۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۴۹۹۶۷
معرفی کتاب؛

تهاجم کارتر و پشت پرده واقعه طبس

تهاجم کارتر و پشت پرده واقعه طبس
آنچه سبب ارزش این کتاب است جست‌و‌جوی همه‌جانبه نویسنده برای یافتن ارتباط‌های مخفی بین آمریکا و کشور‌های دیگر در جریان حمله به صحرای طبس و نیز ارائه دلایل مستند در زمینه توطئه گسترده‌ای است که آمریکا قصد داشت در جهت انهدام جمهوری اسلامی ایران با همکاری بعضی از متحدانش در منطقه به اجرا درآورد.

به گزارش خبرگزاري رسا، پنجم اردیبهشت سال 1359 بود که خبر حمله نظامی آمریکایی‌ها به طبس در رسانه‌ها پیچید. عملیاتی نظامی به فرماندهی سرهنگ چارلی بکویث، فرمانده نیرو‌های ویژه دلتا فورس که در نهایت به تعبیر خود آمریکایی‌ها با یک افتضاح تمام عیار به پایان رسید.

روز ۲۴ آوریل ۱۹۸۰، ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۲ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود؛ پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر رئیس‌جمهور آمریکا دستور بازگشت نیروها را می‌دهد.

در هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد سالم و یک بالگرد معیوب و (یک بالگرد هم راور کرمان) هم روی زمین باقی گذاشته می‌شوند، نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات به‌طور کامل شکست می‌خورد.

عملیات فوق مبتنی بر ایده و طرح کارشناسانی بود که در راس آنان فردی به نام «مایلز کاپلند» قرار داشت. نامبرده در جریان کودتای 28 مرداد 1332 مشاور ویژه طراح کودتا یعنی «کرمیت روزولت» بوده است.

در کتاب «هدف: تهران» نوشته «جولیتوکیه‌زا» که توسط هادی سهرابی ترجمه و توسط انتشارات نشرنو منتشر شده است، ابعاد طرح «مایلز کاپلند» به بحث گذاشته شده است. 

کتاب «هدف، تهران» مشخصاً به جزئیات این اعزام نیرو آمریکایی‌ها و چگونگی ورود آنها به خاک ایران با تمام جزئیاتش پرداخته است. این کتاب ضمن آنکه هنر نویسنده‌اش را در گردآوری و تحقیق به اثبات می‌رساند، درجه اهمیت رویدادهای انقلاب اسلامی را در نظر جهانیان و توجه و دقت افراد در گوشه و کنار را به مسائل این انقلاب نیز آشکار می‌سازد و نشان می‌دهد که چگونه علیرغم تمام تبلیغات انحرافی و موذی‌گریهای رسانه‌های استکباری، دنیا با کنجکاوی فراوان ناظر حوادث ایران است و سعی می‌شود آنچه به عنوان «انقلاب اسلامی» در کشوری که مدت زیادی از مطیع بودنش در برابر آمریکا نگذشته، رخ داده است، مورد بررسی قرار گیرد تا عامل اساسی این‌همه قدرتی که ناگهان در ایران سر برافراشت و آمریکا را با آن‌همه قدرت تسلیحاتی و تکنیکی به درماندگی کشاند، شناخته شود.

آنچه سبب ارزش این کتاب است جست‌و‌جوی همه‌جانبه نویسنده برای یافتن ارتباط‌های مخفی بین آمریکا و کشورهای دیگر در جریان حمله به صحرای طبس و نیز ارائه دلایل مستند در زمینه توطئه گسترده‌ای است که آمریکا قصد داشت در جهت انهدام جمهوری اسلامی ایران با همکاری بعضی از متحدانش در منطقه به اجرا درآورد. 

نویسنده نقش مصر و سلطان‌نشین عمان را در این عملیات افشا می‌کند و بخصوص از بازیگری دولت انگلیس در کمک به آمریکایی‌ها پرده برمی‌دارد. ما هم با توجه به اقدامات برق‌آسا و ناگهانی انگلیسی‌ها در تخلیه سفارتشان و فرار ماموران (جاسوسان) انگلیس از ایران (که واقعاً با هیچ منطقی قابل توجیه نبود) و در بحبوحه حمله نظامی آمریکا صورت گرفت، می‌توانیم به سهولت استدلال نویسنده کتاب را بپذیریم که: چرا کارتر از بین تمام سران کشورهای اروپایی فقط مارگارت تاچر (نخست‌وزیر جزیره انگلیس) را از تصمیم خود برای حمله به ایران مطلع ساخت؟ و نیز قبول کنیم که بسیاری از عوامل آمریکایی برای هموار کردن راه مهاجمان، قبلاً با گذرنامه‌های جعلی صادره از سوی دولت انگلیس و به عنوان «توریست انگلیسی» وارد ایران شده بودند.

در این کتاب همچنین انواع و اقسام شایعاتی که بعد از رسوایی شکست آمریکا، در جهان پراکنده شد مورد بررسی قرار گرفته است و بخصوص به این شایعه که گویا شوروی سبب شکست این تهاجم شده، برمی‌خوریم که نشان می‌دهد ماشین تبلیغاتی غرب چگونه به دنبال شکست آمریکا از شن‌های صحرای طبس، به حرکت در می‌آید تا هرچه زودتر اثر معجز آسا و ارزش الهی این حادثه را لوث کند و آن را به صورتی جلوه دهد که گمان شود بر اثر مقابله تکنولوژیک و یا مخالفت شوروی اتفاق افتاده است.

نویسنده، روزنامه نگاری ایتالیایی است که به تفحص در این موضوع پرداخته و به یافته‌های جالبی رسیده است. وی در کتابش می‌نویسد: «آمریکا از زمان سقوط شاه در ایران سرگرم بررسی راه‌های ایجاد شورش در ایران بوده و ابزار و شرایط لازم برای سرنگونی رژیمی که خوشایند آمریکا نباشد و نتواند منافع آمریکا را تامین کند بوده است. اما موضوع گروگانها بهانه خوبی برای اینگونه مداخلات در امور داخلی ایران بود. ... هجوم به سفارت باید مکمل عملیات نظامی وسیع‌تری علیه ایران باشد که البته باید 24 ساعت بعد به اجرا درآید.»

از این طرح به روشنی استنباط می‌شود که نظر کاپلند تنها آزادی گروگانها نبوده بلکه انجام کودتا برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی و نهایی عملیات مداخله در طبس بوده است. طرح «مایلز کاپلند» مورد پذیرش جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفت ولی وی در آغاز راه به بن‌بست رسید. /1360/

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات