۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۴۹۹۴۶
گزارش اندیشکده صهیونیستی:

ویروس کرونا از ناکارآمدی اتحادیه اروپا و سازمان ملل پرده برداشت

ویروس کرونا از ناکارآمدی اتحادیه اروپا و سازمان ملل پرده برداشت
یک اندیشکده صهیونیستی می‌گوید ویروس کرونا نشان داد که اگر سازمان‌های فراکشوری نظیر اتحادیه اروپا و سازمان ملل در مقاطع ‌بحرانی کاری از دستشان برنمی‌آید، وقتش رسیده که هر دوی آنها را منحل کنیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در یادداشتی به قلم دکتر ایدی کوهن پژوهشگر و دکتر فرانک مزمار کارشناس مدیریت مالی و عملکرد و دستیار پژوهشی این اندیشکده صهیونیستی نوشت: بحران ویروس کرونا ۱۹ کشور اروپایی بسیار بدهکار را درنوردیده و فقدان روحیه اجماع‌گرایی را در درون اتحادیه اروپا نمایان ساخته است.

- مردم ایتالیا آماده خروج از اتحادیه اروپا هستند

کشورهای اروپایی هر کدام نوعی واکنش «خودمحوری» از خود نشان داده‌اند، صادرات تجهیزات پزشکی حیاتی را ممنوع کرده‌اند، و تدابیر کنترل مرزی اتخاذ کرده‌اند، که در نتیجه این اقدامات شهروندان اروپایی در تنگنا قرار گرفته‌اند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اقدامی شرم‌آور از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و به ایتالیا که در جریان همه‌گیری بیماری مستأصلانه فریاد کمک‌خواهی سر داده بود و به تجهیزات پزشکی نیاز داشت، کمکی نکردند. در ضمن، سازمان ملل نیز در جریان این بحران جهانی هیچگونه خدمات مفید و سودمندی ارائه نداده است.

این اندیشکده می‌نویسد: موریتزیو ماساری سفیر ایتالیا در اتحادیه اروپا گلایه کرده که واکنش کشورهای عضو اتحادیه اروپا به استیصال و درماندگی کشورش در جریان همه‌گیری ویروس کرونا صرفاً به ارائه مشاوره محدود شده است. هنگامی که ایتالیا خواستار تجهیزات پزشکی بیشتر از جمله ماسک شد، آلمان و فرانسه به همراه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادرات تجهیزات پزشکی محافظتی را محدود کردند. برعکس، چین پیشنهاد فروش هزار دستگاه کمک تنفسی، ۲ میلیون عدد ماسک، ۲۰ هزار لباس محافظتی، و ۵۰ هزار کیت تشخیص ویروس کرونا را به ایتالیا ارائه کرد. شهروندان سرخورده و خشمگین ایتالیا پرچم اتحادیه اروپا را به آتش کشیدند و نشان دادند که حداقل برخی از آنها به خاطر قصور اتحادیه اروپا در جریان بروز بحران آماده ترک این اتحادیه هستند.

- بحران کرونا از اعتماد میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کاسته است

در ادامه این گزارش آمده است:‌ با اینکه برخی کشورهای اروپایی طرح‌های تشویقی بودجه‌ای خود را اعلام کرده‌اند، اتحادیه اروپا اما هیچگونه بسته عظیم مشوق مالی در راستای منافع کل اتحادیه ارائه نکرده است. ایتالیا یک طرح نجات ۲۵ میلیارد یورویی (۲۶/۲۷ میلیارد دلاری) را متعهد شده و فرانسه نیز گفته ۴۵ میلیارد یورو در راستای کاهش تأثیر ویروس کرونا بر روی کسب‌وکارها هزینه خواهد کرد.

برخی رهبران اروپایی مایل به صدور اوراق قرضه اروپایی جهت ارائه کمک مالی به کشورهای عضو در جریان بحران ویروس کرونا نیستند، زیرا این امر موجب می‌شود بدهی کشورهای بسیار بدهکار با بدهی کشورهای دارای سلامت مالی در دسته‌بندی یکسانی قرار گیرند. هیتر گراب مشاور سابق کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در این باره می‌گوید:

«این بحران از اعتماد میان کشورهای عضو و اعتماد موجود در درون کل سیستم کاسته است و این یک مشکل واقعی محسوب می‌شود.»

- اروپا همچنان درگیر جنگ ماسک

همه‌گیری ویروس کرونا به کشمکش و تقلا جهت تهیه تجهیزات پزشکی انجامید و دولت‌ها متهم شدند محموله تجهیزات محافظتی شخصی و دستگاه‌های کمک تنفسی که در حال حمل به کشورهای دیگر بودند را مصادره کرده‌اند. با کاهش ذخایر و اقدام کشورها در دست زدن به آنچه یک مقام فرانسوی «جستجوی گنج در سطح جهانی» خواند، دولت‌ها تمایلی ندارند به اینکه اجازه دهند تجهیزات محافظتی و وسایل دیگر از مرزهایشان خارج شود. بسیاری از دولت‌ها می‌گویند قیمت درخواستی برای تجهیزات محافظتی شخصی غیرمنصفانه است.

مقامات ترکیه پس از آنکه با انتقادات تند مادرید مواجه شدند، آزادسازی یک محموله از تجهیزات پزشکی حیاتی به مقصد اسپانیا را اعلام کردند. مادرید ترکیه را به احتکار این تجهیزات متهم کرده بود. ماه گذشته، دولت فرانسه اعلام کرد همه ماسک‌هایی که در این کشور تولید شده‌اند را مصادره می‌کند. شرکت فرانسوی والمی اس‌ای‌اس از طرف مسئولان گمرکی این کشور ملزم شد محموله تجهیزات محافظتی شخصی سفارش داده شده از طرف شبکه بهداشت انگلیس که از مشتریان ثابتش است را به سمت مقصد دیگری هدایت کند. مسئولان مدعی شده‌اند که جمهوری چک بیش از ۱۰۰ هزار عدد ماسک که چین جهت کمک به مقابله با شیوع ویروس کرونا به ایتالیا فرستاده بود را مصادره کرده است. طبق گزارشی که وزیر بهداشت چک به اشتراک گذاشته است، حدود ۶۸۰ هزار ماسک و همچنین هزاران دستگاه تنفس مصنوعی از دلالان مصادره شد.

- متحدان چندان با یکدیگر متحد نیستند

این اندیشکده صهیونیستی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: در سطح جهانی، متحدان چندان با یکدیگر متحد نیستند و یکدیگر را به دزدی متهم می‌کنند. به گفته برلین، حدود ۲۰۰ هزار ماسک ان-۹۵ که توسط یک تولیدکننده چینی برای شرکت آمریکایی ‌ام-۳ تولید شده بود و قرار بود به دست پلیس آلمان برسد، هنگام انتقال به هواپیما در تایلند از طرف آمریکا به مقصد دیگری هدایت شد. برلین این اقدام را «دزدی مدرن» نامید. شرکت ام-۳ در این باره گفت که دولت آمریکا خواستار افزایش ارسال محموله به آمریکا از کارخانه‌های این شرکت در خارج و توقف صادرات ماسک از سایت‌های تولید در آمریکا به مقصد کانادا و آمریکای لاتین شده است.

در فرانسه، رهبران منطقه‌ای می‌گویند در زمینه تأمین وسایل پزشکی دچار مشکل هستند، زیرا خریداران آمریکایی ارقام بالاتری را پیشنهاد می‌دهند. جفری بوستیک وزیر بهداشت باربادوس گفته که آمریکا محموله‌ای از دستگاه‌های کمک تنفسی که در حال ارسال به کشورش بود را مصادره کرده است و به اتهامات مبنی بر «دزدی مدرن» بیش از پیش دامن زد.

این اندیشکده نسبت به پیامدهای تحولات اخیر هشدار داد: نظم‌های جهانی در وهله اول به صورت کاملاً تدریجی دستخوش تغییر می‌شوند و این تغییر سپس شتاب زیادی به خود می‌گیرد. در سال ۱۹۵۶، مداخله انگلیس در سوئز زوال قدرت این کشور را نمایان ساخت و به نقش انگلیس به‌عنوان یک قدرت جهانی پایان داد. سیاست‌گذاران کنونی آمریکا باید بر این نکته واقف باشند که اگر آمریکا دست به اقدام به‌موقع نزند، همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند افول قدرت این کشور را رقم بزند.

- ویروس کرونا آسیب‌پذیری‌ها، ضعف‌ها، و چنددستگی در اروپا و سازمان ملل را نمایان ساخت

این گزارش در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که ویروس کرونا آسیب‌پذیری‌ها، ضعف‌ها، و چنددستگی در اروپا و سازمان ملل را نمایان ساخته است. کشورها در خصوص پیوستن به یکدیگر در نبرد علیه همه‌گیری بیماری مرتکب قصور شده‌اند. پژوهشگران و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری زیستی در بسیاری از کشورها به صورت پنهانی و به تنهایی در حال فعالیت هستند و قصد ندارند در راستای خیر و صلاح همگانی با یکدیگر همکاری کنند. همه‌گیری ویروس کرونا نشان داده که سازمان‌های فراکشوری نظیر اتحادیه اروپا و سازمان ملل شاید حسن نیت داشته باشند، اما صرفاً به مثابه باشگاهی برای نخبگان و خواص هستند. اگر این سازمان‌ها در مقاطع بحرانی کاری بیش از این از دستشان برنمی‌آید، وقتش رسیده که هر دوی آنها را منحل سازیم./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات