۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۶۵۰۲۱۶
منبرهای مجازی؛

آیت الله تحریری: وجوب روزه رمضان منت خدای متعال بر امت اسلام است

آیت الله تحریری: وجوب روزه رمضان منت خدای متعال بر امت اسلام است
آیت الله تحریری چگونگی منت بودن وجوب روزه از سوی خدای متعال بر امت اسلام را تشریح کرد و این ماه را ماه تقدیر خیرات بی نهایت برای بندگان مخلص دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری استاد برجسته حوزه و مدرس اخلاق به تبیین فضائل ماه مبارک رمضان پرداخت.

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان از بهترین ماه های خدای متعال است، تصریح کرد: فضائل زیادی در این ماه است که در روایات متعدد از نبی مکرم اسلام و اولیای الهی نقل شده و شایسته است مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران با اشاره به فرازی از فرمایشات رسول اکر(ص) تصریح کرد: پیامبر فرمود شب و روز این ماه از بهترین ایام عالم است، به گونه ای که انسان روزه دار و کسی که در حال و هوای رمضان قرار می گیرد نفس او تسبیح است.

وی در تبیین این فراز اظهار داشت: کسی که در حال و هوای رمضان قرار می گیرد به تعبیر امام صادق(ع) که فرمود ماهی است که ارزاق در آن تقسیم می شود اعمال او در این ماه در شب قدر  نسبت به هزار ماه بالاتر است؛ از این نظر یک پاکی برای انسان می آورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: نفس کشیدن در این ماه خاصیت تسبیح و زمنیه برای پاکی از آلودگی ها و نواقص را برای انسان ایجاد می کند؛ خواب روزه دار در این ماه عبادت است. فرمود این ماه بر شما روی آورده، این تعبیر بسیار عمیق، لطیف و دقیق است، این برکت شامل برکات معنوی است که خدای متعال خواسته است با ماه خودش که به عنوان خاص و شهرالله معرفی شده، این برکات شامل حال همه مؤمنان گردد.

وی یادآورشد: خدایی که خودش منشا خیرات بی نهایت و خیر مطلق است، برای انسانی که در مسیر پاکی قرار گیرد بهترین جایگاه را قرار داده است و باید این را قدر بدانیم؛ ماه رمضان ماهی است که خدای متعال خیرات بی نهایت برای انسان ها و بندگان قرار داده و اساسا این ماه به طور خاص برای مؤمنین قرار داده شده است.

آیت الله تحریری اضافه کرد: خدای متعال با واجب کردن روزه در این ماه به امت اسلامی منت می نهد؛ خدای متعال در قرآن کریم می فرماید« یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ» در برخی روایات آمده است که روزه بر امت های گذشته در ماه رمضان به طور کامل واجب نشده بود، بلکه بر پیامبران شان واجب شده بود و این را باید قدر دانست.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از الطاف و ویژگی های دیگر ماه مبارک رمضان این است که خدای متعال قرآن که منشا برکات و حقایق بیکران است را در این ماه نازل فرمود؛ بنابراین با توجه به این مسائل و فضیلت هایی که برای این ماه گفته شده، شایسته است قدر این ماه و قدر خودمان که در این ماه قرار گرفته ایم را بدانیم تا مشمول رحمت و مغفرت خدای متعال قرار بگیریم. /ج

حسین عجمی
ارسال نظرات