۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۶۴۸۰۳۱
کرونا از تهدید تا فرصت؛

رسوایی ایدئولوژیک غرب در مقابله با کرونا

رسوایی ایدئولوژیک غرب در مقابله با کرونا
رییس جامعة المصطفی اصفهان با بیان اینکه غرب دچار رسوایی ایدئولوژیک شده است، گفت: آنچه در مقابله با کرونا از غرب شاهد هستیم حاصل تفکر اومانیستی و نگاه مادی به زندگی است.

حجت الاسلام سید ابراهیم ملکی رییس جامعة المصطفی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه رخدادها و پیشامدهای زندگی انسان را از چند منظر می‌توان مورد توجه قرار داد، گفت: نخستین مسأله این است که یک درد و رنج می‌تواند به دلیل گناهی باشد که انسان مرتکب شده و اکتسابی است، مانند ترک یک واجب یا انجام یک فعل حرام و فلسفه بخشی از مصیبت‌ها چنین است.

وی ادامه داد: بخشی از مصیبت‌ها طبیعی است، مانند اینکه آتش طبیعتا می‌سوزاند و یا طبیعت سیل خرابی است یا طبیعت کهولت سن عوارضی نظیر کاهش توانایی‌های بدن است و این هم بخشی از رنج‌های زندگی انسان است، بخشی دیگر ز رنج‌های انسان امتحان الهی است و قرار است میزان عبودیت و دینداری ما برای خودمان ثابت شود.

مصیبت‌های خودخواسته مقدس

رییس جامعة المصطفی اصفهان رنج و درد اختیاری را از دیگر اقسام دردهای زندگی انسان عنوان کرد و افزود: این قسم می‌تواند مقدس باشد، مانند سفر پیاده به کربلا در اربعین حسینی که شخص با دشواری‌ها و سختی‌های بسیاری مواجه می‌شود، این سختی را به دل و جان خریدن اختیار انسان و رنج و مشقتی است که انسان قبول می‌کند تا یک کار مقدس را انجام دهد.

حجت الاسلام ملکی با بیان اینکه انسان در مقابل اتفاقات تلخ و شیرین زندگی نمی تواند بایستد، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: برای سختی‌ها اهدافی هست و برای آن اهداف هم پایانی هست و برای رسیدن به پایان باید بردبار و شکیبا باشید چرا که اگر در برابر آنها قبل از پایانشان حرکت کنیم فزاینده سختی‌ها خواهد بود، حال این انتخاب ما است که در مواجه شدن با سختی ها بی تفاوت محض باشیم یا اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برخی در مواجهه با سختی‌ها و مشکلات تنها نگاه دینی و معنوی دارند، تصریح کرد: یعنی صرفا نگاه دینی به مقابله با مشکلات دارند و اقدام جدی و عملی انجام نخواهند داد، برخی دیگر نگاه معنوی و اعتقادی را کنار می‌گذارند و فقط نگاه علمی دارند و از توکل و توسل و باور به خداوند غافل هستند.

نگاه دینی و علمی به مشکلات از تعالیم دینی ما است

رییس جامعة المصطفی اصفهان خاطرنشان کرد: گروه دیگری هستند که نه به مباحث معنوی و نه مباحث علمی اعتقادی ندارند و هیچ کاری در مقابله با مشکلات انجام نمی‌دهند، اما گروه چهارمی وجود دارد که هم از منظر دینی و معنوی و هم از حوزه اقدام عملی و علمی هم با مشکلات و رخدادها روبرو می‌شوند، که قرآن کریم و تعالیم دین مبین اسلام این مدل را برای ما برگزیده و تعلیم داده است.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به توجه ویژه قرآن به ایمان و عمل در کنار هم اظهار کرد: در جامعه امروز ما شاهد هستیم که رهبر معظم انقلاب به عنوان یک الگو و یک نماد و یک رهبر جهانی در کنار توسل و توکل و توصیه‌های معنوی به مسائل علمی هم توجه دارند، به همین دلیل است که ایشان سفر خود به مشهد مقدس را تعطیل کردند و مراقبت‌های بهداشتی را به جامعه توصیه کردند.

وی در ادامه به اثرگذاری رخدادها بر زندگی شخصی یا اجتماعی انسان اشاره کرد و گفت: گاهی ممکن است یک رخداد جامعیت زندگی شخصی یا اجتماعی انسان را تحت تأثیر قرار دهد، جنگ جهانی اتفاقی بود که همه زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داد، امروز هم کرونا اتفاقی است که به نظر می‌رسد مالکیت محض خداوند در دو جهان را به انسان گوشزد می‌کند.

انسان مالکیت محض خداوند را فراموش کرده بود

رییس جامعة المصطفی اصفهان با بیان اینکه انسان مالکیت محض خداوند را فراموش کرده بود، عنوان کرد: ویروس کرونا باعث شد تا تمام زندگی انسان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد و معادلات زندگی انسان دچار دگرگونی شود و به انسان مالکیت محض خداوند یادآوری گردد.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به نقش باورهای دینی و ایمان در مواجهه با کرونا در جهان، تصریح کرد: اگر جامعه دینی به باورها و اعتقادات خود ایمان داشته باشد و در مقام عمل اقدام کند، هرقدمی که برمی‌دارد بر اساس این ایمان و باور خواهد بود و این دستور قرآن است که اقدامات عملی باید داشته باشیم.

وی ادامه داد: اشخاصی که ایمان و باور معنوی داشته باشند قطعا زمانی که وارد فاز اقدامات عملی شوند یاری رسان به دیگران از خانواده و اقوام تا هموطنان و دیگر انسان‌ها خواهند بود، سفارش قرآن کریم و اهل بیت(ع) به ما این است که در چنین شرایطی به دیگران کمک کنیم، وقتی که ایمان داشته باشیم و باور دینی درون ما وجود داشته باشد، ناخودآگاه ما تبدیل به یک فرآیند خودآگاه در اقدامات ما خواهد شد و براین باور خواهیم شد که به دیگران کمک کنیم.

خدمت به مردم بالاترین عبادت است

رییس جامعة المصطفی اصفهان خدمت به مردم در شرایط کنونی را بالاترین عبادت از منظر دین عنوان کرد و گفت: شاهد هستیم که نیروهای مسلح ما، پزشکان و پرستاران، روحانیون و طلاب و مردم ما همه در کنار هم مشغول مقابله و مبارزه با ویروس کرونا هستند و این موضوع برخاسته از تعالیم دینی و فرهنگ اسلام ناب است.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به شرایط پیچیده جوامع غربی در مقابله با ویروس کرونا و اقداماتی نظیر غارت فروشگاه‌ها اظهار کرد: امروز پوشالی بودن حوزه ایدئولوژیک غرب به خوبی مشخص شده است، سرقت‌های جهانی دولت‌ها از یکدیگر که البته پیش از این نهان انجام می‌شد، به صورت آشکار و عیان بخشی از این رسوایی ایدئولوژیک جهان غرب است.

اهل بیت و قرآن باید الگوی زندگی بشریت باشند

وی شرایط کنونی ایران و همدلی و همکاری مردم در مقابله با ویروس کرونا را واقعیت دین اسلام و جامعه ایرانی اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این جامعه زمینه‌ساز حکومت جهانی امام زمان(عج) است اما جامعه غربی یک جامعه پوچ است که تفکر اومانیستی و مادی دارد و تفکر تجاری و مادی آنها را در شرایط هرج و مرجی که شاهد هستیم قرار داده است.

رییس جامعة المصطفی اصفهان اسلام ناب، قرآن کریم و اهل بیت معصومین(ع) را الگوی فکری و فرهنگی و زندگی جهانیان دانست و تصریح کرد: امروز جهان به دنبال یک الگو است و الگوی مورد نیاز جهان چیزی نیست جز اسلام ناب و ائمه اطهار(ع) همان چیزی که حضرت ولی عصر(عج) قرار است پس از ظهور در جهان حاکم کنند و باعث حل مشکلات بشریت شوند./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
‏اول می‌گفتن ایران آمار رو بالا اعلام می‌کنه که به امریکا فشار بیاره! حالا می‌گن آمار ایران باید ده برابر انگلیس باشه؟ چرا؟ سخته قبول این مطلب که پیدا کردن ماسک و الکل و دستکش تو تهران راحت‌تر از لندنه؟ یا کادر درمانی ایران بهتر از انگلیس عمل کرده؟ یا مردم ایران شعورشون بیشتره؟
1
1