۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۴۹۸۰۱
آیت‌الله حسینی همدانی:

خدمت به محرومان از اهداف اولیه‌ انقلاب است

خدمت به محرومان از اهداف اولیه‌ انقلاب است
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه خدمت به محرومان از اهداف اولیه‌ انقلاب است، گفت: خدمت کردن به مردم جلوه‌ دیگر مبارزه با آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در البرز، آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در آیین آغاز به کار اولین مرحله‌ی رزمایش مواسات و همدلی استان البرز، بیان داشت: در این ساعات و لحظات پایانی ماه شعبان المعظم که در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان قرار گرفتیم این حرکت زیبای مردم سراسر کشور به‌ویژه البرزنشینان سرافراز و مردم خوب این منطقه باقیات‌الصالحاتی برای پایان سال معنوی مردم است.

وی بابیان اینکه اساس رزمایش مواسات و همدلی بافرمان رهبر معظم انقلاب آغاز شد، اظهار داشت: گروه‌های مردمی و دسته‌های مختلف از مردم در قبل از این پیام حرکتی را آغاز کرده بودند اما بعدازاین پیام مسئله انسجام بیشتری گرفت و با یک جهش عظیم‌تری حرکت شروع شد و عنوان آن رزمایش شد که نمود هم داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه ضمن قدردانی و تشکر از تمامی عوامل رزمایش مواسات و همدلی، عنوان کرد: از مساعی و تلاش همه‌ی نیروهای جهادی و تک‌تک دوستان و عزیزانی که به‌اندازه همت خودشان تلاش کردند تا این صحنه‌ها که گوشه‌ای از آن را در این مصلی می‌بینیم تحقق پیدا کند، تشکر می‌کنم.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه پیام رهبر معظم انقلاب در این رزمایش به بدنه‌ی مردم بود، خاطرنشان ساخت: اصل این حرکت مردمی است البته دستگاه‌ها و نهادها پشتیبانی‌کننده هستند و پشتیبانی خوبی هم کردند و همه‌ی نهادهایی که موظف بودند و حتی آن‌هایی هم که وظیفه‌ای ‌نسب به این موضوع نداشتند خدمات ارزنده‌ای را در این عرصه داشتند که از همه تشکر می‌کنم.

وی بابیان اینکه خدمت به محرومان و نیازمندان جامعه از وظایف اولیه‌ انقلاب و نظام اسلامی بوده است، یاد آورد شد: حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب گذشته از اینکه عنوان رهبر جهان اسلام را دارند، خودشان را خدمت گذار محرومین جامعه می‌دانند و خودشان هم بر این موضوع تأکیددارند.

امام‌جمعه کرج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ارزش کارگشایی و خدمت به مردم، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب دربیانی فرمودند: «هرکه مى‏خواهد با امریکا مبارزه اساسى کند، باید به این مردم خدمت کند» لذا خدمت کردن به مردم جلوه‌ی دیگر مبارزه با آمریکاست.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به جایگاه مواسات در فرهنگ دینی و اسلامی، عنوان کرد: مواسات به معنای همدردی با دیگران، یاری‌رساندن و شریک کردن دیگران است لذا اگر در آن مواهب زندگی که افراد دارند دیگران را همراه خودمان کنیم به آن مواسات می‌گویند.

وی در ادامه به تبیین تعریف کلمه «ایثار» پرداخت و عنوان کرد: گاهی اوقات ما تمام دارایی خود را در مواجه با افرادی که نیاز دارند می‌بخشیم که به آن «ایثار» می‌گویند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه به تبیین «انفاق» پرداخت و افزود: گاهی اوقات ما مازاد نیاز خود را به افراد نیازمند می‌بخشیم که به آن «انفاق»، «اهدا» یا «صدقه» می‌گویند.

آیت‌الله حسینی همدانی در آخر به تعریف کلمه «مواسات» پرداخت و گفت: گاهی ما مقداری مال داریم و آن نیز به‌اندازه خودمان هست اما ما آن را با دیگران شریک می‌شویم که به آن «مواسات»، «مؤاخات» یا «همدلی» می‌گویند.

وی بابیان اینکه جلوه‌ای که امروز در جامعه می‌بینم درواقع مواسات هست، گفت: مردم ایران اسلامی در حقیقت از اضافه‌ی مال خود نپرداختند و همه مردم باهم داشته‌هایشان را شریک شدند لذا یک جلوه‌ی بسیار بزرگی رقم زدند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره روایتی از امیرالمؤمنین (ع) گفت: امیرالمؤمنین سلام‌الله علیها می‌فرمایند قوام و نظام دین به دو چیز بستگی دارد که یکی انصاف و دیگری مواسات نسبت به برادران دینی است.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه کمترین خاصیت مواسات از بین بردن اختلاف طبقاتی است، گفت: یکی دیگر از خاصیت‌های مواسات این است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند که مولانا صادق (ع) در روایتی فرمودند: «تَقَرَّبُوا اِلَی اللّهِ تَعالی بِمُواساهِ اِخْوانِکُمْ».

وی با تأکید بر اینکه مواسات برکات فروانی دارد، عنوان کرد: مواسات محبت را زیاد می‌کند و موجب تحکیم آن و زیادشدن مال می‌شود لذا روایاتی داریم که با مواسات آن‌کسی که به دیگری کمک می‌کند مال خودش زیاد خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه با مواسات فرد مورد رحمت خاص الهی قرار می‌گیرد، گفت: مواسات فقر را از جامعه از بین می‌برد و انسان را به آن نهایت و کمال ولایت نزدیک می‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به آیات ۲۷ و ۲۸ از سوره مبارکه فجر که می‌فرماید «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ»، گفت: در روایات ذیل این آیه گروهی هستند که اهل مواسات هستند.

وی یکی از جلوه‌ی مواسات در روایات را حضرت عباس بن علی سلام‌الله علیها برشمرد و گفت: امام معصوم او را اهل مواسات معرفی می‌کند به معنا که هر آنچه داشت با دیگران شریک می‌کرد.

رئیس بنیاد مهدویت استان البرز با اشاره به روایت دیگری در خصوص مواسات عنوان کرد: در روایت آمده است که شیعیان ما را به دو چیز بشناسید که توجه به نماز در هنگام اذان و مواسات و مؤاخات از آن دو ویژگی است و امروز این جلوه‌ها که در این رزمایش خودش را نشان می‌دهد ریشه‌ی دینی و اعتقادی دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه امروز در یک جنگ تمام‌عیار نرم قرار گرفتیم، گفت: دشمن امروز با انواع جنگ نرم به سمت ما هجوم آورده که یکی از آن جلوه‌های مقابله‌ی با جنگ نرم دشمن همین رزمایش مواسات است.

وی بابیان اینکه در هر دورانی و در هر روش جنگی باید مقابله با آن جنگ را انجام داد، گفت: درحالی‌که با همین ویروس کرونا جریانات مختلفی را در کل دنیا به وجود آوردند رهبر معظم انقلاب با یک لطافت و دقتی این رزمایش را تشکیل دادند.

رئیس قرارگاه فرهنگی استان البرز در ادامه یادآور شد: جنگ وقتی جنگ نرم شد و اعتقادات دینی، اخلاقی و اجتماعی جامعه را مورد هدف خودش قرار داد باید در مقابلش ایستاد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه دشمن می‌خواهد هویت شیعی و دینی ما را از بین ببرد، گفت: یکی از جلوه‌های ایستادگی در مقابل دشمن با رزمایش مواسات و همدلی است که این یکی از نشانه‌های ایمان و درجات بالای ایمانی در عصر غیبت است.

وی در خاتمه بابیان اینکه یکی از جلوه‌های کوچک مواسات زمان حضرت حجت(عج) در این رزمایش مشاهده می‌شود، گفت: این دوران ما را به ظهور حضرت (عج) نزدیک می‌کند./1350/د102/ب1

ارسال نظرات