۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۳۸۵
زهرایی خبر داد؛

سازماندهی ۶۰۰ جهادگر برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونا

سازماندهی ۶۰۰ جهادگر برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونا
رییس بسیج سازندگی با اشاره به سازماندهی ۶۰۰ جهادگر برای غسل و تدفین متوفیان کرونایی، گفت: جهادگران بسیاری برای غسل و تدفین بیمارهای کرونایی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمد زهرایی رییس بسیج سازندگی طی سخنانی در جمع جهادگران ضمن تقدیر از زحمات شبانه روزی فعالان گروه های جهادی؛ گفت: اگر به گذشته نگاه کنم می ­بینم که از زلزله ­ای که در سر پل ذهاب و کرمانشاه و سیلی که در اوایل سال گذشته در  ۲۴ استان و اخیرا هم در لرستان و خوزستان و اخیرا در جنوب کرمان، هرمزگان و سیستان اتفاق افتاد حضور پر شور و موثر و حماسه آفرین جهادگران باعث شد، که جوانان جهادی کشور، جریان جهادی کشور و گفتمان جهادی کشور به یک گفتمان عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی درباره فعالیت های جهادی افزود: در بیاناتی هم که مقام معظم رهبری در سال گذشته در دیدار با جهادگران داشتند فرمودند یک خیلی عظیمی از جوانان باید در جریان جهادی قرار بگیرند.

* نباید متوقف در تشکل‌ سازی جهادی شویم

زهرایی تصریح کرد: گفتمان جهادی باید به گفتمان عمومی تبدیل شود ولی نباید متوقف در تشکل‌ سازی جهادی شویم. یعنی فقط اینکه گروه جهادی تشکیل بدهیم و به دنبال کد شناسه باشیم و بگوییم لابد حرکت جهادی به همین ختم می شود و اینکه جهادگران در یک جغرافیای مشخصی از وطن عزیزمان فعالیت کنند این نیست، بلکه تفکر جهادی باید در بین همه آحاد ملت به خصوص جوانان عزیز گسترش پیدا کند که الحمدالله در امروز شاهد این هستیم که چنین اتفاقی در حال افتادن است.

وی ادامه داد: شاهد مثال، این بنده حقیر هستم که در سال گذشته در سیل به طور متوسط دو برابر حضور جهادگران شناسه دار بسیج  و سایر جهادگرانی که به مردم کمک کردند، را جوانان عزیز محلی و بومی تشکیل دادند که با تفکر جهادی و گروه‌های جهادی آشنایی نداشتند ولی این سیل موهبتی شد که تا اینها ترغیب شوند و بیایند در عرصه جهادی فعالیت کنند.

رئیس بسیج سازندگی گفت: ما در سال گذشته نزدیک به صد هزار از این جوانان را دیدیم که آمدند و تشکل سازی هم کردند و تشکیل گروه دادند و خدمت‌رسانی آنها ادامه دارد و در حال حاضر فعالیت آنها در مبارزه با ویروس منحوس کرونا به چشم دیده می‌شود.

زهرایی یادآور شد: در بحران کرونا هم اتفاقی که افتاده این است که پیامدهای منفی بسیار زیادی دارد و یک جامعه هدفی به فقرا و نیازمندان اضافه شدند که قبلا نه جز مددجویان کمیته امداد و نه بهزیستی بودند و نه به عنوان فقیر و محروم شناخته می شدند ولی این ویروس باعث شد که کسب و کارهای خرد و خیلی از این بزرگواران دچار آسیب شوند و یا اینکه خیلی از کارها مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی و خیلی از کارها دچار خلل شود ولی آورده‌هایی هم برای ما داشت.

وی افزود: کرونا ویروسی ناشناخته بود و می‌بینید که در کشورهایی که حرف از تمدن می زدند، رفتار مردم نامتمدنانه بود ولی در ایران که همیشه در تحریم بوده رفتار مردم، با متانت و آرامش بیشتری اتفاق افتاد.

زهرایی افزود: یک عده مبانی ایدئولوژیک نظام دینی را همیشه زیر سوال می بردند، خیلی ها هم در بیرون و بعضی فریب خورده هم در داخل جدایی نظام دینی را از سیاست تعریف می‌کردند ولی در نتیجه همه دیدند چه شد. زمانی که در قیاس با کشورهای دیگر قرار می گیرد که ابزار محورند، تجهیزات محورند و انسان محورند و با اینکه خیلی از منابع سرمایه­ ها و تکنولوژی ها را دارند می‌بینید که حرفی برای گفتن ندارند در حال حاضر رویارویی دو تفکر و ایمان و کفر  یا رویارویی  اراده‌ها و اعتقادهاست در مقابل این ابزارها و تجهیزات ها و... اینکه ما بر داشته‌های خودمان تکیه می‌کنیم.

رئیس بسیج سازندگی با اشاره به رویارویی دو تفکر ایمان و کفر و بی تدبیری حاکمان برخی کشورها یادآور شد: رهبر فرزانه و حکیم ما با فرمایشات جدید و عمیق خود در اوجی که دنیا در رکود اقتصادی دارد می‌فرمایند شعار جهش تولید است، یعنی ما نه تنها نباید در این وضعیت موجود محصور بمانیم بلکه تهدیدی به نام کرونا باید تبدیل به یک فرصت لایتناهی برای کشور شود.

* سازماندهی 600 جهادگر برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی

زهرایی تاکید کرد: ما نزدیک به ۶۰۰ نفر سازماندهی شده در حال حاضر در گروه های جهادی برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی داریم، در کجای دنیا کسی که یک مرده هم از نزدیک ندیده و لمس نکرده، حاضر می شود به یک جنازه، مخصوصا جنازه یک کرونایی که خیلی ها حتی می ترسند به آن نزدیک شوند را غسل کند؟ اما یک جهادگر دست از جان خود می کشد و جان خود را کف دستش قرار می دهد، می‌رود آموزش می بیند تا به فرمان ولی امر مسلمین و مراجع تقلید خود عمل کند و جهادگران بسیاری هم برای این کار اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: در ایم نوروز گروهای جهادی آماده این بودند که بروند در مناطق محروم حماسه ها خلق کنند. برنامه‌ریزی ها را هم کرده بودیم برای اینکه ۱۴ تا قرارگاه به نام و نیت ۱۴ معصوم در ۱۴ نقطه کشور راه‌اندازی کنیم. نزدیک به ۵۰ هزار جهادگر هم اعلام آمادگی کرده بودند تا در گروه‌های مختلف بیایند و در محرومیت زدایی نقش آفرینی کنند اما کرونا آمد و اولین کسانی که تغییر ماموریت دادند و اولین کسانی که توانستند خودشان را با این پدیده جدید تطبیق بدهند، بچه های جهادی بودند.

زهرایی یادآور شد: اولین کسانی که خط شکنی کردند و وارد فاز ضدعفونی معابر و تولید ماسک شدند و رفتند در بیمارستان‌ها کمک کردند و در بحث غربالگری کمک کردند و پایش محیطی انجام دادند و در بحث فاصله گذاری اجتماعی در ورودی شهرها حضور پیدا کردند و وقت و انرژی گذاشتند و در تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی به عرصه ورود کردند، همین بچه های جهادی بودند.

زهرایی گفت: ما خادمین جهادیان فقط به دنبال این نیستیم که در فعالیت های جهادی از نیروهای جهادی برای مثلا محرومیت زدایی استفاده کنیم. محرومیت زدایی بهانه‌ای است برای شناسایی ظرفیت های جهادی افراد انقلابی و بهانه ای است برای اینکه توانمند شوند و افراد مومن و انقلابی پای کار و مسئولیت‌پذیر شوند و به بدنه تزریق شوند. محرومیت زدایی خودش هدف نیست.

* گام دوم انقلاب شدیدا به تفکر جهادی نیاز دارد

رئیس بسیج سازندگی افزود: جهادی جایی می رود که کسی در آنجا نرفته است، شجاعتی را به خرج می‌دهد که کسی نداده است و این موج آفرینی باعث می‌شود که بقیه مردم هم این مسیر را طی کنند این یک نگاه جهادی است.

وی گفت: ما در گام دوم انقلاب شدیدا به تفکر جهادی نیاز داریم. یکی از کارها غیر از مطالبه گری و روشنگری مسئولیت پذیری جوانان جهادی است. هرکدام از ما باید برای حل مسئله و حل نظام کشور دست به کار شویم. کاری که به بسیج دانشجویی به خوبی را انجام می‌دهد. یعنی هسته‌های مسئله محور مسائل احصا شود، شناسایی که شد راهکارهای آن که در آمد، همه ظرفیت‌ها پای کار بروند و برای نظام حل مسئله کنند.

زهرایی تصریح کرد: ما در گام دوم انقلاب گام عملیات را داریم، عملیات حل مسئله، آزمون خطاها را پشت سر گذاشته‌ایم و یک بحث خیلی مهم این است که در گام دوم انقلاب  یک تغییر نظام مدیریتی هم داریم یعنی بزرگوارانی که بعد از انقلاب و استقرار نظام مقدس و هشت سال دفاع مقدس تبدیل به مدیران و فرماندهان ارشد نظامی شدند و وفادارانی  بودند که این نظام ارزشی را به وجود آوردند در حال حاضر جای خود را  دارند به نسل جدید می­ دهند و این نسل جدید باید تفکر جهادی داشته باشد کسانی که در این عرصه های جهادی پای انقلاب ایستادند در روزهای حادثه ایستادند، اینها باید مسئولیت بپذیرند. و در مجلس، دولت و نهادهای مختلف نقش ایفا کنند.

وی در ادامه با اشاره با بیانات رهبر انقلاب درباره رزمایش سراسری مواسات، کمک مومنانه و همدلی گفت: این فرمان رهبر انقلاب برای همه مردم هم جریان سازی کرده است. بنده می توانم گزارش بدهم که مردم چقدر خودشان پای کار بوده اند، بخشی را هم جهادگران برای جمع‌آوری کمک ها درگیر بودند.

رئیس بسیج سازندگی با اشاره به آغاز رزمایش کمک مومنانه جهادگران تاکید کرد: وظیفه من و شما این است که قشر آسیب دیده را شناسایی و به آنها برسیم. رزمایش کمک مومنانه اصل آن این است که استفاده حداکثری از خود مردم کنیم. یعنی خود مردم دست به دست هم بدهند. همدیگر را پیدا کنند. روی پای خود بایستند.

* باید همه برای جهش تولید تلاش کنیم

وی گفت: می­توان مواسات را به طور دقیق این‌گونه معنا کرد که «مواسات یعنی اندوهگین شدن از مشکلات و دردهای دیگران و ابراز همدردی با آنان، به گونه‌ای که خود را مانند آنان ببیند و از داروها و دارایی‌های خود، آن مشکلات را اصلاح و دردها را درمان کند.» بر اساس این معنا، مفهوم مواسات، تنها مربوط به مواسات مالی نیست. بلکه مواسات در تمام مشکلات، نیازها و خلأهای جامعه است. حضرت آقا نیز درباره مواسات می‌فرمایند: «مواسات یعنی همراهی کردن و کمک کردن به برادر مؤمن در همه‌ی امور انسان وظیفه بداند؛ کمک فکری، کمک مالی، کمک جسمانی، کمک آبروئی» و این را باید در بین مردم ترویج کنیم.

زهرایی ادامه داد: این رزمایش هم بر دوش پایگاه مقاومت بسیج به عنوان عمل کننده و هم بر دوش رده های بسیج ۱۶۰ هزار رده به عنوان پشتیبانی کننده است و هم بر دوش گروه های جهادی و صندوق های قرض الحسنه و حلقه های صالحین و هر ظرفیت شبکه مردمی که در دل مردم وجود دارد.

رئیس بسیج سازندگی اظهار داشت: بنده از شما جهادگران تشکر می کنم و آرزو دارم که انشالله امسال را هم کرونایی تمام نکنیم و امسال با رزمایشی اصلی که جهش تولید است و انشالله بعد از ماه مبارک رمضان باید شروع شود و همه نهادها، سپاه پاسداران، بسیج و جهادگران و .... همه باید بیاییم پای کار که یک جهش اتفاق بیفتد./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات