۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۵۰۴۸۷
فتحیان مطرح کرد؛

هنوز برای بازگشایی حرم‌های مطهر تصمیمی گرفته نشده است

هنوز برای بازگشایی حرم‌های مطهر تصمیمی گرفته نشده است
مدیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: بیش از ۱۰۰ هزار پرستار و ۱۵۰ هزار نیروی بهداشتی در راه مبارزه با بیماری کرونا مشارکت داشته‌اند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بین دستگاهی  در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به نقاط قوت ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:داشتن رهبری حکیم، خردمند و شجاع،  داشتن مردم هوشمند، نظام موفق سلامت، بسیج قدرتمند و صدا و سیما که خوب اخبار را منعکس کرد، از نقاط قوت ماست.

وی ادامه داد: از روز اول مواجه با این بیماری همه دستگاه به میدان آمدند؛ نیروهای مسلح قرار گاه امام رضا را تشکیل داده و ایفای نقش کردند و سازمان‌های مردم نهاد و جهادی هرکدام نقش داشتند.  ابعاد پنهان این بیماری بیشتر از ابعاد روشن  آن است.

دبیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  افزود: بیش از 15 هزار کادر پزشکی و 100 هزار پرستار در راه مبارزه با بیماری کرونا فعالیت کرده اند و بیش از 100 شهید تقدیم شده است.

سردار فتحیان افزود: بیش از 150 هزار نیروی بهداشتی و 64 دانشگاه علوم پزشکی در این شرایط ارائه خدمات کرده اند.

مدیر هماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: قریب 500 هزار بسیجی در بسیج غربالگری مشارکت داشته‌اند.جامعه پزشکی یکبار دیگر بعد از دفاع مقدس قدعلم کرد و خوب آزمایش داد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار مهم در حادثه بزرگ هماهنگی است. این بیماری یک بیماری مدرن، جدید، پیچیده برای بشر است و در کشور قریب 70 روز از آغاز این بیماری می گذرد.

سردار فتحیان افزود:هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری نیست و همه کانوهای علمی در حال تحقیق هستند تا داروی آن را پییش بینی و واکسن آن را تولید کنند.

مدیر هماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی مبارزه با کرونا اضافه کرد: در این دوره حدود 70 روزه نظام سلامت ما کارایی خود را نشان داد. اولین نقطه قدرت داشتن رهبری خردمند، حکیم، مجاهد و شجاع است که در سخترین حوادث کشور کشتی این ملت را به ساحل امن می رساند.

سردار فتحیان گفت: رهبری در آمریکاست که مردم را ترغیب می‌کند تا مواد ضدعفونی تزریق کنند و یک رهبری داریم که همه نظریاتشان منطبق با نظر متخصصان است.

وی ادامه داد: مردم ما در مقابله با این بیماری خوب درخشیدند و این بیماری، بیماری است که ارکان جهان را از همه نظر تحت تأثیر قرار داده است. البته عده قلیلی بودند که دستورالعمل ها را رعایت نکردند. نقطه قوت دیگر ما نظام سلامت است و برنامه غربالگری گسترده و اینکه 72 میلیون نفر افراد مشکوک و مبتلا را شناسایی کردند.

سردار فتحیان یادآور شد: نقطه قوت دیگر ما بسیج است که نسخه شفا بخشی برای همه تهدیدات است. مردم ما همزمان با مبارزه با کرونا با تحریم ها نیز می جنگند.نیروهای مسلح نجیب ما با یک اشاره رهبری به صحنه آمدند و امکانات خود را آوردند و بخصوص سپاه و بسیج بدون تعارف با تمام امکانات آمدند و ستاد اجرایی با همه وجود به میدان آمد و در تأمین  و تولید مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دارو به میدان آمدند.

کمک 500 میلیارد تومانی مردم به نظام سلامت

وی با اشاره به خدمات و خوش درخشیدن هلال احمر و سازمان های مردم نهاد، تصریح کرد: مردم قریب 500 میلیارد تومان مردم و خیرین به نظام سلامت کمک کردند و تجهیزات پزشکی و مواد ضد عفونی کننده و .. تهیه کردند.

وجود 27 هزار تخت نقاهتگاهی در 300 نقطه

مدیر هماهنگی بین دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بیان داشت: نگرانی متخصصان داشتند که اگر به پیک کرونا بخوریم فضای بیمارستانها نیاز به امکانات دارند که نقاهتگاه در نظر گرفتیم؛ الان بیش از 27 هزار تخت نقاهتگاهی در 300 نقطه وجود دارد.

حضور 3 هزار پرستار داوطلب

سردار فتحیان تصریح کرد: بیش از 3 هزار پرستار داوطلب و بیش از 2 هزار نیروی مددکار در این راه مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: درباره کیت‌های اکنون بخش زیادی از کیت ها در داخل کشور توسط جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش بینان و بخش دفاعی در حال تهیه است.

مدیرهماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی  مدیریت کرونا گفت:قریب 500 مرکز درمانی 16 ساعته بسیج  ونیروی مسلح آماده کردند و بیش از هزار پزشک و پرستار در این سامنه از نیروی بسیج بکار گرفته شد.

سردار فتحیان افزود:‌70 درصد تخت بیمارستانی بیمارستانهای نیروی مسلح در اختیار بیماران کرونا قرار گرفت و 60 بیمارستان نیروی مسلح داریم که هرکدان از آنها می توانند 100 تا 200 تخت  در کنار بیمارستان ید کداشته باشند تا اگر با اپیدمی مواجه شدیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنان اماکن مقدس و حرم های امام رضا(ع)، حضرت معصومه، عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ تعطیل است و هنوز تا این لحظه  تصمیمی برای بازگشایی انها گرفته نشده است.

مدیر هماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی مدیریت کرونا بیان داشت:در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار شد شهرها به سه گروه سفید، زرد و قرمز تقسیم شوند که برای شهرهای سفید ممکن است فعالیت مساجد و مراکز آموزشی با رعایت پروتکل ها آغاز شود و اما تا این لحظه وزارت بهداشت شهرهای سفید را اعلام نکرده است و این فرصت تا نیمه ماه رمضان و اردیبهشت است تا این کار را انجام دهند.

روند بیماری کرونا در کشور کاهشی است

سردار فتحیان افزود: روند بیماری کرونا در کشور روبه کاهش است و روند فوتی های ما نیز بشدت رو به کاهش است و در مقایسه با امارهای جهانی ملت و جامعه پزشکی ما سرافراز هستند.

وی اضافه کرد: ما از یک طرف با کرونا و از طرف دیگر گرفتار تحریم‌ها  هستیم و از یک طرف هم گرفتار مشکلات اقتصادی و اینکه افرادی که درامدشان از طریق کار روزانه است هستیم و کرونا فقط وجه سلامت را تحت تأثیر قرار نداده است.

مدیرهماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی  مدیریت کرونا  متذکر شد: در خصوص کیت های شناسایی به مرحله ای رسیدیم که برخی کیت ها قابلیت صادارات دارند وو چندین کشور نیز خواستار هستند.

احتمال حمله بیوتروسیمی کرونا 

وی  ادامه داد: احتمال حمله بیوتروریستی کرونا هنوز وجود دارد و از آنجایی که امریکایی‌ها، چینی‌ها را متهم کردند و چینی‌ها، امریکایی را متهم کردند معلوم می‌شود این موضوع به این سادگی‌ها است.

سردار فتحیان با اشاره به تولید ماسک در کشور خاطرنشان کرد: در تولید لباس حفاظتی و فردی برای کادر درمانی و بیمارستانها امروز به خودکفایی رسیده ایم و حتی می توانیم صادر کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص مواد ضدعفونی کننده تولیدات خوبی داریم و اگر با موج دوم اپییدمی مواجه شویم با امکانات خوبی بتوانیم از قابلیت و آمادگی بالاتری برخوردار باشیم.

مدیرهماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی  مدیریت کرونا  گفت: به وزیر بهداشت پیشنهاد داده ایم تا حداقل در 300  بیمارستان بزرگ کشور بین 100 تا 200 تخت نقاهتگاهی  به عنوان یدک در نظر بگیرند.

*20 هزار تخت نقاهتگاهی توسط نیروهای مسلح آماده شد

سردار فتحیان یاداور شد: از 27 هزار تخت نقاهتگاهی 20 هزار تخت را نیروی مسلح و 7 هزار تخت را هلال احمر و سازمان های مردم نهاد و دانشگاه های علوم پزشکی تهیه کردند.ضمن اینکه در خصوص کیت نیز نیروی مسلح و وزارت دفاع از اولین روزهای شیوع  آمادگی اعلام کردند و سعی خود را کرده اند؛ تأیییدیه اولیه را گرفتند و در تولید کیت می توانند نقش داشته باشند و به نظرم نواقص رفع شود و آنها توان تولید را دارند

وی درباره دفاع بیولوژیک ابراز داشت: مهمترین اقدام در این خصوص تجهیزات فردی است و امکانات حفاظتی مانند ماسک و لباس است و برای همه افرادی که که در بخش مراقبت ویژه ، ایزوله و عفونی حضور دارند در نظر گرفته شده است و باید حفاظت فردی را رعایت کنیم و شرایط مناسب کادر درمان در نظر گرفته شده است.

مدیرهماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی مدیریت کرونا تصریح کرد: در خصوص معتادان متجاهر جلساتی در ستاد مقابله با اعتییاد تشکیل شده و تصمیماتی گرفته شد و از ستاد ملی مبارزه با کرونا در خواست شده برای تست افراد مشکوک و بخشی که نیاز به بستری دارند و فضاهایی در تهران و کشور آماده شده است 

سردار فتحیان با اشاره به اینکه امروز ما امن ترین کشور در جهان هستیم، بیان داشت: مردم ما در موضوع کرونا یکبار دیگر نجابت خود را نشان دادند.

وی درباره وضعیت پادگانها، گفت: در مجموعه نیروهای مسلح و در پادگانها طرحی از سالیان قبل با نام طرح امام رضا (ع) با هدف توسعه بهداشت وجود داشته است و در خصوص کرونا نیز ارتش، سپاه و نیروی انتظامی هوشمند عمل کردند.

گزارشی از اپیدمی در پادگانها نداریم

مدیرهماهنگی بین دستگاهی ستاد ملی مدیریت کرونا  افزود:‌اکنون گزارشی در خصوص اپیدمی در پادگانها نداریم و در خصوص زندانها نیز با تدبیر رئیس قوه قضائیه بخش زیادی از زندانیان به مرخص رفتند و برای بخش دیگر که امکان مرخصی نبود نیز امکانات بهداشتی لازم تأمین شده است و ابتلای زیادی  تاکنون گزارش نشده است.

سردار فتحیان در پاسخ به پرسش فارس درباره وجود ناهماهنگی و تناقض در اظهارات مسئولان مبارزه با کرونا در کشور و استان تهران، افزود: تا آنجا که اطلاع دارم ناهماهنگی وجود نداشته است البته قطعا با وجود این بیماری که بسیاری از موارد آن پنهان است ممکن است ناهماهنگی باشد.

کیت‌های کره‌ای هنوز وارد نشده است

وی ادامه داد: قرار بود محموله کیتی از کره برای انجام آزمایشات گسترده وارد شود اما قدری شیطنت صورت گرفت و علی رغم اینکه تلاش شد با پایین ترین قیمت تهیه شود اما تا این لحظه این شیطنت وجود داشته و این موضوع محقق نشده است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات