقاید حاصل می شود
حجت الاسلام کلباسی با اشاره به لزوم معرفت به امام زمان(عج) و درک ضرورت ظهور ایشان تأکید کرد که معرفت حاصل مطالعه، تفکر، اندیشه، بحث و گفت‌وگو و ایستادگی روی عقاید است.

حجت الاسلام مجتبی کلباسی رییس مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم معرفت به امام زمان(عج) به عنوان مقدمه ظهور آن حضرت خاطرنشان کرد: انسان بدون معرفت و شناخت نمی‌تواند قدمی بردارد، به همین دلیل اگر به بیماری که در جسم خود داریم شناختی نداشته باشیم برای نجات خود اقدامی نمی کنیم.

وی ظهور امام زمان(عج) را نیازمند درک ضرورت و لزوم ظهور منجی برای نجات مظلومان عالم دانست و تأکید کرد: مقدمه درک این ضرورت، معرفت عمیق هم به وضعیت موجود است و هم نسبت به این که امام زمان(عج) که خدا و قرآن و اهل بیت(ع) وعده داده اند چه می خواهد بکند و چه اهدافی در آینده دارد.

حجت الاسلام کلباسی معرفت را حاصل مطالعه، تفکر، اندیشه، بحث و گفت‌وگو دانست و یادآور شد: معرفت چیزی نیست که داخل ظرفی باشد و فرد در ظرف را باز کند و به آن برسد بلکه معرفت نیازمند تلاش و کوشش برای شناخت مخاطب است؛ همچنانکه وقتی می‌گویند: زیارت امام حسین(ع) یا امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) باید با معرفت باشد، یعنی انسان به مضامین زیارتی که می خواند عمیقا باور داشته باشد.

وی تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) و شخصیت های برجسته دینی دارای زیارت نامه و معرفی نامه های معتبری هستند، وقتی شما مضامین وارد شده در آن را می خوانید باید درک کنید که مقدمات و مؤخرات و پایه های آن چیست؟ به عنوان مثال شما باید درک کنید که سلام به پیامبر به چه معنایی است؟ همچنانکه بنابر آن چه در روایات آمده، سلام بر پیامبر یک نوع عهد و پذیرش و بیعت است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: وقتی کسی در زیارت حضرت معصومه(س) به حضرت آدم و نوح و انبیاء دیگر و امام زمان(عج) سلام می دهد، گاهی لقلقه زبان می‌شود ولی گاهی می اندیشد که این سلام چه معنایی دارد، بنابراین معرفت به امام معصوم نیازمند درک عمیق مضامین معرفی نامه ها و زیارت نامه های آنان است.

حجت الاسلام کلباسی با طرح این سؤال این که فرق انسان عالم با غیر عالم در چیست؟ گفت: یک نفر غیر آشنا وقتی به خاک در بیابان نگاه می‌کند می‌گوید: این خاک به دردی نمی خورد، گاهی یک کشاورز به خاک نگاه می‌کند و مثلا می‌گوید: این خاک برای کاشت گندم مناسب است ولی گاهی بالاتر یعنی یک خاک شناس به خاک نگاه می‌کند و صدها نکته شگفت برای شما بیان می‌کند.

وی ابراز داشت: بحث معرفت همین است که نیازمند مطالعه جدی است، هرچند گاهی تنها ظاهر کتاب را نگاه می کنیم در حالی که باید بفهمیم چه پایه ای برای مطالب وجود دارد؛ البته باید اذعان کنیم که در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد، اکثر مطالعات با معرفت نیست یعنی واقعا این طور نیست که از یک مطالعه بخواهیم چیزی را بفهمیم و مسائل حل کنیم.

رییس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان ساخت: معرفت یعنی یک فرد همه توان خود را به کار بگیرد تا حقیقت یک چیزی را درک کند و محکم پای آن بایستد، یعنی معرفت شما زمانی به امام زمان(عج) حاصل می‌شود که اهداف، انگیزه ها، ویژگی ها و شخصیت امام خود را بشناسید و پای عقیده خود استوار باشید./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
از خدا تعجیل در ظهور و شفای بیماران را مسالت نمایید.
0
0