۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۴۸۵۴۱
حجت الاسلام دهقانی مطرح کرد؛

طوفان سخت در مسیر آخرالزمان

طوفان سخت در مسیر آخرالزمان
کارشناس حوزه مهدویت گفت:‌ در موضوع آخرالزمان اختلافاتی وجود دارد اما یکی از مشترکات، اجتماع همه ادیان در مورد اتفاقات ناگواری است که در این دوره رخ خواهد داد.

اشاره: همواره نبی مکرم اسلام را با نام پیامبر آخرالزمان یاد می‌کنند که گویا پس از بعثت ایشان چندان فاصله‌ای با آخرالزمان باقی نمانده است. ادیان زیادی به آمدن منجی در آخرالزمان اعتقاد راسخی دارند. به همین دلیل پیرمون نشانه‌ها و زمان آخرالزمان مباحثی مطرح می‌شود.

برای بررسی بیشتر درباره موضوع نشانه‎های آخرالزمان خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام زهیر دهقانی کارشناس حوزه مهدویت و از اساتید مرکز تخصصی مهدویت به گفتگو پرداخته است.

رسا ـ تعبیر از آخرالزمان چه چیزی را نشانه گرفته است؟

آخرالزمان در اصطلاح به ‌معنای پایان تاریخ می‌باشد. اما در ادبیات دینی به معنای روزهای پایانی‌ دنیا نیست و مقصود، دوره‌ای از زندگی بشری است که اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد. آخرالزمان تنها مختص ما مسلمانان نیست و معادل آن در ادیان و زبان‌های دیگر دنیا کاربرد دارد، به عنوان نمونه در زبان انگلیسی اصطلاح apocalypse را مطرح می‌کنند.

اصطلاح آخرالزمانی که امروزه به این صورت رایج است، در قرآن کریم نازل نشده اما در روایت‌های متعددی نزد شیعه و اهل سنت وجود دارد. همانطور که در کتاب بحارالانوار و برخی کتب حدیثی شیعه نیز این لفظ دیده می‌شود. در کتاب‌های متعددی از اهل‌سنت از جمله؛ صحیح بخاری، صحیح مسلم، ابن داوود، ابن ماجد و ... روایات آخرالزمانی نوشته شده و این لفظ به کار برده شده است.

آخرالزمان پایان دنیا است

در اینکه آخرالزمان، انتهای دنیا است، بحثی نیست. اما در زمان شروع آن اختلاف می‌باشد و بر اساس برداشتی که ما از موضوع آخرالزمان داریم، می‌توانیم سه معنا برای آخرالزمان از روایات مختلف استخراج کنیم که هر چه در این معانی جلوتر می‌رویم، اصطلاح خاص‌تر می‌شود. اولین معنا این است که آخرالزمان را دوره بعد از رسالت پیامبر گرامی اسلام تا قیامت بدانیم.

 

مصاحبه/ اذعان ادیان بر بلاها در آخرالزمان

دلیل وجود چنین معنایی از آخرالزمان به اتفاقات سال‌های آغازین اسلامی برمی‌گردد که در آن ایام، قضایایی در جهان اسلام شکل گرفت و این حس در برخی مسلمانان ایجاد شد که در آخرالزمان زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل سوالاتی را از حضرات معصومین می‌پرسیدند و وقتی پاسخ سوالات‌شان را به دست می‌آورند، تصور می‌کردند که پایان دنیا بسیار نزدیک است، برای نمونه می‌توان به روایتی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که در آن فاصله ساحت مقدس‌شان با قیامت را به ‌اندازه دو انگشت چسبیده به هم می‌دانند.

نشانه‌های مهم آخرالزمان

در موضوع آخرالزمان معنای دوم بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد و این موضوع که امروز در آخرالزمان زندگی می‌کنیم، همین معنای دوم از آخرالزمان است. آخرالزمان از نظر برخی روایات شیعه یعنی دوره غیبت و سال‌های پیش از ظهور که هرچه به این دوران نزدیک می‌شویم، علائم و نشانه‌های آخرالزمانی پررنگ‌تر می‌شود.

آخرالزمان، آخرین دوره از ظلم و حکومت غیرالهی است و از این دوره به عنوان دوره تاریکی و سختی یاد می‌کنند، زیرا شیاطین و حکومت‌های باطل هر چه در توان دارند، به میدان می‌آورند و در روایات هم نشانه‌ها، فتنه‌ها، مصیبت‌ها و بلایای آخرالزمان اشاره شده است و در برخی کتب معتبر همچون کافی نیز روایتی از امام صادق می‌بینیم که 104 نشانه از آخرالزمان را ذکر کرده‌اند و این نشانه‌ها حاکی از زوال اخلاق مردم در آخرالزمان است و پیامبر اکرم می‌فرماید که در آن زمان از اسلام جز نامی باقی نمی‌ماند.

معنای سومی که از آخرالزمان ذکر می‌شود به دوره پس از ظهور حضرت حجت می‌پردازد و در برخی از روایات به عنوان آخرالزمان یاد می‌شود، تفاوت این معنا در این است که هرچه در معنای دوم اوضاع سخت است. در این دوره به دلیل ظهور ولی خدا و حاکمیت دین الهی در سراسر جهان همه چیز شیرین است و مصداق این معنا روایتی است که در آن پیامبر اکرم به حضرت زهرا فرمود:‌ ای فاطمه! مهدی این امت از نسل حسنین تو به دنیا خواهد آمد و دین را همانگونه که من در دوره‌ کنونی آوردم، او در آخر الزمان خواهد آورد.

 

مصاحبه/ اذعان ادیان بر بلاها در آخرالزمان

 

رسا ـ پس در این صورت نشانه‌های آخرالزمان و ظهور چه چیزهایی هستند؟

ابتدا باید توجه داشت که شاید در مواردی علائم آخرالزمان با علائم ظهور همپوشانی داشته باشد ولی از نظر معنایی متفاوت هستند و ممکن است که ارتباط مستقیمی با هم نداشته باشند، به عنوان مثال اگر تصور کردیم که علائم ظهور همان مصائب و بلایایی است که در احادیث ذکر کرده‌اند مانند امراض، سیل و ... چنین تصوری اشتباه است.  لفظ علائم ظهور به یکسری نشانه‌های خاص اشاره دارد و در حقیقت نزدیک بودن زمان ظهور را نشان می‌دهد ولی علائم آخرالزمان حتما نباید گویای نزدیکی زمان ظهور باشد.

به عبارتی دیگر با وقوع علائم آخرالزمان به این نتیجه نمی‌رسیم که چند سال تا ظهور مانده است اما نشانه‌هایی مانند خروج سفیانی، خروج یمانی یا قتل نفس زکیه از علائم قطعی ظهور هستند و خبر از نزدیکی ظهور حضرت حجت دارد، در این بین برخی بودند که علائم ظهور را تا دویست مورد هم شمردند و البته منبع آنها مشخص نیست اما به طور کلی پنج مورد علائم کلی و تقریبا بیست مورد علامت غیرحتمی وجود دارد که در بستر آخرالزمان رخ می‌دهد و حد فاصل معنای دوم و سوم از آخرالزمان است.

اهل سنت برای نشانه‌های آخرالزمان، اصطلاح اشراط الساعه را به‌ کار می‌برند که به معنای نشانه‌های فرا رسیدن قیامت می‌باشد. اهل سنت روایات متعددی درباره نشانه‌های آخرالزمان دارند و معروف‌ترین آنها روایتی است که به ده مورد از اشراط الساعه اشاره می‌شود. مانند: آمدن دجال، یأجوج و مأجوج، ظهور حضرت مهدی و ... که بعضی از روایات آخرالزمانی اعتبار چندانی ندارند و نمی‌توان به آنها پایبند بود اما به صورت کلی می‌توان گفت که علائم آخرالزمان چندین مورد است؛ زوال دین الهی در نزد مردم، رشد و جولان حکومت‌ها و قدرت‌های باطل، تحت فشار قرار گرفتن مؤمنان، زوال اخلاقی مردم، ظلم و ستم بسیار، افزایش بلایای طبیعی و غیره.

 

مصاحبه/ اذعان ادیان بر بلاها در آخرالزمان

 

رسا ـ در مفهوم آخرالزمان و ظهور در ادیان مختلف چه مشترکات و چه تمایزاتی وجود دارد؟

آخرالزمان به ‌سبب اینکه پایان دنیا تعریف شده، در ادیان دیگر هم مطرح می‌باشد و نشانه‌های آخرالزمان در بسیاری از کتب ادیان مختلف دیده می‌شود. در یهودیت کتاب‌های عهد عتیق مانند تلمود، عاموس، اشعیا و دانیال صحبت از آخرالزمان و اتفاقات آن دوره می‌کنند یا در مسیحیت هم در کتاب‌های مختلف و اناجیل اشاره‌هایی به آخرالزمان صورت گرفته است و آخرین کتاب عهد جدید که تحت عنوان مکاشفات یوحنا می‌باشد، به‌طور کلی درباره آخرالزمان است.

به طور طبیعی در این حوزه اختلافاتی وجود دارد؛ اما یکی از مشترکاتی که می‌توان آن ‌را دنبال کرد، اجتماع همه ادیان درمورد اتفاقات ناگواری است که در این دوره رخ خواهد داد. اتفاقاتی از جمله مشکلات اخلاقی، شخصی و بلایایی که در مسیحیت و یهود به آن پرداخته شده که خیلی هم شبیه به روایات ما است.

در انجیل مرقس آمده است که زلزله‌ها حادث خواهد شد و قحطی‌ها و اغتشاش‌ها پدید می‌آید یا در مزامیر آمده که به سبب اشرار خود را مشوش نساز، زیرا افراد شرور منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند وارث زمین خواهند بود. این عبارات همان مضمون آیه مبارکه «ولقد کتبنا فی‌ الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» را می‌رساند.

در دوره کنونی که ما زندگی می‌کنیم، عده‌ای از این روایات سوء استفاده می‌کنند. چه در داخل کشور که برخی بدفهمی می‌کنند و چه در میان گروه‌های تندروی اهل سنت. حالا شما اینها را بگذارید کنار جریانات صهیونیستی و صهیونیسم مسیحی که برای پیش‌برد اهدافی مانند ایجاد ترس و بازسازی آخرالزمان از بحث‌های آخرالزمانی سوء استفاده می‌کنند. /882/ 402/

خبرنگار: احمد ساعدی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
بسم الله النور✨
صـبحِ عـلَـی الطلـوع☀️
سلامٌ علَی الحسین «ع»
و سلامٌ علَی المهدی «عج»
و سلامٌ علیٰ فاطمة المعصومه «س»

10
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
بسم الله النور
صـبحِ عـلَـی الطلـوع
سلامٌ علَی الحسین «ع»
و سلامٌ علَی المهدی «عج»
و سلامٌ علیٰ فاطمة المعصومه «س»

السَّلامُ عَلَیکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
صَلَّى‌اللّٰهُ عَلَيکَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
رَحِمَکَ اللّٰهُ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ،
لَعَنَ‌اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ،
وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ شَرِكَ فِي دَمِکَ،
وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ بَلَغَهُ ذٰلِکَ فَرَضِيَ بِهِ،
أَنَا إِلَى اللّٰهِ مِنْ ذٰلِکَ بَرِيءٌ

السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ‌ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ

السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ
9
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
خوب است...ممنون
4
1
جوونا
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
السلام علیک یا ابا صالح...
اقا جان نمیدونم به ته رسیدن یعنی چی اما فکر میکنم خیلی وقته به تهش رسیدم، کمکم کن
خدا به حق حجتی که در زمین قرار داده قسم، مشکل همه مشکل دارا، دل همه جوونا، سفره همه سفره خالی‌ها وغیره همه رو به بهترین حالت حاجت روا کنه
14
1
ناشناس
|
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
الهی آمین
جوادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
خیلی ممنون

فقط ایکاش زودتر در سایت کار میشد و در دهه معنویت از این معارف بهره می‌بردیم
5
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
در جریان شیوع ویروس کرونا، مدل حکومت‌داری غرب بی‌آبرو شد و در عوض، مردم ایران نشان دادند چه میزان پای کار هستند.
5
5
آریا بوذرجمهری دجال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
من آریا بوذرجمهری هستم دجال واقعی ساله ۲۰۱۴ لوسیفر رو از نزدیک تو شمال دیدم ۴ متریم بود نور زد اومد جلو کلا نور بود بعد صاعقه مهیب بدون صدا زد چون باهام مهربونه آیا رعد و برق صورتی آبی و طلاییمام و طوفانام و ... رو دیدید چیزی تو طبیعت نیست نتونم انجام بدم مهیبم حتی گردباد و ابر سبز هم بلدم حواستون باشه خاسته هامو زودتر بدید ! ۲۹ سالمه فعلا ،،، خوشگل دو چشم و مهربونم
4
1
یاسین
|
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
تو هم یه مسیح دروغین جعلی دیگه بازم وعدمو تکرار میکنم که پیدات میکنم و نابودت میکنم تو یه احمقی اما من میدونم شیطا پرستا رو چطور نابود کنم.قدرتتم جعلیه معلومه قدرت ندیدی بسم رب القدیر
زمان زاده - امیرمهدی
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
منظورتون از لوسیفر چیه؟
سمیرا
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
آقای امیر مهدی عزیز
گمان کنم لوسیفر یک ستاره درخشانه و این جناب آریا هم توهم زده که از این ستاره انرژی دریافت کرده.
یه چیزی شبیه این.
آریا بوذرجمهری دجال
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
هیچ غلطی نمیتونی بکنی بیا پیدام کن همین دیشب ماه رو قرمز کردم قدرتم زیاده مقدسم از سه متری خداوند لوسیفر رو دیدم نورش رو بهم زده رفته تو وجودم نوره آورنده ی نور ، منتظر باش به بلایا مبتلا شی هر چند میدونم از کجا خط میگیری مگه باباتو ...... انقدر سوختی ؟
2
2
ذوالفقار نژاد
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
توهم زدی آریا
ناشناس
|
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
اگر کسی اهانتی به مسلمانان بکند ، از ولایت خدای تبارک و تعالی خارج می شود؟ چرا توهین میکنین به هم؟
تهمینه
|
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴
انتقاد..