۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۴۹۲۴۱
سعید رضا عاملی نوشت؛

همکاری، عامل ریشه کن کردن ظالمان

همکاری، عامل ریشه کن کردن ظالمان
سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی برای رهبران دینی و اجتماعی جهان بر ضرورت بازنگری در ارزش های مرتبط با زندگی و استقرار عدالت در سطوح مختلف تأکید کرد

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به دنبال سخنرانی حکیمانه رهبر الهی و گرانقدر جمهوری اسلامی ایران در روز میلاد امام مهدی(عج) که بر نگاه راهبردی در زمینه استقرار عدالت فراگیر و همه جانبه مهدوی در سطح جهانی و تجربه آرامش و امنیت و ضرورت بازنگری در ارزش‌های مرتبط با زندگی و استقرار عدالت در سطوح مختلف تأکید داشتند، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیامی خطاب به رهبران دینی و اجتماعی جهان به شرح زیر صادر کرد:

رهبران محترم ادیان بزرگ الهی و رؤسای گرامی پویش‌های مهم اجتماعی جهان؛ با سلام و آرزوی سلامتی برای شما

بی شک این روزها، ایام تأسف باری برای جامعه بشری است. بیماری انسان ها و کشته شدن آنها در سطح وسیع و گسترده تحت تأثیر ویروس کووید-19، انتظار بیماری یا مرگ، خانه نشینی، استیصال بیمارستان ها، قرنطینه شدن شهرها و توقف سفرها و دیدارها و هر نوع اجتماع انسانی و حتی قدم گذاشتن در طبیعت و کمبود غذا و امکانات درمانی؛ نشان از یک بلای عمومی برای همه جامعه بشری است.
دیدن و شنیدن غم و ناراحتی دیگران بسیار ناراحت کننده و تلخ است و دل هر انسانی را متوجه خدا می کند تا برای همه انسان‌های مبتلا، فارغ از تعلق آنها به یک دین، مذهب، نژاد، قوم و یا جغرافیای خاص؛ دعا کند و آرزوی صلح و آرامش برای آنها داشته باشد و با همه توان به کمک هم نوعان خود بشتابد. این روزها، یادآور چهره دیگری از بلایای ساخته بشر در قالب جنگ، تحریم و کشتارهای جمعی می‌باشد.


دوستان گرامی؛
دور شدن از خدا و قوانین الهی و عدالت ترسیم شده توسط پیامبران، روزگار ما را قبل از کرونا، کرونا زده کرده بود. کرونای فکری برخاسته از ذهن‌های بیمار، سالهاست که موجب استعمار، تخریب، تبعیض اجتماعی و آزار دیگران می شود و یک نوع فرهنگ دیگرآزاری را فراگیر کرده است. بعد از جنگ جهانی اول و دوم که میلیون‌ها نظامی و مردم عادی کشته شدند، انتظار می رفت عبرت‌های بزرگ برای جامعه بشری به وجود آمده باشد، ولی تولید و فروش سلاح‌های کشتار جمعی و کلاهک‌های هسته ای بدون توقف ادامه پیدا کرد و این در حالیست که اگر این کلاهک ها با هم منفجر شوند زمستان خاکستری با دمای منهای 50 درجه بوجود می آید که نه تنها همه انسانها بلکه همه موجودات در آن از بین خواهند رفت. تجارت جنگ، تجارت انسان، ربا و قمار و استثمار 99 درصد جمعیت جامعه بشری توسط یک درصد، کرونای محسوس زندگی انسان هاست.

کرونای کووید-19، امروز فضایی را به وجود آورده که دیگر دوران خطرزایی یک سویه و خطرسازی از راه دور را به پایان رسانده است و قانون سرایت و این واقعیت که همه سوار بر یک کشتی هستیم را محسوس ساخته است

فضای کرونا این واقعیت را یادآور می‌شود که در مواجهه با خطر؛ بین شمال و جنوب فرقی نیست، بین مسلمان، مسیحی، یهودی و پیروان سایر ادیان تفاوتی وجود ندارد. کرونا، برای همه خطر زا شده است و انسان‌ها را به خودقرنطینگی، تنهایی و تأمل در مورد خویشتن، دیگران و جهان امروز و عالم پس از مرگ واداشته است.


عالیجنابان، رهبران دینی و فعالان اجتماعی؛
امروز؛ اولویت اول همه ما حمایت از مبتلایان به ویروس کووید 19 و حمایت جهانی از یکدیگر است. این فرمان مشترک همه انبیاء الهی است که اولاً در خطاب‌های الهی، همه مردم و همه مومنان را قطع نظر از قومیت، نژاد و ملیت مورد خطاب قرار می دهد. ثانیاً، این پیام همه انبیاء الهی و پیامبر گرامی اسلام (سلام الله علیهم اجمعین) است که آنچه را بر خود می‌پسندی، بر دیگران بپسند و آنچه را بر خود نمی‌پسندی بر دیگران روا مدار. لذا لازم است، همه توان علمی و تخصصی ملت‌ها به تشخیص این بیماری، یافتن واکسن برای پیشگیری و داروی مناسب برای درمان اختصاص پیدا کند. امروز نیازمندیم، همه جامعه بشری، ذخیره غذایی، بهداشتی و درمانی خود را به اشتراک بگذارند تا شاهد عمل به آن کلام بلند و بزرگ امام علی (علیه السلام) خطاب به فرماندار خود باشیم که فرمود: «ای مالک! دلت را پر کن از محبت مردم، چون مردم یا هم نوعان تو هستند یا برادران دینی تو». تحت تعالیم مشترک ادیان الهی به وضوح دریافته‌ایم که اول همسایه و سپس اهل خانه، و فرموده حضرت عیسی مسیح (علیه السلام) بر همین معنا تاکید می کند که آنچه را برای خود دوست می‌داری برای همسایه ات دوست داشته باش (انجیل متّی، 22:39).

به هر حال کرونا یک مسئله جهانی است و تشخیص و یافتن واکسن و راه درمان آن در گرو همکاری جهانی است و رهایی از کرونای فکری و ذهن‌های بیمار مستلزم اصلاح جهانی و تغییر اساسی در نگرش به خدا، انسان و جهان است

عزیزان، دردمندان و صلح طلبان جهان؛
امروز لازم است، جامعه بشری به خاطر همراهی با ظالم، سکوت در برابر نظام سلطه، یا تجهیز کردن نظام ظالمانه از طریق سوءاستفاده از علم و فناوری و سرمایه گذاری‌های مالی و کوتاهی نسبت به جامعه انسانی در پیشگاه خداوند استغفار کند و درک کند که انسان علی‌رغم همه توانائی‌هایش، موجودی بسیار ضعیف و آسیب پذیر است. ویروس کرونا، یادآور ضعف انسان و ضرورت هوشیاری بشر برای اصلاح رفتار و رعایت انصاف نسبت به خود و دیگری است.

 

از همه شما به عنوان یک برادر و به عنوان یک دوست تقاضا می کنم، همدلی و همکاری کنیم تا شاهد جهانی خالی از ظلم، زورگویی، تحریم و سلطه باشیم و البته همه ما آمدن منجی بزرگ بشریت را (که درود خدا بر او باد) چشم انتظاریم و به آینده صالحانه جهان امیدواریم که خدای متعال فرمود: «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» (انبیاء-105).

کمیته مشترکی متشکل از رهبران ادیان بزرگ الهی و همچنین رؤسای پویش‌های اجتماعی بزرگ جهان، برای یافتن راه حل مناسب برای کمک به مردم مظلوم جهان در این شرایط حاد کرونائی تدبیر شود


در پایان؛ پیشنهاد می‌شود کمیته مشترکی متشکل از رهبران ادیان بزرگ الهی و همچنین رؤسای پویش‌های اجتماعی بزرگ جهان، برای یافتن راه حل مناسب برای کمک به مردم مظلوم جهان در این شرایط حاد کرونائی تدبیر شود و با نگاهی اساسی؛ راه‌حل‌های عملی برای رفع سلطه از جهان را دنبال کنیم و بدانیم که مردم جهان تشنه عدالت، سلامت و آزادگی همراه با توجه به تعالیم الهی هستند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی اسامی برخی از رهبران دینی و اجتماعی که نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ایشان ارسال شده است به شرح ذیل است:

جناب آقای پاپ فرانسیس، رهبر محترم کلیسای کاتولیک جهان


جناب آقای محمد المحرصاوی، رئیس محترم دانشگاه الازهر مصر


جناب آقای احمد محمد احمد الطيب شیخ محترم دانشگاه الازهر


جناب آقای یزائیل دیوید وایس"خاخام یهودی" و رئيس محترم جنبش"ناتوری کارتا"

سرکار خانم جویس آجلونی، دبیرکل محترم کمیته آمریکایی خدمات دوستان


جناب آقای جان بابجاکا اسقف اعظم محترم اسلواکی


جناب آقای پیتر فالوپ كوکسیس، اسقف اعظم محترم کاتولیک یونان


جناب آقای گارد باخنر، روحانی محترم کاتولیک آلمانی و کلیسای جامع کلن


جناب آقای دکتر ویل برومر، رئیس محترم مؤسسة ابتکار برای مدیریت بحران از فنلاند


جناب آقای مسعود شجره، رئیس محترم کمیسیون حقوق بشر اسلامی


جناب آقای پروفسور روان داگلاس ویلیامز، اسقف اعظم كانتربری

جناب آقای دنی سریسکانداراجه (سریسکانداراجاه)، مدیر کل محترم خیریه آکسفم


جناب آقای مهاتیر محمد

جناب آقای ویو وب رئیس محترم کمپین بریتانیا برای خلع سلاح هسته ای (CND)


جناب آقای بیوتیتود اسویاتوسلاو اسقف اعظم اوکراین، رهبر محترم کلیسای کاتولیک اوکراین


جناب آقای پاتریارک کریل رهبر محترم کلیسای ارتدکس مسکو

جناب آقای کاظیمیرز نیکز، اسقف اعظم محترم ورشو

منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی

ارسال نظرات