۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۴۹۷۵۳
سردار حاجی زاده:

آمریکا به حمله عین‌الاسد پاسخ می‌داد ۴۰۰ نقطه را می‌زدیم

آمریکا به حمله عین‌الاسد پاسخ می‌داد ۴۰۰ نقطه را می‌زدیم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: تصور ما این بود که آمریکایی ها پس از حمله به عین‌الاسد به آن پاسخ خواهند داد که ما هم ۴۰۰ نقطه را آماده برای پاسخ دادن آماده کرده بودیم.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به منظور تشریح فرآیند پرتاب موفق ماهواره نظامی نور توسط ماهواره‌بر قاصد، اظهار داشت: این موفقیت لطف و عنایت الهی بود و همین ابتدا یادی می کنم از شهید تهرانی مقدم که پایه گذار این صنعت بودند؛ از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، عزیزان وزارت دفاع و به ویژه سازمان صنایع هوافضا که ما را در ساخت موتور مرحله اول که مربوط به موشک‌های زمین به زمین است یاری کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما میدانستیم که دشمنان به دنبال رصد این کار هستند و تلاش کردیم که به صورت چراغ خاموش کار را پیش ببریم.

فضا بعد پنجم امور نظامی است

سردار حاجی زاده با بیان اینکه فضا یک نیاز است، گفت: بدون حضور در فضا از خیلی از امکانات نظامی و غیرنظامی که ابعاد وسیعی دارد در فضا هستند. بعد پنجم امور نظامی پس از زمینی، دریایی، هوایی و سایبری، فضایی است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: محدودیت‌هایی که در حوزه زمینی و هوایی برای اشراف اطلاعاتی داریم، در حوزه فضایی خیلی کمتر است.

 کاربری ماهواره نور در روزهای آینده صددرصد می‌شود

وی با بیان اینکه زمانی که این پرتاب را انجام دادیم از ایستگاه های تهران، زاهدان و چابهار این ماهواره را کنترل کردیم، گفت: پس از ۹۰ دقیقه که این ماهواره یک دور به دور زمین چرخید، سیگنال آن را در شمال غرب کشور دریافت کردیم. بین ۳ تا ۱۰ روز آینده برخی فرمان‌های آن صادر خواهد شد و تنظیمات آن کامل می‌شود و کاربری آن صد درصد می‌شود.

 به دنبال توسعه فرماندهی فضایی هستیم

سردار حاجی زاده در خصوص ضرورت ورود سپاه به عرصه فضایی، گفت: در سال ۸۸ با تصویب فرمانده معظم کل قوا نیروی هوایی سپاه به نیروی هوافضای سپاه تبدیل شد. از آن روز ما یک فرماندهی بعنوان فرماندهی فضایی در نیرو تاسیس کردیم و طی این یازده سال اقدامات بسیار گسترده ای انجام شده است. طبیعتا به دنبال توسعه این فرماندهی هستیم. همانطور که فرماندهی موشکی ما در سال ۶۳ با دو سکو شروع کرد و امروز به یک قدرت نظامی تبدیل شده است، انشالله روزی خواهد رسید که فرماندهی فضایی ما هم جایگاه ویژه‌ای در کشور هم در بخش دفاعی و هم بخش غیردفاعی پیدا خواهد کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: این پروژه یک ابرپروژه بود که مجموعه ای از پروژه‌های خیلی بزرگ بود. تزریق ماهواره به فضا یک موفقیت است، اما اصل کار شکستن سدهای بسیار زیادی از فناوری است که امروز آنها را به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه آنچه ساخته شده است با محاسبه و ارقام دقیق بوده است، خاطرنشان کرد: ماهواره‌بر ما یک ماهواره‌بر چند مرحله‌ای است که هر مرحله آن یک پروژه است. ما مجبور بودیم بدنه پیشران‌ها را سبک کنیم که از مواد کامپوزیتی استفاده کردیم و خود این موضوع پیچیدگی‌های زیادی داشت.

 با اولین تلاش موفق شدیم

سردار حاجی زاده افزود: ابرقدرت‌هایی که به مرز دانش تزریق ماهواره به مدار رسیده‌اند، شکست های زیادی را تجربه کرده‌اند، اما بحمدالله برای ما در اولین مرحله موفقیت آمیز بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه کار فضایی را حتما توسعه خواهیم داد، گفت: امروز حوزه نظامی و غیرنظامی در بخش کارهای اطلاعاتی نیاز به سنجش دارد که از طریق فضا اتفاق می‌افتد. در حوزه ارتباط، تعیین موقعیت و ... نیز همینطور است. پیشرفت های امروز دنیا با تکیه بر فناوری‌های فضایی است. ما تحریم هستیم و طبیعتا ما باید این امکان را برای خودمان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تحریم برکات زیادی برای ما داشته است، عنوان کرد: اگر چشممان به دست بیگانه باشد، همیشه محتاجیم. در همین قضیه کرونا، دیدیم که جامعه پزشکی ما چقدر ایثارگر هستند و ملت ما چقدر بزرگ هستند. ما از فرصت های تحریم ها استفاده حداکثری کردیم.

سردار حاجی زاده گفت: امروز در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین در جایگاه بسیار بالایی در دنیا هستیم، در بحث موشکی، پدافند هوایی همینطور و انشالله در حوزه فضایی هم به جایگاه بالایی خواهیم رسید.

 تمام مراحل ماهواره‌برها را سوخت جامد خواهیم کرد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه سمتگیری ما به سمت استفاده از ماهواره برهای سوخت جامد است و تمام مراحل را سوخت جامد خواهیم کرد، گفت: در همین مورد اخیر موتور مرحله اول سوخت مایع بود برای اینکه میخواستیم ارزان شود. الان که کار ما تثبیت شده است، موتور مرحله اول را هم سوخت جامد خواهیم کرد. ما این پرتاب را با یک سکوی پرتاب متحرک انجام دادیم که معنای آن این است که نیازی به پایگاه ثابت پرتاب نداریم و همه اینها باعث ارزان سازی می‌شود.

وی ادامه داد: امروز لبه تکنولوژی دنیا در حوزه ماهواره‌برها همین ماهواره برهای سوخت جامد است.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه در رونمایی موشک رعد-۵۰۰ از بدنه کامپوزیتی استفاده کردیم، گفت: این موشک در عین حالی که وزن آن نصف یعنی ۱.۸ تن شده است اما ۲۰۰ کیلومتر بیشتر برد دارد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه، گفت: هر کشوری که در حوزه فضایی به این مرحله می‌رسد در رده ابرقدرت‌ها محسوب می‌شود.

 به تکنولوژی نازل متحرک موتورها دست یافته‌ایم

وی درباره موتور نازل متحرک این ماهواره‌بر، اظهار داشت: در موشک های سوخت مایع هدایت توسط بالک‌های انتهایی انجام می‌شود؛ اما در سوخت جامد ما کنترلی روی سوخت نداریم و تراست هم خیلی بالاست و طبیعتا باید نازل بتواند خودش حرکت کند. الحمدالله به تکنولوژی نازل متحرک رسیده‌ایم.

سردار حاجی زاده در خصوص دیگر اجزای پرتاب ماهواره نور به فضا، تصریح کرد: افراد زیادی در این کار دخیل بودند؛ اطلاعات سنسورهای تله‌متری ماهواره‌بر در لحظه مخابره می‌شود که همه این اقدامات توسط جوانان همین کشور انجام شده است.

** آمریکایی‌ها از موفقیت ما ناراحت هستند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیرامون تاثیر این کار بر قدرت دفاعی کشور، گفت: اینکه داد آمریکایی ها درآمده نشان دهنده اهمیت این مسئله است. آنها می‌دانند که ما به توانمندی جدیدی رسیده‌ایم و از این کار ناراحت هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها شهید سلیمانی را شهید کردند؛ برای چه مسئولیت آن را قبول کردند؟ آنها میخواستند بگویند نماد مقاومت را زدیم تا فرماندهان مقاومت بترسند. آنها اطمینان کاذبی پیدا کرده بودند که ایران پاسخ نمی‌دهد، وقتی دیدند مردم شعار انتقام می‌دهند، گفتند اگر ایران اقدامی کند، ۵۲ نقطه را خواهیم زد؛ آن نقطه فرهنگی هم که می‌گفتند بیت رهبری بود؛ اما دیدند که عین الاسد موشک باران شد و صبح همان روز برنامه دیدار رهبری به صورت زنده از حسینیه امام خمینی(ره) پخش شد.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه آنها به دنبال این بودند که ایران را بی‌حیثیت کنند، گفت: اما به عکس ایران عزیز شد و ما امروز با افتخار اعلام می کنم که یک ابرقدرت هستیم و با قدرت به ملت ایران قول می‌دهیم که فناوری فضایی را پیش می‌بریم و قوی خواهیم شد.

 آمریکا به حمله موشکی عین الاسد پاسخ می داد ۴۰۰ نقطه را می زدیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه آن روزی که عین الاسد را می‌زدیم؛ تصور خود ما این بود که پاسخ می‌دهند، خاطرنشان کرد: ما هم ۴۰۰ نقطه را آماده کرده بودیم که بزنیم.

وی با بیان اینکه انشالله ماهواره بعدی را در مدار بالاتر قرار خواهیم داد، خاطرنشان کرد: ما نقش نخ تسبیح را داریم و دانه های این تسبیح همین جوانان و شرکت‌های دانش بنیان است.

سردار حاجی زاده گفت: کل کارهای موشک های زمین به زمین و ماهواره‌برها بنیانش را شهید تهرانی مقدم گذاشت و شاگردان ایشان ادامه دادند و نتیجه آن را امروز می‌بینیم./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات