۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۶۴۹۶۰۷
نماینده ولی فقیه در کردستان:

کمک‌های مؤمنانه به دست نیازمندان واقعی برسد

کمک‌های مؤمنانه به دست نیازمندان واقعی برسد
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: باید برنامه‌های تبلیغی و ترویجی زکات در استان توسعه یابد و از زکات جمع‌آوری‌شده در زمینه کمک‌های مؤمنانه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین جلسه شورای زکات در سال 99 ظهر با حضور مسؤولان ارشد استان کردستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید‌محمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی نفس بوده و جایگاه این ماه آنقدر والاست که حتی خواب انسان‌ها در این ماه عبادت و دعاها هم مستجاب می‌شود.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا، اقتصاد دنیا را با چالش جدی مواجه کرده و به تعداد نیازمندان در دنیا و کشور افزوده و روند آسیب‌پذیری طبقات پایین‌تر را تندتر کرده است، اضافه کرد: خوشبختانه از روز نخست شیوع این بیماری در کشور و استان همه مسؤولان و مردم پای کار آمدند و شرایط را به بهترین شیوه مدیریت و بسیاری از مشکلات و کمبودها را از این طریق برطرف کردند در حالی که کشورهای دیگر در مقابله با این بیماری با مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش همه‌جانبه برای برگزاری هرچه بهتر رزمایش سراسری کمک مؤمنانه تصریح کرد: باید امسال از زکات جمع‌آوری‌شده در زمینه کمک‌های مؤمنانه در همان منطقه استفاده شود.

وی خطاب به مسئولان تأکید کرد: باید در رزمایش کمک مؤمنانه، کمک‌های جمع‌آوری‌شده به دست نیازمندان واقعی برسد و در روزهای ماه مبارک رمضان فقرا را فراموش نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌شاهرودی در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه برنامه‌های تبلیغی و ترویجی زکات در استان کردستان توسعه یابد؛ گفت: باید به‌عنوان مؤدیان زکات آثار و برکات زکات را برای مردم بیان کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان اینکه مدیریت خوب هزینه‌‌کرد زکات باعث افزایش اعتماد مردم و ترویج این فرهنگ حسنه در جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی نباید فقیر و محتاج و فرد بدون سرپناهی باشد و باید زمینه زندگی عزتمندانه برای همه فقرا فراهم شود.

پرداخت زکات نقش مهمی در رفع فقر و کاهش فاصله طبقاتی دارد

ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج نیز در این جلسه با یادآوری اینکه زکات نقش مهمی در رفع فقر، تأمین رفاه اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی دارد؛ به آیه‌ای از قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: نماز و زکات، نقش مؤثر و ارتباطی محکم در شکل دادن به اجتماع پیشرفته اسلامی داشته است و بی‌توجهی به فرامین الهی، به ایمان و اعتقادات افراد و محتوای اسلامی جامعه و سیر تکاملی آن، آسیب جدی وارد خواهد کرد.

وی بدترین بلای اجتماعی را فقر و نداری خواند و گفت: اگر افراد متمکن به وظایف اسلامی و انسانی خود عمل و زکات اموالشان را به‌موقع پرداخت کنند، می‌توانند در فقرزدایی و رفع مشکلات جامعه بسیار تأثیرگذار باشند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری «زیاد شدن رزق، بیمه شدن مال، رفع مشکلات، برطرف شدن غضب الهی و کاهش فاصله طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی» را از آثار زکات دانست و تصریح کرد: زکات، اموال مسلمین را پاک می‌کند و اجازه نمی‌دهد مسلمانان فقیر به گدایی رو بیاورند.

وی از خیّرین خواست که در این روزهای مانده به ماه مبارک رمضان فقرا و نیازمندان را فراموش نکنند و با کمک به آنان، زکات مال خود را پرداخت کنند.

ماموستا رستمی یادآور شد: پرداخت زکات در راستای کمک به‌ محرومان، ساخت‌وساز و آبادانی در روستاهای محروم استان موجب سرازیری برکت به زمین و پیشرفت و توسعه در کردستان‌ خواهد شد.

پیش‌بینی رشد 132درصدی پرداخت زکات در کردستان

محمدرسول شیخی‌زاده، مدیرکل کمیته امداد استان کردستان نیز در این جلسه با اعلام اینکه از یک‌هزار و 679 روستای استان یکهزار و 269 روستا زکات پرداخت می‌کنند، اظهار داشت: در سال ‌گذشته چهار هزار و 719 مبلغ افتخاری، دو هزار و 191 عامل افتخاری و 120 مبلغ مقطعی در جمع‌آوری زکات سهیم بودند.

وی از جمع‌آوری حدود 230 میلیارد ریال زکات در سال گذشته در استان خبر داد و افزود: از این میزان 33 میلیارد ریال سهم زکات غلات، 85 میلیارد ریال سهم زکات مال‌التجاره و 110 میلیارد ریال زکات فطره و کفاره بوده‌ است.

مدیرکل کمیته امداد کردستان با بیان اینکه 77 درصد از زکات جمع‌آوری‌شده سهم فقرا و 23 درصد سهم طرح‌های عام‌المنفعه بوده است، گفت: اهدای 3 فقره جهیزیه، 5 کمک‌هزینه درمانی، 201 کمک‌هزینه درمانی، 6 مورد آزادی زندانیان نیازمند، خرید، تعمیر و احداث 106 مسکن محرومان و پرداخت 22 هزار و 416 فقره کمک‌هزینه معیشتی از جمله هزینه‌کردهای بخش کمک به فقرا در استان بود.

وی با بیان اینکه احداث و تعمیر 76 مسجد، 18 خانه عالم، چهار غسالخانه و 2 حسینیه از جمله طرح‌های عام‌المنفعه‌ در استان بود، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 251 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی برای کمک به محرومین هزینه، 5 میلیارد ریال به مسکن محرومان به‌عنوان تشویقی زکات، 9 میلیارد ریال در زمینه کمک به طرح‌های زکات و خانه عالم و 12 میلیارد و 350 میلیون ریال برای تعمیر و تجهیز مراکز فرهنگی امداد در استان پرداخت شد.

شیخی‌زاده با ذکر اینکه در سال گذشته 100 درصد تعهد کمیته امداد استان در جمع‌آوری زکات محقق شد که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش یافت؛ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌های در دست اقدام شورای زکات 520 میلیارد ریال زکات در سال جاری در کردستان جمع‌آوری شود که نسبت به پارسال 132 درصد افزایش دارد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات