۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۶۵۰۶۶۸

حضور بیش از ۹ هزار طلبه جهادی در مقابله با کرونا و بحران سیل اخیر در کشور

حضور بیش از ۹ هزار طلبه جهادی در مقابله با کرونا و بحران سیل اخیر در کشور
حجت الاسلام عدالت گفت: بیش از ۹ هزار طلبه جهادی در عرصه‌های مختلف مقابله با کرونا و بحران سیل در کشور شرکت کرده و تلاش کردند تا به شیوه‌ای جهادی حضوری فعال داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عدالت با بیان این که کشور در طول سال 1398 با بلایا و مشکلات مختلفی مانند سیل و زلزله دست به گریبان بود، تصریح کرد: این بلایا و مشکلات سبب عبرت انسان می‌شود تا به خودش غرّه نشده و کمتر دُچار گناه و معصیت شود.
 
وی افزود: البته یکی از جهات مثبت این بلایا آن بود که یک هم‌افزایی و حس مشارکت و نوع دوستی بین مردم ایجاد شد و مردم تلاش کردند تا با کمک به همنوع، در حل مشکلات یکدیگر سهیم باشند.
 
مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه همچنین جلوه دیگر این کمک به همنوع را، حضور همه اقشار مردم اعم از مسئولان، نیروهای نظامی و نیروهای جهادی دانست و گفت: همه مردم از هر قشر و صنف برای آمدن به میدان احساس وظیفه کردند و دست به دست هم دادند و حتی گاهی بدون سازماندهی به خدمتگزاری به همنوعان خود پرداختند.
 
حضور بیش از 4 هزار طلبه جهادی در مناطق سیل‌زده کشور در ابتدای سال گذشته
وی اضافه کرد: در این عرصه، حوزه و روحانیت هم از این امر مستثنا نبودند و بیش از 4 هزار روحانی و طلبه برادر و خواهر در مناطق سیل‌زده کشور حضور پیدا کردند و گوشه‌ای از کار را به عهده گرفتند و برخی از آنان فارغ از مأموریت اصلی خویش که تبلیغ است، بیل و کلنگ به دست گرفتند و برخی دیگر در اموری مانند کوله بری و یا پخت غذا مشارکت کردند.
 
حجت الاسلام عدالت با اشاره به این که طلبه و روحانی در این گونه اتفاقات فقط رسالت فرهنگی بر عهده نداشته است، تأکید کرد: طلاب در این عرصه تلاش کردند تا به صورت جهادی حضور داشته باشند و با عمل خود، دین را به مردم بیاموزند.
 
وی بیان داشت: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم بر خود فرض دید تا پشتیبان روحانیون و طلاب جهادی بوده و به یاری آنان بشتابد که در این زمینه کمک‌های حوزویان اعم از کمک‌های نقدی و غیر نقدی خودجوش، جمع‌آوری و به مناطق آسیب دیده ارسال شد.
 
مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اضافه کرد: بسیاری از این کمک‌ها به صورت خودجوش جمع آوری شد و طلاب و روحانیون عزیز با این که معیشت خودشان حداقلی است، اما باز هم به صحنه آمدند و ایثارگری و همت والای خود را نشان دادند.
 
کمک بیش از 5 میلیاردی حوزویان به مناطق سیل زده در سال 98
وی تصریح کرد: کمک‌های نقدی حوزویان و روحانیون در عرصه سیل و همچنین در کمک به مبتلایان سال گذشته، بیش از 5 میلیارد تومان بوده و همچنین بیش از 40 کامیون محموله‌های مختلف نیز از این هدایا به دست گروه‌های جهادی در مناطق رسیده که بین مردم توزیع شده است.

حضور بیش از 9 هزار طلبه جهادی در عرصه‌های مختلف مبارزه با کرونا و حوادث سیل اخیر
حجت الاسلام عدالت درباره اقدام جهادی روحانیون در مبارزه با کرونا نیز اذعان کرد: بیش از 9 هزار طلبه جهادی در عرصه‌های مختلف مقابله با کرونا و بحران سیل اخیر در کشور شرکت کرده و تلاش کردند تا به شیوه‌ای جهادی در کنار سایر اقشار مردم، نهادها و دولت حضوری فعال داشته باشند.
 
وی افزود: یکی از عرصه‌های خدمتگزاری این طلاب جهادی در مبارزه با کرونا، حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود، به‌ویژه آن که بیماران کرونایی هم نمی‌توانستند همراهی برای خود داشته باشند. تعداد زیادی از طلاب و روحانیون جهادی با هماهنگی کادر درمانی به بیمارستان‌ها رفتند و ضمن انجام امور شخصی بیماران، ارتقای روحیه عزیزان و همچنین کادر درمانی را عهده‌دار شدند.
 
حجت الاسلام و المسلمین عدالت عرصه دیگر فعالیت این طلاب جهادی را حضور پُرشور در آرامستان‌ها و به‌ویژه با توجه به کمبود نیرو، تغسیل و تکفین متوّفیان معرفی کرد و اظهار داشت: ما در روزهای نخست شیوع کرونا شاهد بودیم که متأسفانه برخی از فوت‌شده‌ها بدون رعایت تشریفات تجهیز به خاک سپرده شدند، اما در ادامه و با استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی، طلاب و روحانیون جهادی به شکل جدی به صحنه آمدند و با مجوز از وزارت بهداشت نسبت به تغسیل، تکفین و تدفین اموات کرونایی اقدام کردند.

مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، عرصه سوم خدمت‌رسانی طلاب جهادی را در کمک و دلداری به خانواده متوفّیان و بیماران کرونایی معرفی کرد و بیان داشت: در این زمینه نیز طلاب عزیز جهادی با مراجعه به درب منازل این عزیزان، ضمن تفقد و دلجویی از آنان، توزیع سبد معیشتی و روحیه دادن به آنان را پیگیری کردند.
 
وی اضافه کرد: مشاوره‌های تخصصی طلاب جهادی به خانواده‌های مبتلا و رفع برخی شبهات درباره مسائل مربوط به خیر و شر، عرصه‌های دیگر خدمتگزاری طلاب جهادی در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده است.
حجت‌الاسلام عدالت خاطر نشان کرد: بر این اساس باید اذعان کرد که طلاب جهادی مانند کادر درمانی، جانشان را کف دستشان گذارده و به صورت شبانه‌روزی در کنار کادر درمانی ماندند و مانند ایام جبهه و جنگ خوش درخشیدند.
 
وی تصریح کرد: اینجاست که تفاوت فرهنگ اسلام و فرهنگ غرب آشکار می‌شود، یعنی در شرایطی که در کشورهای غربی، مردم برای خرید بیشتر و غارت فروشگاه‌ها از یکدیگر سبقت می‌گیرند، اما در ایران شاهدیم که مردم در ایثارگری و جانفشانی از یکدیگر سبقت می‌گیرند و تمام قد در صحنه کمک‌رسانی به همنوع خود حاضر می‌شوند.
 
مدیرکل جذب منابع و ظرفیت‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ادامه داد: تردیدی نیست که این پشتیبانی و خدمتگزاری روحانیون و طلاب جهادی در ماه مبارک رمضان به‌ویژه با توصیه مقام معظم رهبری به مواسات و کمک مؤمنانه به نیازمندان ادامه خواهد یافت.
 
وی در پایان بیان داشت: مصائب پیش آمده از شیوع کرونا بر همه ما سنگین است؛ اما می توان از زاویه دیگری نیز به این ابتلا نگریست که همانا، نوع‌دوستی و یاری همدلانه مردم عزیز ما نسبت به یکدیگر است که سبب می‌شود تا این ایام ماندگار و قابل افتخار در تاریخ و اذهان بماند./998/ج
میثم صدیقیان
ارسال نظرات