۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۴۸۲۲۲

از «نسیه معکوس» تا کمک به ورشکست نشدن مشاغل

از «نسیه معکوس» تا کمک به ورشکست نشدن مشاغل
ایده اقتصادی و نوین «نسیه معکوس» می‌تواند در ایام کرونایی به عدم ورشکستگی مشاغل و بیکار نشدن کارکنان پس از پایان یافتن کرونا کمک کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، کرونا، این بلای خانمان سوز یا بهتر است بگوییم بلای جان کسب و کارهای این روزهای جامعه. ویروسی که چندین ماه است به جان زمین و زمان افتاده و مردم جهان را از نان خوردن انداخته است.

قریب یک ماه است که از پوشاک و خیاطی گرفته تا کافه و رستوران و خلاصه همه دست از مشاغل، به لطف ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شده‌اند.

یک موجود میکروسکوپی خیابان‌ها را از مردم خالی کرده، کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده و حتی سفره برخی از مردم کشور را خالی کرده است. مغازه‌هایی که هر کدام هزاران چک، بدهی، مالیات یا اجاره دارند و برای چرخیدن چرخ زندگی خود احتمالاً با بحران روبرو شده‌اند.

نسیه معکوس چیست؟

اما این روزها گروهی جوان دست به ابتکاری متفاوت و جدید زده‌اند تا درب بسته شده کسب و کارها، درب بیکاری را به روی شاغلین و فعالین اقتصادی باز نکند.

ایده‌ای به نام «نسیه معکوس» که احتمالاً نام آن برایمان جدید است. «نسیه معکوس» را می‌توان راه حلی برد_ برد برای مردم و مشاغل دانست که توسط گروهی از اقتصاددانان جوان و مردمی به بسیاری از مشاغل پیشنهاد شده است.

بر اساس این ایده، شهروندان هزینه خدمات یا کالاهای مورد نظر خود را با تخفیف قابل توجهی، در زمان کنونی پرداخت یا به عبارتی پیش خرید می‌کنند و خدمات مدنظر خود را در آینده نزدیک که وضعیت کشور و مشاغل به حالت عادی بازگشت، دریافت می‌کنند.

در این طرح شهروندان با پرداخت هزینه خدمات مدنظر خود البته با قیمتی کم‌تر از حالت عادی، به حل مشکلات مالی و تأمین نقدینگی مشاغل کمک می‌کنند.

با این اقدام منبع مالی پرداخت حقوق کارکنان و کارگران تأمین و در ایام قرنطینه خانواده‌ها حداقل با مشکل مالی روبرو نمی‌شوند. به علاوه این تبادل مالی از تعطیلی مشاغل و ورشکستگی کاسبان نیز جلوگیری خواهد کرد.

در طرح نوین و اقتصادی نسیه معکوس بسیاری از مشاغل از جمله مراکز ورزشی، تفریحی، خدماتی ازجمله آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، تالارها، رستوران‌ها، حتی مغازه‌های لوازم خانگی، البسه و … می‌توانند با پیش فروش تخفیف دار خدمات یا کالاهای خود در این ایام، آنها را پس از پایان کرونا به مشتریان خود ارائه دهند.

به عنوان مثال مراکز ورزشی می‌توانند بلیط استفاده از خدمات خود را با قیمتی پایین‌تر از حالت عادی به صورت آنلاین به فروش برسانند و زمان استفاده از بلیط‌ها را به بعد از پایان یافتن ایام کرونا موکول کنند.

کمک به یکدیگر برای ادامه زندگی بعد از کرونا

اما شرکت در این ایده علاوه بر فعالین اقتصادی، برای مردم نیز نتایج مثبتی خواهد داشت. شهروندان با انجام طرح نسیه معکوس، علاوه بر کمک به هم‌وطنانی که احتمالاً در شب عید سفره چندان پر باری نداشته‌اند، می‌توانند برای ایام بعد از کرونا برنامه ریزی کرده و از خدمات از پیش خریداری شده خود در آینده‌ای نزدیک استفاده کنند.

ایده «نسیه معکوس» یا به عبارت ساده‌تر پیش خرید کالاها و خدمات تخفیف دار، می‌تواند جرقه شروع یک مسئولیت اجتماعی به دست خود مردم باشد که در آن هیچ نهاد و سازمانی دخالت ندارند و تنها مردم هستند که برای حفظ کار و جریان امید در جامعه به یاری یکدیگر می‌پردازند.

در صورت گسترش این ایده در سطح جامعه، پس از شکست کرونا احتمالاً با جامعه‌ای مملو از مشاغل ورشکسته، افراد بیکار و خانواده‌هایی آسیب دیده روبرو نخواهیم شد و به جای آن شاهد ادامه فعالیت مغازه‌ها و کاسبان خواهیم بود.

در این روزهایی که کرونا به جان جسم و روح مردم و جامعه افتاده، استقبال از خلاقیت‌ها و تفکرات نوین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره می‌تواند به تزریق امید و انگیزه به جامعه کمک کند./1360/

ارسال نظرات