۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۰۰۹۴
آیت الله مظاهری تشریح کرد؛

مضرات حسادت از دیدگاه اسلام

مضرات حسادت از دیدگاه اسلام
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آسیب‌های حسادت در زندگی انسان، گفت: حسادت سبب می‌شود انسان دست به قتل برادر خودش بزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه حسادت یکی از رذالت‌هایی است که انسان‌های بسیاری به آن مبتلا هستند و باید با آن مقابله کرد، گفت: لازم است انسان درخت رذیله حسادت را از درون خود برکنده و درخت فضیلت به جای آن بنشاند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه امام خمینی فرمودند چهل سال خون جگر باید خورد تا انسان بتواند بگوید حسود نیستم، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمودند حسادت حسنات انسان را می‌سوزاند همانطور که آتش هیزم ها را می‌سوزاند. این روایت دو معنا دارد، یکی اینکه این رذالت باعث عدم قبولی اعمال انسان خواهد شد و معنای دیگر آن این است که انسان حسود دچار گناهانی نظیر غیبت و تهمت و شبهه پراکنی و شایعه پراکنی می‌شود و این شخص اعمال خوبش از بین خواهد رفت.

دشمنی که امام صادق(ع) برای او خرما فرستاد

وی در ادامه افزود: خبردادند کسی از امام صادق(ع) غیبت کرده است، ایشان یک طبق خرما برای آن شخص فرستاد، شخص غیبت کننده به نزد امام صادق(ع) رفت و گفت من با شما دشمن هستم، این طبق خرما چیست؟ امام فرمودند تو به من خیلی خوبی کردی، برای اینکه غیبت کردی از من و خداوند اعمال خوب تو را در نامه اعمال من نوشت و از نامه عمل تو پاک شد.

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آسیب‌هایی که رذیله حسادت به نامه اعمال انسان وارد می‌آورد، تصریح کرد: حسادت اعمال خوب انسان را نابود می‌کند و به هر معنا که به روایات نگاه کنیم باید بدانیم این روایات پیرامون حسادت یک زنگ خطری است برای ما و باید از آن اجتناب کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه معنای حسادت این است که ما برای مردم خوش نخواهیم، اظهار کرد: اینکه انسان از پیشرفت‌های دیگران ناراحت شود نشان وجود رذیله حسادت در آن شخص است، چشم و هم چشمی کردن از دیگر علائم حسادت است، این زندگی چشم و هم چشمی که در جامعه وجود دارد و به شدت به جامعه ما ضرر می‌زند گناه بزرگی است.

حسادت انسان را ترغیب به برادر کشی می‌کند

وی در ادامه افزود: قرآن زنگ خطر می‌زند و می‌فرماید مراقب باشید حسود نباشید که اگر حسود بودید حاضرید برادر خودتان را بکشید تا حس حسادت شما ارضا شود، حسادت موجب شد تا یکی از پسران حضرت آدم دست به قتل برادر خود بزند.

حضرت آیت الله مظاهری حسادت را عامل اقدام به قتل برادران حضرت یوسف علیه این پیامبر الهی عنوان کرد و گفت: خداوند حضرت یوسف را نگه داشت اما برادران یوسف دست برنداشتند و آمدند حضرت یوسف را به قیمتی ناچیز فروختند، حسادت کاری کرد که برادر خودشان را فروختند و توبه نکردند، اما بالاخره حسادت پسران پیامبر را به برادر کشی رساند و نظیر این موضوع در تاریخ فراوان است.

وی با اشاره به نقش حسادت در انحراف انسان از مسیر حق و درستی، تصریح کرد: حسادت در وجود همه هست و همه باید تلاش کنند تا برای حفظ خودشان و برای نجات دادن خودشان از شر این رذیله درون خودش خلاص شود، حسادت به زندگی انسان آسیب‌های بسیار می‌زند و دنیا و آخرت انسان را نابود خواهد کرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات