۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۶۴۸۷۰۷
آیت الله شیرازی:

دغدغه ها و اقدامات رهبر معظم انقلاب برای مقابله با کرونا ستودنی است

دغدغه ها و اقدامات رهبر معظم انقلاب برای مقابله با کرونا ستودنی است
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: دغدغه ها و اقدامات رهبر معظم انقلاب اسلامی و بسیج امکانات نظام در جهت مقابله با کرونا شایان کمال تقدیر و تشکر فراوان است.

آیت الله محمد علی شیرازی، از علمای خراسان و استاد سطح خارج حوزه در گفت و گو با خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون وضع موجود و شیوع بیماری کرونا بیان داشت: بدون تردید این بلاى بزرگ كه با نام ويروس کرونا ظاهر شده و جهان بشريت را با خود درگير كرده است، يك تهدید الهی است که به جامعۀ بشرى روی آورده و اين ما هستيم كه باید تمامی تهدیدهاى الهی را برای خود، فرصت اصلاح بدانيم؛ اعمّ از اصلاح فردی و اجتماعی، كه البته اصلاح اجتماعی نیازمند مدیریّت صالح مى باشد.

فرصت اصلاح فردی و لزوم عمل به دستور پزشکان

آیت الله شیرازی گفت: بدون شک اصلاح فردی که باید در فرصت حاصله از تهدید کرونا صورت بگیرد جنبه هایی است که از رهگذر دعا و مناجات، تضرّع و تخشّع، استغفار و انابه و توبه و پشيمانى واقعى از کردارها و گفتارهای ناروا و توسّل به وجود مقدس پیغمبر اکرم(صلّى الله عليه وآله وسلم) و ائمۀ اطهار(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) به ویژه وجود مقدّس حضرت بقیّة الله امام زمان(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و عرض ارادت و محبّت و مودت به پیشگاه مقدّس حضرت فاطمۀ زهرا(سلام الله علیها) و ابراز دشمنی با دشمنان آن حضرت، ایجاد می شود که نیاز به توجه دو چندان بلکه صد چندان به قدرت و ارادۀ الهى دارد.

وی افزود: کاهش حضور در تجمعات و ارتباطات جمعى و گروهى و گردهمايى هاى مختلف در ارتباط با موضوع کرونا، لازم است و تا آنجایی که این کاهش ارتباط فيزيكى در مسیر اجراى دستور العمل پزشکان و متخصّصان امر باشد به نظر بنده هیچ گاه اثر سوئی در عُلقه ها و عَلاقه ها و دوستى ها و روابط فردی و اجتماعی مردم ندارد بلکه سبب مسرّت و خوشنودى همگان و حسّ اهتمام به سلامتى يكديگر و شوق و اشتیاق بيشتر نسبت به دیدارها خواهد شد، بنابراین از اين بابت نباید نگران بود.

ایثارگری در خدمت و سبقت در خیرات

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: ایثارگری در خدمت و سبقت گرفتن در كار خیر و ایثار اجتماعی به مفاد آیات کریمۀ قرآن مجید: «تعاونوا علی البرّ والتقوی..» «واستبقوا الخیرات..» «وسارعوا إلی مغفرة من ربّکم..» همواره مطلوب خداوند متعال و شارع مقدّس و ائمّۀ اطهار(صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) بوده و هست، و اين مهم بطور كلى در حلّ بحران ها و به ویژه در حال حاضر در حلّ بحران کرونا از کثرت اهمیّت و خصوصيت مضاعف برخوردار است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در تعدادی از کشورها تلاش مسئولان و اقشار مردم برای مقابله با کرونا خوب بوده اما مواجهۀ مسئولان محترم کشور و گروه های جهادی و مردم شريف ایران در مقابله با کرونا از ویژگی خاصی برخوردار می باشد و جزاهم الله خیر الجزاء.

رسالت حوزه علمیه در وضعیت کنونی

آیت الله شیرازی بیان داشت: حوزه های علمیه در این مقطع حساس، رسالتی خطیر به عهده دارد و آن این است که باید در جهت روشنائی مردم و رفع شبهات مردم و تبیین علمی آموزه های دینی گام های مؤثرى بردارند و اقدامات گسترده اى بنمايند.

وی افزود: درصد بالايى از جوامع بشر به این نتیجه رسیده اند که نباید به ماديات و ابزار دنيوى و خاكى دل ببندند بلكه بايد به مسائل معنوی و عطاياى آسمانی روی آورند.

آیت الله شیرازی ادامه داد: البته شیعیان و محبّان أهل البیت(علیهم الصلوة والسلام) و عارفان به مقام منيع ولايت خاندان عصمت و طهارت(عليهم السلام) و دلباختگان وجود مقدّس امام زمان(عجّل الله تعالى فرجه الشريف) همواره توجّهات بیشتری به ساحت مقدّس آن ذوات مقدسه داشته اند و فرهنگ مهدویّت و مفهوم انتظار به معنای صحیحش تا حد زيادى در قلوب منتظران ظهور جان گرفته و ان شاءالله مستحكم تر خواهد شد.

قم هراسی فرصتی برای دین ستیزی دشمنان

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: رفتار حکومت های غربی اعمّ از اروپا و آمریکا با مشکل کرونا همانند دیگر رفتارهايشان ابعاد معنوی و انسان دوستی ندارد بلکه همانند دیگر مواضع شان بُعد مادّی همراه با رعايت مصالح سیاسی و منافع شخصی دارد به ویژه آمریکای جنایتکار که در این مسأله نیز جنایت گونه برخورد داشته و بر همین اساس عمل می کند.

وی در ادامه گفت: همانگونه که به فرمودۀ مولا أمیرالمؤمنین(علیه أفضل الصلوة والسلام) که می فرمایند: «اغتنموا الفرص فانّها تمرّ علیکم مرّ السحاب»، بايد فرصتها را غنیمت شمرد چرا كه همانند ابر بر سر شما می گذرند. اکنون فرصتی برای توجه بیشتر به خدا و دعا و تضرع است که باید قدردان بود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: دشمنان دین و اسلام و مذهب نیز همواره سعی می كنند از هر فرصتی به اسلام، مذهب و روحانیت و پایگاه های معنوى يعنى حوزه های علمیه ضربه بزنند و "قم هراسی" بنمایند و دین ستیزی كنند و از این فرصت به مانند ابزاری در از بین بردن باورها و اعتقادات و مقدّسات مردم از هيچ كوششى دريغ نكنند و به خیال خام و واهی خودشان آثار بى نظير تديّن را ناديده بگیرند و اتهاماتی علیه دین محورى وارد نمایند که به لطف خدا موفق نخواهند شد.

وجوب شرعی و لزوم عقلی پیشگیری از بیماری

آیت الله شیرازی بیان داشت: در تعاليم دينى ما، سلامت از معنویات به دست می آید و از سویی دیگر دستور مؤکّد اسلام و پیشوایان دینی ما يعنى ائمّۀ اطهار(صلوات الله وسلامه علیهم اجمعین) بر ضرورت پیشگیری می باشد و آن را مقدّم بر علاج می دانند و می فرمایند: «الوقاية خیرٌ من العلاج» و طبق قواعد علمی دفع را مقدّم بر رفع می دانند و در مورد بیماری های مسری صد در صد پیشگیری لازم و واجب شرعی و عقلی می باشد.

وی افزود: بحمدالله والمنه مسئولان و مردم برای مبارزه و معالجه و ریشه کن کردن این ویروس منحوس جهد خوبی را بکار گرفتند البته باید بر سعی و کوشش و فعالیت خود بیفزایند و ادامه دهند تا از ریشه کنده شود و ملّت در أمنيت کامل قرار گیرد.

آیت الله شیرازی در ادامه گفت: دغدغه ها و اقدامات مقام معظّم رهبری و بسیج امکانات نظام در جهت مقابلۀ با کرونا شایان کمال تقدیر و تشکّر فراوان است.

لزوم تثبیت باورهای دینی و بیان حقائق از سوی حوزه ها و مجامع علمی فرهنگی

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تعاون و همکاری همیشه مطلوب خداوند متعال و پیشوایان دینی می باشد و به هنگام بروز مشکل آن هم مشکلی مثل کرونا باید به مراتب تعاون و همکاری همۀ اقشار و نهادها و سازمان های فرهنگی و دولتی بیشتر باشد.

وی افزود: باید از همۀ امکانات موجود در حوزه های علمیه و مجامع علمی و سازمان های فرهنگی برای بیان حقائق و تثبیت باورهای دینی و باطل کردن گفتارهای دشمنان دین و انسانیت استفاده کرد و خوراک علمى رسانه های خود را تأمین کنیم.

آیت الله شیرازی ادامه داد: به قول مرحوم آیةالله علّامه سید عبدالحسین شرف الدین(ره) صاحب کتاب شریف المراجعات: «لاینتشر الهدی إلّا من حیث انتشر الضلال»، از همان راه هائی که گمراهی و ضلالت وارد می شود و برنامه های شان پيگيرى مى شود، باید هدایت و روشنگرى نیز از همان راه انجام بگیرد، البته طبق موازین شرعی و اخلاق اسلامی، چرا که ما هیچ وقت معتقد به اینکه هدف، وسیله را توجیه می نماید نیستیم./933/ت301/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
خدا علمای اسلام رو حفظ کند ان شالله...
عالی بود
0
0