۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۵۱۲۳۳

راز به حرکت درآوردن داعشی‌ها از سوی آمریکا در عراق

راز به حرکت درآوردن داعشی‌ها از سوی آمریکا در عراق
یورش گسترده داعش به مواضع حشد شعبی در استان صلاح الدین عراق و شهادت شماری از رزمندگان نیروهای مردمی عراق، ذهن تحلیلگران درباره نقش آمریکا در اینباره را به خود مشغول کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، مدتی است که تروریست‌های داعش بر دامنه یورش‌های خود در برخی از مناطق از جمله استان‌های الانبار، دیالی، کرکوک، نینوا و صلاح الدین افزوده اند و به تبع آن نیروهای عراقی اعم از ارتش و پلیس و حشد شعبی با انجام عملیات‌هایی به مقابله با تکفیری‌ها پرداخته اند.

اما تحول تازه ای که رخ داد یورش شدیدی بود که بامداد شنبه، تروریست‌های داعش به نیروهای مردمی عراق در جنوب تکریت در استان صلاح الدین انجام دادند که نیروهای حشد شعبی موفق به دفع این یورش و هلاکت و زخمی کردن شماری از تکفیری‌ها شدند؛ اما در جریان این یورش داعش، شماری از رزمندگان نیروهای بسیج مردمی عراق به شهادت رسیدند و برخی دیگر هم زخمی شدند.

این یورش داعش در حالی انجام شد که رزمندگان حشد شعبی آماده سحر ماه مبارک رمضان می‌شدند.

راز یورش گسترده داعش به مواضع حشد شعبی عراق

این تحول ذهن تحلیلگران و ناظران امور را به خود مشغول کرد که راز یورش داعش به حشد شعبی چیست؟ چه طرفی در ورای حمله داعش در این شرایطی که عراق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، است؟ آیا واشنگتن به دنبال این است که بهانه‌ای برای ماندن در عراق به بهانه حمایت از نیروهای عراقی بیابد؟

 

با نگاهی به تحولات عراق و مواضع آمریکایی‌ها طی ماههای گذشته می‌توان ردپای آمریکاییها را در احیای داعش دید به ویژه که چندی قبل پارلمان عراق مصوبه‌ای برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق تصویب کرد که این سبب شد که آمریکاییها به تکاپو بیافتند و مهره‌ها و ادوات خود را به حرکت درآورند.

واشنگتن به دنبال احیای پروژه داعش در عراق برای تحقق اهداف خود است واشنگتن به دنبال احیای پروژه داعش در عراق برای تحقق اهداف خود است و در کنار این از همه ابزارها استفاده می‌کند. آمریکاییها در کنار تلاش برای فعال کردن داعش با استفاده از بوق‌های تبلیغاتی خود در راستای خدشه وارد کردن به وجهه حشد شعبی حرکت کرده اند و هدف نهایی آنها از بین بردن نیروی حشد شعبی است زیرا الحشد الشعبی را مانعی در برابر تحقق خواسته‌های خود می‌بینند.

اگر نگاهی به سیر حملات به حشد شعبی عراق بیاندازیم به خوبی متوجه می‌شویم که واشنگتن و دست پرورده آن یعنی رژیم صهیونیستی برای حذف حشد شعبی از هیچ اقدامی دریغ نکرده اند. همه تحرکات اخیر آمریکا در راستای هدف قرار دادن حشد شعبی و برچیدن آن بوده و در این راه از عوامل داخلی عراق هم بهره برده است و درخواست‌هایی که برای خروج حشد شعبی از مناطق آزاد شده از لوث داعش مطرح می‌شود هم در این راستا تعریف می‌شود.

داعش ساخته و پرداخته آمریکاست و واشنگتن حامی این گروه تروریستی است. اگر نگاهی به شواهد سیاسی و نظامی در عراق داشته باشیم می‌توان به اهداف و برنامه خاص آمریکا پی برد. حملات داعش به نیروهای عراقی به ویژه حشد شعبی پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا شماری از داعشی ها را از زندان‌های قسد در سوریه آزاد و به عراق منتقل کرد و نیز پس از آن رخ می‌دهد که از برخی پایگاه‌ها در عراق خارج شد و اوضاع را به نیروهای عراقی سپرد بدون شک این با اهدافی خاص انجام شد زیرا هدف این بود که پس از آن با به حرکت درآوردن داعشی ها، نشان دهد نیروهای عراقی توان انجام وظایف امنیتی را ندارند و به آمریکا نیاز دارند.

بدون شک آمریکاییها خواب‌هایی برای عراق دیده بودند که حشد شعبی خواب و خیال‌های آنها را برهم زد، واشنگتن سودای تجزیه عراق را در سر می‌پروراند واشنگتن سودای تجزیه عراق در سر می‌پروراند و هنوز هم به دنبال فرصتی برای تحقق نقشه شوم خود برای عراق است.

تحرک داعشی ها با توجه به اینکه آمریکاییها کنترل آسمان عراق را در اختیار دارند چگونه امکان دارد؟ همه به خوبی می‌دانند که پهپادهای آمریکایی به طور مداوم بر فراز مناطق مختلف عراق به پرواز در می آیند و سرویس اطلاعاتی آمریکا هم فعال است پس چگونه داعش می‌تواند دست به تحرکات بزند؟

بدون حمایت آمریکا تکفیری‌ها نمی‌توانند تحرکی در عراق انجام دهند

هنگامی که داعش در مناطق صعب العبور پنهان هستند و نیروهای عراقی آنها را دنبال می‌کنند این یک موضوع است؛ اما هنگامی که تکفیری‌ها دست به یورش می‌زنند بدون دریافت اطلاعات و تدارکات لجستیکی و دیگر شرایطی که برای یک حمله نیاز است نمی‌توانند دست به یورش بزنند. آمریکایی‌ها که به زعم خود مکان ابوبکر البغدادی را پیدا می‌کنند و آنرا هدف قرار می‌دهند چگونه در قبال تحرکات داعش کاری انجام نمی‌دهند؟ تحرکات داعش چگونه می‌تواند از نگاه پهپادهای آمریکایی پنهان بماند؟

اگر به کمی عقب تر یعنی زمان که داعش برمناطق گسترده‌ای در عراق چنگ انداخت و موضعی که آمریکاییها اتخاذ کردند بهتر می‌توان شرایط را درک کرد. در آن هنگام آمریکاییها مدتی تماشاگر اوضاع بودند و سپس ائتلافی را با ادعای مبارزه با داعش ایجاد کردند که به جای اینکه تروریست‌ها را هدف قرار دهد مواضع حشد شعبی یا دیگر نیروهای عراقی را هدف قرار می‌داد و از آن به عنوان اقدامی که عمدی نبوده و اشتباهی بوده، نام برده می‌شد؛ اما در حقیقت هدف آمریکا کاملاً مشخص بود. از همان زمان هلی برن هایی که آمریکاییها در مناطقی از عراق انجام می‌دادند با هدف انتقال سرکرده‌های داعش بود و زمانی که تروریست‌ها تحت فشار قرار می‌گرفتند سرو کله جنگنده‌های آمریکایی پیدا می‌شد.

در آن هنگام هم هدف طولانی کردن مبارزه با داعش بود و مقامات آمریکایی گاه و بیگاه اینگونه وانمود می‌کردند که داعش در عراق به زودی پایان نمی‌یابد اما نیروهای عراقی به ویژه گروههای مقاومت و حشد شعبی پایان داعش را رقم زدند.

 

اما نکته‌ای که در حمله بامداد روز گذشته به مواضع حشد شعبی قابل توجه است که ا این یورش در وهله اول، توان حشد شعبی را به نمایش گذاشت که حمله‌ای با آن گستردگی را ظرف چند ساعت در هم کوبید و چه بسا که اگر این حمله به نیروهای دیگری غیر از حشد شعبی می‌شد به مراتب تلفات و خسارات سنگین‌تری به دنبال داشت ین یورش در وهله اول، توان نیروهای حشد شعبی عراق را به نمایش گذاشت که حمله‌ای با این گستردگی را ظرف چند ساعت در هم کوبید و چه بسا که اگر این حمله به نیروهای دیگری غیر از حشد شعبی می‌شد به مراتب تلفات و خسارات سنگین‌تری به دنبال داشت.

دوم، اینکه این حمله همه اصوات گوشخراش مبنی بر اینکه نیازی به حشد شعبی در مناطق آزاد شده نیست و اینکه حشد شعبی باید منحل شود یا در نهاد نظامی دیگری ادغام شود را خنثی کرد. این یورش داعش ضرورت وجود الحشد الشعبی را بیش از قبل بر همگان نمایان ساخت.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که سحر ساحر به خودش بازگشت و تلاش‌های آمریکا و حامیان آن در عراق علیه حشد شعبی با حمله داعش نقش برآب شد زیرا همه به اهمیت حشد شعبی و نقش آن در امنیت عراق پی بردند.

در پایان می‌توان گفت که یورش‌های داعش نمی‌تواند راه به جایی ببرد زیرا تروریست‌ها توان چنگ انداختن بر منطقه‌ای در عراق را ندارند و تنها می‌توانند دست به یورش‌هایی بزنند و نیروهای حشد شعبی توان مقابله را دارند و فقط گروههای سیاسی عراقی باید تمام تلاش خود را برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی به کار گیرند و راه را بر روی نقشه‌های پلید آمریکا ببندند./1360/

ارسال نظرات