۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۶۴۸۲۳۵
به مناسبت پخش فصل دوم سریال نون خ

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی
سریال نون خ جلوه‌هایی از زندگی پدر با دخترانش را به تصویر می‌کشد، اتحاد و انسجام خانواده در غیاب مادر را دنبال می‌کند و مسئله تربیت دختر در خانواده را گوشزد می‌نماید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی ساخته شد و در نوروز ۱۳۹۸ طی شانزده قسمت یک ساعته از شبکه یک پخش شد. «نون.خ» مخفف نقش سعید آقاخانی در این سریال (نورالدین خانزاده) است.

این سریال با لهجه کردی و در استان کردستان ساخته شده‌است. سریال «نون خ» روایت درست و دقیق قوم کرد ایرانی با تکیه بر نان بازو و خاک وطن برای معرفی بیشتر به ایرانیان است و نماد حقیقی یک خانواده اصیل کرد ایرانی است که توانسته با نوع گریم، پوشش، لهجه آداب و سنت ها، راستی و یکرنگی و عشق به خانواده را به دیگر اقوام بیشتر بشناساند.

خلاصه داستان

این سریال، داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد. نورالدین خانزاده (سعید آقاخانی) صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتاب‌گردان است. کشاورزان هم‌محلی نورالدین، محصول تخمه آفتاب‌گردان خود را به نورالدین فروخته‌اند. نورالدین این محصول را به شخصی ساکن تهران به نام میرزایی فروخته‌است تا او این محصولات را در کشور ترکیه به فروش برساند. در همین حین، خبر می‌رسد که میرزایی از دنیا رفته‌است و کشاورزان که از این خبر مطلع می‌شوند هر یک به نحوی سعی می‌کنند تا پول محصولاتی را که به نورالدین خانزاده فروخته‌اند، از او بگیرند. نورالدین هم طی گفتگوهای متفاوت با اطرافیان میرزایی متوجه می‌شود که او در اواخر زندگی‌اش آه در بساط نداشته‌ است و …

نقش پررنگ زنان در خانواده و اجتماع

از همان سکانس های ابتدایی تلاش و کار کردن زنان در کنار مردان به تصویر کشیده می شود، زنانی که با لباس‌های اصیل کردی و حجابی مناسب مشغول به کار در مزارع و کارخانه هستند. همان زنان در ساعاتی بعد در خانه به خانه داری و انجام امور خانواده می‌پردازند.

 

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی

 

این موضوع بیانگر این است که در جوامع سنتی به ویژه روستاها، زنان نقش دوگانه ای دارند؛ خانه‌داری و حضور اجتماعی، اما از آنجا در اینگونه جوامع میان این دو فاصله نبوده و از هم جدا و مستقل نیستند، زنان به خوبی هر دو نقش خود را ایفا می‌کنند و علاوه بر خانه‌داری و وظایف خانوادگی در عرصه اجتماعی، اقتصادی و ... نیز مشارکت می‌نمایند.

البته مشهود است که به موازات تحولات جامعه و صنعت و نیز رسمی و تخصصی شدن آموزش (تحصیل در دانشگاه ها)، کار از خانواده جدا شده است و زن با فشار مضاعف و به سختی قادر است از عهده هر دو نقش خود بر آید و یا بر نخواهد آمد! این موضوع خود بحث جداگانه ای می طلبد که در اینجا مجال آن نیست.

حفظ حریم و تکریم بزرگان در خانواده

نور الدین به عنوان پدر و محور خانواده است، همسر او سال‌هاست که فوت شده و مادر همسرش نیز با او و دخترانش زندگی می کند؛ فریده سپاه منصور (مادر همسر نورالدین) نقشی نزدیک به شخصیتش در فیلم «مهمان مامان» یعنی نقش یک زن کُرد مقتدر و عاطفی را ایفا می کند، نورالدین و فرزندانش همواره او را احترام کرده و در امور با او مشورت می نمایند.

بُعد دیگر این موضوع احترام دختران نسبت به پدر و داشتن حجب و حیا در مقابل او می‌باشد. نکته قابل توجه که در سریال‌های دیگر کمتر به آن توجه می‌شود، تعامل و روابط محبت آمیز و عاطفی بین پدر و دخترانش است، دختران پدر را بسیار دوست داشته و دلسوز او هستند و پدر نیز برای رفع مشکلات پیش آمده و نجات خانواده‌اش، بسیار تلاش می‌کند و در این میان توجه ویژه‎ای به دخترانش دارد.

 

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی

 

اهمیت احترام به دختر در اسلام

در این خصوص آنچه در اسلام مورد توجه و تاکید قرار گرفته، این است که احترام و توجه به دختران از سوی پدر نقش بسیار عمیقی در تربیت و رشد شخصیت او دارد. احترام به دختر بایستی به گونه‌ای باشد که در عمل خود را نشان دهد. از این روست که در آموزه‎‌های قرآنی این احترام به شکل عملی نشان داده می‌شود و تنها به حرف و شعار بسنده نمی‌شود.

احترام به شخص، به معنای احترام به عقل و هوش اوست، از پیشنهادها و نظریات وی استفاده شود. در داستانی که قرآن درباره دختران «شعیب» گزارش می‌کند، شیوه درست برخورد با دختران به روشنی تبیین می‌گردد و احترام واقعی و عملی نشان داده می‌شود.

حضرت شعیب از مشاوره دخترانش بهره برد

حضرت شعیب (ع) هنگامی که با پیشنهاد به کارگیری حضرت موسی (ع) به دلیل قدرت بدنی و امانت از سوی دختران روبرو می‌شود، آن را می پذیرد و نشان می دهد که مشاوره با دختران و زنان خصوصاً اگر با دلیل و برهان همراه باشد، نه تنها نادرست نیست بلکه امری پسندیده می‌باشد.

 

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی

 

دختران شعیب (ع) به جهت تیزهوشی دریافته بودند که حضرت موسی (ع) شخصی افزون بر قدرت و قوت بدنی که آن را در مواجه با دیگر چوپانان و آب دهی به گوسفندان نشان داده بود، دارای رفتاری درست می باشد و فردی امین می‌باشد. آنان در یک گفتگوی کوتاه و برخوردی ساده، دریافته بودند که حضرت موسی (ع) انسانی امین می‌باشد.

نورالدین فردی خوش رفتار، خوش قلب و مهربان است و این رفتار در مواجهه با دخترانش چندین برابر است. در اکثر اوقات و حتی در شرایط سخت نورالدین سعی دارد آرامش و شادی را در خانواده خود حفظ کند. در واقع سعید آقاخانی خواسته یا ناخواسته این نکته مهم را به تصویر کشیده که تحسین پدر در دید مناسب دختر به خود، نقش مهمی را ایفا دارد.

اهمیت هدیه به دختر

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: هر کسی که از بازار هدیه‌ای خریداری کند و برای خانواده‌اش ببرد، همانند کسی است که صدقه‌ای را برای نیازمندان با خود می‌برد. پس هنگام تقسیم هدیه دختران را مقدم بدارد. چون هر کس دخترش را شاد کند، مانند آن است که برده‌ای از فرزندان حضرت اسماعیل را خریده و در راه خدا آزاد کرده است.

در مجموع سعید آقاخانی توانست عشق و الفت و مهربانی با دیگران، به خصوص خانواده خود و پر کردن جای خالی همسرش را به خوبی به تصویر بکشد. دوری از خودنمایی و پرهیز نورالدین از سوء استفاده از سابقه حضور در جبهه در سکانسی که نیاز شدید به دریافت وکالت‌نامه داشت، نمایی از برجستگی‌های شخصیتی اوست.

 

وقتی بابای قصه‌های دخترت شدی

 

این سریال با قصه‌ای پر کشش و زیبا، از قالب خانواده‌های مدرن آپارتمانی شهرنشین بیرون آمده و معیارهای اصلی یک خانواده ایرانی اسلامی را در قالب هموطنان کُردنشین برای سایر اقوام و مردم ایران به تصویر کشیده است، معیارهایی همچون:

پوشش زیبا و مناسب ایرانی اسلامی

راستی، یک‌رنگی و رُک‌گویی

شادابی و شاد زیستن

الفت و همبستگی در خانواده

حفظ ارزش‌ها و حریم های خانوادگی

جامعه مدرن امروز خانواده را از ما گرفت

نباید اینگونه تصور کرد که این معیارها مختص قوم یا قشر خاصی است؛ البته متاسفانه جامعه مدرن امروزی با رنگ و لعاب و زرق و برق‌های خود سالهاست که مردم را فریفته و جز سرابی به آنان نشان نداده است. پوشش‌های نامناسب، دورویی و دروغ‌گویی، حذف حریم‌های خانوادگی، خیانت، فقر، افسردگی، طلاق و... از معضلات و بحران‌های جوامع امروزی است.

ارزش های ملی و دینی به خصوص در خانواده موضوعی نیست که بخواهد با پیشرفت صنعت و علوم به روز شود یا تغییر کند و به انحراف برود؛ بلکه ابعاد مختلف ارزش‌ها به کمک علوم مدرن و پیشرفته است که می‌توانند بهتر و بیشتر درک شده و ترویج یابند، در یک جمله «قرار بود ما سوار مدرنیته شویم! اما گویا مدرنیته و مرام آن سوار بر ماست و به هر جا و هر چیز که بخواهد می تازد» و گرنه کدام عقل سلیم مخالف پیشرفت و تخصصی شدن علوم، رفاه و آرامش بیشتر است؟

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش /882/ 701/

محمد رضا عسگری، کارشناس ارشد ارتباطات

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید مرتضی حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
«نون. خ» بعد از ایام نوروز ۱۳۹۸ طی شانزده قسمت یک ساعته از شبکه یک در حال پخش است. ... خبرنگار که بلد نیست بنویسه، خیلی چیزها و ابعاد منفی این سریال را چشم پوشی کرده
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
سلام دوست عزیز
البته که نظر شما محترم است؛ اما ابعاد مثبت این سریال خیلی بیشتر از ابعاد منفی آن هست، فلذا حقیر نیمه پُر لیوان رو دیدم؛ خیلی ایرادها به صدا و سیما وارد است ولی فکر نکنم صحیح باشد که ما همیشه صدا و سیما رو سرزنش کنیم.
با سپاس-محمدرضا عسگری
0
0