۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۴۷۸۵۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

تکبر نشانه جهالت است

تکبر نشانه جهالت است
آیت الله تحریری با بیان اینکه تکبر نشانه جهالت است، گفت: حکمت در قلب انسان متکبر نفوذ نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق شرح کتاب شریف چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، درباره خصوصیات صفت کبر، گفت: انسان باید منشأ حقیقی صفت کبر را در وجود خور ریشه یابی کرده و با آن مبارزه کند.

وی افزود: واقعیت صفت کبر آن است که انسان نسبت به آن چیزی که دارد خودش را بالاتر و برتر از دیگران بداند و بخواهد بر این امر آثاری را مترتب شود تا دیگران در برابر او‌ تواضع و فروتنی داشته باشند.

آیت الله تحریری درباره مراتب صفت کبر، ابراز کرد: از بدترین مراتب تکبر، کبر ورزیدن به پروردگار، اولیای الهی و دین است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه انسان متکبر حق پذیر نیست، اظهار داشت: انسان متکبر هر چیزی را که مربوط به خود است حق می داند اما نسبت به دیگران حقی قائل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پافشاری بر حق عین تواضع است، تاکید کرد: انسان اگر عملی را حق بداند و بر انجام آن پافشاری کند به منزله متکبر بودن نیست.

آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان متکبر داشته خود را مطلق و حق می داند، ابراز کرد: برای مثال اگر انسان مطلب علمی را درک کند و خود را به واسطه این درک بالاتر از دیگران بداند این دیدگاه ناشی از تکبر است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: کبر تنها برای خداوند متعال است چرا که همه علوم نزد ایشان است.

وی با بیان اینکه صفت تکبر در وجود انسان بیانگر جهالت است، خاطرنشان کرد: انسان مومن از حکمت استفاده می کند و موجب نورانی شدن قلب او می‌شود./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات