۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۶۵۰۳۲۵
ربیعی:

به هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور پاسخ خواهیم داد

به هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور پاسخ خواهیم داد
سخنگوی دولت گفت: شرط اصلی ارائه وام لیست بیمه سه ماه آخر سال گذشته خواهد بود و این بنگاه ها نباید نیروی کار خود را اخراج کرده باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری با حضور خبرنگاران، ‌گفت: این روزهای ماه مبارک رمضان است، ماه رحمت خداوند است و از او می‌خواهیم همه ما را کمک کند.

وی ادامه داد: این هفته ها برای دولت و مردم طاقت فرسا است. دولت هفته گذشته در بخش بین الملل، اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خود گذراند. در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا و تمرکز بر رسته‌های ‌آسیب دیده و کاهش تاثیرهای ثانویه بر سایر رسته‌ها و نیز حفظ تلاش و فعالیت در رسته‌هایی که کمتر از رسته‌های اول ‌آسیب دیدند از دستور کارهای دولت بوده است.

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها دستور دادند یک برنامه مشخص برای افزایش اشتغال با رویکردهای جدید آماده کنند، شهردار تهران هم برنامه‌ای آماده کرده و به دولت فرستادند؛ ستاد اقتصادی دولت آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ربیعی اظهار داشت: وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم در تداوم بخش مسکن خود برای جهش در بخش مسکن برنامه خواهند آورد. حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در از جمله موضوعاتی بود که برای ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بخش کشاورزی هم با توجه به اینکه هم ظرفیت صادراتی ما امروز می تواند بهتر از دوران قبل باشد و هم زیرساخت‌های بخش کشاورزی با توجه به طرح‌های آبیاری مفصلی که اجرا شده مورد بحث قرار گرفت.

وی ادامه داد: در همه این بخش‌ها دستور به وزارتخانه‌ها صادر شده و ستاد اقتصادی دولت اینها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به امید خدا به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته ای که پیش بینی می‌کنیم این شغل‌ها به زودی دیگر احیا نشوند بتوانیم اینها به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

ربیعی افزود: هفته گذشته همچنین شیوه دادن وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجه بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

** شرط اصلی ارائه وام اخراج نکردن نیروی کار است

وی بیان داشت: در هفته گذشته شیوه پرداخت وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد، شرط اصلی ارائه وام لیست بیمه سه ماه آخر سال گذشته خواهد بود و این بنگاه ها نباید نیروی کار خود را اخراج کرده باشند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست‌مزد نشود و برای صاحبان کارگاه هم پولی در اختیارشان باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند. مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند.  بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود.

ربیعی با اشاره به اینکه نهادهای زیر مجموعه رهبری بسیار به مبارزه با کرونا کمک کردند، بیان داشت: دسته بندی کشور به سفید زرد و قرمز به معنای عادی سازی در کشور نیست. براساس مطالعات صورت گرفته، کشور را به سه رنگ سفید، زرد و قرمز تقسیم‌بندی کردیم. این تقسیم‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی‌ اعلام شدن وضعیت شهرهایی که سفید اعلام می‌شوند، نیست.

وی بیان داشت: این دسته‌بندی‌ها به منظور برنامه‌ریزی و هوشمند کردن طرح فاصله‌گذاری فیزیکی است.  یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد و براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری‌ قرار خواهد گرفت.

** دولت از تداوم شادابی و نشاط در بورس غفلت نمی‌کند

ربیعی افزود: خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش بدهد، وجود دارد این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: کار خوب بانک مرکزی می‌تواند راه گشا باشد که بازرگانان ما می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کالاها به کشور وارد بشود. در غیر این صورت دولت تصمیمات دیگری اتخاذ نمی‌کند بحث دیگری که مطرح بود عرضه سهام بود شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای هدایت نقدینگی  بورس است، اظهارداشت: این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است که کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام منابعی که از نقدیندگی مردم جمع آوری می‌شود این منابع مجدد در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد و بتواند در سال جهش تولید به جهش تولید کمک کند و هم اشتغال به جود بیاورد یعنی رفتن پول به سمت مسکن به سمت سکه و ارز بجز آثار منفی و نابودی که برای اقتصاد کشور می‌گذارد چیز دیگری به ارمغان نمی آورد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رفتن پول به بازار سرمایه به رشد کشور کمک می‌کند، گفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند.  صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

ربیعی اضافه کرد: افراد می توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند،  افزود: این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد همان طور که دقت می‌کردم همه جای دنیا بورس آسیب دیده وقتی در ایران بانشاط است نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اخبار و گزارش‌های شبکه‌های خارجی را در این زمینه دنبال می‌کردم، خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس و صندوق‌ها بودند. به اعتقاد من، این یک امر ملی است و مردم هم می‌توانند سرمایه‌گذاری سودآور خودشان را داشته باشند.  

** تفاهم‌نامه های سازمان برنامه و بودجه برای جهش تولید

وی افزود: سازمان مدیت و برنامه ریزی و بودجه برای جهش تولید و تدوام اقتصاد مقاومتی با دستگاه‌هایی که در زمینه جهش کشور فعالیت دارند تفاهم نامه هایی جداگانه امضا کرده است که در اواخر اردیبهشت رونمایی می شود.

ربیعی تاکید کرد: براساس برنامه دولت، در ماه‌های آینده اشتغال‌هایی که به طور کامل از بین رفته است را احیا خواهیم کرد. تسهیلات کسب و کارها فقط برای پرداخت حقوق کارگران نیست بلکه برای سرمایه در گردش و سرپا نگه داشتن بنگاه اقتصادی مربوطه هم است.

** دسته بندی کشور به معنای عادی سازی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که معیار دسته‌بندی شهرها به سه رنگ چیست، تاکید کرد: رنگ‌ها به معنی عادی شدن شرایط نیست بلکه برای تصمیم‌گیری در زمینه برنامه‌ریزی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ما کمک می‌کند که چگونه بازگشایی ها انجام شود.

سخنگوی دولت افزود: مثلا شهری ممکن است روزی یک بستری داشته باشد اما این معنایش چنین نیست که دیگر خطر در آن شهر رفع شده و آمار جانباختگان در آن شهر بیشتر نمی‌شود بلکه اگر روند کنترل ها ادامه نیابد این نسبت نیز تغییر پیدا کند پس باید روند کنترلی ادامه یابد.

ربیعی ادامه داد: شهرهایی که کمتر از ۱۴ بستری در یک روز داشته باشد وضعیت سفید دارند که معمولا این شهرها کوچک هستند و چند واحد خرید یا یکی دو مسجد بیشتر ندارد.

فاصله‌گذاری فیزیکی در داخل اجتماع و جامعه شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خود را متمایز کرده و رفتارهایی را در قالب پروتکل سامان دهند تا با رفتار هوشمند بتوانند به وضعیت سفید برسند. من مطالبی را مشاهده می‌کنم که می‌گویند اینها می‌خواهند همه چیز را عادی کنند. اساسا همانطور که تاکید کردم ما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم. شرایط بهتر داریم اما شرایط عادی نداریم. یادمان نرود یک مورد در یک شهرستان باعث شیوع شد پس حتی یک مورد در این زمینه برای ما مهم است.

وی با استقبال از تداوم آتش بس در یمن در ماه مبارک رمضان گفت: جمهوری اسلامی ایران از صلح در منطقه حمایت می‌کند و ماه مبارک رمضان را فرصتی برای به خود آمدن در منطقه به خصوص در ایام کرونا و پایه‌ریزی‌های نهادینه‌شده‌ای از صلح و امنیت را پیشنهاد و دنبال می‌کند.

سخنگوی دولت با بیان این وضعیت شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک بار رصد می‌شود، گفت: نظام منطقه بندی و رنگ بندی بر اساس وضعیت شیوع، ابتلا و جانباختن کرونا، نوعی هوشمندسازی برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی دولت برای بازگشایی اماکن است. بر اساس گزارش‌ها در برخی شهرها ۱۴ بیماری بستری (کرونایی) بیشتر ندارند؛ و در برخی شهرها نیز در تعداد جان باخته آمار آنها صفر است. شهرهایی که روزی یک نفر بیشتر بستری ندارند؛ جزو مناطق سفید قرار می‌گیرند و بر اساس رصدهای سه روزه ممکن است وضعیت این شهرها به مناطق زرد یا قرمز تغییر کند؛ این وضعیت‌ها پویا است و به هیچ وجه ایستا نیست و کاملا قابل تغییر است.  

ربیعی با بیان این که در وضعیت رنگ زرد بازگشایی اماکن نداریم، افزود: شهرها هر چه از زرد رنگ به وضعیت و شرایط سفید نزدیک‌تر شوند به آنها اعلام می‌کنیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی را دقیق‌تر اجرا کنند و آمار جانباختگان کاهش یابد به سمت وضعیت سفید خواهند رفت. وزارت بهداشت و درمان شرایط و وضعیت منطقه‌بندی‌ها را به استانداری‌ها اعلام خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هم شهرهایی هستند که گام اول محدود خواهند بود، اما برخی شهرها هم در دو هفته اخیر کمتر از یک نفر بستری داشته اند، شهری که کمتر از ۱۴ بیمار بستری داشته به عنوان شهر سفید اعلام می‌شود.  

سخنگوی دولت افزود: در مرحله بازگشایی نداریم اگر شهرهایی به رنگ سفید نزدیک شوند می توانیم به شهرهای زرد اعلام کنیم که اگر پروتکل ها را رعایت کنند و عدد جانباختگان و مبتلایانشان کم باشد به به سمت وضعیت سفید حرکت می کنند و در این زمینه استانداری‌ها وضعیت ها را اعلام می‌کنند.

وی با بیان اینکه عدد قطعی در مورد تعداد جانباختگان در شهرها هنوز مشخص نیست، گفت:برخی از شهرها کمتر از یک بستری در روز داشته اند، یعنی شهری که در ۱۴ هفته اخیر کمتر از چهارده جان باخته داشته اند وضعیت آن سفید است؛ عمدتاً شهرهایی که وضعیت سفید دارند شهرهای کوچکی هستند که فروشگاه ها و مساجد زیادی ندارند.

ربیعی با بیان اینکه اقدامات لازم در مورد این شهرها  از پانزدهم اردیبهشت اعلام خواهد شد، گفت: از مدت‌ها پیش دولت به دنبال بازگشایی اماک بوده است؛ ادامه داد: خوشبختانه آمار تهران نسبت به اوایل فروردین ۲۰ درصد پیک اول فروردین ماه است و این را نباید فراموش کنیم که عدد چگونه کاهشی شد.

وی گفت: اگر هم اکنون نیز پروتکل ها و اقدامات بهداشتی رعایت نشود امکان افزایش وجود دارد و باعث می شود وضعیت را غیرعادی اعلام کنیم.درست است در جایی وضعیت قرمز اعلام نکرده ایم اما اگر بی توجه باشیم به وضعیت قرمز خواهیم رفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به هیات دولت مبنی بر تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره‌ای در آستانه‌ی فصل نقل و انتقال مسکن ، گفت: تصمیم‌گیری در مورد مواردی که مرتبط با حقوق همه شهروندان است، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد؛ به ویژه موضوعاتی که حقوق متقابل همه شهروندان در آن مطرح است و ما نمی‌توانیم در آن مداخله کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در خصوص مساله چک تنها تصمیمی که می‌توانستیم بگیریم این بود که بانک مرکزی برگشت خوردن چک در این دوره را در پرونده‌ی فرد درج نکند تا او در آینده از برخی خدمات به دلیل این سوءسابقه محروم نشود و یا نیروی انتظامی در خصوص اتومبیل هایی که خرید و فروش شده و در آن زمان تعطیل بوده‌اند ملاحظاتی داشت.

ربیعی در ادامه با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: این پیشنهاد امروز در جلسه ساعت ۴ بعد از ظهر که کمیته‌ ذیل ستاد ملی کرونا دارد، بررسی خواهد شد و نتیجه هر چه که باشد به جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد آمد، آن هم در شرایطی که همه‌ آثار حقوقی این ایده بررسی شود.

** پرداخت غیرمتعارف در دولت نداریم

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس دیوان محاسبات در جریان قرائت گزارش تفریغ بودجه ۹۷ در صحن علنی مجلس با اشاره به مصوبات افزایش حقوق دولت در ماه های اخیر، گفته است که افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۹ که به دلیل عدم تعیین سقف می‌توانند تداعی کننده حقوق‌های نجومی باشد، گفت: جایی که حقوق های متعارف بود، شرکتهای نهادهای عمومی بود، هیات امناهای اینها مکلف شدند، باید با سازمان استخدامی کشور به ریاست آقای انصاری (هماهنگ) باشند و این موضوع به آنجا باید برود و آنجا تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: در بخش دولتی که بطور کلی خارج از قواعد امکان پرداخت وجود ندارد، امکان پرداخت در بخش شرکت ها بود از اینجا هم مطمئن هستیم که پرداخت غیرمتعارف نمی شود.

ربیعی اظهار داشت: در برخی مواقع که دولت بزرگ است، در سازمانهای تابعه و شرکت‌های عمومی مثل بیمه‌ها، بانک و شرکت‌ها برای این دولت هم نیست، این دولت خصوصی‌سازی خصوصی شده‌ها را دارد مجدداً دوباره دنبال می‌کند و ایرادات آن را برطرف می‌کند. 

** صندلی هیأت‌های مدیره‌ در گام بعدی خصوصی سازی واگذار می‌شود

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه در گام های بعدی خصوصی سازی به سمت واگذاری صندلی ها هم در هیات های مدیره خواهیم رفت، بیان داشت: اتفاقا دولت دارد در این‌جا خودش را کوچک می‌کند. برخی مدیران از خلا نظارتی استفاده کرده اند، البته آن را نمی‌توان به تمام مدیران تعمیم داد. قطعا در این زمینه طوری عمل می‌کنیم که اتفاقی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: در مورد گزارش تفریغ بودجه به آن سازمان و رئیس دیوان احترام می‌گذاریم، گزارش به کمیسیون بودجه مجلس رفته و گزارش آن با پاسخ دولت اعلام می‌شود، بعضی از خبرگزاری‌های داخلی و بخصوص رسانه‌های خارجی گفتند یک عدد بزرگ گم شده در حالی که خود رییس دیوان هم اعلام کرد در گزارش دیوان از گم شدن سخن نگفتند.

ربیعی ضمن اشاره به پاسخ های رئیس کل بانک مرکزی در این باره، بیان داشت: در این زمینه پرونده های قضایی و تعزیراتی تشکیل شده است. 

** به هر اقدامی علیه امنیت ملی کشور پاسخ خواهیم داد

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت به دستور ترامپ برای هدف قرار دادن قایق‌های سپاه در خلیج فارس چیست، اظهار کرد: ما به دنبال صلح هستیم نه جنگ. آمریکا دنبال ماجراجویی است. هروقت مشکلات داخلی آمریکا زیاد می‌شود ما منتظریم که آمریکا در منطقه‌ای دست به ماجراجویی‌ بزند یا به صورت فیزیکی یا جنگ روانی.

وی افزود: ما هر اقدامی که علیه امنیت ملی ما صورت بگیرد را پاسخ خواهیم داد اما هیچگاه به دنبال پیش‌دستی در این زمینه و ایجاد تقابل نیستیم.

سخنگوی دولت درباره معدوم سازی جوجه‌های یک روزه گفت: دولت اقدام به خرید بخشی از مرغ‌ها می‌کند؛ متاسفانه توازن و تعادل به علت آنکه رستوران‌ها تعطیل شدند، ادارات غذا نمی‌دهند و سلف‌های دانشجویی تعطیل شد بهم ریخت. به هرحال تقاضا برای این نوع از کالاها پایین آمد.  

وی با بیان اینکه در بحث واردات به موقع نهاده‌ها هم مسائلی ایجاد شده بود، تصریح کرد: وزارت صمت و جهاد کشاورزی در جلسه یکشنبه دولت قرار شد، توامان یک مسئول تام‌الاختیار انتخاب کنند تا با مشارکت یکدیگر، هم ظرفیت صادرات مرغ‌های اضافه شده مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آنها را صادر کنیم و هم تسهیلاتی برای صادرات آنها بگذاریم.  

ربیعی با اشاره به جلسه دولت با ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در این هفته درخصوص مسائل اجتماعی کرونا، جلسه هماهنگی میان بخش‌ها و نهادها برای کمک به اقشار آسیب‌دیده از کرونا را با حضور معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم.

 وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهادهایی زیرنظر رهبری در کنار دولت و نظام سلامت قرار گرفتند و در جلسه‌ای  به همین منظور و در ذیل شورای عالی رفاه تشکیل شد. در این جلسه، از دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه مددجویان برای موسسات خیریه رونمایی شد.این سامانه‌ها ناهماهنگی‌ها را کاهش خواهد داد، سیستم رفاهی کشور را هدفمند خواهد کرد و این سامانه‌ها کمک‌ می‌کند همپوشانی‌های کمکی از بین برود و بتوانیم به تعداد بیشتری از افراد کمک کنیم.  

وی ادامه داد: تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان توسط نهادهایی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج و سپاه پاسداران و شهرداری‌ها برای مقابله با کرونا و کمک به اقشار آسیب‌دیده تامین شده است.

ربیعی اظهار داشت: همچنین کالاهایی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده که به نوعی در ارائه خدمات یکسان‌سازی شده و در اختیار بیش از سه میلیون و نیم نفر از افراد قرار بگیرد.

وی بیان داشت: بسیاری از خیریه‌ها، سمن‌ها و انجمن‌های مردم‌ نهاد هم در این زمینه اقداماتی داشتند که از میزان عددی کمک افراد خبری ندارم ولی قابل تقدیر است.  در ماه مبارک رمضان از ایرانیان دعوت می‌کنیم که به پویش خیر جمعی بپیوندند و به محقق شدن منویات مقام معظم رهبری کمک کنیم تا جامعه‌ای متعادل داشته باشیم و کسی از کرونا آنچنان آسیبی نبیند که سقوط کند.  

**همه مرزهای ما بازگشایی شده است

سخنگوی دولت بیان داشت: امروز اعلام می‌کنم که همه مرزهای ما بازگشایی شده که در همین ستاد وزارت خارجه با هماهنگی دستگاه‌ها بوده است. حداقل سه دستگاه وزارت بهداشت و درمان، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه با هم در این بازگشایی مشارکت کرده‌اند.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور گفت: بعد از آن وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه هم حضور فعال پیدا کردند. ما به جز کشور ترکمنستان که نه تنها به ما بلکه به همه کشورها مرزهایش را بسته، الان همه مرزهای ما باز است.

ربیعی افزود: ما به سمت آزاد کردن ورود کالا، خدمات که تمهیدات آن انجام گرفته بود، می‌رویم. همچنین به سمت آزاد کردن تجار می‌رویم تا تجار هم بتوانند از کشورها رفت و آمد داشته باشند. در مرحله بعد هم به سمت ورود و خروج و تردد افراد با پروتکل‌های بهداشتی و اجازه دادن وزارت بهداشت حرکت می‌کنیم.

** فشاری از سوی حوزه‌های علمیه به دولت برای بازگشایی مساجد نیست

سخنگوی دولت درباره اینکه برخی از شایعات در فضای مجازی ادعای فشار بر دولت برای بازگشایی مساجد و اماکن متبرکه را دارند و روز گذشته آقای اعرافی مدیر حوزه علمیه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت نکرده است، گفت: خوشبختانه در کنار همه جلوه‌های خوبی که در دوران کرونا تجربه کردیم و در کنار هم ایستادیم و مکمل هم شدیم.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این مدت رخ داد و روشنفکران کمتر به آن پرداختند این بود که دین و علم در کنار هم بودند و علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی قرار گرفتند و حامی آنها بودند. این اتفاق در بسیاری از کشورهای منطقه نبود و حتی در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز زمزمه‌هایی از این تقابل شنیده شد.

وی بیان داشت: در کنار هم قرار گرفتن متخصصین دین و پزشکی نتیجه سنت و زحماتی است که بزرگانی همچون استاد مطهری و مرحوم یدالله سحابی در این زمینه کشیدند. مطالب نادرست نیز ازسوی برخی جریانات گفته شد که نه دولت را قبول دارند و نه نظام را و نظام را با رودربایستی قبول دارند وخود را برتر می‌دانند که ما با آنها کاری نداریم و درباره جریان غالب صحبت می‌کنیم.

ربیعی افزود: دیدید برخی که ادعای طب اسلامی و سنتی داشتند هیچ ارتباطی با اسلام و بنیادهای حوزوی نداشتند و اولین برخورد محکم را حوزه‌ها با افراد شبه شیاد داشتند و فردی که چند وقت پیش او را کنار شتری مشاهده کردید، دیدید نه دانشگاهی رفته بود و نه حوزه‌ای دیده بود.

وی تاکید کرد: در کنار این مطالب یک مطالبه منطقی وجود داشت که اتفاقاً خود دولت بیش از همه در این زمینه دغدغه داشت و شخص رئیس جمهور به عنوان یک فرد روحانی دغدغه بسیاری در این حوزه داشتند و این موضوع مربوط به این هفته نیست.

وی گفت: از آقای اعرافی نیز که ایشان به عنوان نماینده حوزه‌های علمیه در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت کردند تشکر می‌کنیم. آقای اعرافی و آقای نمکی وزیر بهداشت هفته هاست در خصوص چگونگی بازگشایی مساجد در حال صحبت هستند و تاکنون به هر تصمیمی رسیده ایم بر اساس اتفاق نظر بوده است. بنابراین فشار از سوی حوزه‌های علمیه و مراکز رسمی نبوده و این فشار از سوی افرادی بوده که هیچ ارتباطی با حوزه و افراد مسئول نداشته اند.

سخنگوی دولت در خصوص اینکه در تصمیم گیری برای بازگشایی مراکز مذهبی به سمت بازگشایی مراکز زیارتی نرفته اند، اظهار داشت: زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین به سمت آن شهرها حرکت می‌کنند و حمل و نقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.

ربیعی خاطرنشان کرد: در شهرهایی که وزارت بهداشت اعلام کند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند بازگشایی شود، ما فکر می‌کنیم با استفاده از تجاربی که از این بازگشایی‌ها به دست می‌آوریم می‌توانیم در خصوص بازگشایی اماکن مذهبی نیز تصمیم گیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استخدام پرستاران افزایش می یابد، گفت: به منظور جبران خدمات پشتیبانی و تامین منابع انسانی تصمیماتی گرفته شد که بخشی از آن اجرا شده است. همچنین برای افزایش انگیزه و کارایی و اثربخشی نیروی انسانی در بخش سلامت تصمیماتی گرفته شده است. از تاریخ ۹۸/۲/۱ ما امتیازات فصل هشتم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان را جهت استخدام کلیه کارکنان حوزه سلامت اعم از بهداشتی و درمانی انجام دادیم که ۵۰ درصد افزایش حقوق آنها را به کار گرفتیم.

سخنگوی دولت افزود: ۳۷۰۰ نفر را از طریق آزمون های استخدامی جذب کردیم که الان در مراحل استخدامی و شروع به کار هستند و این اقدام به سرعت و در همان روزهای ابتدایی انجام گرفت و تعداد ۴۰۰۰ نفر هم قبل از پایان اردیبهشت ماه در مرحله استخدام قرار خواهند گرفت و عدد ۷۷۰۰ نفر را در طول این مدت در مرحله به کار گیری و جذب خواهیم داشت.

ربیعی همچنین گفت: علاوه بر این ما امکان ثبت نام داوطلبانه را نیز فراهم کردیم و برخی از بازنشسته ها در طول این مدت توانستند به کار برگردند و فکر می کنم بیش از ۲۷ هزار نفر به عنوان داوطلب امداد رسانی به دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی شدند.

وی ادامه داد: اینها اقداماتی بود که ما در این حوزه انجام دادیم و سعی کردیم کارانه ها را بر اساس ۹۰ درصد و ۲۷ و نیم درصد که حرفه ای بیمارستانهاست پرداخت کنیم و حتی تلاش کردیم معوقات آنها هم پرداخت شود. با این حال طبق آخرین صحبت هایی که من با آقای نمکی داشتم تصمیمات دیگر هم در حال بررسی است که مستلزم هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور است.

سخنگوی دولت درباره گرانی و بی کیفیتی بسته های اینترنتی مورد استفاده دانش آموزان گفت: «شاد» یک پروژه بزرگ و نوپا است و به طور طبیعی مشکلات زیادی دارد و بیش از آن که یک پروژه فنی باشد یک پروژه اجتماعی و تعاملی است؛ یعنی در آن تعاملات بین شبکه ای صورت می گیرد و به هر حال مشکلاتی هم در آن وجود دارد. بنا بر مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا این نحوه آموزش باید مورد حمایت قرار بگیرد و وزارت ارتباطات در زمینه تامین اینترنت این پروژه باید همکاری کند. طبق آخرین خبرهایی که من دارم وزارت ارتباطات برای معلمان بسته اینترنتی سه ماهه فعال کرده که ارزش آن بیش از ۵۰ میلیارد تومان است و به صورت رایگان در اختیار معلمان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین درباره خانواده ها هم طبق صحبتی که با مهندس جهرمی داشتم، ایشان پیشنهادی را تهیه کردند که به ستاد ملی کرونا ارائه شده و در کمیته اقتصادی این ستاد در دست بررسی است. پیشنهادهایی هست که خانواده ها هم بتوانند از اینترنت های بهتر استفاده کنند.

ربیعی ادامه داد: گزارش هایی به دست ما رسیده بود که به اندازه پولی که پرداخت می شد اینترنت در اختیار مردم قرار نمی گرفت که این اقدام از طرف یکی از اپراتورها انجام شده بود. شکایات متعددی در این رابطه واصل شده بود که وزیر ارتباطات دستور پیگیری داد و در حاشیه دولت هم بحث شد که در صورت صحت حقوق مردم بازگردانده خواهد شد. به هر حال ما امیدواریم که بتوانیم هم سرعت اینترنت را در اندازه مطلوبی نگه داریم و هم بتوانیم علاوه بر معلم ها اینترنت رایگان را در اختیار خانواده ها نیز قرار دهیم و بتوانیم بار مالی آن را تامین کنیم.

وی افزود: به همه اپراتورها هم توصیه می کنیم که نه در این دوره و نه در هیچ زمان دیگری کم فروشی نکنند. طرح شاد یک پروژه بسیار بزرگی است که اشکالاتی دارد و هر روز اصلاح خواهد شد. از این طرح پس از بازگشایی مدارس نیز می توان استفاده کرد و یک طرح ماندگار است.

ربیعی درباره همسان سازی دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: این اتفاق بسیار ناخوشایندی است که ما می بینیم بعضی از کسانی که زودتر از ما بازنشسته می شوند و استاد ما هستند دریافتی کمتری نسبت به ما دارند. بخشی از این به خاطر دستکاری نامناسبی است که در برخی از قوانین انجام شده است. برای کارکنان دولت بودجه ای برای همسان‌سازی دستمزدها اختصاص یافته و این اقدام انجام می شود. در قانون اشاره شده چون تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده می کند، دولت مکلف است سالانه بخشی از بدهی های خود را به سازمان پرداخت کند و سازمان تامین اجتماعی از منبع بدهی های دریافت شده دولت همسان سازی را انجام دهد.

وی افزود:طبق صحبتی که من با رییس سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار و تعاون داشتم برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام گرفته و خوشبختانه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشی از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کرده و امسال هم به محض تخصیص بودجه این اقدام انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برنامه ریزی ها انجام شده تا هزینه سه سال اجرای طرح همسان سازی از طریق واگذاری سهام شرکت های دولتی انجام شود. سازمان تامین اجتماعی هم این دارایی ها اسناد را به نقدینگی تبدیل می کند و یا آن را نزد بانک ها توصیه می کند و مبالغی را از این طریق بدست می آورد و از منبع این مبالغ می‌تواند این همسان سازی را انجام دهد. نگرانی درباره زندگی بازنشستگان همواره در دولت وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه دیدار رئیس جمهور با فعالان بخش اقتصادی و تلاش برای حفظ سرمایه اجتماعی دولت در یک سال پایانی دولت اظهار داشت: اساساً یکی از مشکلات ما در کشور، عدم شکل گیری گفتگوی بین نخبگان و با حکومت است.

ربیعی ادامه داد: اواخر سال ۹۳ و یا اوایل سال ۹۴ بخشنامه‌ای صادر شد تا دستگاه‌ها جلساتی را با نخبگان و صاحبان تفکر آن حوزه برگزار شود. این سنتی در دولت بوده است و من تا ۹۷ گزارشات آن را جمع کرده‌ام. باید بگویم که روز سه شنبه افرادی از ۲۰ انجمن مختلف علمی ملاقاتی با رئیس جمهور خواهند داشت.

وی گفت: نمایندگانی از سمن‌ها، برخی فعالان اجتماعی، گروه‌های سیاسی، علما و اندیشمندان و حوزه دفاع مقدس جلساتی با رئیس جمهور برگزار خواهند کرد. گفتگوی اجتماعی پایه نشاط و پایه فهم مشترک در هر جامعه است است و اگر این فهم در جامعه نباشد، دچار مشکل خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در زمینه بالا رفتن برخی اقلام خوراکی و یا لوازم الکترونیکی به دلیل بسته بودن مغازه‌ها و برنامه دولت برای تنظیم بازار گفت: ما ۱۰۰ قلم کالا که مهم هستند را تحت کنترل داریم که نامشان نیز در سایت موجود است. ۳۰ قلم از این کالاها رشد قیمتی بالای ۱۵ درصد داشته که تعداد این کالاها به ۲۴ قلم رسیده و باید بگویم که این افزایش قیمت لجام گسیخته نبوده است.

ربیعی عنوان کرد: با باز شدن مغازه‌ها، قیمت گذاری کاذب کاهش پیدا می‌کند. مثلاً در خودرو ما افزایش قیمت از سوی کارخانه نداشتیم و در فضای مجازی گرانی رخ داد. در مورد لوازم الکترونیکی مانند موبایل و لپ تپ نیز به دلیل بسته بودن مراکز فروش، برخی افراد که در بازارهای دیگری چون سکه و مسکن بودند، باعث قیمت گذاری کاذب در برخی سایت‌هایی شدند که نمی‌خواهم نامشان را بیاورم.

وی تصریح کرد: با باز شدن فیزیکی مغازه‌ها و بررسی در سامانه برخورد، و نظارت قضائی، قیمت بازخواهد گشت. گزارش‌های خوبی از سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ در برخورد با این مسائل به ما می‌رسد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در ماه رمضان تلاش کردیم قیمت برخی اقلام اساسی را با ثبات کنیم و برخی کالاها مانند شکر ثبات پیدا کرده و در مورد خرما نیز قیمت رو به کاهش است.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات