۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۵۰۸۷۲
آیت الله علم الهدی:

مسؤولان برای از سرگیری فعالیت‌های کشور برنامه‌ریزی کنند

مسؤولان برای از سرگیری فعالیت‌های کشور برنامه‌ریزی کنند
آیت الله علم الهدی گفت: مسؤولان در جریان‌های مختلف، باید کاری بکنند که همه جریان‌های فرهنگی و اقتصادی با جهش بالا و فعالیت زیادتری به کار خودشان ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در نهمین هفته برگزار نشدن نمازجمعه در کشور، آیت‌الله علم‌الهدی مطالبی پیرامون روز کارگر، هفته معلم و شخصیت شناسی استاد شهید مطهری و همچنین عوارض برخی تصمیمات کرونایی در قالب «پیام جمعه» ایراد کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

السلام علیکم و رحمت‌الله
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله، والصلاة والسلام علی رسول‌الله و علی آله آل الله، لاسیما بقیه‌الله و الشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمد عبده و رسوله و عن علی امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین و حجج الله.
اوصیکم و نفسی عبادالله بتقوالله

همه شما برادران و خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

این نهمین برنامه‌ای هست که خطبه نمازجمعه در فضای مجازی پخش می‌شود و ان‌شاءالله امیدواریم علاقه‌مندان به نمازجمعه، عزیزانی که هر هفته موفق به این عبادت و فریضه الهی بودند و مدتی است به خاطر عوارض این بیماری و ویروس منحوس از این فیض محروم هستند، این عرایض مورد توجه و دقت آنان قرار بگیرد.
شهید مطهری، ذخیره ارزشمند اسلام بود.

امروز روز 12 اردیبهشت، مصادف با سالروز شهادت استاد شهید مرحوم آیت‌الله مطهری رضوان‌الله تعالی است، مرحوم استاد شهید مطهری از ذخایر ارزشمند اسلام بود که ابعاد وجودی و اثرگذاری‌اش در عرصه خدمت به دین بعد از گذشته 41 سال از شهادت او بیان ویژگی‌ها و خصوصیات شخصیتی او در همه مجالس و محافل، هنوز ابعاد شخصیتی او به‌طور کامل مورد توجه قرار نگرفته است.

انقلاب مقدس اسلامی ما در پیروزی‌اش و هم در شروع انقلاب به رهبری امام بزرگوار، از زیربناهای اجتماعی برخوردار بود، اگر به سابقه و اثرگذاری این استاد شهید در عرصه دانشگاه و نفوذ دین در محیط دانشگاه توجه کنیم، این اصل و یا نقطه‌ای از زیربناهای با عظمت انقلاب مقدس اسلامی روشن خواهد شد.

رخنه مارکسیست بر فضای فرهنگی دانشگاه‌ها

آن روزی که استاد شهید از حوزه به‌عنوان یک نخبه و نابغه فقه و فلسفه وارد دانشگاه شد که دانشگاه در طول جریان‌های الحادی بود، فضای دانشگاه در آن روز یک فضای لامذهبی و بی‌دینی محض بود که با حمایت‌های حزب منحله توده، یک عنصر ملحد مارکسیست دکتر آریان پور فضای فرهنگی دانشگاه را تصرف کرده بود و نسل جوان را تحت تبلیغات سوء مارکسیستی قرار داده بود.

براندازی جریان مارکسیست در دانشگاه

در این فضا، استاد شهید قدم به دانشگاه گذاشت، نفوذ ایشان در جمع دانشگاهیان داستان مفصلی دارد، در روزی که به‌کلی روحانیت و حوزه از محیط دانشگاه انفکاک به‌تمام‌معنا داشت، چگونه استاد بزرگوار توانست با مجاهدات فوق‌العاده‌ای قدم در محیط دانشگاه بگذارد و در مدت کوتاهی، بساط فرهنگی مارکسیستی آریان پور را از دانشگاه جمع کرد به‌طوری‌که نه‌تنها در دانشگاه بایکوت و منزوی شدند بلکه جریان مارکسیست و ایده‌های الحادی از دانشگاه براندازی شد.

گذشته و فضای دانشگاه را شاید هنوز بعضی عزیزان که از همان دوران اولیه قبل از انقلاب مخصوصاً بعد از شهریور 20 سابقه دارند، متوجه هستند، یکی از عزیزان فرهیخته امروز این نظام و انقلاب می‌گوید دانشجوی دانشگاه تهران بودم، یک روز نمازم در حال قضا شدن بود، نزدیک بود آفتاب غروب کند و نماز عصرم را نخوانده بودم، در دانشگاه دنبال جایی می‌گشتم که نماز بخوانم و کسی نبیند من نماز می‌خوانم چون اگر می‌دیدند نماز می‌خوانم، در فضای آن روز لامذهبی و لائیک دانشگاه، فردی منزوی قرار می‌گرفتم.

استاد شهید مطهری در این فضا، به‌کلی دین را فاتح دانشگاه قرار داد و به‌وسیله استاد بزرگوار، دین، دانشگاه را در برابر جریان لائیک فتح کرد؛ آن روزی که انقلاب مقدس اسلامی ما با نهضت و حرکت امام از درون حوزه جوشید و انقلاب مولود حوزه شد، دو جریان متأثر از این انقلاب شدند و به استقبال انقلاب آمدند، یک جریان محور اقتصادی کشور و بازار بود و جریان اصلی، دانشگاه بود که از انقلاب استقبال کرد و در یک جریان فرهنگ دینی، انقلاب اسلامی ما از دانشگاه تقویت شد تا به مرحله پیروزی رسید؛ این نکات در عرصه شخصیتی زندگی شهید مطهری متأسفانه مغفول مانده و تحلیل شخصیتی ایشان بسیار بالاتر است.

 امروز روز معلم و کارگر هست، امروز را به معلمین فداکار و کارگران سازنده، اثرگذار و مولد تبریک عرض می‌کنم، دو جریان مولد و سازنده، جریان مولد انسان و انسان‌سازی یعنی معلم و جریان مولد اقتصاد و رشد اقتصادی یعنی کار و کارگری امروز به این دو جریان تعلق دارد.

آسیب دیدن جریان تعلیم و کار در جریان کرونا

متأسفانه در عوارض این ویروس ناپاک، این دو جریان خیلی در کشور لطمه خورد، هم تعلیم و آموزش و هم جریان اقتصاد کشور، حوزه فعالیت عزیزان فناور کارگر در محیط کار تا اندازه‌ای معطل و متوقف شد، مسئله تعلیم و آموزش نیز که بزرگ‌ترین پلکان رشد علمی کشور بود متأسفانه به جریانی شبیه توقف منجر شد.

آنچه مسلم است این است که آموزش در فضای مجازی آموزش کامل نیست، با نکته خاصی که رهبری به دو مسئله اصرار دارند و امسال را سال جهش تولید معرفی کردند و جهش تولید جز با جهش علم و فناوری ممکن نیست، متأسفانه این ضعف و فرتوتی به جریان تعلیم و آموزش ما برخورد کرد.

توقف جریان آموزش حوزه و دانشگاه در سطوح عالی

واحدهای عملی دانشگاه که قابل تعلیم در فضای مجازی نیست و عملاً تعطیل است و ارائه نمی‌شود، واحدهای آموزشی نیز که ارائه می‌شود، هم در حوزه و هم در دانشگاه فوق‌العاده ناقص است؛ در حوزه با امکانات وسیعی که در دانشگاه به شکل آنلاین قابل‌اجرا هست قابل‌اجرا نیست و در شکل آفلاین نیز اثرگذار نیست.

درس‌های مهم خارج فقه و اصول اصلاً درس و آموزش نیست، بحث، نقد و گفت‌وگوست و متأسفانه در امکانات مجازی قابل‌اجرا نیست و همین‌طور کلاس‌های آموزشی سطح بالای دانشگاه نیز جای بحث، نقد و گفت‌وگوست و در فضای آنلاین نیز به‌خوبی اجرا نمی‌شود؛ در واقع جریان آموزش ما متوقف شده است.
خطر کرونا باقی است، مردم توجه کنند

یک نکته را مردم باید توجه کنند، کرونا تمام نشده، کی تمام می‌شود هم معلوم نیست، تا وقتی در کشورهای دنیا هست، این ویروس ما را تهدید می‌کند، ممکن است فراز و نشیب داشته باشد اما از بین رفتنی نیست، مردم باید بدانند باید در زندگی خاص به سر ببرند، باید برخی الزامات را در زندگی، ارتباطات و فعالیت‌های اجتماعی توجه کنند وگرنه توسعه و ابتلای عمومی و فراگیر به این ویروس، براندازنده است، زندگی‌ها را از بین می‌برد و خانواده‌ها را از هم می‌پاشاند، مردم باید توجه لازم را داشته باشند.

اما مهم‌تر از مردم، مسؤولین هستند که باید بدانند که امروز اضطرابی در مردم هست و باید مسؤولان به آن توجه داشته باشند، مردم می‌گویند در دو و سه ماه آینده در پاییز چطور می‌شود، وضع اقتصادی، معاملات، ارتباطات، بازار و فعالیت‌های اقتصادی ما به کجا می‌رسد، بر سر ما چه می‌آید؟ بلاتکلیف بودن آینده در ابتلای این ویروس مردم را مضطرب کرده و باید برای آن کاری کرد.

توان مدیریت بهداشت و درمان کشور ثابت شد

از طرفی نیز نمی‌شود جریان تعلیم، آموزش و فرهنگ را متوقف کرد، مسئله درمان و بهداشت با سبک بسیار زیبای مدیریت شد، جریان بهداشت و درمان، قدرتمندی و توان مدیریت درمانی کشور و مقابله با هر آسیب بیماری را ثابت کردند هم با فداکاری‌هایشان و هم با حذاقت کامل در مدیریت بهداشتی و درمانی اما مدیریت کشور، تنها مدیریت بهداشت و درمان نیست، عزیزان ما در مسؤولیت‌های مختلف، دولت، مجلس، قوه قضاییه و تمام عزیزانی که در کارگزاری نظام قرار دارند، با این وضع می‌خواهند چه کنند؟به مردم گفتیم در خانه بنشینید، مسؤولان هم خانه‌نشین شدند!

این ویروس از بین رفتنی نیست و مسئله تهدید این ویروس تا مدتی در جامعه ما باقی است، نمی‌شود با حذف مسئله قصه را حل کرد، [بگوییم] با بستن حرم و مسجد قصه تمام شود، با بستن فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی قصه را تمام کنیم؛ باید جریان روند رشد و توسعه اقتصادی را مدیریت کنیم، با این وضع و کیفیت از نظر ناتوانی فعالیت‌های اقتصادی و تعطیل شدن فعالیت‌های علمی، آموزشی و فناوری، نمی‌توانیم با این کیفیت جهش تولید داشته باشیم و حرکت عظیم دانش‌بنیان در نسل و جامعه خود ایجاد کنیم، مسؤولان باید به فکر بیفتند، پروتکل‌های لازم را تهیه کنند و فعالیت‌های لازم در جای خودش انجام بگیرد.

هم مسؤولان اقتصادی و هم مسؤولان در جریان‌های مختلف، باید کاری بکنند که همه جریان‌های فرهنگی در عرصه فرهنگ فعال و همه جریان‌های اقتصادی با جهش بالا و فعالیت زیادتری به کار خودشان ادامه دهند تا در عرصه فرهنگ و اقتصاد به مشکلات پساکرونا مبتلا نشویم و این مدیریت جامع و حاذقانه از مسؤولان در همه مملکت و همه ابعاد کشور را می‌طلبد، این‌که بنشینند و مجالس شان را با جریانی از دور دنبال کنند و بیشتر جلسات و شوراها به‌عنوان این‌که ما مبتلا می‌شویم، تعطیل شود، همه دست روی دست بگذارند، به مردم گفتیم در خانه بنشینید، مسؤولان هم خانه‌نشین بشوند و مدیریت کشور رها شود!

برای از سرگیری فعالیت‌ها برنامه‌ریزی کنید

این درست نیست، شاید اگر در لحظه اول و در گرفتاری کرونا، مدیران ما در عرصه مدیریت‌های مختلف فعالیت شان را بیشتر می‌کردند و بیشتر زحمت می‌کشیدند، شاید به مشکلاتی که امروز هم در عرصه تعلیم و فرهنگ و هم در عرصه اقتصاد داریم نمی‌رسیدیم؛ از روز اول اصرارمان این بود که تعطیلی و حذف راه‌حل مسئله نیست، دستگاه‌های بهداشتی روی مبانی تخصصی نظر می‌دهند و می‌گویند تعطیل اما مسؤول درمان و بهداشت کشور هستند نه مسؤول مدیریت کشور، مدیریت کشوری باید برای ابعاد مختلف برنامه بریزند، این حذف‌ها، در بستن‌ها و تعطیل کردن‌ها، تا کی؟ مدارس و دانشگاه‌ها و جریان‌های عظیم سازنده دینی و فرهنگی ما به خاطر این‌که در مقابل چنین بلایی قرار گرفتیم، بسته باشد؟

باید نشست برنامه‌ریزی کرد، پروتکل‌های لازم را تهیه کرد در عین این‌که در مقابله با این ویروس و هر آسیب جسمانی هستیم، فعالیت‌های خودمان و دستگاه‌هایمان در فعالیت کامل به سر ببرند، امیدواریم هم مردم ما به این موضوع توجه کنند و هم عزیزان مسؤول ما در مسؤولیتشان این واقعیت‌ها را ببینند./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
تمامی کتابخانه های حوزوی که مکان فیزیکی آنها داخل مراکز حوزوی هست تعطیل می باشند در حالیکه کارمندان این کتابخانه ها داخل کتابخانه هستند ولی در کتابخانه را می بندند و می گویند دستور مدیریت حوزه است که در کتابخانه بسته باشد باز بودن این کتابخانه های منع قانونی ظاهراً ندارد زیرا مکان عمومی نیستند چون مکان فیزیکی این کتابخانه ها در داخل مدارس و موسسات حوزوی قرار دارندو این مدارس و موسسات در حال حاضر باز هستند و مشغول فعالیت عادی اداری خودشان هستند کارمندان این کتابخانه ها نیز در داخل خود کتابخانه هستند و حقوق دریافت می کنند ولی در کتابخانه را می بندند ، آیا امکان این نیست که با رعایت فاصله پنج متر و افزایش ساعت مطالعه تا دوازده شب در ماه رمضان کتابخانه ها باز شوند و اجازه مطالعه به طلاب داده شود؟ چون وقتی ساعت کار تا دوازده شب اضافه شود تعداد طلاب کم خواهد شد و اصولا به دلیل اینکه الان تمام طلاب به شهرهای خودشان برگشته اند تعداد طلاب ساکن قم بسیار کم است و به راحتی فاصله پنج متر قابل انجام است. این همه گروه جهادی نمی توانند مدافعان علم شوند و کار ضدعفونی روزانه کتابخانه ها را بر عهده بگیرند؟
اگر این قدر اصرار به بازگشایی حرم ها داریم و می گوییم پرتکل بهداشتی را رعایت می کنم خوب اول کتابخانه های داخل مراکز حوزوی را با رعایت پرتکل بازکنید ساعت کارشان را در ماه رمضان تا دوازده شب اضافه کنید و اگر کارمند ندارید از این همه گروه جهادی کمک بگیرید تا آنها کار مراقبت از کتابخانه را تا ساعت دوازده شب بر عهده بگیرند
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
طبق نقل تحف العقول حضرت امام علی علیه السلام به یکی از برترین اصحابشان چنین فرموده‌اند: «به شیعیان ما این مطلب را برسان و به آنها بگو: روش‌ها و حرف‌وحدیث دیگران، شما را دچار خطا نکند؛ بدانید که ولایت ما فقط از این راه به دست می‌آید: ورع، اجتهاد در دنیا، مواسات»
1
0