۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۴۸۳۸۵
آیت الله رئیسی:

مبارزه با قاچاق سازمان یافته از اولویت‌های سال جهش تولید است

مبارزه با قاچاق سازمان یافته از اولویت‌های سال جهش تولید است
رییس قوه قضاییه، مقابله قاطع با قاچاق سازمان‎ یافته را از اولویت‎ های سال جهش تولید دانست و گفت: نمی شود به عنوان مسؤول فقط به آمار و کشفیات بسنده کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه مشترک با رئیس و مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: قاچاق کالا از موانع جدی اقتصاد ملّی و رونق تولید است که مقابله با آن باید در سال جهش تولید با جدیت پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: نمی‎توان از یک‎سو مدافع اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی بود و از طرف دیگر شاهد باشیم که کالای قاچاق به وفور در بازارهای ما پیدا می‎شود.

آیت ‎الله رئیسی با اشاره به قوانین موجود برای مقابله با قاچاق و اقدامات دستگاه‎های ذیربط در این زمینه، تأکید کرد: تصویب قوانین و آیین‎نامه‎ها و تدوین اسناد راهبردی و ایجاد سامانه‎های اطلاعاتی در نظام بانکی و گمرکی اقدامات لازم برای مبارزه با قاچاق است که تا حد قابل قبولی انجام شده اما این شرط کافی نیست.

رئیس قوه قضاییه، مبارزه با قاچاق را از مهم ترین محورهای بیانات مقام معظم رهبری در آغاز سال 99 و سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا نقش مهمی در هماهنگی این مبارزه دارد اما همه دستگاه‎ها در پیگیری شعار سال مسئولیت دارند و مبارزه با قاچاق از اصول مهم تحقق آن است. 

آیت ‎الله رئیسی نخستین گام در مبارزه با قاچاق را اراده پولادین و عزم همگانی دستگاه‎های مسئول در این زمینه دانست و افزود: کشور و ملت ما نشان داده هر وقت مسئولان به‎طور جدی و با همدلی پای کار آمده‎اند، امور به‎ظاهر نشدنی هم محقق شده است.

رئیس قوه قضاییه از راه ‎اندازی سامانه‎های مرتبط با مبارزه با قاچاق هم تقدیر کرد اما در عین حال متذکر شد: اگر دستگاهی در راه‎اندازی این سامانه تعلل کرد، امر مبارزه با قاچاق نباید دچار وقفه شود و نبود سامانه نباید بهانه‎ای شود که مبارزه با قاچاق لطمه بخورد.

رئیس قوه قضاییه، قاچاق سوخت را از معضلاتی دانست که کشورمان سال‎ها درگیر آن شده و اظهار داشت: سوخت در آن سوی مرزها متقاضیان زیادی دارد و ما می‎توانیم به‎گونه‎ای ساماندهی کنیم که با قانونمندکردن انتقال سوخت، به‎جای آنکه منافع عده‎ای سوداگر تأمین شود، مرزنشینان ما از عواید آن بهره‎مند شوند که این کار باید با فوریت پیگیری شود.      

آیت ‎الله رئیسی گفت: موضوع قاچاقچیان خُرد و ساماندهی ته ‎لنجی‎ها و فعالیت کولبران هم از مسائل مهم مرتبط با پدیده قاچاق است اما این را از یاد نبریم که بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، این مبارزه با قاچاق سازمان‎یافته و دانه‎درشت‎هاست که اولویت اصلی است و نباید مسائل فرعی ما را از این مأموریت خطیر بازدارد.

رئیس قوه قضاییه از دستگاه‎های اطلاعاتی و امنیتی هم خواست که با جدیت بیشتری به کشف شبکه‎های سازمان‎یافته قاچاق اهتمام داشته باشند و تأکید کرد: با توانمندی که از نظام اطلاعاتی سراغ داریم، انتظار می‎رود عناصر اصلی و سرشاخه ‎های پنهانی که مانع رونق و جهش تولید می‎شوند و به تولیدکننده داخلی خنجر می‎زنند، شناسایی و به دست عدالت سپرده شوند.

آیت ‎الله رئیسی در ادامه سخنانش بر تسریع در اجرای احکام و جلوگیری از اطاله دادرسی در پرونده‎های مربوط به قاچاق سازمان‎یافته تأکید کرد و گفت که «اجرای احکام به ‎هیچ وجه نباید دچار وقفه شود؛ چرا که اجرانشدن حکم صادره از سوی تعزیرات و دادگستری‎ها، موجب بلااثرشدن مجازات و جری شدن افراد خاطی می‎شود».

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این که «احکام قطعی لازم الاجرا هستند»، متذکر شد: غیر از احکامی که خلاف شرع و قانون صادر شده‎اند، نباید به‎خاطر طرح هر ادعا و استدلالی که پیشتر در دادگاه بررسی و از سوی قاضی رد شده اما دوباره برای تأخیر در اجرای قانون مطرح می‎شود، اعاده دادرسی صورت گیرد.

آیت ‎الله رئیسی با تقدیر از اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آمارهای موجود در این زمینه، در عین حال گفت که شاخصه اصلی در ارزیابی میزان موفقیت در مقابله با قاچاق، بازار است و زمانی می‎توان گفت اقدامات صورت گرفته نتیجه‎بخش بوده که تولیدکنندگان ما اعلام کنند کالاهایشان در داخل و خارج بازار خوبی پیدا کرده است.

رئیس قوه قضاییه خواستار رصد و ارزیابی مستمر فعالیت دستگاه‎ها در زمینه مبارزه با قاچاق شد و گفت: باید هر ماه تصویب قوانین در مجلس، تصویب مقررات در دولت و اصلاح بسترهای قاچاق بررسی شود که بدانیم تا چه اندازه در مسیر مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید ملی حرکت کرده‎ایم.

آیت ‎الله رئیسی تأکید کرد: نمی‎شود مقام معظم رهبری به‎مناسبت‎های مختلف بر مبارزه با قاچاق تأکید کنند ولی ما به عنوان مسئول در این عرصه فقط به آمار و کشفیات بسنده کنیم و امسال باید با یک حرکت هماهنگ و با همتی مضاعف، کارنامه درخشانی در این زمینه ارائه دهیم. 

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، سردار علی مؤیدی گزارشی از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از سال 81 با فرمان مقام معظم رهبری و با حضور نمایندگان 26 دستگاه شکل گرفته ارائه کرد و مهم ترین اقدامات این مجموعه در چند سال اخیر را تصویب قانون فعالیت ستاد و ساختار آن و همچنین تصویب آئین‎ نامه‎های اجرایی برزمین مانده از گذشته برای پیگیری مأموریت‎های این ستاد عنوان کرد.

وی دو اقدام مهم این ستاد را پیگیری فرمان مقام معظم رهبری در راه‎اندازی سامانه‎های اطلاعاتی دستگاه‎های مسئول در مبارزه با قاچاق و استقرار پلیس اقتصادی در گمرکات عنوان کرد و از همکاری دستگاه قضا دررسیدگی به پرونده‎های قاچاق در یک‎سال گذشته تقدیر کرد. 

آقای هندیانی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق هم در این نشست با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک و برخورد با واردکنندگان البسه دست ‎دوم گفت که سال گذشته میزان قاچاق برندهای غیر مجاز از 6/2 میلیارد دلار به 8/1 میلیارد دلار کاهش یافته است.

وی با تقدیر از حمایت‎ها و کمک‎های سازمان بارزسی کل کشور در راه‎اندازی 8 سامانه و 23 زیرسامانه اطلاعاتی ثبت واردات کالا، فعالیت‎ منسجم و هماهنگ این سامانه‎ها را گام مهمی در مسیر مبارزه با قاچاق دانست.

آقای سعیدی معاون حقوقی و پارلمانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این نشست با اشاره به ارائه دو گزارش 6 ماهه از فعالیت‎های این ستاد به دستگاه قضایی اظهار داشت: در سال 98 اغلب فرایندهای قضایی در تعزیرات و قوه قضاییه، جهش قابل توجهی داشته و تناسب رشد کشفیات با توقف میزان قاچاق نشانگر هوشمندترشدن عملیات مقابله با قاچاق است.

وی با تقدیر از حرکت جهادی دستگاه قضایی در کاهش زمان رسیدگی به پرونده‎های قاچاق گفت که 67 درصد پرونده‎ها منجر به صدور حکم و اعمال مجازات می‎شود و رشد وصولی از پرونده‎های قاچاق در سال گذشته را هم 27 درصد عنوان کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات