۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۶۴۹۷۱۶
نمکی:

هیچ بیمار کرونایی سرگردان نداریم

هیچ بیمار کرونایی سرگردان نداریم
وزیر بهداشت با اشاره به ارائه گزارش به وزرای بهداشت کشورهای جهان گفت: در ایران حتی یک مورد بیمار مبتلا به کرونا که خارج از بیمارستان سرگردان باشد، نداشته‌ایم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری ویدیو کنفرانس وزیران بهداشت کشورهای جهان و مدیران ارشد سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: اظهار خوشبختی می‌کنم از اینکه ایران جزو 6 کشوری در بین وزرای بهداشت جهان بود که تجربیات خود را انتقال داد.

وی افزود: از هر 6 منطقه سازمان جهانی بهداشت یک کشور انتخاب شده بود تا تجارب خود را بیان کند که ایران از منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد تا بتوانیم تجارب خود را بیان کنیم و جای خوشبختی است که در اوج تحریم و گرفتاری‌ها که منتظر بودند، فرو بریزیم، دل‌های پر از مهربانی، روح‌های پر از غیرت و تلاش پرستاران و مراقبین سلامت و پزشکان، مردم مهربان، رهبری پر از کیاست و تدبیر و دلسوزی نیروهای بین بخشی باعث شد که به این موفقیت دست پیدا کنیم و اعلام کردیم که مرگ بیماران را به یک سوم در سه هفته کاهش دادیم و موارد ابتلا را به 40 درصد رسانده‌ایم و این اتفاق بزرگی بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر این روند را به همین سرعت ادامه دهیم یک رکورد تاریخی در عرصه بین‌المللی خواهد شد، گفت: اولین برنامه‌ای که بیان کردم آمادگی ما برای پذیرش بیماران بود. بنده اعلام کردیم حتی یک مورد بیمار کرونا خارج از بیمارستان سرگردان نداشتیم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما مدیریت بیماران را با اصول درست هدایت کردیم، خاطرنشان کرد: هیچ گروه سنی نداشتیم که دور از رسیدگی باشد و حتی یک مورد غیر کرونایی که اورژانس بوده و بلاتکلیف باشد نداشته‌ایم.

نمکی افزود:‌ همه بیماران نیازمند به دیالیز را دیالیز کردیم ضمن اینکه بیماران قلبی در بخش‌های ویژه پذیرفته شدند و در کنار آنها بیماران کرونایی را نیز تحت درمان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه میزان بهبود یافتگان نیز یک رکورد بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: ما تجربه غربالگری را نیز به دنیا اعلام کردیم. در طرح تحول سلامت تعداد تخت‌ها و بخش‌ ICU را اضافه کردیم اما امروز میزان تخت ما به ازای هر هزار نفر جمعیت 1.6 درصد است در حالی که در فرانسه و کشورهای اروپایی 5 تا 6 برابر این میزان است.

وزیر بهداشت افزود: تعداد پرستاران آنها نسبت به یک تخت 2 تا 3 برابر پرستاران ما به ازای هر تخت است اما ایثار، فداکاری، گذشت، مهربانی و همکاری بین بخشی اولین اصلی بود که ما را از این ورطه نجات داد.

نمکی اضافه کرد: این موضوع باعث شد سربار بیمارستان‌ها کم شود و ورود به بیمارستان‌ها را کاهش داد ضمن اینکه طرح بسیج غربالگری که انجام شد مبنایش بر اساس طرح پرونده الکترونیک سلامت بود که بنده در ابتدای ورود خود به عنوان یک تکلیف به جا مانده آن را دنبال کردم.

وی با اشاره به اینکه توانسته‌ایم برای 80 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک تشکیل دهیم، ابراز داشت: این پرونده‌ها کمک کرد تا بیش از 70 میلیون نفر را رصد کرده و موارد را شناسایی کنیم تا در مراحل اولیه ایزوله شده و مرتبطان این افراد را شناسایی و در نهایت بار بیمارستان‌ها را کم کنیم که در دنیا هیچ کشوری این کار را نکرد.

وزیر بهداشت با ابراز تشکر از خدمات بهورزان، مراقبان و کادر بهداشت و درمان در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت، گفت: به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل از کمک سازمان بسیج و سایر دستگاه‌ها استفاده کرده و این تجربه بزرگ تاریخی را ثبت کردیم.

نمکی یادآور شد: ممکن است پاندومی کرونا یک و نیم قرن یک بار به سراغ کشور بیاید اما خلق این حماسه در تاریخ جاودان خواهد بود.

وی افزود: از سازمان بهداشت جهانی خواستیم فشارهای لازم را بیاورد تا تحریم‌های کشورمان برداشته شود؛ همچنین از این سازمان خواستیم که فشار به کشورهای ضعیف کمتر شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: دوران بعد از کرونا بعد از فروپاشی‌های اقتصادی را دنبال کنند چرا که قبل از ضعیف شدن اقتصادهای کلان، اقتصاد خانواده‌ها آسیب می‌بیند و این موضوع بسیار مهم است.

نمکی با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند تصریح کرد: توانستیم برای کاهش فشار به خانواده‌‌ها با پروتکل‌های سخت‌گیرانه کسب‌وکارها را به فعالیت برگردانیم و به عنوان یک تجربه آن را بیان کردیم.

وی با تأکید بر اینکه این دستاوردها جز با همدلی، همراهی، رعایت اصول بهداشتی، فاصله‌‌گذاری اجتماعی و هوشمند و تلاش بی‌وقفه کادر بهداشت و درمان امکان‌پذیر نبوده است، افزود: اگر مردم از این دستاوردها مغرور شوند و مواردی که باید رعایت کنند را فراموش کنند ممکن است گل‌های سهمگینی وارد دروازه‌ سلامت شود. در نتیجه از مردم خواهش می‌کنم برای حفظ آن رعایت اصول بهداشتی را فراموش نکنند تا یک دستاورد افتخارآفرین تبدیل به سرافکندگی نشود.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات